W "Stalowych Szlakach" nr 1/2012 (112) w artykule z cyklu "PODRÓŻE Z..." zatytułowanym "(z)...Tadeuszem Suchorolskim. Elektrociepłownia Warszawa Siekierki 26.06.1970" przedstawiona jest niezwykle interesująca seria zdjęć parowozu TKy-203 (tendrzak klasy 1-5-0), autorstwa p. Tadeusza Suchorolskiego, stojącego w stanie "zimnym" na terenie EC Siekierki w Warszawie. Zdjęcia wykonane zostały w dniu 26.06.1970 r. Parowóz ten [wg. opisu z w/w artykułu: Borsig 8395/1913 wyprodukowany dla Kolei Piaskowych, do 1945 r. Gleiwitz Nr 1, po 1945 r. najpierw w PMP-PW jako TKy-203, później w EC Siekierki, złomowany 13.04.1971] pochodził z serii trzech tendrzaków klasy 1-5-0 (Nr 1 do 3) zakupionych przez ówczesne Koleje Piaskowe. Można o nich przeczytać np. w książce "Koleje Piaskowe tom 1" (autorzy K. Soida, M. Furtek, T. Roszak) gdzie na str. 84 tejże książki jest m.in. rysunek takiego tendrzaka klasy 1-5-0]. Parowozy te są nieco mniej znane od tendrzaków klasy 1-5-1 (TKz). O TKy można przeczytać także np. na niemieckojęzycznej Wiki https://de.wikipedia.org/wiki/GA_Nr.1
Nurtują mnie następujące pytania:
1. Czy owe trzy tendrzaki klasy 1E były faktycznie jedynymi na świecie tendrzakami o takim ukladzie osi ??? Bo podobno nie wyprodukowano nigdzie indziej takich tendrzaków 1E (1-5-0).
2. Czy w/w zdjęcia autorstwa p. Tadeusza Suchorolskiego (oczywiście jedno z w/w zdjęć było np. w tomie 2 Kolei Piaskowych) są jedynymi zdjęciami tendrzaka Borsig klasy 1-5-0 (1E) po 1945 r., czy może gdzieś w sieci lub jakiejś literaturze są dostępne inne zdjęcia ??? A może są gdzieś u Nas na Forum, niestety natłok zdjęć nie pozwala na szybką weryfikację, a opcja "Szukaj" zbytnio nie pomaga....
3. Czy są gdzieś zdjęcia tych parowozów w służbie niemieckiej, oprócz zamieszczonego poniżej, znanego zdjęcia z prospektu Borsiga, reklamującego tendrzaki 1E i 1E1 ?
Zdjęcie z prospektu, tendrzaka 1E, w większym powiększeniu (choć gorszej jakości) można obejrzeć np tu
http://www.locomotives.com.pl/Freight Tank Locomotives/TKy.htm
Na zakończenie dodam może, że na terenie Polski, po II w. św, znalazło się wiele ciekawych zabytków techniki, a jednym z nich były tendrzaki Borsiga o układzie osi 1E. Mieliśmy niezwykle unikatowe parowozy, które przeznaczono na... żyletki. Żal i wielka szkoda
Wpis chciałem zamieścić w temacie np. "Parowozowy hyde park (tylko nasze koleje i czasy współczesne)", ale myślę, że dla szybszego odnalezienia wątku przez jakiś czas może istnieć jako samodzielny temat, później, jeżeli taka wola administratora można go scalić z w/w tematem.
Nurtują mnie następujące pytania:
1. Czy owe trzy tendrzaki klasy 1E były faktycznie jedynymi na świecie tendrzakami o takim ukladzie osi ??? Bo podobno nie wyprodukowano nigdzie indziej takich tendrzaków 1E (1-5-0).
2. Czy w/w zdjęcia autorstwa p. Tadeusza Suchorolskiego (oczywiście jedno z w/w zdjęć było np. w tomie 2 Kolei Piaskowych) są jedynymi zdjęciami tendrzaka Borsig klasy 1-5-0 (1E) po 1945 r., czy może gdzieś w sieci lub jakiejś literaturze są dostępne inne zdjęcia ??? A może są gdzieś u Nas na Forum, niestety natłok zdjęć nie pozwala na szybką weryfikację, a opcja "Szukaj" zbytnio nie pomaga....
3. Czy są gdzieś zdjęcia tych parowozów w służbie niemieckiej, oprócz zamieszczonego poniżej, znanego zdjęcia z prospektu Borsiga, reklamującego tendrzaki 1E i 1E1 ?
Zdjęcie z prospektu, tendrzaka 1E, w większym powiększeniu (choć gorszej jakości) można obejrzeć np tu
http://www.locomotives.com.pl/Freight Tank Locomotives/TKy.htm
Na zakończenie dodam może, że na terenie Polski, po II w. św, znalazło się wiele ciekawych zabytków techniki, a jednym z nich były tendrzaki Borsiga o układzie osi 1E. Mieliśmy niezwykle unikatowe parowozy, które przeznaczono na... żyletki. Żal i wielka szkoda
Wpis chciałem zamieścić w temacie np. "Parowozowy hyde park (tylko nasze koleje i czasy współczesne)", ale myślę, że dla szybszego odnalezienia wątku przez jakiś czas może istnieć jako samodzielny temat, później, jeżeli taka wola administratora można go scalić z w/w tematem.