• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tendrzaki Borsig klasy 1-5-0 (1E) - TKy

Reakcje
3.344 16 0
#1
W "Stalowych Szlakach" nr 1/2012 (112) w artykule z cyklu "PODRÓŻE Z..." zatytułowanym "(z)...Tadeuszem Suchorolskim. Elektrociepłownia Warszawa Siekierki 26.06.1970" przedstawiona jest niezwykle interesująca seria zdjęć parowozu TKy-203 (tendrzak klasy 1-5-0), autorstwa p. Tadeusza Suchorolskiego, stojącego w stanie "zimnym" na terenie EC Siekierki w Warszawie. Zdjęcia wykonane zostały w dniu 26.06.1970 r. Parowóz ten [wg. opisu z w/w artykułu: Borsig 8395/1913 wyprodukowany dla Kolei Piaskowych, do 1945 r. Gleiwitz Nr 1, po 1945 r. najpierw w PMP-PW jako TKy-203, później w EC Siekierki, złomowany 13.04.1971] pochodził z serii trzech tendrzaków klasy 1-5-0 (Nr 1 do 3) zakupionych przez ówczesne Koleje Piaskowe. Można o nich przeczytać np. w książce "Koleje Piaskowe tom 1" (autorzy K. Soida, M. Furtek, T. Roszak) gdzie na str. 84 tejże książki jest m.in. rysunek takiego tendrzaka klasy 1-5-0]. Parowozy te są nieco mniej znane od tendrzaków klasy 1-5-1 (TKz). O TKy można przeczytać także np. na niemieckojęzycznej Wiki https://de.wikipedia.org/wiki/GA_Nr.1

Nurtują mnie następujące pytania:

1. Czy owe trzy tendrzaki klasy 1E były faktycznie jedynymi na świecie tendrzakami o takim ukladzie osi ??? Bo podobno nie wyprodukowano nigdzie indziej takich tendrzaków 1E (1-5-0).

2. Czy w/w zdjęcia autorstwa p. Tadeusza Suchorolskiego (oczywiście jedno z w/w zdjęć było np. w tomie 2 Kolei Piaskowych) są jedynymi zdjęciami tendrzaka Borsig klasy 1-5-0 (1E) po 1945 r., czy może gdzieś w sieci lub jakiejś literaturze są dostępne inne zdjęcia ??? A może są gdzieś u Nas na Forum, niestety natłok zdjęć nie pozwala na szybką weryfikację, a opcja "Szukaj" zbytnio nie pomaga....

3. Czy są gdzieś zdjęcia tych parowozów w służbie niemieckiej, oprócz zamieszczonego poniżej, znanego zdjęcia z prospektu Borsiga, reklamującego tendrzaki 1E i 1E1 ?
Zdjęcie z prospektu, tendrzaka 1E, w większym powiększeniu (choć gorszej jakości) można obejrzeć np tu
http://www.locomotives.com.pl/Freight Tank Locomotives/TKy.htm

Tendrzaki Borsig 1E i 1E1.jpg


Tendrzak Borsig 1E.jpg


Na zakończenie dodam może, że na terenie Polski, po II w. św, znalazło się wiele ciekawych zabytków techniki, a jednym z nich były tendrzaki Borsiga o układzie osi 1E. Mieliśmy niezwykle unikatowe parowozy, które przeznaczono na... żyletki. Żal i wielka szkoda :mad:

Wpis chciałem zamieścić w temacie np. "Parowozowy hyde park (tylko nasze koleje i czasy współczesne)", ale myślę, że dla szybszego odnalezienia wątku przez jakiś czas może istnieć jako samodzielny temat, później, jeżeli taka wola administratora można go scalić z w/w tematem.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.374 28 2
#4
Osobiście zdjęć powojennych TKy nie znam poza tymi Pana Tadeusza. Jednak sprzed 1945 roku kilka jest... dziś na FB na moim profilu INO PIOCH opublikowałem zdjęcie i opis związany z tymi parowozami...

Tablica!

Dziś prezentuję piękną tablicę pamiątkową, która dawniej wisiała w budynku ówczesnej dyrekcji piaskowni w Pyskowicach. W 2013 roku uwieczniłem ją na zdjęciu wiszącą w korytarzu budynku dyrekcji Kopalni Piasku Kotlarnia. Mam nadzieję, że wisi tam do dziś i kiedyś trafi w odpowiednie miejsce, gdzie ta wspaniała pamiątka będzie należycie upamiętniać historię kolei piaskowych!

Na tablicy widoczny jest parowóz nr 3 noszący imię Ernst von Borsig zbudowany w fabrykach Borsiga w 1913 roku o numerze fabrycznym 8396, a w strukturach PMP-PW noszący oznaczenie TKy 202. Pod parowozem widnieje 1914 rok, kiedy parowóz ten rozpoczął eksploatację w piaskowni. Nad piaskowym parowozem widać zbudowany przez berlińską odlewnię żelaza w 1816 roku pierwszą pruską lokomotywę parową.

Piękna pamiątka…


FB_IMG_1689183621021.jpg


Pozdrawiam!
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
299 1 0
#5
3. Czy są gdzieś zdjęcia tych parowozów w służbie niemieckiej, oprócz zamieszczonego poniżej, znanego zdjęcia z prospektu Borsiga, reklamującego tendrzaki 1E i 1E1 ?
Tak, parowóz oznaczony numerem dwa, Halberstadt - Blankenburger Eisenbahn to nie była kolej piaskowa tylko kolej z Halberstadt przez Blankenburg w góry Harz - parowozy jeździły od Blankenburgu w kierunku Tanne - czyli "Rübelandbahn" to była linia górska, parowozy te wyeliminowały użycie zębatki systemu Abta z tej linii kolejowej. Jeden z tych parowozów nadal istnieje (stoi w Rübeland, nieczynny).

https://de.wikipedia.org/wiki/HBE_Tierklasse
https://de.wikipedia.org/wiki/Rübelandbahn
https://en.wikipedia.org/wiki/Rübeland_Railway
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.374 28 2
#8
3. Czy są gdzieś zdjęcia tych parowozów w służbie niemieckiej, oprócz zamieszczonego poniżej, znanego zdjęcia z prospektu Borsiga, reklamującego tendrzaki 1E i 1E1 ?
Przypadkiem dziś trafiłem artykuł Eisenbahn Geschichte nr 78 umieszczony na stronie https://parowozy.opole.pl/2016/10/gorny-slask-kraina-wegla-stali-piasku-pary/
Znajdują się tam dwa zdjęcia parowozów TKy sprzed IIWŚ...

1. Parowóz na moście rozładunkowym Euling, a później Wojciech.
Oberschlesien-7.jpg

2. TKy razem z parowozem TKz pokonują nieistniejący już most nad Dramą wjeżdżając do stacji zbiorczej Pyskowice.
Oberschlesien-9.jpg