• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 TEN (TransEuroNacht) i kolory

D

Dampflok

Gość
#2
Wszystkie wagony sypialne należące do CIWL i DSG od 1971 roku do 1995 roku posiadały kobaltowy kolor. Wagony DSG początkowo do lat 80. malowano na kolor purpurowo-czerwony,
 
D

Docteur

Gość
#4
Jest dokładnie tak, jak napisał @Dampflok. Należące do różnych zarządów kolejowych wagony TEN posiadały jednolity, kobaltowy kolor. Wyjątkiem była Deutsche Bundesbahn, która do połowy lat 80. stosowała malowanie purpurowoczerwone (DSG) z zastosowaniem jednolitego liternictwa TEN. Stąd różne kolory wagonów w jednym składzie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#5
Musiałem edytować wpis....a wcześniej 3 razy przeczytać wypowiedź Docteura....
OK
Ale czy oprócz różnic miało to jeszcze jakieś ukryte znaczenie? Że te np czerwone wagony jeździły w jedne miejsca, a w inne już nie?
Pytam, bo widziałem czerwone w Kopenhadze,czy w Szwecji, ale w Paryżu już nie np.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#6
Kolega Dampflok trochę zamieszał wpisem:
Wszystkie wagony sypialne należące do CIWL i DSG od 1971 roku do 1995 roku posiadały kobaltowy kolor. Wagony DSG początkowo do lat 80. malowano na kolor purpurowo-czerwony.
Nie bardzo z tego można zrozumieć, jakie kolory miały wagony DSG od 1971 do lat 80. skoro wszystkie już od 1971 były kobaltowe?
Nie badałem tej sprawy dokładnie, ale wyjaśnienia kolegi Docteura są dla mnie jasne: Wagony DSG były wcześniej czerwone, a CIWL - granatowe. Po stworzeniu sieci TEN ustalono kolor granatowy dla wszystkich wagonów (różnych zarządów), ale DB jeszcze do połowy lat 80. miała wagony jeżdżące jako TEN w kolorze czerwonym. Można się domyślać, że nie wszystkie wagony przemalowano w jednym czasie. A poza tym, na tym zdjęciu mogą być wagony różnych zarządów, czerwony DB (DSG) jako TEN i granatowy innego zarządu (np. SNCF czy SBB). Nie doszukiwałbym się jakiegoś tajemnego znaczenia kolorów...
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#7
Na zdjęciu granatowy (kobaltowy) wagon jest zarządu DB (ewentualnie FS), inne zarządy miały inne loga. :) Dziękuję za odpowiedzi.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
#8
Temat bardzo ciekawy i przyznam szczerze nie zgłebiałem go ale jakieś wystepujące malowanie w określonych relacjach raczej może być wynikiem przypisania określonych wagonów do konkretnuch stacji , które te relacje obsługują. Inna przyczyna pojawiania sie konkretnych wagonów w innych krajach a w inych nie to całkiem możliwe ze sa one wynikiem ograniczeń technicznych dla danego kraju. Takich ograniczeń technicznych może być kilka jak choćby za mała prędkość konstrukcyjna n.p. 140 km/h może w niektórych relacjach być za mała, kolejne to systemy ogrzewania jeśli dany wagon nie posiada własnego indywidualnego systemu z przewodem przelotowym.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#9
Szanowni Koledzy!

Znalazłem ten wątek, więc nie będę tworzył nowego. Od jakiegoś czasu poszukuję informacji na temat tej kategorii pociągów. Informacji w internecie jak na lekarstwo. Jedyne co znalazłem to na wikipedii, że TEN funkcjonował w latach 1971-1995, a do parku taborowego włączono wagony CIWL i DSG w zarządzie kolei państwowych.
Czy TEN było jedynie rozszerzeniem TEE przez zarządy kolejowe które TEE tworzyło, czy to jednak była nieco inna "bajka"? Jaka była geneza i zasady działania TEN? Czy włączone do parku taborowego zostały wagony CIWL, FS, SNCF itd, czy wagony CIWL przeszły w stan posiadania na koleje narodowe, czego konsekwencją była zmiana malatury z granatowego CIWL na niebieski? Czy były dalej w posiadaniu CIWL, ale w barwach TEN?
I pytanie troszkę dodatkowe. Do kiedy CIWL był w posiadaniu wagonów sypialnych i nimi zarządzał? Kiedy nastąpił definitywny koniec CIWL jeśli chodzi o włączanie ich wagonów do składów. Wiem, że ostatecznie wszystkie wagony CIWL weszły na stan kolei narodowych, ale kiedy to się stało i czy znane są kolegom jakieś formalne ustalenia co do tego?
 

Podobne wątki