• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Technika fotografii modelarskiej

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.844 386 20
#21
Do zdjęć modeli to raczej nie obiektyw makro tylko dobrą stałkę np. 35 1.4 lub może być nawet coś długiego z dobrym światłem np. 70-200 2.8 to będziesz miał wszystkie detale ostre.
Duże światło obiektywu to mała głębia ostrości i niestety model będzie tylko częściowo ostry. Największą głębię ostrości uzyskuje się przy przymkniętej przysłonie. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę prawa optyki i przy ustawieniu przysłony mniejszej niż f16 to zaczyna rozmywać się ostrość.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#22
Do tego Canon'a niepełnoklatkowego to można i macro Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM . Dosyć ciekawy obiektyw, bo nie tylko do makro można go stosować:
class 66200.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#23
Ja robię Canonem 50D i do modeli najczęściej używam obiektywu "kitowego" 18-55 mm, bo mój podstawowy Tamron 18-270 mm ostrzy dopiero od pół metra. Dopóki nie kupiłem lamp fotograficznych, robiłem przy lampie błyskowej, ale oczywiście skierowanej w sufit, nie bezpośrednio na model. Przed chwilą zrobiłem w ten sposób na szybko zdjęcie cystern DB, o których dyskutujemy w dziale "Koleje innych krajów", więc je i tu dla przykładu pokażę.

IMG_2578a.JPG
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#24
Duże światło obiektywu to mała głębia ostrości i niestety model będzie tylko częściowo ostry. Największą głębię ostrości uzyskuje się przy przymkniętej przysłonie. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę prawa optyki i przy ustawieniu przysłony mniejszej niż f16 to zaczyna rozmywać się ostrość.
Ten obiektyw nie został przeze mnie podany ze względu na światło 1.4 tylko znakomitą jakość obrazowania - kolega bez problemu może sobie zmniejszyć przesłonę - ale obiektyw 35 mm na pełnej klatce daje najlepszy efekt, a ten jest jednym z najlepszych obiektywów firmy Canon.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.844 386 20
#25
No i przy takich zdjęciach problem jest mniejszy, bo tu nie potrzeba dużej głębi ostrości.
Ten obiektyw nie został przeze mnie podany ze względu na światło 1.4 tylko znakomitą jakość obrazowania - kolega bez problemu może sobie zmniejszyć przesłonę - ale obiektyw 35 mm na pełnej klatce daje najlepszy efekt, a ten jest jednym z najlepszych obiektywów firmy Canon.
Racja, tylko że poprzednia wersja tego obiektywu to jakieś mniej więcej 4500 zł, a najnowsza to około 8000 zł.
 

114

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#28
Witam.
A może podajmy w tym temacie komediom wiedzy dla fotografów niedzielnych "TO JA" i z super sprzętem "10 kilo >" : obiektyw, czas, przesłona,ogniskowa, przykłady zdjęć.
Na Forum mamy dobrych Fotografów co nam mogą pomóc.
Nikt się nie przyzna do błędów WŁASNYCH ale cichcem zastosuje nauki w następnych zdjęciach.
Ja podlinkuję stronę http://kolejfoto.bloog.pl/?smoybbtticaid=616a07, na dobry początek,
Pozdrawiam.
Jan
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
#31
Rady całkiem fajne, musze doczytać tylko co zanczy owo f15,f16... jak dla mnie modelarza lotniczego sa to oznaczenia myśliwców US Army :) ale widać w fotografii stosuje się podobna terminologie. A jak zrobić ładne i ostre zdjecie taboru w ruchu? Czasami skład zasuwa z całkiem sporą predkoscia i zdjecie wychodzi jakies rozmyte >?
 

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#32
No właśnie wtedy przydają się jasny obiektyw f2.8 f1.8 . Mając lustrzankę można bawić się podbijając wartość ISO.

Litera F z jakąś liczbą to wartość przysłony. Im większa liczba tym przysłona jest bardziej domknięta (do matrycy dociera mniej światła).

p_4215_1.jpg
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
#34
Kolega ManMania wyjaśnił mi doskonale...niemal łopatologicznie na czym polega ów f...:) z 10 lat mam apatat a teraz dopiero załapałem :) inna sprawa ze nie bardzo interesował mnie temat fotografii,ot cykałem zdjęcia. Posiadam 4 obiektywy do Mojego Canona....Canon 35mm....Canon EFS 18-55mm...Tamron 55-200mm...oraz Sigma 10-20, i mysle ze przy odrobinie pomocy forumowych kolegow, wypoce jakies ciekawe zdjęcia !
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#35
Nie można się schylić ??
Ze co??
[DOUBLEPOST=1457636974,1457636667][/DOUBLEPOST]
Litera F z jakąś liczbą to wartość przysłony. Im większa liczba tym przysłona jest bardziej domknięta (do matrycy dociera mniej światła).
Ta jakas liczba okresla stosunek ilosci swiatla wpadajacego przez przednia soczewke obiektywu do ilosci swiatla wpadajacego do korpusu. Wartosc przeslony ma konsekwencje w postaci glebi ostrosci. Glebia rozni sie w zaleznosci od tego czy fotografujemy korpusem niepelnoklatkowym lub pelnoklatkowym przy takiej samej wartosci ogniskowej, przeslony i przy takim samym kadrze, ktory widzimy w wizjerze.
 

ManMania

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#36
Zgadzam się z powyższymi słowami kolegi Meggido. Osobiście przedstawiłem to w sposób jak najprostszy, aby było to łatwe do kojarzenia/zrozumienia na czym polega przysłona. Bardziej zaawansowane definicje będą przydatne w dalszym zagłębianiu tematu. Zagadnienie głębi ostrości można poznać w kilka minut, wykonując ten sam kadr na maksymalnie otwartej i maksymalnie domkniętej przysłonie.
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
#37
Jestem naprawdę pod wrazeniem, znawcą techniki fotografii wydaje się to banalnie proste, ale ktoś taki jak ja, laik kompletny, jest zachwycony :) Z Abrachamem na karku widać może się jeszcze czegoś nauczyć:) Czekam na wiecej
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#38
Glebia rozni sie w zaleznosci od tego czy fotografujemy korpusem niepelnoklatkowym lub pelnoklatkowym przy takiej samej wartosci ogniskowej, przeslony i przy takim samym kadrze, ktory widzimy w wizjerze.
Coś mi tu nie pasuje. Przy takiej samej ogniskowej w aparacie pełnoklatkowym kąt widzenia obiektywu będzie znacznie szerszy, niż w aparacie z mniejszą matrycą, a więc kadr widoczny w wizjerze nie może być taki sam - zakładając, że fotografujemy z tej samej odległości od fotografowanego obiektu.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#39
W załączeniu różnice pomiędzy pełną klatką, APS-C i 4/3 Olympusa (to na czerwono)
fullframe2.jpg


I jeszcze porównanie jak wygląda zdjęcie zrobione tym samym obiektywem przy aparacie z pełną klatką i APS-C czyli crop x1.6

porownanie1-large.jpg
 

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
430 13 17
#40
To i ja dołączę do tematu a właściwie pytań.
Przeszło 8 lat temu zakupiłem sobie aparat z myślą że jak wydam trochę więcej za niego to od razu zdjęcia będą same się robiły i to zajebiste.
Niestety rzeczywistość okazała się okrutna i tak w sumie do dziś zdjęcia modeli pstrykam telefonem. :D
Posiadam aparat a do niego dwa obiektywy:
Nikona D80
Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR
Nikkor AF 50 mm f/1.8D
Ty pierwszym obiektywem nawet całkiem ciekawie pstryka się na dworze i całkiem nieźle przybliża, gorzej w pomieszczeniach.

I tu pytanie czy tym da się dobrze obfocić modele, aby były w miarę ostre?
Czy też dalej schować to do szafy na pamiątkę lub sprzedać, może komuś się przyda.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 0
Techniki modelarskie 4
Techniki modelarskie 3
Techniki modelarskie 9

Podobne wątki