• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm. Taka sobie partanina.

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#1
Nasza Niezależna Grupa Modelarska "Ostatnie Takie Trio" ma zaszczyt przedstawić relację z budowy niedzielno-odpustowej makiety wąskotorowej odwzorowującej stację Sierpów Wąskotorowy z czasów gdy istniał jeszcze tor do Leśmierza.
Dziś początki, niebawem, mam nadzieję dalszy ciąg o ile towarzysze niedoli nie zdezerterują w czasie budowy.

Widok ogólny na skrzyneczki zajmujące eksponowane miejsce w części roboczej ŁKMK.
Na pierwszym planie skrzynka z rozgałęzieniem prowadzącym do cukrowni Leśmierz i do Ozorkowa, oraz "rzeką" na któej były dwa blachownicowe mostki.

P1230393.JPG


Druga strona z torem na wprost do Krośniewic i odgałęzieniem do Świnic Warckich.

P1230397.JPG


Znany od dawna patent pozwalający na powtarzalne łączenie skrzynek bez konieczności mozolnego ustawiania ich poziomu, tuleje metalowe i śruby pasowane suwliwie z minimalnym luzem, wielokrotne łączenie i rozłączanie bez obawy o jakość połączenia.

P1230394.JPG


I na zakończenie pierwszego odcinka nogi i jarzma do ich mocowania, mój patent wielokrotnie wypróbowany zarówno na makiecie klubowej jak i innych.

P1230395.JPG


I to tyle na dziś, teraz wyrównanie terenu, trasowanie torów, mozolna ich budowa, jeszcze bardziej mozolne budowanie rozjazdów i tak aż do maja.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#6
Ponieważ kilka osób pytało o sposób wykonania torów i rozjazdów, dwa zdjęcia i słów kilka.
inspiracją były wyroby Maćka (rozjazdy), oraz pokazane przez Mateusza rozjazdy zakupione u pewnego Węgra, czyli prawie plagiat.
Ale nasze mają inną geometrię i posiadają płytki pod szynami które sprawiają że szyna nie leży bezpośredni na podkładzie i wygląda lepiej, dla nas oczywiście.
Mimo wrodzonego lenistwa kończę przyrząd do obróbki szyn,projektu Maćka, pozwoli nam "trzaskać" rozjazdy nieomal seryjnie.
Na pierwszym zdjęciu próby znalezienia właściwej długości blaszek mocujących szynę.

P1230406.JPG


Na drugim widok od spodu, sposób bardzo pracochłonny, ale głupich się nie sieje, sami się rodzą.

P1230409.JPG


Jak widać kilka blaszek nie zawinęła się tak jak powinna, ale to kwestia wprawy.
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#7
Ha to jesteśmy w tym samym miejscu z rozjazdami! Czekam bardzo na przyrząd :) ja mam już spasowane blaszki i nieco inne podkładki - z odwzorowanymi śrubami.
Planujecie lutować blaszki do szyn?
Moje pierwsze dwa rozjazdy pójdą na Rybinę na żeberka potem 28 szt na Rudy :)

20161116_110515.jpg
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#8
Planujecie lutować blaszki do szyn?
Część z pewnością, ale nie wszystkie.
Plany jednej trzeciej naszego zespołu są ambitne, wręcz szalone, Ozorków Centralny (druga w Polsce stacja po W-wie która miała w nazwie "centralny") Ozorków Wąskotorowy, Łęczyca to w zasadzie pikuś,Krzewie Wąsk. a potem Krośniewice, gdyby to się udało, choć jestem człowiekiem małej wiary i raczej realistą i nie wierzę w powodzenie tegoż projektu, to chyba byśmy Cię pobili w ilości potrzebnych rozjazdów.
Z drugiej strony taka makieta to prawie cała linia, nie to się nie uda.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#10
Pawle, super projekt i pomysł. A przy okazji zapytam o lokalizację przystanku osobowego/stacji Ozorków Miasto z czasów, kiedy istniała jeszcze stacja Ozorków Centralny. Przypuszczam, że stacja Ozorków Miasto położona była w miejscu dzisiejszej pętli tramwajowej, czyli przed ulicą. Po likwidacji Ozorkowa Centralnego i wybudowaniu linii tramwajowej stację Oz. Miasto przeniesiono za ulicę. Istniał chyba jeszcze mały przystanek osobowy w okolicach placyku z drzewami i blokami czteropiętrowymi z jednej strony. Nie mam oczywiście żadnej pewności, co do tego tak więc Koledzy jeśli wiecie jak to było z Ozorkowem Miasto, napiszcie proszę.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#14
Oglądam - Podziwiam! Tor do Leśmierza będzie, a tor z... Leśmierza na zachód? To było by COŚ!
Zapraszam do współpracy, zapewniam skrzynki i zachętę słowną.


Żałośnie małe uaktualnienie, co było do wyklejenia zostało wyklejone odpadami kartonu styroduru i innymi śmieciami.

DSC_0536_20170203_6463.JPG


Niewielka ilość podkładów, mimo dwukrotnego przypominania że mają być wzdłuż słojów sklejki, wycięte tradycyjnie w poprzek, obok narzędzie do klejenia podkładów, poniżej pierwsza przymiarka.

DSC_0538_20170203_6465.JPG


DSC_0526_20170203_6453.JPG


Po niedzieli trasujemy przebieg torowiska i zaczynamy przeklinać obrane rozwiązanie budowy wspomnianego.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#16
A jak wygląda przyrząd do układania podkładów w łukach ? o różnych promieniach ?
Pokaże jak tylko powstanie, ale nie będzię to przyrząd uniwersalny, raczej do każdego łuku będzie wykonany inny, ale mam też chytry plan aby układać podkłady z ręki przy wzorcu łuku, się zobaczy.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#18
Tego się właśnie obawiałem
Chyba Cię swędzi nosek, co nie, wymyśl taki,a ja go wtedy zrobię, mnie już to coraz mniej bawi, idę na łatwiznę.
A z drugiej strony dlaczego ma być uniwersalny, czy ja wyglądam jak Matka Teresa żebym musiał wszystkich uszczęśliwić.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#19
Ja bym ten przyrząd rozciął wzdłuż podłużnej osi i byłby uniwersalny, pod warunkiem, że jest zrobiony z elastycznego materiału.