• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor WKD

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
36 0 0
No cóż koniec pewnej epoki i historii pociągów które mocno wrosły w krajobraz
Czas robi swoje i tak długo się utrzymały bez zmian w wizualizacji i bez modernizacji jak np. EN57.
Aczkolwiek jedną lub dwie mogliby zrobić na 3000 volt. Historyczne tramwaje są popularne. Aczkolwiek to zdanie pasjonata.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
Jakis czas temu ukazal sie na lamach SK, artykul na temat kolei dojazdowych Zachodniego Wybrzeza Ameryki Polnocnej. Jednym z bardziej znanych elementow tabory sa wagony pietrowe. Otoz, nie wiem, czy forumowicze wiedza, ze jest w tym polski watek.

Na przelomie lat 60/70 w IWP (ktory opracowal wyglad zewnetrzny EN94), pracowal Zdzislaw M Lewalski z zawodu inzynier lotnictwa, absolwent PW Wydzial Lotniczy. W IWP miedzy innymi zaprojektowal wyglad zewnetrzny kilku wersji autobusow.

Na poczatku lat 70 znalazl sie w Kanadzie (pozniej USA), gdzie zrobil olbrzymia kariere w transporcie szynowym. Podaje fragment za Samoloty Polskie:

"Od 1974 r. pracował w firmie lotniczej Hawker Siddeley Ltd. w Kanadzie w oddziale transportu naziemnego. Po ukończeniu prac realizacyjnych bieżącego zamówienia, otrzymał polecenie opracowania najpierw projektu wstępnego, a potem budowę dwupoziomowego pasażerskiego wagonu komunikacji miejskiej. Projekt ten prowadził jako główny inżynier- project engineer. Był odpowiedzialny nie tylko za koordynację wszystkich poddostawców, programu badań, lecz także za nowatorstwo techniczne prac. Projekt ten okazał się jego największym sukcesem życiowym. Dzisiaj 600 tych wagonów jeździ w miastach Kanady i USA."

To tylko jedno z wielu jego osiagniec.
Reszte mozna doczytac tutaj:
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/14664/126/Lewalski-Zdzislaw-Marian2
Happy reading.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
Należałoby jeszcze dodatć, że prócz swoich talentów inżynierskich, był wspaniałym człowiekiem. Przez jego dom przewinęły się rzesze polskich emigrantów szukających startu w nowym miejscu. Co najważniejsze pomagał znaleźć zatrudnienie specjalistyczne, sam zaangażował w swoim biurze polskich profesjonalistów. Do tej pory w Bombardierze pracuje ich wielu ( Bombardier kupił UTDC z Kingston Ontario), gdzie Lewalski był jednym z dyrektorów.
Był tytanem pracy. W nawale zajęć znajdował czas by pisać specjalistyczne artykuły i wydać własną książkę, o estetyce produktu, którą można nabyć na Amazon.com
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
Kila zdjęć z ostatniego dnia kursowania EN94.

Najpierw spotkany w Pruszkowie przedostatni kurs Warszawa - Groodzisk
IMGP3915.jpg IMGP3916.jpg IMGP3917.jpg

Oczekiwanie na Śródmieściu na przyjazd "ostatniej" en94
IMGP3920.jpg IMGP3918.jpg
Historyczny ostatni kurs realizował skład złożony z EN94-34 i EN94-17
IMGP3923.jpg IMGP3929.jpg
A to już u kresu podróży
IMGP3926.jpg IMGP3925.jpg
A na bazie już czekają następcy - EN100 o numerach 001, 002 i 003
IMGP3928.jpg IMGP3931.jpg IMGP3932.jpg
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
jak były dni otwarte, to jeden skład stał odremontowany i błyszczący na hali. Więc strzelam, że to on zostanie eksponatem. Ale niestety numeru nie pamiętam. A nie mam przy sobie zdjęć, żeby sprawdzić.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
pewnie trafi do naprawy w Bydgoszczy. z zewnątrz nie wygląda na bardzo pokiereszowanego. Da się wyklepać :)
Ale najpierw rzeczoznawcy od ubezpieczyciela ciężarówki. Oj łatwo nie będzie.
 

Podobne wątki