• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#1
W wątku zadajemy pytania dotyczące identyfikacji i historii taboru kolejowego.

Na początek, prośba o identyfikację wózków motorowych WM15A (numer inwentarzowy) o numerach UIC: 9 483 230-0 i 9 483 253-2. Zdjęcie wykonane w styczniu 2019, na linii 546 (Warszawa, okolice ul. Chełmżyńskiej)


wm15a_3_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#3
pytam o numery inwentarzowe - po nazwie typu wózka - zwykle są to dwie lub trzy cyfry ... tak, jak na zał. obrazku: WM-15A. W tym przypadku jest to 65 i o ten identyfikator liczbowy pytam.

Użyteczność posługiwania się na co dzień numerami EVN (mam na myśli sympatyków kolei, bo o kolejarzach trudno mi się wypowiadać w tej kwestii) jest zerowa. Nikt tych numerów nawet nie próbuje zapamiętać. Najlepszym przykładem są nawet te dwie drezyny. Znamy EVN i nic poza tym, co widać na obrazkach.

drezyna_kielce3_.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#7
4-osiowy wagon węglarka serii Eas (EVN 31 56 5979 132-3), należący do Cargo Slovakia.
Wagon wygląda na przebudowany - z 4 par drzwi pozostawiono 2 pary. Jaki to może być typ wagonu? 11 (9-107.4), 51 (9-107.5), 54 (9-107.13) ?

eas.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#9
Węglarka nieznanego typu i producenta. Prawie na pewno wyprodukowana dla SBB.
4-osiowy wagon węglarka serii Eaos (EVN: 31 85 5320 874-1 Eaos) stoi na stacji Kielce Herbskie. Kod kraju przewoźnika (85 - Szwajcarskie Koleje Federalne - SBB) oraz oznaczenie SBB na pokrywach maźnic wskazują, że pierwotnie była to węglarka wyprodukowana dla SBB.

eaos_1.jpg

eaos_4.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#10
Kod kraju przewoźnika (85 - Szwajcarskie Koleje Federalne - SBB)
Tylko pierwsza część tego stwierdzenia jest prawdziwa: Kod kraju przewoźnika (85. Dalej powinno być: Szwajcaria, nie Szwajcarskie Koleje Federalne - SBB. Od wprowadzenie europejskiego numeru pojazdu (EVN trzecia i czwarta cyfra numeru oznaczają państwo rejestracji pojazdu, a nie przedsiębiorstwo kolejowe (przewoźnika) - co zresztą widać na omawianym wagonie: nigdzie nie ma tam oznaczenia SBB (pomijam pokrywy łożysk, bo to nie jest formalne oznaczenie), a przewoźnikiem jest nieznana mi firma AXBSK. Faktem jest, że system numeracji EVN jest oparty o dawny system UIC, ale pewne rzeczy zostały zmienione.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#12
Wynika, że są to pierwsze węglarki Eaos na kolei SBB, których budowę rozpoczęto w 1977 roku (to jest raczej pewne), możliwe że powstawały w kooperacji firm Ferriere Cattaneo SA (z Giubiasco), oraz Josef Meyer AG (z Möhlin) (to jest domniemanie), wiadomo na pewno, że te firmy od 1988 roku rozpoczęły produkcję wagonów serii Eanos, które ze względu na większą ładowność są uważane jako następczynie serii Eaos.
Do tego wiadomo, że na stan 2000 roku SBB posiadało: 1194 Eaos (1 seria); 199 Eaos (2 seria); 199 Eanos;

Książka która mogłaby sprawę rozjaśnić to:
Christian Ochsner: "Die Güterwagen von SBB Cargo 1999 - 2010" (tak tylko 140EUR XD)
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#13
Warszawa Gdańska. Wagon socjalny serii SK, typu Görlitz 78 (EVN: 63 51 99-80 075-9) w składzie pociągu turystycznego SUBIEKT firmy Turkol

1. Do kogo należy ten wagon i gdzie na co dzień stacjonuje?
2. W wykazie UTK NVR podano jako typ dla tego wagonu: SOCIAL ?


63 51 99-80 075-9 SK_.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#14
4-osiowy wagon węglarka serii Eas (EVN 31 56 5979 132-3), należący do Cargo Slovakia.
Wagon wygląda na przebudowany - z 4 par drzwi pozostawiono 2 pary. Jaki to może być typ wagonu? 11 (9-107.4), 51 (9-107.5), 54 (9-107.13) ?
To stosunkowo nowy wagon powstały w dość niewielkiej serii. Pod wieczór mogę podać więcej informacji jednak nie jest to ani przebudowany wagon ani wagon powstały z serii 9-107.4

Węglarka nieznanego typu i producenta. Prawie na pewno wyprodukowana dla SBB.
4-osiowy wagon węglarka serii Eaos (EVN: 31 85 5320 874-1 Eaos) stoi na stacji Kielce Herbskie. Kod kraju przewoźnika (85 - Szwajcarskie Koleje Federalne - SBB) oraz oznaczenie SBB na pokrywach maźnic wskazują, że pierwotnie była to węglarka wyprodukowana dla SBB.
Dopowiedziałbym, że to prawdopodobnie jest typ 1415A2 ale głowy nie dam. Trzy pola pomiędzy drzwiami + brak zaczepu do zawiasu od drzwi w górnej obwodzinie + brak "wcięcia" w ramie wagonu w okolicy haków okrętowych.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#15
(...)
Dopowiedziałbym, że to prawdopodobnie jest typ 1415A2 ale głowy nie dam. Trzy pola pomiędzy drzwiami + brak zaczepu do zawiasu od drzwi w górnej obwodzinie + brak "wcięcia" w ramie wagonu w okolicy haków okrętowych.
No, właśnie... ten wagon jest bardzo podobny do 1415A3, ale w moim uznaniu nim nie jest. Jeżeli dobrze kojarzę tego typu oznaczenia (1415A3, 1415G6, 3614D5) są wewnętrznymi oznaczeniami kolei belgijskich, więc nie powinny być stosowane do wagonów produkcji szwajcarskiej. Ponadto różnicą są wózki. Wiem, że w przypadków tak starych wagonów, często zdarzają się przekładki wózków, ale w napotkanym artykule o szwajcarskich Eanos-ach jest jasno napisane, że zastosowano w nich niemiecki typ wózków, w przeciwieństwie do (starszych szwajcarskich) Eaos-ów, które były budowane z charakterystycznymi "francuskim" typem Y25 z odlewaną ramą (które widzimy na zdjęciach). Tak więc, twierdzę, że to są bardzo podobne wagony, ale ze względu na pochodzenie, różne. Tak samo jak w przypadku polskich Eanos 415W i niemieckich Eanos-x 059.

Przy okazji wrzucę zdjęcie innego przykładu ex. szwajcarskiego Eaos-a:

31 85 5320 082-1 CH-SOBET Eaos - 18 lipca 2019, na haku duetu EU07-399 + EU07-441 w bardzo zróżnicowanym składzie węglarek na PLK95 między p.o. Kraków Lubocza, a stacją Kraków Nowa Huta
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#16
Wagon cysterna serii/typu Zacens (EVN: 33 80 793 3 628-9), należący do GATX Rail Germany GmbH. Z typami wagonów niemieckich jest pewien problem. Często seria = typ. Czy też tak jest w tym przypadku? | Kielce Herbskie 2013

zacens.jpg
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#17
Z typami wagonów niemieckich jest pewien problem. Często seria = typ
Z typami wagonów niemieckich nie ma żadnego problemu, a seria nie jest typem, bo te dwa oznaczenia mają inne przeznaczenie.
Co najwyżej typ wagonu w schemacie niemieckim (i wielu pokrewnych) może wykorzystywać serię oraz dodać indeks cyfrowy.
Może, ale nie musi, i jak na złość jako wagony prywatne GATX oznacza po swojemu i nawet opisuje po polskiemu
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#20
Pro forma dla tych z przyszłości, którym link już nie działa:
Litery o znaczeniu wewnętrznym obowiązujące w PKP, umieszcza się je po myślnikach, to:
t wagon rodzaju G, H, E lub X przystosowany do przewozów wojskowych (specjalnych)
u oznacza wagon kryty: służbowy (S), prywatny (P)
o ograniczonej sprawności technicznej w oznacza wagon węglarkę normalnej budowy:
 służbowy (S), handlowy z otworami wyczystkowymi, prywatny (P)
v oznacza węglarkę specjalnej budowy (S, P)
x oznacza wagon wyposażony w kompozytowe wstawki hamulcowe typu K
xx oznacza wagon wyposażony w kompozytowe wstawki hamulcowe typu LL
y oznacza wagon specjalny (S, P) z oznacza platformę (S, P)
 

Podobne wątki