• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.122 25 1
W Polsce, zgodnie z Regulaminem przydzielania tras pociągów ... zał. 2.2B, opublikowanym przez PLK występują linie kolejowe zaliczane do klas: od A do D4. Maksymalny nacisk na oś dla linii klasy A wynosi 16 ton, a dla D4 - 22,5 t. W wielu dokumentach można znaleźć informacje, że dopuszczalny nacisk dla toru wynosi np 15 t. Czy klasy dot. wyłącznie linii kolejowych? Kto i w jaki sposób oblicza max naciski dla danego toru, który nie należy do linii kolejowej? Rozumiem, że maszynista wjeżdżając na dany tor wie na co wjeżdża? Kto za to odpowiada (wjazd na dany tor): maszynista, czy nastawniczy, a na torach stacyjnych manewrowy?
przewoźnik wykupując trasę we wniosku wpisuje maksymalny nacisk wagonów, a nacisk lokomotywy system sczytuje z wartości przepisanej dla danej serii i jeśli jest przekroczona dla danej linii to nie da się takiego rozkładu jazdy skonstruować, chyba że jest zgoda (PNK, PNZ) na jazdę z przekroczonym naciskiem. Natomiast na stacji to na ten moment to chyba tylko dyżurny ruchu lub nastawniczy musi na te kwestie uważać gdzie wpuszcza pociąg lub manewr. Czasami w przypadku niektórych stacji są takie ograniczenia dla niektórych torów podane w WOS-ie (wykazie ostrzeżeń stałych). Co ciekawe dla zamówienia trasy pociągów przewoźnik musi podać serie lub typ lokomotywy, bo dla serii lub typów poszczególnych pojazdów trakcyjnych są przypisane unikatowe dane - nacisk, masa, długość, moc, prędkość maksymalną i itp.
A te numery EVN co to niby musi mieć każda lokomotywa są bezużyteczne, bo nic nie oznaczają, bo w PL tak skonfigurowano ten system, ze nie da się wyodrębnić poszczególnych serii lub typów pojazdów.... Więc nie bardzo rozumiem po co to jest (??)
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
A te numery EVN co to niby musi mieć każda lokomotywa są bezużyteczne, bo nic nie oznaczają, bo w PL tak skonfigurowano ten system, ze nie da się wyodrębnić poszczególnych serii lub typów pojazdów.... Więc nie bardzo rozumiem po co to jest (??)
Uuuu... faktycznie. Wrzucili CME3, 6Dg i TEM2 do tego samego zakresu... ale kaszana...
Aczkolwiek nie umniejszałbym EVNowi, przy ruchu międzynarodowym zunifikowany standard zapisu niepowtarzalnego numeru jest bardzo dobrą rzeczą. A nie takie numery jak w naszym grajdołku, że równolegle istniały dwie S200-262.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.122 25 1
wystarczyło, żeby sposób nadawania numeru EVN był tak skonfigurowany, żeby poszczególne zakresy były zarezerwowane dla danego typu / serii lokomotyw. Tak jak to jest w większości innych państw europejskich - np. w Niemczech czy Czechach , gdzie dawny numer obecnie się zawiera w EVN. W Polsce też tak można było zrobić, ale niestety w naszym kraju urzędnicy nie byli tym zainteresowani..... ale za to brak numeru na lokomotywie to wielkie przestępstwo a to że ten numer do niczego nie jest przydatny to już ich nie interesuje...
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Mi się jeszcze przypomniało, że mam takie zdjęcie:

KR_za-pr-bz_pl_09lu19 (40)_.jpg


Luty 2019 Kraków, dosyć dziwny ładunek w składzie węglarek.
Wszystkie wagony załadowane do niskiej wysokości, to musi być coś ciężkiego.
Zastanawiam się czy to nie może być przypadkiem to* co zastyga w wielkim piecu przy jego wygaszeniu?
Akurat mniej więcej wtedy krakowski WP nr5 przechodził remont.

Chyba, że to coś zupełnie innego? Może ktoś kojarzy?

*nie znam przy procesach hutniczych właściwych terminów.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Reakcje
1.791 9 0
Zastanawiam się czy to nie może być przypadkiem to* co zastyga w wielkim piecu przy jego wygaszeniu? Akurat mniej więcej wtedy krakowski WP nr5 przechodził remont.
Wygląd zewnętrzny wskazuje, że prawdopodobnie są to zgary metalurgiczne w postaci skrzepów i spieków, powstające w hutach, m.in. w trakcie czyszczenia pieców czy też ich wygaszania. Tak jak wspomniałeś, mogą pochodzić z remontowanego, krakowskiego Wielkiego Pieca nr 5. Co ciekawe takie skrzepy i spieki są wykorzystywane na rynku, są firmy, które je skupują (jako złom) i nimi handlują. Takie "bryły" sporo też ważą, przez co, jak widać na zdjęciu, węglarka jest nimi załadowana zaledwie do ok. 1/3 pojemności.
http://metale24.pl/Oferta/SPRZEDAM-SKRZEPY-SPIEKI-OKO%C5%81O-100-TON-140589.html
http://metale24.pl/Oferta/Zgary-skrzepy-spieki-%C5%BBELIWNE-242903.html
http://www.kmmetal.eu/pages/oferta/skup-przerob-zgarow-metalurgicznych.php
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Stacja Kielce | 6 października 2013 roku
  1. Co to za pociąg na pierwszym planie? na czele EU07-087, na pragotronie: Warszawa Zachodnia 16:33 przez Dęblin, opóźnienie 40 minut?
  2. Czyżby to pozostałość po żurawiu wodnym do nawadniania parowozów, który kiedyś funkcjonował miedzy torem 4. a 2?
    eu07_087_2.jpg

 
Reakcje
110 27 23
To może być trochę skomplikowane co napiszę ale, o 1620 z kielc odjeżdżał tlk żeromski do warszawy zachodniej 21106/7, a o 1633 tlk sztygar do lublina 62102/3 z krakowa płaszowa, eu07-087 miała wtedy przydział do krakowa, i myślę,że był to tlk sztygar z krakowa płaszowa do lublina, tylko godzina odjazdu jest prawidłowa, a ponieważ wcześniej odjeżdżał pociąg do warszawy to popełnili błąd i nie zmienili stacji na pragotronie, pociąg z kielc do warszawy zachodniej nie mógł chyba nabrać 40 minut opóźnienia już na starcie, a opóźnienie sztygara z krakowa jest całkiem prawdopodobne

Cd
Screenshot_20210811-042139.png


Tu https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&kategorie=TLK&cislo=62102&nazev=Sztygar&rok=2013

Jest jeszcze info że w drugiej połowie roku 2013 pociąg jeździł na trasie wrocław- lublin, te same godziny odjazdu i przyjazdu
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
163 0 0
W tych tabelkach raczej jest błędnie podana stacja początkowa pociągu TLK Sztygar. Numer zaczynający się od cyfry 6 nie bardzo pasuje do Krakowa, a poza tym w tabelce są godziny odjazdu z odcinka Katowice - Kielce.

Jeśli chodzi o pociąg na zdjęciu, to moim zdaniem, jest to TLK Kinga z Krakowa Płaszowa do Warszawy Zachodniej. Wygląda na to, że ten pociąg w październiku jeździł znacznie później niż na początku roku. Poniżej zamieszczam fragmenty plakatowego rozkładu jazdy (przyjazd i odjazd) z Krakowa Głównego (z Kielc nie mam).
TLK_Kinga_Krakow_Przyjazd.png

TLK_Kinga_Krakow_Odjazd.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
To, co głównie odróżnia węglarkę #445W od #452W to nietypowe wzmocnienie burt węglarki typu 445W pomiędzy drzwiami, a narożem wagonu w postaci poziomych rygli, umieszczonych w połowie wysokości burty wagonu.
  • Jakie są jeszcze zewnętrzne różnice w budowie tych węglarek?
  • Kto produkował te węglarki oprócz Tabor Szynowy Opole (zakład w Zielonej Górze), Wagony Świdnica S.A.?
Na zdjęciu charakterystyczny rygiel 445W.

eanos_3.jpg
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
To, co głównie odróżnia węglarkę #445W od #452W to nietypowe wzmocnienie burt węglarki typu 445W pomiędzy drzwiami, a narożem wagonu w postaci poziomych rygli, umieszczonych w połowie wysokości burty wagonu.
  • Jakie są jeszcze zewnętrzne różnice w budowie tych węglarek?
  • Kto produkował te węglarki oprócz Tabor Szynowy Opole (zakład w Zielonej Górze), Wagony Świdnica S.A.?
Na zdjęciu charakterystyczny rygiel 445W.
Wyjątkowo wikipedia dużo tłumaczy (tak naprawde wtórując za artykułem z ŚK)
https://pl.wikipedia.org/wiki/452W
(W domyśle Świdnica 100 sztuk 452W, a Zielona Góra 200 sztuk 445W)

Aczkolwiek faktycznie strasznie ciężko o ich zdjęcia, sam nigdy nie złapałem:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=25318&mode=search
https://tomis921.flog.pl/wpis/2508505/zmodernizowany-wagon-towarowy-pkp-cargo-

Różnice obejmują, jak widać, wykonanie dolnych narożników pudła, słupek/rygiel na burcie przed drzwiami, czy pełne/podcięte słupki pomiędzy drzwiami.

Przy okazji wyłapałem koledze, jaki był najprawdopodobniej pierwowzór tych wagonów H - PLSLS

https://urails.com/rolling-stocks/freight-wagons/covered-wagons/sales-of-hbbillnss/

To wygląda słownie na ogłoszenie sprzedaży tych konkretnych wagonów.

Wtedy jako nówki były kupione przez MAV, potem H-MAVC, potem H-RCH, i potem H-PLSLS.
Osobną kwestią jest na którym etapie eksploatacji utraciły ryglowane przegrody (wraz z podwójnym "ll")

https://urails.com/images/thumbnails/900/600/detailed/2/w_1.jpg
http://www.dybas.de/dybas/index/l/luh_55_h.html
https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/H/Hbbillnss/i-C3V6vZ8/A
https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/H/Hbbinss/i-c8kDwmM/A
https://gingespotting.smugmug.com/Hungary/HCoded-55/Hbbillnss-2461/

przy czym ten typ wagonów (podobnie jak nasze RFN/H i 216K budowane w Siegen i Zielonej Górze) były budowane przez Niesky i Czeską Lipę.
Więc nawet jak sprzedawca piszę, jako producenta Niesky nie byłbym pewien, że nie są one z mieszanego zamówienia.

https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=28&odkud=40&obdobi=0&ktere=0&razeni=0
 
Reakcje
62 0 0
Myślę, że kolega Fictorque już wszystko wyjaśnił, to podrzucę tylko swoje zdjęcia tych wagonów do porównania.

31 51 5375 277-1 Eanos 445W.jpg

31 51 5275 277-1 Eanos 445W | PL-PKPC
12.05.2021 | Kraków Prokocim Towarowy PrD

31 51 5375 038-7 Eanos 452W.jpg

31 51 5375 038-7 Eanos 452W | PL-PKPC
29.05.2021 | Herby Stare – Blachownia
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Co wspólnego z węglarkami typu 445W i 452W mają wagony kryte budowy specjalnej rodzaju H, które można znaleźć pod tymi linkami? Rozumiem, że chodzi o pewne rozwiązania konstrukcyjne, ale jakie?
A, nie, nie... To jest zupełnie druga część postu odnosiłem się do twojego starego pytania (nawet jeśli właściwie o to nie pytałeś)
Nie zobaczyłem, że to inny wątek...
(...) Wśród Hbbinss były takie, których długość ze zderzakami wynosiła 15,5 m, jak i 16,7 m.

Akurat dzisiaj przez przypadek trafiłem właśnie na zdjęcia wagonów, które są tymi 16,7m i udało mi się z grubsza odtworzyć ich historię.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Mam wątpliwości co do typów poniższych węglarek. Proszę o uwagi.
1. Typ 415W EVN: 31 51 5377 424-7 Eanos

31 51 5377 424-7 Eanos (415W).jpg


2. typ 408W czy 401Wk, a może jeszcze inny? EVN: 82 51 5349 506-4 Eaos

82 51 5349 506-4 (408W, 401Wk) Eaos.jpg


3. Typ CFR/E, seria Eaos (EVN: 84 51 5332 920-4)

CFR_E Eaos (EVN 84 51 5332 920-4).jpg


4. Typ CFR/E, seria Eaos (EVN: 84 51 5332 968-3)

CFR_E Eaos (EVN 84 51 5332 968-3).jpg


5. Typ CSD/E, seria Eaos (EVN: 31 51 5358 464-6)

CSD_E Eaos (EVN 31 51 5358 464-6).jpg
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Mam wątpliwości co do typów poniższych węglarek. Proszę o uwagi.
Wygląda zasadniczo dobrze. Co do dwójki to jest to po prostu 408W.
Tutaj jest akurat post jak kolega mi tłumaczył po czym rozpoznaje się 401W:
http://forum.modelarstwo.info/threa...na-pkp-po-1945-roku.27173/page-39#post-778438
408W faktycznie są trochę wprowadzają zamieszanie. Występują w 4 wariantach: z lub bez uchylnych ścian czołowych, oraz z dwiema lub lub jedną parą drzwi na burcie. Nie istniej rozróżnienie w typie/podtypie ze względu na te cechy.

No i 5 jest błędna. To jest CFR/E. Czechosłowackie (CSD/E) węglarki są bardzo charakterystyczne ze względu na duże trapezowe wzmocnienie pod drzwiami, którego tutaj nie ma. CFR/E użytkowane przez PKPC rozpoznaje się po wzmocnieniu (poziomym profilu kwadratowym) pomiędzy górną krawędzią drzwi i obwodziną górną, który jest rozcięty w połowie. (412W go nie mają, A CSD/E mają go mniejszego i nie rozciętego), do tego kształt dolnych narożników pudła i charakterystyczne zastrzały obwodziny w górnych narożnikach.
1630241396552.png
 
Reakcje
62 0 0
Dorzucę jeszcze przykład wagonu 401Wk, na którym doskonale widać charakterystyczne elementy rodziny 401W, o których post zapodał kolega Fictorque jak i miejsce po środkowej parze drzwi (401Wk powstały w oparciu o 401Wb bez zmiany układu słupków pudła lub poprzez późniejszą przebudowę 401Wb i 401Wd, które miały trzy pary drzwi):

82 51 5326 961-8 Eaos 401Wk.jpg

82 51 5326 961-8 Eaos 401Wk | PL-PKPC
29.05.2021 | Herby Stare – Blachownia
 
Reakcje
1.791 9 0
Aczkolwiek faktycznie strasznie ciężko o ich zdjęcia, sam nigdy nie złapałem:
Tak sobie przejrzałem kilkaset zdjęć węglarek, które gościły w ciągu ostatnich kilku lat na stacji Dobre Miasto i faktycznie typ 445W to jakiś wyjątkowy "rarytas":LOL: bo znalazłem ją TYLKO na jednym zdjęciu (452W na kilku, pomimo, że wyprodukowano ich 100 szt. czyli o połowę mniej od 445W)... widocznie linia nr 221 nie ma szczęścia do tego typu wagonów. W dodatku ta jedyna "złapana" 445W stała przy magazynie, "szerszy plan zdjęciowy" z drugiej strony był niedostępny, bo zasłaniał ją skład cystern, więc zdjęcie mało "efektowne". Zamieszczam je jednak bo ma dość unikatowy wygląd oznaczeń, z okresu, kiedy PKP Cargo zaczęło nanosić na wagony oznaczenia typów wagonów. Było to mniej więcej w I połowie 2018 r., a może nieco wcześniej. W "naturze" takie oznaczenia zaczęły być dostrzegalne, na większej ilości wagonów, w II połowie 2018 r. i w roku 2019. Takie są moje spostrzeżenia, ale kiedy dokładnie zaczęto to robić tego nie wiem - może ktoś sprostuje to co napisałem. Jak widać do serii Eanos domalowano, farbą o nieco innym odcieniu, symbol -x, tą samą farbą naniesiono symbole 445W, oraz G w ramce (znak oznaczający wagon zbudowany zgodnie ze skrajnią „G1”, dopuszczone do ruchu interoperacyjnego). Pojedynczy -x w serii nie oznacza oczywiście „nowej numeracji obowiązującej od 1.01.1980” jak to dawniej bywało, tylko to, że wagon wyposażony jest w kompozytowe wstawki hamulcowe typu K.

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 445W nr 31 51 5375 205-2 serii Eanos-x

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 445W nr 31 51 5375 205-2 serii Eanos-x.jpg


3. Typ CFR/E, seria Eaos (EVN: 84 51 5332 920-4)
4. Typ CFR/E, seria Eaos (EVN: 84 51 5332 968-3)
A te ex-gondole to przypadkiem nie umowny typ R556V (analogicznie typ R552V to gondole zakupione przez PKP w I połowie lat 70-tych) wg. nomenklatury zastosowanej w „Atlasie wagonów towarowych” Pawła Terczyńskiego ? Myślę, że CFR/E to zbyt ogólnie.
 
Reakcje
1.791 9 0
No i 5 jest błędna. To jest CFR/E. Czechosłowackie (CSD/E) węglarki są bardzo charakterystyczne ze względu na duże trapezowe wzmocnienie pod drzwiami, którego tutaj nie ma. CFR/E użytkowane przez PKPC rozpoznaje się po wzmocnieniu (poziomym profilu kwadratowym) pomiędzy górną krawędzią drzwi i obwodziną górną, który jest rozcięty w połowie. (412W go nie mają, A CSD/E mają go mniejszego i nie rozciętego), do tego kształt dolnych narożników pudła i charakterystyczne zastrzały obwodziny w górnych narożnikach.
Gwoli uzupełnienia. Można dodać, że węglarki rumuńskie, budowane dla Polski wg. standardu 412W, a określane jako typ CFR/E (R462W) jeżdżą z różnymi drzwiami ładunkowymi (nie koniecznie z tym „rozciętym w połowie profilem, wzmacniającym górną krawędź drzwi” jak to opisał Fictorque a zasadniczym i podstawowym elementem wyróżniającym je od innych węglarek tej rodziny (412W i CSD/E) jest, według mnie, kształt dołu słupków wzmacniających, które w rumuńskich węglarkach (bez wyjątku – przynajmniej innych nie widziałem), i tylko w nich, przyjmują kształt zaokrąglony. Oczywiście z wyłączeniem słupków, które są przy drzwiach ładunkowych, bo te, na dole przyjmują postać „ściętych” bądź „prostych”. Wytłumaczę to wszystko na przykładach zdjęciowych, tak więc po kolei:

A. Węglarka budowy czechosłowackiej typu CSD/E (C462W). Tak jak wspomniał Fictorque zasadniczym i podstawowym elementem rozróżniającym je od innych z tej rodziny, są „trapezowe” wzmocnienia pod drzwiami ładunkowymi. Jej słupki wzmacniające mają dolne zakończenia proste, bez żadnych „zacięć”.

1. Fragment węglarki typu CSD/E nr 31 51 5355 597-6 serii Eaos z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.

Fragment węglarki typu CSD-E nr 31 51 5355 597-6 serii Eaos.jpg



Można oczywiście spotkać węglarki typu 425Wa mające, podobnie jak typ CSD/E, takie trapezowe wzmocnienia pod drzwiami ładunkowymi, ale jest ich niewiele (ok. 400 szt.) w porównaniu do węglarek czechosłowackich, których sprowadzono aż 6200 szt. Co odróżnia węglarkę typu CSD/E od typu 425Wa ? Przede wszystkim małe trójkątne zastrzały w samych górnych rogach pudła, pod obwodziną górną (brak ich w 425Wa) oraz „zgrabne” wąskie, „trapezikowate” wzmocnienia, na dolnych rogach pod pudłem, patrząc na hak promowy, nie wystające poza niego. W 425Wa są one bardziej „masywne” i sięgają poniżej haka promowego http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22604

2. Fragment węglarek typu CSD/E, po lewej wagon ze zdjęcia wyżej, po prawej nr 31 51 5357 951-3 serii Eaos z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.

Fragment węglarek typu CSD-E, po prawej nr 31 51 5357 951-3 serii Eaos.jpg


B. Węglarki polskiej budowy typu 412W mają dolne zakończenia słupków w formie "prostej", oraz, o czym wspominał Fictorque nie mają elementów wzmacniających, zastrzałów, w samych górnych rogach pudła, pod obwodziną górną. Charakteryzują się także tym, że środkowy słupek na burcie pudła, pomiędzy drzwiami i końcem wagonu, jest wąski na całej swojej długości – z daleka łatwo to zauważyć.

3. Fragment węglarki typu 412W nr 31 51 5497 666-8 serii Eaos-xx ('diabelskiej' przez te 666 :LOL:) z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.

Fragment 'diabelskiej' węglarki typu 412W nr 31 51 5497 666-8 serii Eaos-xx.jpg


Poniżej ogólny widok węglarek typu 412W, wybudowanych w liczbie 10 936 szt. (w wariantach 412Wa i 412Wb). Proszę zwrócić uwagę na „wąskie” w całości, słupki środkowe, pomiędzy drzwiami a końcem wagonu - moim zdaniem główna cecha wyróżniającea tego typu wagony.

4. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 412W nr 31 51 5365 534-7 serii Eaos. Z „małymi” „trapezikowatymi” wzmocnieniami dolnych narożników pudła.

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 412W nr 31 51 5365 534-7 serii Eaos.jpg


5. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 412W nr 31 51 5497 711-2 serii Eaos. Z „dużymi” „trapezikowatymi” wzmocnieniami dolnych narożników pudła.

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu 412W nr 31 51 5497 711-2 serii Eaos.jpg


C. Przejdę teraz do rumuńskich węglarek typu CFR/E (R462W). Według mnie, ich najbardziej „rzucającą się w oczy” cechą zewnętrznej budowy są wspomniane na początku słupki zaokrąglone na dole. Przy czym nie dotyczy to słupków przy drzwiach ładunkowych (są one "proste" albo „ścięte”). Same drzwi przyjmują różną formę, nie koniecznie mają wzmocnienie górne "rozcięte w połowie” jednak trudno mi powiedzieć, czy pierwotnie wszystkie je miały, czy jednak nie. Biorąc pod uwagę fakt, że dostarczono do Polski aż 10 500 szt. węglarek typu CFR/E, zakładam, że wszystkie „formy” drzwi ładunkowych były produkowane fabrycznie.

6. Fragment węglarki typu CFR/E nr 31 51 5359 152-6 serii Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi w połowie wzmocnienia górnego z rozcięciem, słupki przy drzwiach „ścięte”.

Fragment węglarki typu CFR-E nr 31 51 5359 152-6 serii Eaos.jpg


7. Fragment węglarki typu CFR/E nr 31 51 5497 386-3 serii Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „ścięte”.

Fragment węglarki typu CFR-E nr 31 51 5497 386-3 serii Eaos.jpg


8. Fragment węglarki typu CFR/E nr 31 51 5497 462-2 serii Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „proste”.

Fragment węglarki typu CFR-E nr 31 51 5497 462-2 serii Eaos.jpg


9. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR/E nr 31 51 5497 462-2 serii Eaos. Ten sam wagon, co ze zdjęcia nr 8, ale z zaznaczonymi kolejnymi elementami charakterystycznymi dla typu CFR/E, o których pisał jużFictorque

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR-E nr 31 51 5497 462-2 serii Eaos.jpg


10. Stacja Dobre Miasto, stojące obok siebie węglarki typu CFR/E o odmiennych drzwiach ładunkowych. Widok porównawczy (poniżej, kolejne dwa zdjęcia przedstawiające ogólny, boczny widok, zaprezentowanych wagonów)

Stacja Dobre Miasto, węglarki typu CFR-E o odmiennych drzwiach ładunkowych.jpg


11. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR/E nr 31 51 5346 604-2 serii Eaos-xx. Wagon niebieski ze zdjęcia nr 10. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „proste”.

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR-E nr 31 51 5346 604-2 serii Eaos-xx.png


12. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR/E nr 31 51 5360 447-7 serii Eaos. Wagon bladoniebieski ze zdjęcia nr 10. Drzwi z rozcięciem, w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „ścięte”.

Stacja Dobre Miasto, węglarka typu CFR-E nr 31 51 5360 447-7 serii Eaos.jpg


13. Rząd węglarek - wyróżniono wagony typu CFR/E. Jak widać z daleka "rzuca się w oczy" dolne „zaokrąglenie" słupków wzmacniających pudło oraz górne wzmocnienie drzwi ładunkowych (bez "rozcięcia" i "z rozcięciem").

Rząd węglarek - wyróżnione wagony typu CFR-E.jpg


Na zakończenie, w podsumowaniu, zdjęcie stojących w rzędzie węglarek, trzech omawianych typów, gdzie „jak na dłoni” widać, jak najprościej rozpoznać poszczególne typy, najpopularniejszych w Polsce węglarek serii Eaos / Eaos-xx, na wózkach standardu UIC Y25.

14. Rząd węglarek - w kolejności wagony typu CSD/E, 412W i CFR/E. Skład ciągnie ST44-1229.

Rząd węglarek - wyróżnione wagony typu CSD-E, 412W i CFR-E.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki