• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Jerrrrycho

Nowy użytkownik
Reakcje
24 0 0
Znalazłem przed chwilą kuzyna wagonu przerobionego w Bratstvie.

http://www.photos-ferroviaires.fr/index.php?/category/963

Dzięki charakterystycznemu układowi wzmocnień od razu można rozpoznać spokrewnienie tych typów wagonów. Ten powyższy jest co prawda dłuższy o 0,25m - ale jest to zasługa posiadania pomostu hamulcowego - to bardzo charakterystyczna wartość, znana z wagonów węglarek DB serii 106, belgijskich 1415A występujących w Polsce, czy rumuńskich gondol (choć i na R462W też montowano pomosty hamulcowe; rarytasy jeżdżące najpewniej tylko w Bogdance, innych nie znam.)
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Na zdjęciu wagonu serii Hbbins typu 222Kb 21 51 2469 234-8
1. Oryginalnie wagon miał kolor blachy oksydowanej. Obecnie to nalot (brąz) Prawda czy fałsz?
2. Czy koło na bocznej ścianie ma jakąś nazwę?

Hbbins_2_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Wagon cysterna: seria Zaes, typ 406Ra. Wagon przeznaczony do przewozu roztworu saletrzano - mocznikowego w stanie płynnym. St. macierzysta Dwory Monowice (obsługuje Zakłady Chemiczne Dwory w Monowicach). Wagony tego typu były produkowane w latach 60/70 ubiegłego wieku. Czy zbiorniki wagonów cystern są przez caly czas eksploatacji tych wagonów oryginalne, czy też w trakcie napraw rewizyjnych są wymieniane (nie pytam o sytuacje nadzwyczajne - np uszkodzenie zbiornika)? Czy w zbiorniku przeznaczonym do przewozu np RSM (jak w tym przypadku), istnieje możliwość przewozu paliw płynnych (po oczyszczeniu), czy też unika się takich sytuacji - już na etapie produkcji wagonu wiadomo, co będzie w nim przewożone?

406Ra.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
@torowy Z moich obserwacji wynika, że większość obecnie spotykanych wagonów cystern z lat'60 i '70 wciąż ma oryginalne zbiorniki sądząc po wciąż obecnych tabliczkach znamionowych zbiorników. I co do zasady zbiorniki są przewidziane na całe życie wagonu. (No może z wyjątkami starszych cystern do ładunków wysokokorozyjnych). Z resztą nawet przebudowywane z 406R na przełomie milenium wagony 452R posiadają oryginalny stary zbiornik przedłużony o dodatkową sekcję. Zdecydowanie trudniej spotkać cysternę z innym niż fabrycznym zbiornikiem (i w takich przypadkach mamy zwykle do czynienia z szerszą przebudową) niż te mający fabryczny.

Co do transportowania różnych ładunków, lepiej by wypowiedział się ktoś kto pracował z cysternami, ale poza znanymi przypadkami, że wagon posiada tablice przestawcze na różne rodzaje zbliżonych charakterystykami ładunków (LPG/Amoniak, czy też olej opałowy/benzyna/nafta lotnicza) Takie większe zmiany jak roztwór saletrzano-mocznikowy/oleje napędowe/melasa/woda przeciwpożarowa wydają mi się dosyć rzadkie. Co do zasady cysterny 406R powstały jako dosyć uniwersalne cysterny (bazowo do transportu paliw) mogące transportować inne ładunki jak te wymienione powyżej. Niemniej wyczyszczenie całej instalacji jest procesem pracochłonnym i kosztownym, po drugie podejrzewam, że tak różne ładunki mogą wymagać zupełnie innych zaworów i króćców i takie zmiany wymagają modyfikacji. I myśle że rynek przewozów takie zmiany wymusza, ale nie jest to coś co się robi z wagonem co parę miesięcy. Oczywiście należy pamiętać, że 406R nie przewiezie wszystkiego, cysterny gazowe, cysterny kwasowe, cysterny termosy istnieją do transportu konkretnych ładunków. Na chłopski rozum: Jeżeli 406R przyrównamy do kanistra na benzyny. Czy jak go umyjemy możemy w nim transportować wodę, melasę, wodny roztwór nawozu? Tak. Czy możemy w nim transportować LPG, kwas solny, smołę? Nie.
 
Reakcje
1.791 9 0
Cysterny do przewozu RSM są jednym z "wagonowych zagadnień", którym zainteresowałem się ok. 4 lat temu, z prostej przyczyny. W miejscowości w której mieszkam, w Dobrym Mieście, znajduje się firma AGROCHEM, położona przy bocznicy dobromiejskiego elewatora zbożowego. W latach 2013 - 2014 firma ta rozbudowała się. Wówczas to, obok bocznicy, postawiono m.in. sześć, potężnych zbiorników do przechowywania płynnego nawozu RSM, a na stację zaczęły przybywać pociągi towarowe zestawiane z różnych cystern, dostosowanych do przewozu RSM. Od ponad 5 lat, cysterny takie są stałym gościem na torach stacyjnych, przede wszystkim w okresie marzec – maj i wrzesień – październik, kiedy prowadzone są prace polowe polegające na nawożeniu pól uprawnych i innych użytków rolnych. W okresach tych, prawdopodobnie 2 – 3 razy w miesiącu, pojawia się skład cystern, liczący od 24 do 30 wagonów. Oczywiście cysterny z RSM można spotkać także w czerwcu, lipcu czy w listopadzie, ale w okresach tych pojawiają się one rzadziej (raz w miesiącu ?) i zestawiane są generalnie z mniejszej ilości wagonów np. do 12 cystern, często w składach mieszanych np. z platformami serii Res i/lub wagonami budowy specjalnej serii Simms czy Sis, na których przewożone są nawozy w workach, w postaci sypkiej czy granulowanej. Oczywiście są to tylko moje subiektywne odczucia, wynikające z kilkuletniej obserwacji tego, co dzieje się na stacji, więc nie koniecznie może to odzwierciedlać stan faktyczny. Mogę dodać, że nie widywałem składów z RSM np. zimą, co wydaje się zrozumiałe, patrząc na kalendarz nawożenia pól, które odbywa się głównie wiosną i wczesną jesienią. Poniżej zdjęcia terenu firmy AGROCHEM Puławy, siedziba w Dobrym Mieście, z Google Earth, z 2008 r. - taki stan był do połowy 2013 r. oraz z 2017 r. odzwierciedlający stan od połowy 2014 r. kiedy to pojawiły się zbiorniki do przechowywania RSM.

Dobre Miasto - bocznica i teren firmy AGROCHEM do roku 2013.jpg


Dobre Miasto - bocznica i teren firmy AGROCHEM od roku 2014.jpg


RSM zawiera, zależnie od wersji, 32%, 30% lub 28% azotu. Jego właściwości chemiczne powodują, że krystalizuje się on w temperaturach minusowych, a najczęściej spotykany roztwór, o stężeniu 32 %, krystalizuje się już w temperaturze zera stopni Celsjusza. Dokładnie kształtuje się to w następujący sposób. Temperatura krystalizacji RSM wynosi – 17 °C przy zawartości 28% N; – 9 °C przy 30% N i 0 °C przy 32% N. Sam roztwór jest aktywny chemicznie przez co należy go przechowywać w zamkniętych zbiornikach z odpowietrzeniem, w temperaturze wyższej od temperatury krystalizacji, a zbiornik powinien być wykonany z materiałów odpornych na korozję. Nie dopuszcza się stosowania metali kolorowych i ich stopów. Należy też np. uzupełniać poziom wody w roztworze, która może odparowywać w czasie długotrwałego magazynowania. W Polsce RSM produkują tylko dwa zakłady. Pierwszym (i jedynym do 2014 r.) jest zakład w Puławach (dawniej Zakłady Azotowe „Puławy”, obecnie Grupa Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” SA). To w tym zakładzie w 1989 r. opracowano tego typu nawóz, a w 1990 r. uruchomiono pierwszą instalację do jego produkcji i wprowadzono go do obrotu handlowego. Drugim zakładem, który podjął produkcję RSM w listopadzie 2015 r. jest zakład w Kędzierzynie (dawniej Zakłady Azotowe „Kędzierzyn”, obecnie Grupa Azoty Zakłady Azotowe "Kędzierzyn" z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu). Pamiętam z początku lat 90-tych, jak głośno było o tym nawozie, z powodu jego o wiele wyższej przyswajalności przez rośliny. W pewien sposób zrewolucjonizował on metodę nawożenia w rolnictwie. Poniżej potężne zbiorniki na RSM na terenie firmy AGROCHEM Puławy, siedziba w Dobrym Mieście.

Dobre Miasto - zbiorniki na nawóz RSM na terenie firmy AGROCHEM.jpg


Przejdę teraz do cystern do przewozu RSM. Oczywiście wszelkie uzupełnienia i sprostowania mile widziane. Informacje podaję z własnych obserwacji tego typu wagonów na stacji Dobre Miasto. Bez wątpienia są to cysterny wtórnie przystosowane do przewozu płynnego nawozu. Większość z nich została zbudowana jeszcze w czasach kiedy nawóz ten nie był produkowany (przed 1990 r.). Co do spraw dostosowania technicznego cystern do przewozu RSM niewiele mogę powiedzieć, choć wydaje się logiczne (o czym pisał Kolega Fictorque), że musiano wyczyścić zbiornik i instalację oraz być może zmieniono zawory i króćce, choć na „pierwszy rzut oka” nie wyróżniają się one niczym od „tradycyjnych” w danym typie wagonu. Jakiś dużych ingerencji w konstrukcję wagonów nie zauważyłem. Przystosowanie danej cysterny do przewozu RSM odbywa się zapewne w zależności od potrzeb przewozowych, ale na wszystkich cysternach widnieje napis „RSM”, „NAWÓZ PŁYNNY RSM”, „PŁYNNY NAWÓZ RSM” bądź „ROZTWÓR SALETRZANO-MOCZNIKOWY”, co może świadczyć, że, po odpowiednim przystosowaniu, cysterny takie służą tylko do przewozu tego typu produktu. Można przypuszczać też, że prawdopodobnie mogą powrócić do przewozu pierwotnych mediów, po odpowiednim czyszczeniu i dostosowaniu instalacji. Wydaje mi się też, że cysterny do przewozu RSM, stanowią całkiem sporą grupę w parku cystern spotykanych w Polsce, choć oczywiście może jest to tylko subiektywne odczucie, związane z tym, że dość często je widuję. Poniżej przykłady składów cystern do przewozu RSM na stacji Dobre Miasto. Dobrze widać różnorodność wagonów w tym ich wysokość, malatury i przynależności do różnych firm.

Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (1).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (2).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (3).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (4).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (5).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (6).jpg


Po kilkuletniej obserwacji mogę napisać, że cysterny przystosowane do przewozu RSM można podzielić na dwie grupy.

Pierwsza to te, które pierwotnie przewoziły lekkie produkty naftowe. Stanowią one najliczniejszą grupę, generalnie należą do starszych typów, posiadają wózki 1XTa, a wśród nich można spotkać takie typy jak 29R (sporadycznie) i przede wszystkim typ 406R i pochodne. Do „rodziny” 406R przewożącej RSM dorzuciłbym także cysterny prawdopodobnie wywodzące się z typu 405Ra (np. 405Rg), pierwotnie do gazów skroplonych, ale później zapewne przebudowywane kilkukrotnie. Spotkałem też cysterny, w których konstrukcji można dostrzec elementy np. z typu 401R (pierwotnie do przewozu ciężkich produktów naftowych), a ostatnimi czasy Dobre Miasto odwiedziła np. cysterna szwedzkiej budowy, typu MC11/M.

Druga grupa to cysterny pierwotnie przystosowane do przewozu produktów chemicznych. W tej grupie można spotkać prawdziwą mozaikę typów dostosowanych do przewozu RSM. Od wywodzącego się z „rodziny” 406R typu 408R, przez prawdopodobnie typ 430R, po nowsze cysterny na wózkach 25TNa, typów 434R, 435RaI, z rodziny 437R-440R i typ 438R. Poniżej kolejne przykłady składów cystern do przewozu RSM na stacji Dobre Miasto. Dobrze widać różnorodność wagonów.

Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (7).jpg


Dobre Miasto. Składy cystern do przewozu RSM na torach stacyjnych (8).jpg


Oczywiście rozpoznawanie odpowiednich typów wagonów, wśród cystern dostosowanych do przewozu płynnego nawozu RSM, w niektórych przypadkach wydaje się łatwe np. 29R, 405Rg, 406R, MC11/M, 408R, 434R, 435RaI, 438R, w innych, jest znacznie utrudnione. Np. nie zgadza się zakres numeracji UIC przypisanej danemu typowi, pojemność zbiornika czy jakiś parametr wagonu. Temu przypuszczam, że wśród tego typu cystern, na stacji gościły także takie, które pierwotnie należały do typów 401R i 405Ra (lub pochodzą od nich pewne elementy cysterny) czy też należą do typów 430R i 440R. Wkrótce zamieszczę kilkanaście zdjęć "portretowych" cystern do przewozu RSM (wspomnianych wyżej typów i nierozpoznanych przeze mnie), jakie spotkałem na stacji Dobre Miasto. Wymaga to jednak przejrzenia kilkuset zdjęć, wybrania z nich odpowiednich i przygotowania ich do zamieszczenia na Forum. Postaram się to zrobić w nadchodzącym tygodniu. Może wspólnie ustalimy np. typy, co do których nie mam pewności, może ktoś skoryguje moje przypuszczenia, a może dowiemy się czegoś interesującego na temat tego typu wagonów, dzięki analizie zamieszczonych zdjęć, przez bardziej obeznanych w temacie cystern kolejowych Kolegów.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Około 200 metrów od nieczynnej parowozowni stacji Sędziszów można zobaczyć pudło wagonu, na którym obecnie nie ma już żadnych oznaczeń. Zachował się jedynie napis na pudle "P.Z.H.G.P. Oddział Sędziszów". Jednak ten napis zapewne nie ma nic wspólnego z koleją, ale z "pocztą" może coś mieć ;) Wygląda na pudło wagonu bagażowego lub pocztowego?

sedziszow_0026_.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.836 140 20
Wygląda na pudło wagonu bagażowego lub pocztowego?
Tak, wygląda na pudło wagonu bagażowego lub pocztowego. A tak konkretniej, to jest to chyba pudło wagonu pocztowego polskiej budowy przedwojennej, a model takiego wagonu swego czasu wypuściła manufaktura TMF.
 
Reakcje
1.791 9 0
Poniżej krótkie omówienie i przegląd cystern, do przewozu płynnego nawozu RSM, jakie można było zaobserwować na stacji Dobre Miasto w okresie ostatnich kilku lat (zdjęcia pochodzą z 2018 – 2021 r.). Na wstępie napiszę, że wszelkie uzupełnienia, sprostowania i dodatkowe informacje, dotyczące zaprezentowanych wagonów, są pożądane i mile widziane. Ze względu na obszerność materiału zdjęciowego (zawężonego do niezbędnego minimum), wpis podzielony jest na trzy części. Wyboru poszczególnych zdjęć dokonałem z uwzględnieniem typów cystern, a wśród nich, starałem się wyróżnić wagony z odmiennym zakresem numeracji UIC oraz np. z różną nazwą serii. Zdjęcia obejmują także przegląd przewoźników oraz sposoby malowania wagonów. Rozpoznawanie typów cystern oparłem na dostępnej literaturze, głównie „Atlasie wagonów towarowych” autorstwa Pawła Terczyńskiego oraz na stronach internetowych przewoźników dysponujących wagonami do przewozu RSM.

Cz.1. Cysterny typu 29R i 406R.

Kres służby większości cystern typu 29R rozpoczął się już kilkanaście lat temu, tym niemniej, jak widać na poniższych zdjęciach, ostatnimi laty nadal można było je spotkać w ruchu. Pojedyncze wagony tego typu, dostosowane do przewozu RSM, gościły na stacji m.in. w 2016 – 2018, a ostatni jaki udało mi się zaobserwować, pojawił się we wrześniu 2020 r. Wszystkie należały do TRANSCHEM-u. Pojemność zbiornika 48 000 l.

Zdjęcie nr 1. Cysterna nr 84 51 7984 677-7 Zaes

1. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 29R TRANSCHEM (1a).jpg


Zdjęcie nr 2. Ta sama cysterna, widok na drugi bok wagonu.

2. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 29R TRANSCHEM (1b).jpg


Zdjęcie nr 3. Cysterna nr 84 51 7881 980-9 Zaes. Wagon widziany 20.09.2020 r., z odmienną numeracją UIC.

3. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 29R TRANSCHEM (2).jpg


Cysterny typu 406R o pojemności zbiornika 61 000 l. to dominujący typ, jaki można spotkać na stacji. Wg. numeracji UIC należą one do dwóch podstawowych odmian, typu 406Ra oraz typu 406Rb. Co interesujące (i na co wcześniej nie za bardzo zwracałem uwagę), wśród nich (w obu odmianach) można dostrzec wagony o odmiennej konstrukcji zbiornika, pomimo jednakowej jego pojemności. 406R przystosowane do przewozu RSM posiadają serię Zas lub Zaes. Tylko w tym typie można było zaobserwować wagony wszystkich czterech przewoźników którzy gościli na stacji: KOLTAR-u, RAIL POLSKA, TRANSCHEM-u oraz ZACH-u (Zakładów Azotowych Chorzów).

Zdjęcie nr 4. Cysterna nr 33 51 7984 269-5 Zaes, KOLTAR Grupa Azoty, typu 406Ra (wg zakresu numeracji UIC). Co ciekawe kod interoperacyjności (33) dopuszcza ten wagon do komunikacji międzynarodowej na podstawie specjalnego porozumienia, co jest (wg moich obserwacji) dość rzadkim zjawiskiem wśród cystern do przewozu RSM typu 406R, ponieważ większość wagonów, jakie gościły na stacji, dopuszczona była tylko do ruchu wewnętrznego (kody 82, 84 itp).

4. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R KOLTAR Grupa Azoty (1a).jpg


Zdjęcie nr 5. Ta sama cysterna, widok na drugi bok wagonu. Najnowsza malatura cystern do przewozu RSM przewoźnika KOLTAR Grupa Azoty. Malatura po części znana już z 2018 r. jednak większość wagonów w takim malowana (kilku typów) pojawiła się na stacji dopiero w 2019 r. Kod zakładu dokonującego REV. to przeważnie 1035.

5. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R KOLTAR Grupa Azoty (1b).jpg


Kolejna seria czterech zdjęć to cysterny typu 406R RAIL POLSKA. Kolega torowy zaprezentował we wpisie #144 cysternę tego przewoźnika, do przewozu RSM, o numeracji UIC z zakresu 7983. Poniżej kolejne zakresy numeracji.

Zdjęcie nr 6. Cysterna nr 84 51 7984 281-8 Zas, typu 406Ra (wg zakresu numeracji UIC). W porównaniu do zdjęcia nr 4, ten sam zakres numeracji UIC, ale odmienna seria.

6. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R RAIL POLSKA (1).jpg


Zdjęcie nr 7. Cysterna nr 33 51 7853 174-5 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC).

7. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R RAIL POLSKA (2).jpg


Zdjęcie nr 8. Cysterna nr 84 51 7853 273-3 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC). Tym razem nieco odmiennej kolorystki niż dwie zaprezentowane wyżej.

8. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R RAIL POLSKA (3).jpg


Zdjęcie nr 9. Cysterna nr 84 51 7889 879-5 Zaes, typu 406Ra (wg zakresu numeracji UIC). Wagon odmiennej serii od trzech zaprezentowanych wyżej oraz o innej konstrukcji dennic. Wyraźnie widać, że są one bardziej „zaokrąglone” od zaprezentowanych we wpisach wyżej.

9. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R RAIL POLSKA (4).jpg


Zdjęcie nr 10. Cysterna nr 82 51 7889 952-2 Zaes, typu 406Ra (wg zakresu numeracji UIC). Wagon w typowej malaturze TRANSCHEM-u dla zaobserwowanych cystern przewożących RSM.

10. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R TRANSCHEM (1).jpg


Zdjęcie nr 11. Cysterna nr 82 51 7889 921-7 Zaes, typu 406Ra (wg zakresu numeracji UIC). Wagon praktycznie identyczny jak zaprezentowany wyżej, widok na drugi bok tego typu wagonu. Warto zwrócić uwagę na odmienny krój (szablon) liter w napisie nazwy przewoźnika na zbiorniku.

11. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R TRANSCHEM (2).jpg


Kolejna seria pięciu zdjęć to cysterny typu 406R ZACH-u (ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW). Na dwóch pierwszych zdjęciach wcześniejsze wersje malatury wagonów, ze stylizowanym na „P” logiem (od Puławy) i napisem AZOTY CHORZÓW. Grupa Azoty PUŁAWY.

Zdjęcie nr 12. Cysterna nr 84 51 7952 700-5 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC).

12. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW (1).jpg


Zdjęcie nr 13. Cysterna nr 33 51 7853 438-4 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC), z najpopularniejszym zakresem numeracji UIC (7853), dla wagonów tego typu należących do ZACH-u.

13. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW (2).jpg


Zdjęcie nr 14. Cysterna nr 83 51 7853 416-9 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC), o nieco odmiennej malaturze zbiornika, z prawdopodobnie pierwszą wersją loga Grupa Azoty.

14. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW (3).jpg


Zdjęcie nr 15. Cysterna nr 33 51 7853 407-9 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC).

15. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW (4).jpg


Zdjęcie nr 16. Cysterna nr 33 51 7853 370-9 Zas, typu 406Rb (wg zakresu numeracji UIC). Wagon z „małym” logiem Grupa Azoty, wg. dat REV. na wagonach, prawdopodobnie jest to najnowsza wersja / forma takiego napisu.

16. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 406R ZAKŁADY AZOTOWE CHORZÓW (5).jpg
 
Reakcje
1.791 9 0
Przegląd cystern, do przewozu płynnego nawozu RSM, jakie można było zaobserwować na stacji Dobre Miasto w okresie ostatnich kilku lat (zdjęcia pochodzą z okresu 2018 – 2021).

Cz. 2. Cysterny wywodzące się z typu 405R, rzadko spotykane typy 401Ra i 422Ra oraz specjalnie zbudowane do przewozu płynnych nawozów sztucznych cysterny typu 440Ra.

Kolejna grupa cystern obserwowana na stacji to wagony wywodzące się z typu 405R, które przeszły odpowiednie modyfikacje zapewne już kilkanaście lat temu (być może przystosowanie ich do przewozu RSM jest kolejną z rzędu modyfikacją, bo kiedyś mogły przewozić także inne media, nie związane z gazami skroplonymi). Są one częstym gościem na stacji. Firma TRANSCHEM to jedyny zaobserwowany przewoźnik, który nimi dysponuje. Pod względem ilości odnotowanych na stacji cystern danego typu, umieściłbym je na drugim miejscu (za typem 406R). Wśród nich można wyróżnić dwie, wyraźnie różniące się od siebie grupy.

Pierwsza to cysterny określane na stronie internetowej TRANSCHEM-u jako typ 405RTM. Dość charakterystyczne, z wysokim kołnierzem włazu na górze walczaka, położonym niemal po środku zbiornika (jak w typowym wagonie typu 405R do gazów skroplonych). Wszystkie zaobserwowane wagony były w ciemnym malowaniu, niemal czarnym, z jasnym logiem przewoźnika, z jednym zakresem numeracji UIC (7741) oraz tą samą serią Zaekk. Co charakterystyczne, ich zbiorniki są o różnej pojemności, wahające się od ok. 49 000 l. do ok. 54 000 l. przez co np. w składzie towarowym złożonym z wagonów typu 406R i 405R można je dość łatwo „wychwycić”, ponieważ są nieco niższe od wagonów typu 406R. Inną ciekawostka tych wagonów jest obsługa hamulca ręcznego z gruntu (brak hamulca na pomoście), co uwidocznione jest także na tablicy, gdzie masa hamująca hamulca ręcznego obwiedziona jest czerwoną ramką. Poniżej przykłady cystern typu 405RTM do przewozu RSM, o różnej pojemności zbiornika.

Zdjęcie nr 17. Cysterna nr 84 51 7741 148-3 Zaekk. Poj. zbiornika 49 700 l.

17. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405RTM TRANSCHEM (1).jpg


Zdjęcie nr 18. Cysterna nr 84 51 7741 104-6 Zaekk. Poj. zbiornika 50 000 l.

18. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405RTM TRANSCHEM (2).jpg


Zdjęcie nr 19. Cysterna nr 84 51 7741 123-6 Zaekk. Poj. zbiornika 53 000 l.

19. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405RTM TRANSCHEM (3).jpg


Zdjęcie nr 20. Cysterna nr 84 51 7741 103-8 Zaekk. Poj. zbiornika 53 400 l.

20. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405RTM TRANSCHEM (4).jpg


Zdjęcie nr 21. Cysterna nr 84 51 7741 102-0 Zaekk. Poj. zbiornika 54 000 l.

21. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405RTM TRANSCHEM (5).jpg


Druga grupa to cysterny, które określiłbym typem 405Rg ("g" od rozładunek grawitacyjny). Są nieco rzadsze od swoich „sióstr” typu 405RTM, mają, w przeciwieństwie do nich, jasną malaturę. Różnią się też zakresem numeracji UIC (7901) oraz serią (Zakks). Posiadają zróżnicowaną pojemność zbiorników, ale w dość wąskim zakresie 49 000 l + kilkaset l. Właśnie pojemność zbiornika pozwala sądzić, że wywodzą się z typu 405R, choć być może mylę się. Pomimo nie rozróżnialnej „gołym okiem” wysokości, niemal identycznej jak w w/w wagonach typu 405RTM, mają one odmienny wygląd góry walczaka (np. wysokość włazu). Poniżej przykłady cystern typu 405Rg do przewozu RSM, o różnej pojemności zbiornika.

Zdjęcie nr 22. Cysterna nr 84 51 7901 812-0 Zakks. Poj. zbiornika 49 400 l.

22. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405Rg TRANSCHEM (1).jpg


Zdjęcie nr 23. Cysterna nr 84 51 7901 801-3 Zakks. Poj. zbiornika 49 570 l.

23. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405Rg TRANSCHEM (2).jpg


Zdjęcie nr 24. Cysterna nr 84 51 7901 735-3 Zakks. Poj. zbiornika 49 640 l.

24. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 405Rg TRANSCHEM (3).jpg


Zaledwie 2-krotnie zaobserwowałem na stacji cysterny do RSM, które prawdopodobnie wywodzą się z typu 401Ra. Świadczyć o tym mogą charakterystyczne siodła podpierające zbiornik, prawdopodobnie pozostałości instalacji ogrzewania parowego oraz poj. zbiornika 45 600 l. Sam zbiornik wygląda tak, jakby kiedyś była na nim izolacja. Wagony różniły się nieco w szczegółach budowy i należały do TRANSCHEM-u

Zdjęcie nr 25. Cysterna nr 84 51 7881 969-2 Zaes

25. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 401Ra TRANSCHEM (1a).jpg


Zdjęcie nr 26. Ten sam wagon, widok obu dennic zbiornika, w tym charakterystyczne „podwójne zawory” w ilości 6 szt., zaślepione pojedynczymi „pokrywami”, umiejscowione na dennicy przeciwległej pomostowi hamulcowemu .

26. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 401Ra TRANSCHEM (1b).jpg


Zdjęcie nr 27. Cysterna nr 84 51 7884 096-1 Zaes. Nieco odmienny wygląd „podwójnych zaworów”, każdy z nich posiada dwie „pokrywy” zaślepiające otwory. Właz i kołpak na górze walczaka również odmiennej budowy, od tych widocznych na zdjęciu nr 25.

27. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 401Ra TRANSCHEM (2).jpg


Kolejne cysterny do RSM, równie rzadkie do zaobserwowania, to wagony prawdopodobnie typu 422Ra (zakres numeracji UIC, pojemność zbiornika 47 000 l., ogólny „krępy” wygląd). Należą one do przewoźnika KOLTAR Grupa Azoty, który jest, wydaje się, dominującym właścicielem cystern do przewozu RSM, które pierwotnie zbudowane były jako cysterny do produktów chemicznych, a nie naftowych. Poniżej dwa zdjęcia cystern, które pierwotnie służyły do przewozu kwasu azotowego, octowego i innych substancji o agresywnym działaniu.

Zdjęcie nr 28. Cysterna nr 33 51 7865 023-0 Zaes

28. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 422Ra KOLTAR Grupa Azoty (1).jpg


Zdjęcie nr 29. Cysterna nr 33 51 7866 056-9 Zacs. Odmiennej serii od poprzedniej. Dobrze widać charakterystyczny, duży zawór, wystający ze zbiornika na dennicy położonej po przeciwnej stronie pomostu hamulcowego. Interesujące jest również to, że pomimo niemal identycznej masy własnej (19 250 t. i 19 500 t.), obu zaprezentowanych wagonów, cysterna ze zdjęcia nr 28 (serii Zaes) posiada masę hamującą hamulca postojowego określoną na 32 t., a cysterna serii Zacs, zaledwie 24 t. Z czym może się wiązać tak duża różnica ?

29. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 422Ra KOLTAR Grupa Azoty (2).jpg


Kolejne trzy zdjęcia to cysterny do przewozu nawozów sztucznych w stanie płynnym typu 440Ra. Zbudowane w 1991 r. w ilości 50 szt. specjalnie na zamówienie Zakładów Azotowych w Puławach (w 1990 r., o czym wspominałem wyżej, podjęto tam produkcję RSM). Obecnie w posiadaniu firmy KOLTAR Grupa Azoty. Wagony te mają zbiornik o poj. 48 000 l. Napełnianie odbywa się przez górny właz o średnicy 5000 mm., a opróżnianie grawitacyjnie przez zawór centralny, trójnik i boczne zawory kulowe o średnicy 100 mm. Ten sposób załadunku i rozładunku RSM można zapewne rozciągnąć na wszystkie cysterny dostosowane do jego przewożenia. Cysterny te dość regularnie pojawiają się na stacji, jednak w skromnej liczbie góra 2 – 3 wagonów w składzie.

Zdjęcie nr 30. Cysterna nr 33 51 7849 207-0 Zas. W typowej obecnie malaturze wagonów KOLTAR-u, do przewozu RSM. Napis 32% odnosi się do stężenia azotu w roztworze RSM.

30. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 440Ra KOLTAR Grupa Azoty (1).jpg


Zdjęcie nr 31. Cysterna nr 33 51 7849 214-6 Zas. Widok na drugi bok wagonu tego typu.

31. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 440Ra KOLTAR Grupa Azoty (2).jpg


Zdjęcie nr 32. Cysterna nr 33 51 7849 197-3 Zas. Przykład odmiennej (wcześniejszej) malatury wagonu.

32. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 440Ra KOLTAR Grupa Azoty (3).jpg
 
Reakcje
1.791 9 0
Przegląd cystern, do przewozu płynnego nawozu RSM, jakie można było zaobserwować na stacji Dobre Miasto w okresie ostatnich kilku lat (zdjęcia pochodzą z okresu 2018 – 2021).

Cz. 3. Cysterny wywodzące się z typów zbudowanych do przewozu produktów chemicznych oraz cysterna – niespodzianka.

Pierwsze sześć zdjęć obejmuje cysterny należące prawdopodobnie do typu 408R (poj. zbiornika 34 000 l.). Pod względem ilości odnotowanych na stacji wagonów tego typu, umieściłbym je na trzecim miejscu (za typami 406Ra/Rb i 405R RTM/Rg). Firma KOLTAR Grupa Azoty wydaje się być jedynym ich właścicielem. Cysterny te stanowią dość zróżnicowaną grupę pod względem zakresów numeracji UIC, przez co, być może, są wśród nich również takie, które w toku modyfikacji odbiegły na tyle od „klasycznego” typu 408R, że utworzono dla nich jakieś nowe, odrębne oznaczenie (np. typ 408Rg ?), tego jednak nie wiem. Co interesujące zakres numeracji UIC niektórych wagonów pokrywa się np. z zakresem numeracji dla cystern typu 406Rb (7863, 7952). Czy jest np. możliwe, że są to wagony typu 406Rb z wymienionym zbiornikiem na ten z typu 408R (o poj. 34 000 l.) ???

Zdjęcie nr 33. Cysterna nr 84 51 7863 226-9 Zas. Przykład wcześniejszej malatury z logo stylizowanym na „P” (od Puławy).

33. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (1).jpg


Zdjęcie nr 34. Cysterna nr 83 51 7862 527-2 Zas. Widok na drugi bok wagonu tego typu. Malatura obecnie obowiązująca w firmie KOLTAR.

34. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (2).jpg


Kolejne dwie cysterny posiadają jeszcze inny zakres numerów UIC, oraz co interesujące różnią się pojemnością zbiorników, od standardowego dla typu 408R 34 000 l.

Zdjęcie nr 35. Cysterna nr 33 51 7952 565-4 Zas. Poj. zbiornika 34 200 l.

35. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (3).jpg


Zdjęcie nr 36. Cysterna nr 83 51 7952 555-4 Zas. Poj. zbiornika 33 200 l.

36. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (4).jpg


Dwie ostatnie z grupy 408R, noszą dodatkowo zmienione oznaczenie serii na Zakks. Prawdopodobnie jest to najbardziej aktualne oznaczenie tego typu wagonów.

Zdjęcie nr 37. Cysterna nr 33 51 7901 691-0 Zakks

37. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (5).jpg


Zdjęcie nr 38. Cysterna nr 83 51 7901 692-7 Zakks. Widok na drugi bok wagonu tego typu.

38. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 408R KOLTAR Grupa Azoty (6).jpg


Kolejne „chemiczne” cysterny należą do nowszych typów, posiadają wózki 25TNa i należą do typów 434R (standardowa poj. zbiornika 34 000 l., pierwotnie, głównie do kwasu siarkowego) i 435Ra (standardowa poj. zbiornika 41 000 l., pierwotnie do ługu sodowego). Może trochę dziwić, że cysterny te przystosowano do przewozu RSM, jednak pojedyncze egzemplarze, sporadycznie gościły na stacji. Wszystkie należały do firmy KOLTAR Grupa Azoty.

Zdjęcie nr 39. Cysterna nr 33 51 7935 501-1 Zaces, typu 434R (poj. zbiornika 33 100 l.)

39. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 434R KOLTAR Grupa Azoty.jpg


Zdjęcie nr 40. Cysterna nr 33 51 7874 524-6 Zaces, typu 435Ra (poj. zbiornika 40 300 l.)

40. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 435Ra KOLTAR Grupa Azoty (1).jpg


Zdjęcie nr 41. Cysterna nr 33 51 7874 549-3 Zaces, typu 435Ra (poj. zbiornika 40 200 l.). Widok na drugi bok wagonu tego typu.

41. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 435Ra KOLTAR Grupa Azoty (2).jpg


Co interesujące, wersja zmodyfikowana typu 435Ra – oznaczona 435RaI, z izolacją termiczną walczaka, również pojawiła się na stacji w wersji przystosowanej do przewozu RSM. Gościła już w 2017 – 2018 r., w 2021 ponownie można było ją zaobserwować.

Zdjęcie nr 42. Cysterna nr 33 51 7874 537-8 Zaces, typu 435RaI (poj. zbiornika 40 300 l.)

42. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 435Ral KOLTAR Grupa Azoty (1).jpg


Zdjęcie nr 43. Cysterna nr 33 51 7874 539-4 Zacs, typu 435RaI (poj. zbiornika 39 800 l.). Warto zauważyć zmianę oznaczenia serii wagonu.

43. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 435Ral KOLTAR Grupa Azoty (2).jpg


Zdjęcie nr 44. Cysterna nr 33 51 7874 535-2 Zaces, typu 435RaI (poj. zbiornika 40 350 l.), a właściwie jej fragment, w nieco innym ujęciu, obrazujący wysokość wagonu w stosunku do stojącej przed nią cysterny typu 406R. Zainteresowała mnie tabelka namalowana na dennicy 435RaI (powiększona w okienku). Co mogą oznaczać liczby w niej zawarte ?

44. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 435Ral KOLTAR Grupa Azoty (3).jpg


Kolejne trzy zdjęcia prezentują niezwykle rzadko spotykane cysterny typu 438Rb, z izolowanym zbiornikiem. Wyprodukowane w ilości zaledwie 15 szt., pierwotnie do polioctanu winylu, obecnie służą w RAIL POLSKA i zostały przystosowane do przewozu RSM. Czy cała piętnastka została tak zmodyfikowana, tego niestety nie wiem. Na stacji gościły co najmniej 3 egzemplarze, ostatni w 2021, oraz prawdopodobnie czwarty w 2017 i 2018 r. Posiadają zbiornik o poj. 53 500 l.

Zdjęcie nr 45. Cysterna nr 33 51 7849 016-5 Zas

45. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 438Rb RAIL POLSKA (1).jpg


Zdjęcie nr 46. Cysterna nr 33 51 7849 011-6 Zas

46. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 438Rb RAIL POLSKA (2).jpg


Zdjęcie nr 47. Cysterna nr 83 51 7849 015-6 Zas. Warto zauważyć, że zmienił się kod interoperacyjności z 33 na 83.

47. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu 438Rb RAIL POLSKA (3).jpg


Ostatnia fotografia to cysterna, której widok na stacji w 2021 r. był dla mnie bardzo dużą niespodzianką. Należy ona do typu MC11M i została wyprodukowana w Szwecji, w 1971 r., przez firmę Kalmar Verkstad AB (KVAB). Wg „Atlasu wagonów towarowych”do Polski sprowadzono tylko 7 szt. Zakupiła je firma Statoil Poland i włączyła do inwentarza PKP w 2000 r. Pierwotnie służyła do przewozu lekkich produktów naftowych. W 2003 r. cała siódemka przeszła na własność LOTOS Kolej. Od 2010 r. wagony te eksploatowane są przez TRANSCHEM we Włocławku. Wózki należą do typu Y25Cssm (zbliżone do polskiego typu 25TNd) i posiadają np. odlewane ostojnice. Patrząc na zdjęciewidać, że cysterna zachowała barwy w jakich służyła w Lotosie (żółty zbiornik z „falującym”, wąskim, czerwonym pasem). Oczywiście zmieniło się logo przewoźnika. Jej zbiornik o pojemności 66 000 l. stawia ją na pierwszym miejscu, pod względem ilości przewożonego produktu (wśród cystern do przewozu RSM). Pojedyncza cysterna tego typu może przewieźć dwa razy więcej płynnego nawozu co np. wspomniana wcześniej cysterna typu 434R. Czy TRANSCHEM przystosował całą siódemkę do przewozu RSM. Tego niestety nie wiem.

Zdjęcie nr 48. Cysterna nr 33 51 7849 537-0 Zas

48. Stacja Dobre Miasto. Cysterna do przewozu RSM typu MC11M TRANSCHEM.jpg


Podsumowując. Wagony do przewozu RSM stanowią niezwykle ciekawą mozaikę typów i podtypów cystern. Spotykane na stacji Dobre Miasto wagony, być może nie odzwierciedlają stanu jaki można zaobserwować na innej stacji, w innej części kraju, tym niemniej można przypuszczać, że zaprezentowany przegląd obejmuje większość przystosowanych do przewozu RSM cystern jakie można spotkać w Polsce. Ich ogólną liczbę można ocenić prawdopodobnie na kilkaset sztuk w służbie.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1.791 9 0
Oczywiście, że 500 mm. Wkradło się jedno, dodatkowe zero. To dopiero byłby właz, o średnicy 5 metrów :LOL:

Numery zestawów kołowych poddane rewizji
Czyli 16.04.15 to data rewizji, a 1035 kod zakładu naprawiającego tabor, tego się domyślałem, a te pozostałe numery to nr fabryczne zestawów kołowych. Dzięki.

Można więc wysnuć teorię, że np. dwa zestawy (dolne numery, jeden po drugim), mogą pochodzić z czasów zamontowania ich w wagonie fabrycznie, w trakcie jego budowy (może o tym świadczyć numeracja zachowująca ciągłość), a dwa górne numery są całkowicie z "innej beczki", bo ich numeracja jest zupełnie inna (naniesiono je nawet innym odcieniem farby), przy czym, w jednym zestawie zgadzał się początek numeracji "041", przez co pozostawiono go bez zmiany. Nasuwa się też pytanie, czy numeracja zestawów kołowych w wagonie fabrycznym zachowuje ciągłość, ale domyślam się, że prawdopodobnie tak musi być, przynajmniej w teorii. Oczwiście zdaję sobie sprawę z tego, że wiek wagonu ze zdjęcia (ponad 30 lat) może świadczyć, że żaden zestaw kołowy nie pochodzi już z czasów zamontowania go fabrycznie.
 

OLF

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 17 10
Nasuwa się też pytanie, czy numeracja zestawów kołowych w wagonie fabrycznym zachowuje ciągłość, ale domyślam się, że prawdopodobnie tak musi być, przynajmniej w teorii. Oczwiście zdaję sobie sprawę z tego, że wiek wagonu ze zdjęcia (ponad 30 lat) może świadczyć, że żaden zestaw kołowy nie pochodzi już z czasów zamontowania go fabrycznie.
Mógł mieć wymienione zestawy kołowe, mógł mieć wymienione całe wózki... Kombinacji jest mnóstwo!
Nawet nowy wagon niekoniecznie musi mieć wszystko 'po kolei', od momentu nadania oznaczeń (co może nastąpić zanim jeszcze zestaw zostanie odkuty!) do zamontowania w wagonie może mieć miejsce kilka zmian i ciągłość numeracji się sypie. Przykład z modelu:

( z postu http://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-pkp-2019.42550/post-786656)
Numery bliske, ale nie bezpośrednio następujace po sobie.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Najtrudniejsze są odpowiedzi na pytania z nieodległej przeszłości. Pytanie nie wprost związane z taborem, ale ... zapytam, może ktoś z was ma to gdzieś zapisane:
W którym roku definitywnie zamknięto Lokomotywownię Pozaklasową Sędziszów? Wiem, że w 2006 opisywano ją już jako "ruina", a w 1991 jeszcze funkcjonował w niej ZNTK Gliwice Oddział Sędziszów. Więc musiało to stać się pomiędzy tymi latami. Czy aż do czasu jej zamknięcia była klasyfikowana jako Lokomotywownia Pozaklasowa ... może był to Zakład Taboru?

Przy okazji ... PKP kilka lat temu publikowało ogłoszenia - lokomotywownia na sprzedaż. Potem to ogłoszenie wycofano. Obecnie na terenie hali wachlarzowej działa sortownia odpadów, która powinna się wkrótce z niej wyprowadzić. Burmistrz Sędziszowa robi wiele, aby lokomotywownia została wpisana na listę gminnej ewidencji zabytków. Czy coś wam wiadomo, jakie jest aktualne stanowisko PKP w sprawie parowozowni - lokomotywowni - wachlarza w Sędziszowie?
 
Reakcje
1.791 9 0
W którym roku definitywnie zamknięto Lokomotywownię Pozaklasową Sędziszów?
Tak dokładnie nie wiem, ale może to co napiszę trochę rozjaśni sytuację.

Lokomotywownię pozaklasową Sędziszów, jako obiekt w strukturach PKP w którym stacjonowały lokomotywy, zlikwidowano prawdopodobnie z dniem 25.02.1991 r. Jest to data skreślenia z inwentarza ostatnich trzech Ty2 (347, 477, 908), będących na stanie MD Sędziszów [Paweł Terczyński „Statystyka - Sędziszów”, Świat Kolei nr 12/2002]. Oczywiście trakcja parowa w Sędziszowie zakończyła pracę już w 1989 (jako zakończenie eksploatacji podawana jest data 9 września 1989) i parowozy stały na terenie szopy w stanie zimnym, ale do czasu skreślenia z inwentarza musiały mieć przecież przydział do konkretnej lokomotywowni (do MD Sędziszów). Stąd data skreślenia z inwentarza wspomnianych Ty2 (jednakowa dla wszystkich), prawdopodobnie powiązana jest właśnie ze zlikwidowaniem MD Sędziszów.

Sam obiekt – parowozownia wachlarzowa, wykorzystywany był nadal np. przez ZNTK Gliwice (ale te wagonowe, nie lokomotywowe), które otwarło tu (jeszcze w latach 80-tych) filię naprawy wagonów, głównie węglarek dwuosiowych, mieszczącą się w części hali, gdzie dawniej stacjonowały lokomotywy elektryczne (ET21, ET22). Dodatkowo w hali funkcjonował np. oddział napraw rewizyjnych parowozów, czy też oddział napraw okresowych wózków EN57 (od 1987 r.). Jeszcze w 1991 r. nastąpiło wyłączenie ZNTK ze struktur PKP. Wówczas prawdopodobnie filia ZNTK Gliwice zmieniła nazwę na Warsztaty Główne Wagonowe w Sędziszowie (tej nazwy nie jestem pewien ale pada ona np. w Adam Dylewski, "Historia Kolei w Polsce"). Zakład ten / filię ZNTK zlikwidowano w 1992 r., wówczas to PKP odkupiło od zakładu dwie lokomotywy przemysłowe 409Da z silnikiem 180 KM. i wpisało je na stan jako seria SM04 (o nr inwentarzowych 001 i 002).

Idąc "tropem" SM04, te dwie lokomotywy wykazywane są na stanie PKP na dzień 1.01.1997, a przypisane są do MT Sędziszów, czyli Zakładu Taboru Sędziszów (jako jedyne pojazdy trakcyjne w tej jednostce) [Maciej Trębicki, „Ilostan taboru trakcyjnego na dzień 1 stycznia 1997 r. we Wschodniej DOKP”, Świat Kolei nr 6/1997]. Z dniem 1 lipca 1997 r. nastąpiła reorganizacja służby trakcyjnej na PKP, wówczas to, w nowym podziale administracyjnym, MT Sędziszów stał się oddziałem zamiejscowym Zakładu Taboru Kielce, który to utworzono po połączeniu obydwu jednostek organizacyjnych (Kielce + Sędziszów). Na dzień 1.01.1999 obie SM04 wykazywane są na stanie MT Kielce [Paweł Terczyński, „Pojazdy trakcyjne PKP - stan na 1 stycznia 1999 r. cz. 2”, Świat Kolei nr 2/2001], ale można przypuszczać, że ciągle stacjonowały w Sędziszowie. Idąc dalej „śladem SM04”, znikły one z Sędziszowa (prawdopdobnie stały już odstawione jakiś czas) w 1999 i 2000 r. i być może wówczas zamknięto definitywnie parowozownię. Obie SM04 wykazywane są jako lokomotywy skasowane z CM Skarżysko-Kamienna (po kolejnych „przetasowaniach” organizacyjnych MT Kielce znalazło się w strukturze CM Skarżysko-Kamienna, przy czym można dodać, że w 1999 r. dwukrotnie uległo zmianie oznaczenie zakładu taboru, a obowiązujący wówczas symbol MT, zastąpiono od 1 kwietnia symbolem MZ, a od 1 września MZ zastąpiono symbolem CM). Daty kasacji obu SM04 to 31.12.1999 (SM04-001, wg. Paweł Terczyński „Pojazdy trakcyjne PKP w 1999 r. (cz. 2)”, Świat Kolei nr 4/2002) i 1.09.2000 (SM04-002, wg. Paweł Terczyński, „Pojazdy trakcyjne PKP w roku 2000 (cz. 3)”, Świat Kolei nr 9/2002).

Czy pod koniec lat 90-tych budynek parowozowni odgrywała jeszcze jakąś rolę (nie licząc miejsca odstawienia przed wachlarzem rdzewiejących wagonów itp.), tego nie wiem. Lokomotywy SM04 wycofano ze stanu, jak wyżej wspominałem w 1999 i 2000 r. (jedna z nich trafiła jako eksponat do Chabówki), wówczas to, chyba ostatecznie, PKP „spisało na straty” obiekt parowozowni w Sędziszowie, w którym zagościły, o czym wspominasz, firmy typu sortownia odpadów. Stąd myślę, że ostateczną datą „rozstania się” parowozowni z koleją jest rok 2000, góra 2001, choć oczywiście właścicielem obiektu i terenu nadal jest PKP. Co do dalszego losu „wachlarza”, to trzeba cieszyć się, że ominął go los np. parowozowni w Tomaszowie Maz., wyburzonej w 1997. Interesujące jest też to, że obiekt był wystawiony na sprzedaż i ofertę wycofano (co mogło być powodem ?), bo np. w Lidzbarku Warmińskim na budynku byłej parowozowni od wielu lat wisi – a przynajmniej wisiał jeszcze rok temu – wielki baner PKP (z logo PKP w „trumience”, czyli odległym w czasie) z hasłem „Na sprzedaż” i z nr tel. do olsztyńskiego PKP... tylko chętnych brakuje.
 

bochr68

Użytkownik
Reakcje
62 0 0
Witam! Przychodzę z prośbą o identyfikację (typ, producent, lata produkcji itd.) platform należących do firmy PCC Intermodal i używanych przez nią do przewozu kontenerów. Chodzi o 60′ platformy serii Sgs. Z tego, co udało mi się ustalić, wszystkie one mieszczą się w zakresie 4545 6xx-x. Ostatnio w pociągu ww. przewoźnika udało mi się spotkać dwie takie platformy o numerach 665-3 i 682-8.

33 51 4545 665-3 Sgs.jpg

33 51 4545 665-3 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
10.07.2021 | Miedźno – Działoszyn


33 51 4545 682-8 Sgs.jpg

33 51 4545 682-8 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
10.07.2021 | Miedźno – Działoszyn


W zasobach Wrocławskiej Galerii Kolejowej znajdują się zdjęcia kilku innych wagonów tego typu wykonane w latach 2018 i 2021.

33_51_4545_648-9_Sgs.jpg
33 51 4545 648-9 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
27.02.2021 | Wrocław Gądów
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=26111


31_51_4545_651-3_Sgs.jpg
33 51 4545 651-3 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
07.03.2018 | Wrocław Nadodrze
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22247


33_51_4545_670-3_Sgs_PL-PCC.jpg
33 51 4545 670-3 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
27.02.2021 | Wrocław Gądów
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=26112


33_51_4545_684-4_Sgs (1).jpg
33 51 4545 684-4 Sgs | PL-PCCC
st. mac. Gliwice Port
07.03.2018 | Wrocław Nadodrze
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22249


Znajdują się tam też starsze (z 2012 roku) zdjęcia dwóch takich wagonów, ale zarejestrowanych pod zakresem 4542 0xx-x i nie na PCC Intermodal (PL-PCCC), a na słowacki AXbenet. Dodam, że nie na VKM firmy, czyli AXBSK, a po prostu AXBENET, co się w tamtych latach jeszcze zdarzało (np. PL-PKPCARGO zamiast PL-PKPC). Mimo rejestracji na AXbenet wagony te posiadają malowanie, logo i dane kontaktowe firmy PCC Intermodal.

33_56_4542_026-6_Sgs_st._mac._Brzeg_Dolny_dzierawiony_przez_PCC_Intermodal_od_AX_Benet.jpg
33 56 4542 026-6 Sgs | SK-AXBENET
st. mac. Brzeg Dolny
10.03.2012 | Wrocław Nadodrze
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5193


Sgs1.jpg
33 56 4542 063-9 Sgs | SK-AXBENET
st. mac. Sosnowiec Jęzor
10.03.2012 | Wrocław Nadodrze
źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5195


Na stronie firmy AXbenet wagony te cały czas widnieją jako będące w ich ofercie i określone są jako typ S11-1, ale jest to wewnętrzne oznaczenie firmy i niewiele pomoże. Najbardziej prawdopodobne jest więc, że wagony te zostały najpierw od firmy AXbenet przez PCC Intermodal wypożyczone, a następnie wykupione i przerejestrowane na nowego właściciela. Zastanawiające jest jednak, dlaczego podczas zmiany kraju i właściciela (56 SK-AXBENET na 51 PL-PCCC) zmieniono także zakres numerów (4545 6xx-x na 4542 0xx-x). Warto również zauważyć, że nie wszystkie wagony posiadają pokrętło hamulca postojowego, mają je tylko "polski" 682-8 i "słowacki" 063-9.

Wszystkie informacje odnośnie tych wagonów (typ, producent, data produkcji, inni użytkownicy itd.) mile widziane.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
W wyciągu z NVR z 2019 w tym zakresie (33 51 4545) są tylko dwa typy wagonów: polskie 412Z i opisane jako 3714A0/GL.

Czyli mamy do czynienia z ex belgijskimi platformami Sgs 3714A0, co by nawet pasowało bo wiadomo, że Axbenet kupował sporo ilości wagonów z Belgii (szczególnie Shimm( n )s). Lata produkcji według wyciągu: 1971-1973; + 4 sztuki z datami 1981-,82; ale tutaj wstrzymałbym się z uznaniem tych informacji za poprawne. Spodziewałbym się że rąbnęli się o 10 lat w przód, albo te 4 sztuki to inne późniejsze wagony, które opisali błędnie tym samym typem.

Ze strony Pana Nielsena:
zakres numerów tych platform w latach '90:
(35) 88 4536 000 - 4536 299 Sgjs 3714A0

LS Models wydał model tych platform (ale nie wnikam na ile poprawny)
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=1067&controller=product
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=1063&controller=product

Producenta nie ustalę. W mojej obserwacji cechą charakterystyczną wagonów ex. SNCB/NMBS jest brak tabliczek znamionowych. Tak jakby przewoźnik wymagał by ich nie było na wierzchu, albo je zdejmował przy sprzedaży wagonów. Wróżąc z fusów zakładałbym, że wagon jest produkcji francuskiej lub belgijskiej.

Myślę, że można jeszcze spróbować spytać na UICStocku. Tam mi przy typach 3514B4/5/6 sporo pomogli.

edit:

byłoby prościej jakby Shimm( n )s bez spacji nie zamieniało się z automatu na Shimm(n)s ...

Zastanawiające jest jednak, dlaczego podczas zmiany kraju i właściciela (56 SK-AXBENET na 51 PL-PCCC) zmieniono także zakres numerów (4545 6xx-x na 4542 0xx-x).
Absolutnie nic nadzwyczajnego. wystarczy sam fakt, że w Polsce kiedyś już istniały wagony zarejestrowane na ten zakres numerów (XX 51 4545). Mimo, że ten zakres jest w tej chwili wolny, to należy pamiętać, że można nadać ponownie ten sam numer dopiero 50 lat po jego zwolnieniu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
W Polsce, zgodnie z Regulaminem przydzielania tras pociągów ... zał. 2.2B, opublikowanym przez PLK występują linie kolejowe zaliczane do klas: od A do D4. Maksymalny nacisk na oś dla linii klasy A wynosi 16 ton, a dla D4 - 22,5 t. W wielu dokumentach można znaleźć informacje, że dopuszczalny nacisk dla toru wynosi np 15 t. Czy klasy dot. wyłącznie linii kolejowych? Kto i w jaki sposób oblicza max naciski dla danego toru, który nie należy do linii kolejowej? Rozumiem, że maszynista wjeżdżając na dany tor wie na co wjeżdża? Kto za to odpowiada (wjazd na dany tor): maszynista, czy nastawniczy, a na torach stacyjnych manewrowy?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki