• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
O widzisz bardzo ciekawe.

Rozumiem, że 2 wagon na pierwszym filmiku i 4 na drugim, to to co teraz nazywamy 454W.

Dziękuję bardzo, mam nadzieję, że nie zmęczyła Cię za bardzo rozmowa ze mną. Ja się bardzo cieszę bo się dużo dzisiaj dowiedziałem.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
Może to nie tabor - ale podczas dzisiejszego spaceru w okolicy północnej głowicy stacji Sosnowiec Główny moim oczom ukazało się takie coś:



IMG_20210109_124855575.jpg


IMG_20210109_124832318.jpg

Czy ktoś z Kolegów może powiedzieć co to jest? Lustro ów urządzenia skierowane było na znajdującą się za moimi plecami nastawnię. Po lewej ręce jest brama wjazdowa na teren dawnej Huty im. Mariana Buczka.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Olszynka Grochowska. Wagon PL-PKPIC 51 51 39-70 015-4 seria AB9nouz typ 112At - ale jak widać na zdjęciu kursuje jako wagon klasy 2.
Pytanie - na wagonie podana jest seria AB9nouz, a na wagonWEB, ale nie tylko AB9nou (bez "z"). Pomyłka, czy jest coś na rzeczy ? | 21.01.2021

AB9nouz typ 112At.jpg
 
Reakcje
1.611 378 7
Olszynka Grochowska. Wagon PL-PKPIC 51 51 39-70 015-4 seria AB9nouz typ 112At - ale jak widać na zdjęciu kursuje jako wagon klasy 2.
Pytanie - na wagonie podana jest seria AB9nouz, a na wagonWEB, ale nie tylko AB9nou (bez "z"). Pomyłka, czy jest coś na rzeczy ? | 21.01.2021

Zobacz załącznik 786337
Co jest na rzeczy? Ano - powszechny bajzel panujący w spółce PKP Intercity zoo...
kiedyś "z" oznaczało przedziały zamykane, korytarz boczny, drzwi w ścianach czołowych i urządzenia do przejścia pomiędzy wagonami,
Na normalnej kolei tak kiedyś było...Teraz pewno te "z" do dyskwalifikacja wagonu z "jedynki" na "dwójkę"...
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
Co jest na rzeczy? Ano - powszechny bajzel panujący w spółce PKP Intercity zoo...
kiedyś "z" oznaczało przedziały zamykane, korytarz boczny, drzwi w ścianach czołowych i urządzenia do przejścia pomiędzy wagonami,
Na normalnej kolei tak kiedyś było...Teraz pewno te "z" do dyskwalifikacja wagonu z "jedynki" na "dwójkę"...
Nie to także przeszłe oznaczenie... Obecnie to raczej to:
z - wagon wyposażony w centralne zasilanie
Myślę, że po prostu parę tych wagonów to otrzymało przy naprawach i ten typ występuję obecnie pod dwoma seriami.
 
Reakcje
1.611 378 7
Nie to także przeszłe oznaczenie... Obecnie to raczej to:
z - wagon wyposażony w centralne zasilanie
Myślę, że po prostu parę tych wagonów to otrzymało przy naprawach i ten typ występuję obecnie pod dwoma seriami.
A co to jest "centralne zasilanie"?...Zwłaszcza w przedstawionej na zdjęciu ruiny PKP ICCC;)...Szafa WN i zasilanie z prądnicy w czasie jazdy lub akumulatora na postoju /jak jest sprawny/...
 
Reakcje
1.611 378 7
No więc właśnie nie z prądnicy, tylko z lokomotywy przez przewód zasilający, nazywany też przewodem ogrzewania elektrycznego.
No. tu się nie do końca zgadzam z tym "przewodem ogrzewania".
Podczas wielu podróży naszymi rodzimymi wagonami, nieraz się zdarzało gdy gasło światło w przedziałach podczas dłuższego postoju lub dłuższej wolnej jazdy. Nieraz jechało się "na zimno" i ciemno mimo podłączenia do loka przewodu.
Podczas podróży po kraju i długimi postojami na stacjach - oszczędzało się światło dla dłuższego działania akumulatorów...
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
Tak jak powyżej zostało napisane, "z" oznaczające zdeklasowany wagon już nie obowiązuje, a poza tym takie oznaczenie było umieszczane zaraz po dużej literze np. Azdu https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PKP-zdeklasowanie-Azdu-2.jpg

Obecnie coraz mniej wagonów ma prądnice i wygląda na to, że wagony bez prądnic są oznaczane literką "z".

Wagony AB9nou – mają prądnice
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=23908
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=18943
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=24704

Wagon AB9nouz – brak prądnicy (zakładam, że prądnice montowano zawsze z tej samej strony czyli od strony przedziałów)
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=24497
Na zdjęciu, które zamieścił @torowy też prądnicy nie ma.

Edycja:
Dopiero później zauważyłem, że wśród powyżej zamieszczonych zdjęć jest wagon o numerze 51 51 39-70 002-2, który na zdjęciu z 2016 roku ma prądnicę a w 2019 roku już jest bez prądnicy i z nowym oznaczeniem.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Na polskich torach jeździ kilkanaście lokomotyw wyposażonych w dwa systemy zasilania ("Dual Power") - wyposażone są w moduł dojazdowy (silnik spalinowy). W Gamach (111Ed) jest to silnik Volvo (w Maratonie jest CAT), w lokomotywie Dragon, Griffin - moduł dojazdowy Jenoptik - ale sam silnik spalinowy jest podobno produktem firmy Cummins Engine Company.

Szukam informacji dot. tych silników spalinowych (typ, parametry).
 

Podobne wątki