Witam, przychodzę z prośbą o identyfikację pewnych słowackich platform krytych. Chodzi tu o wagon, który sfotografowałem pod koniec sierpnia tego roku w pociągu spółki Freightliner PL zmierzającym prawdopodobnie do huty U. S. Steel Košice na Słowacji.
W pociągu znajdowały się głównie platformy do przewozu blachy w kręgach z przykryciem plandekowym lub "kanciastym" (jak w polskiej rodzinie 425S), jednak trafiłem też na poniższą ciekawostkę. Wagony takie widywałem już wcześniej w Krakowie i okolicach w składach jadących do i ze Słowacji, które kiedyś obsługiwała spółka LOTOS Kolej, a od pewnego czasu zajmuje się tym właśnie Freightliner PL.
31 56 4773 063-1 Shimms | SK-ZSSKC
29.08.2020 | Bogoniowice Ciężkowice – Bobowa
VKM jasno wskazuje, że właścicielem wagonu jest Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Na jej stronie próżno szukać jednak tego typu w katalogu wagonów. Nie widnieje tam w ogóle seria Shimms. Takowa widnieje w galerii wagonów na tej samej stronie, ale kryje się pod nią inny typ (widać to choćby po zupełnie innej i cieńszej ostoi).
Na pudle wagonu widnieją jednak także logo i dane kontaktowe innej słowackiej firmy, czyli AXbenet. Strona internetowa tej firmy mówi już znacznie więcej, bo widnieje na niej (obok typu ze strony ZSSK Cargo) nasz wagon. Sfotografowany przeze mnie typ jest tam opisany jako S55-1. Jest to jednak prawdopodobnie oznaczenie wewnętrzne firmy, więc niewiele pomoże w identyfikacji. Zgadzają się wszystkie parametry z wyjątkiem części tabeli dopuszczalnych obciążeń, ale ta zmienić się może oczywiście w trakcie eksploatacji.
http://www.axbenet.sk/content/photogalleryml/18/IMG_2153.JPG
Wagon widniejący na zdjęciu ilustracyjnym tego typu na stronie AXbenet-u oznaczony jest jako 33 52 4772 122-8 Shimms | BG-LOKO i widnieją na nim dane kontaktowe firmy LOKO TRANS. W internecie udało mi się znaleźć także kilka innych zdjęć tego typu wagonów.
http://dybas.de/dybas/ausland/sk/gw/shimms_4772_513.html
31 56 4772 513-6 Shimms | SK-CARGO
06.08.2007 | Berlin-Schönefeld Flughafen
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=3676&mode=search&sessionid=q8knnk6p5vjknta772ev0ue6b1
33 52 4772 116-0 Shimms | BG-LOKO
11.11.2011 | Nysa
http://t-fukuda.xsrv.jp/UIC-FC/S/Shimms-55.html
32 55 4772 014-5 Shimms | H-AXBSK
16.08.2018 | Bratislava hlavná stanica
Czy wie ktoś, co to za typ, gdzie był (a może dalej jest) produkowany i ile takich wagonów wyprodukowano? Innym pytaniem jest to, do kogo właściwie należą te i inne wagony kryte zarejestrowane na ZSSKC. Dość często widywałem kombinację: rejestracja na ZSSK Cargo i logo oraz dane kontaktowe AXbenet-u. Czasem na wagonach widnieje też okrągłe logo USS (U. S. Steel, właściciel koszyckiej huty). Tu co prawda inny typ (ten ze strony ZSSK), ale mamy piękną mieszankę (rejestracja na ZSSKC, logo USS, logo i dane kontaktowe AXbenet). Sprawa może wydawać się prosta, bo AXbenet to przecież firma wynajmująca wagony innym przewoźnikom, więc w tym przypadku po prostu wynajmuje je ZSSK Cargo. Jednak dlaczego wagony te są rejestrowane na ZSSKC? To pytanie dotyczy właściwie większości (jak nie wszystkich) typów słowackich platform krytych, jakie widywałem w "polskich" pociągach do i z Koszyc.
W pociągu znajdowały się głównie platformy do przewozu blachy w kręgach z przykryciem plandekowym lub "kanciastym" (jak w polskiej rodzinie 425S), jednak trafiłem też na poniższą ciekawostkę. Wagony takie widywałem już wcześniej w Krakowie i okolicach w składach jadących do i ze Słowacji, które kiedyś obsługiwała spółka LOTOS Kolej, a od pewnego czasu zajmuje się tym właśnie Freightliner PL.
31 56 4773 063-1 Shimms | SK-ZSSKC
29.08.2020 | Bogoniowice Ciężkowice – Bobowa
VKM jasno wskazuje, że właścicielem wagonu jest Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Na jej stronie próżno szukać jednak tego typu w katalogu wagonów. Nie widnieje tam w ogóle seria Shimms. Takowa widnieje w galerii wagonów na tej samej stronie, ale kryje się pod nią inny typ (widać to choćby po zupełnie innej i cieńszej ostoi).
Na pudle wagonu widnieją jednak także logo i dane kontaktowe innej słowackiej firmy, czyli AXbenet. Strona internetowa tej firmy mówi już znacznie więcej, bo widnieje na niej (obok typu ze strony ZSSK Cargo) nasz wagon. Sfotografowany przeze mnie typ jest tam opisany jako S55-1. Jest to jednak prawdopodobnie oznaczenie wewnętrzne firmy, więc niewiele pomoże w identyfikacji. Zgadzają się wszystkie parametry z wyjątkiem części tabeli dopuszczalnych obciążeń, ale ta zmienić się może oczywiście w trakcie eksploatacji.
http://www.axbenet.sk/content/photogalleryml/18/IMG_2153.JPG
Wagon widniejący na zdjęciu ilustracyjnym tego typu na stronie AXbenet-u oznaczony jest jako 33 52 4772 122-8 Shimms | BG-LOKO i widnieją na nim dane kontaktowe firmy LOKO TRANS. W internecie udało mi się znaleźć także kilka innych zdjęć tego typu wagonów.
http://dybas.de/dybas/ausland/sk/gw/shimms_4772_513.html
31 56 4772 513-6 Shimms | SK-CARGO
06.08.2007 | Berlin-Schönefeld Flughafen
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=3676&mode=search&sessionid=q8knnk6p5vjknta772ev0ue6b1
33 52 4772 116-0 Shimms | BG-LOKO
11.11.2011 | Nysa
http://t-fukuda.xsrv.jp/UIC-FC/S/Shimms-55.html
32 55 4772 014-5 Shimms | H-AXBSK
16.08.2018 | Bratislava hlavná stanica
Czy wie ktoś, co to za typ, gdzie był (a może dalej jest) produkowany i ile takich wagonów wyprodukowano? Innym pytaniem jest to, do kogo właściwie należą te i inne wagony kryte zarejestrowane na ZSSKC. Dość często widywałem kombinację: rejestracja na ZSSK Cargo i logo oraz dane kontaktowe AXbenet-u. Czasem na wagonach widnieje też okrągłe logo USS (U. S. Steel, właściciel koszyckiej huty). Tu co prawda inny typ (ten ze strony ZSSK), ale mamy piękną mieszankę (rejestracja na ZSSKC, logo USS, logo i dane kontaktowe AXbenet). Sprawa może wydawać się prosta, bo AXbenet to przecież firma wynajmująca wagony innym przewoźnikom, więc w tym przypadku po prostu wynajmuje je ZSSK Cargo. Jednak dlaczego wagony te są rejestrowane na ZSSKC? To pytanie dotyczy właściwie większości (jak nie wszystkich) typów słowackich platform krytych, jakie widywałem w "polskich" pociągach do i z Koszyc.