• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Reakcje
48 0 0
#61
Witam, przychodzę z prośbą o identyfikację pewnych słowackich platform krytych. Chodzi tu o wagon, który sfotografowałem pod koniec sierpnia tego roku w pociągu spółki Freightliner PL zmierzającym prawdopodobnie do huty U. S. Steel Košice na Słowacji.

W pociągu znajdowały się głównie platformy do przewozu blachy w kręgach z przykryciem plandekowym lub "kanciastym" (jak w polskiej rodzinie 425S), jednak trafiłem też na poniższą ciekawostkę. Wagony takie widywałem już wcześniej w Krakowie i okolicach w składach jadących do i ze Słowacji, które kiedyś obsługiwała spółka LOTOS Kolej, a od pewnego czasu zajmuje się tym właśnie Freightliner PL.

zssk (1).jpg

31 56 4773 063-1 Shimms | SK-ZSSKC
29.08.2020 | Bogoniowice Ciężkowice – Bobowa

VKM jasno wskazuje, że właścicielem wagonu jest Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Na jej stronie próżno szukać jednak tego typu w katalogu wagonów. Nie widnieje tam w ogóle seria Shimms. Takowa widnieje w galerii wagonów na tej samej stronie, ale kryje się pod nią inny typ (widać to choćby po zupełnie innej i cieńszej ostoi).

Na pudle wagonu widnieją jednak także logo i dane kontaktowe innej słowackiej firmy, czyli AXbenet. Strona internetowa tej firmy mówi już znacznie więcej, bo widnieje na niej (obok typu ze strony ZSSK Cargo) nasz wagon. Sfotografowany przeze mnie typ jest tam opisany jako S55-1. Jest to jednak prawdopodobnie oznaczenie wewnętrzne firmy, więc niewiele pomoże w identyfikacji. Zgadzają się wszystkie parametry z wyjątkiem części tabeli dopuszczalnych obciążeń, ale ta zmienić się może oczywiście w trakcie eksploatacji.

http://www.axbenet.sk/content/photogalleryml/18/IMG_2153.JPG

Wagon widniejący na zdjęciu ilustracyjnym tego typu na stronie AXbenet-u oznaczony jest jako 33 52 4772 122-8 Shimms | BG-LOKO i widnieją na nim dane kontaktowe firmy LOKO TRANS. W internecie udało mi się znaleźć także kilka innych zdjęć tego typu wagonów.

http://dybas.de/dybas/ausland/sk/gw/shimms_4772_513.html
31 56 4772 513-6 Shimms | SK-CARGO
06.08.2007 | Berlin-Schönefeld Flughafen

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=3676&mode=search&sessionid=q8knnk6p5vjknta772ev0ue6b1
33 52 4772 116-0 Shimms | BG-LOKO
11.11.2011 | Nysa


http://t-fukuda.xsrv.jp/UIC-FC/S/Shimms-55.html
32 55 4772 014-5 Shimms | H-AXBSK
16.08.2018 | Bratislava hlavná stanica

Czy wie ktoś, co to za typ, gdzie był (a może dalej jest) produkowany i ile takich wagonów wyprodukowano? Innym pytaniem jest to, do kogo właściwie należą te i inne wagony kryte zarejestrowane na ZSSKC. Dość często widywałem kombinację: rejestracja na ZSSK Cargo i logo oraz dane kontaktowe AXbenet-u. Czasem na wagonach widnieje też okrągłe logo USS (U. S. Steel, właściciel koszyckiej huty). Tu co prawda inny typ (ten ze strony ZSSK), ale mamy piękną mieszankę (rejestracja na ZSSKC, logo USS, logo i dane kontaktowe AXbenet). Sprawa może wydawać się prosta, bo AXbenet to przecież firma wynajmująca wagony innym przewoźnikom, więc w tym przypadku po prostu wynajmuje je ZSSK Cargo. Jednak dlaczego wagony te są rejestrowane na ZSSKC? To pytanie dotyczy właściwie większości (jak nie wszystkich) typów słowackich platform krytych, jakie widywałem w "polskich" pociągach do i z Koszyc.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#62
Akurat to jest typ, na którego wciąż czekam, aż będzie Mi dane z bliska sfotografować tabliczkę.

Mam zdjęcie z większej odległości, napisy nie do rozczytania, ale potencjalnie dałoby się dospawać jakich zakładów to tabliczka.
Niemniej tabliczka występuje na ułamku z wszystkich wagonów tego typu. Mam zdjęcia tylko dwóch egzemplarzy z nią.

Co więcej wstrzymałbym się z pochopnymi wnioskami, że to na pewno tabliczka producenta.
Moim zdaniem to tabliczka firmy, która wykonała kołpaki przesuwne na platformie
- sugeruję że sam wagon jest od nich starszy i była to późniejsza modyfikacja.
KR_za-pr-bz_pl_09lu19 (204)_.jpg


Na pewno mam dobrze udokumentowane, że wagon 31 56 4773 065-6 stał na wózkach produkcji ANF Industrie (Crespin 1981).
Ale tu też wsztrymałbym się, że jest to tabliczka producenta. Wózki mogły być przełożone, lub wyprodukowane przez inne zakłady niż sam wagon.

Mam też zdjęcie na którym widoczny jest wybity i przekreślony poprzedni numer wagonu 32 55 4772 002-0 H-AXBSK, to jest: 33 62 4772 002-6.
No i kod kraju 62 to Czarnogóra, ale też wcześniej w czasie szwajcarskie koleje prywatne i raczej chodzi o to drugie.

I w tym miejscu kończą się moje pewne informacje. Dalej pozwolę sobie pospekulować.

Moim zdaniem, będzie to wagon produkcji francuskiej, szwajcarskiej, potencjalnie belgijskiej. Kształt samej ramy i jej wzmocnień jest praktycznie taki sam jak wielu wagonów ustandaryzowanej serii Shimms produkowanej przez wiele zakładów min: Waggon Union Siegen, Talbot Aachen, La Brugeoise et Nivelles, Josef Meyer, Jenbacher AG... na przełomie lat '70 i '80. Z tego też powodu lekko założyłbym, że wózki ANF'81 były orginalnie w tych wagonach od nowości.

Na Internecie da się znaleźć zdjęcia gdzie widać czyste błyszczące kołpaki ze stali nierdzewnej. Obecnie jak widać mocno zmatowiały i się zabrudziły. Moim zdaniem blachy nierdzewnej na wagonach towarowych się nie czyści i i nie poleruję do połysku, dlatego zaryzykowałbym stwierdzenie, że kołpaki są relatywnie młode.

Co do oznaczeń. Moim zdaniem to nic nadzwyczajnego.
Wagony są zapewne własnością AXbenenetu i są długotrwale wypożyczone ZSSKC, albo są leasingowane z docelowym wykupem. Proszę zwrócić uwagę chociażby na wagony serii Hbbins i Habbins na PKP, które jednocześnie noszą oznaczenia PL-PKPC i logo AAE, bo wagony były pierwotnie własnością AAE i zostałe leasingowane przez PKPC z wykupem. Oznaczenie Konsorcjum huty od której wożą ładunki, to też nic nadzwyczajnego.

A nie potrzebuje może kolega pomocy w identyfikacji innych platform użytkowanych przez AXbenet? Inne typy zwykle mam lepiej opracowane.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#63
Czy możecie potwierdzić, że jest to wagon serii Kbs, typu 210Z ?
Na stacji Kielce Herbskie stoi w tym samym miejscu od lat wagon platforma. Można jeszcze odczytać numer EVN: 41 51 xx15 063-8 (xx prawdopodobnie 94, ale raczej 34). Nie pasuje cyfra kontrolna. Powinno być 0, a jest 8? Tego wagonu nie ma w aktualnym wyciągu z NVR.

  • Długość ze zderzakami 14.02 m
  • Długość ładunkowa 12.9 m
  • Masa własna wagonu: 11 640 kg
  • Rozstaw osi 8.00 m

rower_3.jpg

evn.jpg
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#64
Moim zdaniem to będzie to:

1608332780679.png


Typ 24Z - ZNTK Wrocław -1979 - wyprodukowano 106 egzemplarzy
pierwotnie seria 3303 Ks, obecnie byłoby to 9415 X w takim przypadku
(210Z ma 9m rozstawu osi)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#65
Cyfra samokontroli przy EVN 40 51 941 5 063-8 zgadza się. W takim razie to powinna być seria Ks.
Tylko jak wytłumaczyć dysproporcje w danych technicznych (wymiary 24Z na podstawie https://www.stacjamuzeum.pl/pl.wagon_platforma_typu_24z.html):
  • Długość ze zderzakami 14.02 vs 13.860
  • Długość ładunkowa 12.9 vs 12.480
  • Masa własna wagonu: 11 640 vs 13.600
  • Rozstaw osi 8.00 m - taki sam
Ten ze zdjęcia ma inne zderzaki, niż oryginalnie montowane. Może był modernizowany? Generalnie wymiary podane na burcie tego wagonu nie pasują do żadnej platformy 2-osiowej (2Z, 3Z, 4Z, 201Z, 210Z, 212Z, 222S)

212Z_3.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
48 0 0
#66
Akurat to jest typ, na którego wciąż czekam, aż będzie Mi dane z bliska sfotografować tabliczkę.

Mam zdjęcie z większej odległości, napisy nie do rozczytania, ale potencjalnie dałoby się dospawać jakich zakładów to tabliczka.
Niemniej tabliczka występuje na ułamku z wszystkich wagonów tego typu. Mam zdjęcia tylko dwóch egzemplarzy z nią.

Co więcej wstrzymałbym się z pochopnymi wnioskami, że to na pewno tabliczka producenta.
Moim zdaniem to tabliczka firmy, która wykonała kołpaki przesuwne na platformie
- sugeruję że sam wagon jest od nich starszy i była to późniejsza modyfikacja.
Zobacz załącznik 777473

Na pewno mam dobrze udokumentowane, że wagon 31 56 4773 065-6 stał na wózkach produkcji ANF Industrie (Crespin 1981).
Ale tu też wsztrymałbym się, że jest to tabliczka producenta. Wózki mogły być przełożone, lub wyprodukowane przez inne zakłady niż sam wagon.

Mam też zdjęcie na którym widoczny jest wybity i przekreślony poprzedni numer wagonu 32 55 4772 002-0 H-AXBSK, to jest: 33 62 4772 002-6.
No i kod kraju 62 to Czarnogóra, ale też wcześniej w czasie szwajcarskie koleje prywatne i raczej chodzi o to drugie.

I w tym miejscu kończą się moje pewne informacje. Dalej pozwolę sobie pospekulować.

Moim zdaniem, będzie to wagon produkcji francuskiej, szwajcarskiej, potencjalnie belgijskiej. Kształt samej ramy i jej wzmocnień jest praktycznie taki sam jak wielu wagonów ustandaryzowanej serii Shimms produkowanej przez wiele zakładów min: Waggon Union Siegen, Talbot Aachen, La Brugeoise et Nivelles, Josef Meyer, Jenbacher AG... na przełomie lat '70 i '80. Z tego też powodu lekko założyłbym, że wózki ANF'81 były orginalnie w tych wagonach od nowości.

Na Internecie da się znaleźć zdjęcia gdzie widać czyste błyszczące kołpaki ze stali nierdzewnej. Obecnie jak widać mocno zmatowiały i się zabrudziły. Moim zdaniem blachy nierdzewnej na wagonach towarowych się nie czyści i i nie poleruję do połysku, dlatego zaryzykowałbym stwierdzenie, że kołpaki są relatywnie młode.

Co do oznaczeń. Moim zdaniem to nic nadzwyczajnego.
Wagony są zapewne własnością AXbenenetu i są długotrwale wypożyczone ZSSKC, albo są leasingowane z docelowym wykupem. Proszę zwrócić uwagę chociażby na wagony serii Hbbins i Habbins na PKP, które jednocześnie noszą oznaczenia PL-PKPC i logo AAE, bo wagony były pierwotnie własnością AAE i zostałe leasingowane przez PKPC z wykupem. Oznaczenie Konsorcjum huty od której wożą ładunki, to też nic nadzwyczajnego.

A nie potrzebuje może kolega pomocy w identyfikacji innych platform użytkowanych przez AXbenet? Inne typy zwykle mam lepiej opracowane.
Dziękuję za pomoc i wyczerpującą odpowiedź. Na razie pomocy przy innych typach nie potrzebuję, ale jak coś, to już wiem, gdzie się kierować. ;)
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#67
Dziękuję za pomoc i wyczerpującą odpowiedź. Na razie pomocy przy innych typach nie potrzebuję, ale jak coś, to już wiem, gdzie się kierować. ;)
Chciałbym jeszcze dodać, że popytałem na uicstocku o tych wagonach i jakkolwiek nie dostałem żadnej konkretnej odpowiedzi,
to dostałem zdjęcie 62 4772 pokazujące że nie były to prywatne wagony szwajcarskie, tylko nowiutkie wagony bardzo młodego Państwa
jakim była wówczas Czarnogóra:

https://groups.io/g/uicstock/topic/...,0,0::recentpostdate/sticky,,,20,2,0,79109291

Tak więc nie mamy żadnych tropów sprzed 2007 roku. Więc albo wagony są relatywnie młode z okoo 2007 roku posadzone na staroużytecznych wózkach i z dosyć leciwą konstrukcją ramy, albo wagony około tego roku przebudowano z niezadaszonych wagonów serii Shmms (Shmmns?).
Moim zdaniem raczej to drugie. Szczególnie, że znalazłem takie zdjęcie:

https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/S/Shmms/i-gPV2Lq2

To jest wagon o takiej samej ramie jak ten który próbujemy rozgryźć. Porównaj sobie położenie dźwigni i zasadniczy kształt ramy.
Różnicami jest inne rozłożenie tablic z opisami i obecność stopni na środku ramy wagonu serii Shimms.

Jedynym mądrym tropem będzie lepsze zdjęcie tabliczki znamionowej, lub dopasowanie tej z rozmazanego zdjęcia do konkretnej wytwórni.

Cyfra samokontroli przy EVN 40 51 941 5 063-8 zgadza się. W takim razie to powinna być seria Ks.
Tylko jak wytłumaczyć dysproporcje w danych technicznych (wymiary 24Z na podstawie https://www.stacjamuzeum.pl/pl.wagon_platforma_typu_24z.html):
  • Długość ze zderzakami 14.02 vs 13.860
  • Długość ładunkowa 12.9 vs 12.480
  • Masa własna wagonu: 11 640 vs 13.600
  • Rozstaw osi 8.00 m - taki sam
Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że długość ładunkową policzono z rozłożonymi czołowymi burtami.
Zwrócę tylko uwagę, że ten wagon KIEDYŚ był serią Ks obecnie w zakresie 9415 będzie się łapał jako wagon gospodarczy serii X
lub w ogóle bez oznaczenia literowego. Długość faktycznie może wynikać z innych zderzaków, tak jak masa może wynikać z innych zestawów kołowych. Ale wagon nie wygląda na znacząco przebudowany, burty boczne wyglądają na oryginalne.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#68
Dziękuję za pomoc i wyczerpującą odpowiedź. Na razie pomocy przy innych typach nie potrzebuję, ale jak coś, to już wiem, gdzie się kierować. ;)
Wygląda mi to na typ 201Z - zgadza się długość ładunkowa, z kolei masa własna pasuje do typu 2Z. Co do długości całkowitej to nasuwa się hipoteza o użyciu szablonu do malowania z wagonu węglarki 408W i pochodnych. Wagon powinien mieć wybite na ostojnicy numer fabryczny i kolejne numery kolejowe i to pozwoliło by na pełną identyfikację. Ponieważ sam byłem kiedyś jednym z inicjatorów przemalowania (i przenumerowania) wagonu platformy( w niewyjaśnionych okolicznościach zginęła nam dwuosiowa platforma gospodarcza) to może po latach odnajdzie się owa zguba...
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#69
Oki to lecę dalej z męczącymi mnie zagadkami: p
Nie wiem, jak mogłem przegapić takie pytania - zwłaszcza, że mam na nie gotowe odpowiedzi! Ale po kolei;

Cysterny Bałtykgaz spotkał mój kolega w październiku 2020 roku na stacji Warszawa Praga;

33 80 7918 287-3 Zagkks
33 80 7918 285-7 Zagkks





Udało mi się też jedną z nich uwiecznić w symulatorze.



A ja miałem przyjemność spotkać taką samą wywłokę 1415A1 należącą do Wagon Rail Service - jednak o innym niż Ty numerze. Co ciekawe - nigdy nie widziałem takiego wagonu za granicą (w kraju rejestracji choćby). Wagon stoi na stacji Poznań Franowo i jest stałym bywalcem grupy wynajmowanej przez DB Cargo - nie rusza się stamtąd od momentu przyuważenia - jest jedynie przestawiany z kąta w kąt.

33 56 5348 179-6 Eaos (mam więcej zdjęć tego wagonu)

[/QUOTE]
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
55 0 0
#70
Drugi temat, już z mojej strony To niezidentyfikowane wagony węglarki typu belgijskiego 1415A1.
Z tego postu, opierającego się o zdjęcia i wiedzę Per Topp Nielsena, jest to typ 1415A2. Wracając do tematu, zrobiłem zdjęcie tożsamej węglarki 33 56 5301 250-0 SK-SMART. Wagon w składzie Kolpremu.
5301-250.jpg


W liście NVRów z UTK nie ma typu 1415A1, a w Polsce jeżdżą wagony tego typu. http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=25223 http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=25222. Protor, Bartex, Cargo PTT również je posiadają.
 
Reakcje
201 4 0
#71
Jak już przy węglarkach jesteśmy, to w październiku przez Gniezno przejeżdżał pociąg złożony z takich nietypowych węglarek, skład liczył oidp około 25 wagonów i szczerze mówiąc widziałem coś takiego pierwszy raz. Węglarki wyglądają na przebudowane z platform Rs lub Res. Może ktoś wie coś więcej na ten temat?
 

Załączniki

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#74
Na zdjęciu trafareta czynności utrzymaniowych, która po naprawach malowana jest na taborze. Wśród oznaczeń nanosi się znak identyfikacyjny warsztatu, który wykonał prace utrzymaniowe (w tym przypadku 1038).
Pytanie:

Czy istnieje instrukcja lub inny dokument zawierający spis tych zakładów (warsztatów) i przypisanych im znaków identyfikacyjnych?

trafareta.jpg
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
#75
https://sjp.pwn.pl/sjp/trafaret;2578431.html

Po przetłumaczeniu początek Twojego wpisu " Na początek szablon czynności utrzymaniowych, który jest malowany jest na taborze"

Reasumując nie można namalować szablonu bo szablon służy do malowania, ten wspomniany konkretnie do tego.

No i "trafaret" jednak jest rodzaju męskiego.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#76
Z tego postu, opierającego się o zdjęcia i wiedzę Per Topp Nielsena, jest to typ 1415A2. Wracając do tematu, zrobiłem zdjęcie tożsamej węglarki 33 56 5301 250-0 SK-SMART. Wagon w składzie Kolpremu.
Zobacz załącznik 781819

W liście NVRów z UTK nie ma typu 1415A1, a w Polsce jeżdżą wagony tego typu. http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=25223 http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=25222. Protor, Bartex, Cargo PTT również je posiadają.
Dzięki wielkie, od paru miesięcy wiedziałem, że nie mam pewności, czy belgijskie węglarki z ukośnymi słupkami i brakiem podcięcia ostoi
to późne 1415A1 czy wczesne 1415A2. Dzięki za wyprostowanie i wskazanie tego postu.

Wagony wyprodukowały zakłady Kolowag z Bułgarii, w latach 2012/3-2015/6.
W kwestii czysto formalnej wagony wyprodukowały zakłady VRZ-99 (Вагоноремонтен завод-99), które od 2017 roku występują pod marką KOLOWAG AD.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#77
Po przetłumaczeniu początek
OK. Użyłem słowa "trafareta" zamiast "znak trafarety", ale po co te połajanki i straszenie panem Andrzejem? Rozumiem, że w takiej sytuacji muszę otworzyć własny wątek o szynach, aby nie irytować wpisami wyrwanymi z kontekstu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#78
Warto przewertować instrukcje kolejowe i inne dokumenty wytworzone na kolei. Wszystkich nie przewertowałem, ale w tych do których mam dostęp nigdzie nie znalazłem słowa "trafaret" ani jego odmiany przed przypadki.

1. Ogólna umowa o użytkowaniu wagonów towarowych (AVV) - Szczególnie ciekawy jest akapit "Postępowanie z wagonami z przekroczonym terminem ważności trafarety czynności utrzymaniowych (przekroczona rewizja)"

2. Instrukcja Znakowania i Numeracji Wagonów Towarowych PKP Cargo Cw-5 2010 - wielokrotnie użyte jest sformułowanie "znak trafarety" a nie znak trafareta

Na kolei ma wiele innych znaczeń i jest rodzaju żeńskiego.

Dopełniacz (kogo? czego?) dla trafaret to trafareta
Dopełniacz (kogo? czego?) dla trafareta to trafarety ...
Byłoby fajnie gdyby to jednoznacznie rozstrzygnął jakiś polonista. Co do SJP to nie obejmuje on wszystkich znaczeń wyrazów. Jak widać słowo ma nowe znaczenia.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Qcyk

Użytkownik
Reakcje
69 0 0
#79
Na zdjęciu trafareta czynności utrzymaniowych, która po naprawach malowana jest na taborze. Wśród oznaczeń nanosi się znak identyfikacyjny warsztatu, który wykonał prace utrzymaniowe (w tym przypadku 1038).
Pytanie:

Czy istnieje instrukcja lub inny dokument zawierający spis tych zakładów (warsztatów) i przypisanych im znaków identyfikacyjnych?
Istnieje taki spis dla zakładów które naprawiają wagony w reżimie VPI (głównie wagony z rynku niemieckiego):
https://www.vpihamburg.de/vers/fachtechnische-begutachtung-ftb/werkstaetten
W spisie tym jest kilka polskich podmiotów które mają certyfikat VPI.
O liście dla wszystkich zakładów w Polsce niestety nie wiem.

A co do Trafarety (tej żeńskiej oczywiście) to wszystko jest jak najbardziej zrozumiałe, przynajmniej dla ludzi z branży.
Problem mogą mieć tylko teoretycy znawcy kolei ale tym bym się aż tak nie przejmował. ;)
 

Podobne wątki