• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#21
Okej ja też mam dręczące pytania:
ZPNT Dębica posiada w swojej flocie poniższe wagony 3909 Rs. Co najmniej jeden wagon jest niebieski, a pięć popielatych sztuk (najprawdopodobniej) zostało wypożyczone ZUE Kraków, które są wykorzystywane w pracach przy modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Głównie znajdują zastosowanie w transporcie starych elementów infrastruktury jak rozjazdy czy wykopane betonowe fundamenty słupów sieci trakcyjnej.

Wyraźnie widać, że wagony są stare. Bardzo charakterystyczne jest łukowe dolne wzmocnienie, oraz wózki zbliżone do 1XT (nie 1XTa). Przeszukując sieć natrafiłem na zbliżone wagony: SNCF Rs 80.1, oraz DB Rs⁶⁸⁰. Z którymi to dzierżą zbliżoną długość 19,88m, oraz rozstaw wózków 13m, ale posiadają ażurowe dolne wzmocnienie inne wózki i inne ściany czołowe. Niemniej na podstawie tego śmiem twierdzić, że wszystkie te wagony mieszczą się w grupie ustandaryzowanych Platform Rs UIC/ORE z przełomu lat '50 i '60. Na poniższych egzemplarzach widać pozostałości starych opisów takich jak dawny właściciel ERR, oraz prawdopodobnie dawna stacja macierzysta Dobova (Słowenia).

Szukam jakichkolwiek dodatkowych informacji.

33 51 3909 738-0; 33 51 3909 744-8; 33 51 3909 750-5; 33 51 3909 748-9; PL-ZPNT Rs - Kraków lipiec '17 do kwiecień '19.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#22
@Fictorque, kiedyś też zwróciłem uwagę na te platformy i zastanawiałem się co to jest. Swoim wpisem przypomniałeś mi o nich. Sprawdziłem niedawno udostępniony wykaz pojazdów kolejowych zarejestrowanych w Polsce. Nie ma tam pełnych numerów, ale wśród pojazdów, których numer zaczyna się od "33 51 3909" są tylko wagony 412Za i 454Z. Platformy 412Za zdecydowanie można odrzucić. Zostają 454Z i akurat firma Tabor Dębica ma takie platformy w ofercie. Przy czym 454Z to jest raczej współczesne oznaczenie nadane po sprowadzeniu wagonu do Polski. Z wykazu wynika, że te wagony były budowane w latach 1962-1965, co zgadza się z Twoimi przypuszczeniami.

Na stronie UTK dostępne jest też świadectwo dopuszczenia do eksploatacji platform 454Z, które potwierdza podstawowe wymiary wagonu tj. długość 19,88 m i rozstaw czopów skrętu 13,00 m. Ponadto jest tam informacja, że producentem tych wagonów jest: Fabryka Vagona Kraljevo, Jugosławia.

Mnie w tych platformach zainteresowały wózki. Bardzo podobne, a może nawet takie same, jak w cysternach 29R. Do dziś żałuję że nie zrobiłem dokładniejszego zdjęcia tabliczki umieszczonej na wózku, jakoś to przegapiłem... ale z poniższego zdjęcia po powiększeniu można wyraźnie odczytać napis „Fablok Chrzanów – Polska”.
33 51 3909 750-5 Rs - Krakow Prokocim (2018-11-02) - 181102_026_5147_DxO.jpg 33 51 3909 750-5 Rs - Krakow Prokocim (2018-11-02) - 181102_026_5147_DxO_detale.png
Jeśli te wózki nie są podmienione, to wygląda na to, że jugosłowiańska fabryka zamawiała wózki w Polsce. Wydaje się to możliwe, bo według Atlasu Wagonów Towarowych były u nas w tamtym czasie produkowane na eksport do Jugosławii cysterny 28R (bardzo podobne do naszych 29R).

Wszystkie moje zdjęcia, to jest wagon 33 51 3909 750-5 Rs
33 51 3909 750-5 Rs - Krakow Prokocim (2018-11-02) - 181102_027_5148_DxO.jpg
Kraków Prokocim, 02.11.2018.
 
Reakcje
25 4 1
#23
Ja mam pytanie za 100ptkmk. Na początku lat 90' w okolicach stacji Kołobrzeg Kostrzewo widywalem wczasy wagonowe. Czy ktoś posiada zdjęcia wagonów które tam stały?
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#26
Poszukuję jaki przykładowy numer UIC może mieć wagon CSD/E w barwach PL-DBSRP,
taki jak poniżej. Mi się nie udało zrobić ostrego zdjęcia może ktoś ma lub widział w internecie?
(Chodzi o ten konkretny typ ze wzmocnieniem pod drzwiami bocznymi i drzwiami czołowymi)
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#29
Wagon pasażerski 014 570 serii Bi w składzie pociągu turystycznego relacji Bocznica Kolejowa PKP Intercity Warszawa Grochów - Warszawa Gdańska | 29.09.2018
Kto produkował te wagony, jaki to typ, lata produkcji, aktualny ilostan?

wagony_3_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#36
BR232-01 jest jedną z wielu lokomotyw typu TE109 (ТЭ109), które zostały sprowadzone do Polski z Niemiec w ciągu ostatnich 15 lat.

Pytania o nastawy hamulca systemu Knorr KE. Na zdjęciu widać, jak to wygląda w lokomotywie BR232. W polskiej instrukcji Cw1 nie występują: P2, E, EmZ. Co te nastawy dokładnie oznaczają?
Z tego, co ustaliłem na podstawie instrukcji niemieckiej, to wygląda to tak, ale nie znalazłem dokładnego wyjaśnienia dotyczącego znaczenia nastaw hamulca: P2, E, EmZ
Hamulec systemu Knorr KE-GPP2, gdzie GPP2 (towarowy, osobowy, osobowy P2) to nastawienia hamulca:
G 94 t - masa hamująca dla hamulca towarowego
P 108 t - masa hamująca dla hamulca osobowego
P2 128 t - masa hamująca dla hamulca osobowego P2
R 147 t - masa hamująca dla hamulca pospiesznego
R+E 177 t masa hamująca dla dla hamulca pospiesznego (E - hamulec elektryczny - dynamiczny)
E-EmZ 124 t masa hamująca dla dodatkowego hamulca (mZ - z dodatkowym hamulcem)


Mam wątpliwości, czy prawidłowo przypisałem masę hamującą 124 t do E-Emz. Czy też masa dotyczy GPP2 E-Em?

BR232-01_Knorr.jpg
 
Ostatnio edytowane:

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
131 1 0
#38
Ludmiła ma trzystopniowy rapid.
G- towarowy. Wolno hamuje, wolno luzuje, ciśnienie w cylindrach max 3.7 bar
P- osobowy. Szybko hamuje, szybko luzuje, ciśnienie w cylindrach max 3.7 bar
P2-to co u nas było by oznaczone jako R. W zakresie Vmax- 55km/h 5.5 bar, poniżej, 55km/h 3.7bar
R- rapid trzystopniowy ciśnienie maksymalne zmienia się w zależności od prędkości z 8 bar na 5,5 a potem z 5,5 na 3,7.
R+E - to co powyżej z możliwością hamowania ED
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
#39
Taka zagadka:

Kraków Prokocim Towarowy; między wieżą do nawęglania, a lokomotywownią; 08 grudnia 2012;
KR-pl_pr_bz-08gr12 (284)_.JPG

Na burcie przekreślony numer: 80 51 9715 036-6 Ua (możliwa literówka),
ewidentnie polski Y. Na pierwszy rzut oka wygląda na przerobiony 101C (gładki dach). Tylko jedna para drzwi ładunkowych, brak drzwi wejściowych na końcu, okienko czołowe, zmienione oświetlenie. Ale im bardziej patrzę na detale tym mniej mi to pasuję. Widoczne pęknięcia na ścianie wskazują na to, że wnęka drzwiowa była łatana (chyba, że na potrzeby okna, wycięto i wspawano blachę z otworem okiennym), a dolna część wnęki jest wyższa niż w wagonach 101C/304C, sięga powyżej dolnej krawędzi okien bocznych. Mamy kratkę na list przewozowy, a na drzwiach ładunkowych (zupełnie innych niż w wagonach pocztowych czy bagażowych) mamy tablicę z napisem "KONWOJENT". Na ścianie czołowej widoczna rura z poprowadzonym do środka (przewodem hamulcowym ?)

Może ktoś ma pojęcia do jakiej roli ten wagon był tak przebudowany?
 

Podobne wątki