• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Reakcje
62 0 0
Na stronie www.tosh-railways.com pojawiła się aktualizacja Summer 2021 - wagons 51 zawierająca kilkaset nowych zdjęć wagonów zarejestrowanych w Polsce. Znalazłem kilka ciekawostek.

Po pierwsze należący do PKP CARGO dwuosiowy Fls typu 202V świeżo po naprawie (2x.06.2021). W latach 1971-1975 wyprodukowano ok. 1500 szt., ale dziś są one dość rzadkim widokiem. W ostatnich latach zawsze widywałem je w już dość wyblakłym malowaniu, teraz przynajmniej część jeszcze czynnych posłano na naprawy i pojeżdżą jeszcze minimum kilka lat.

42 — 51 PL-PKPC 6251 109-0 Fls 202V.png
41 51 6251 109-0 Fls 202V | PL-PKPC
źródło: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Updates/Summer-2021-Polish-registered/i-F9g6GVZ/A

Po drugie nietypowy Talns typu 441Vb. Wagony takie w liczbie 210 szt. zostały wyprodukowane dla PKP CARGO Connect (początkowo PS Trade Trans, które zostało przejęte przez Grupę PKPC, stąd ich rejestracja na PL-PSTT). Ale dlaczego ten jest nietypowy? Otóż wagony te początkowo nosiły logo PS Trade Trans, a potem PKP CARGO Connect. W ramach Grupy PKPC są one używane głównie do przewozu zboża, ale część z nich była (lub wciąż jest) wypożyczana do spółki Pol-Miedź Trans, gdzie służyły do przewozu koncentratu miedzi. Pierwszy raz widzę jednak, aby obok loga PSTT/PKPCC taki wagon posiadał logo firmy WASCOSA zajmującej się wynajmem wagonów. Oznaczać to może, że część z nich została tej firmie sprzedana i jest wynajmowana przez PKP CARGO Connect albo przez zupełnie innych (niekoniecznie polskich) przewoźników, a logo PKPCC po prostu pozostało jeszcze na wagonie.

33 TEN 51 PL-PSTT 0665 050-0 Talns.png
33 51 0665 050-0 Talns | PL-PSTT
źródło: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Updates/Summer-2021-Polish-registered/i-RZF75qB/A

Na koniec zostawiłem zagadkową długą cysternę Zas firmy Tankwagon. Jest to o tyle ciekawe, że firma ta posiada w swoim parku taborowym różne typy cystern sprowadzone z wielu różnych krajów europejskich, ale pozostawia im oryginalny kraj rejestracji (widziałem m.in. D-TWG, S-TWG, F-TWG, CH-TWG itd.). Widziałem również PL-TWG na wagonach polskiej produkcji, np. z rodziny 406R. Tutaj również mamy PL-TWG, więc na logikę zgodnie z postępowaniem firmy Tankwagon powinien być to wagon polskiej produkcji. Tego typu jednak ani nigdy nie widziałem, ani nie ma go w Atlasie wagonów towarowych P. Terczyńskiego. Znalazłem go na stronie właściciela, gdzie opisany jest jako typ MB54/M przeznaczony do lekkich produktów naftowych (karta wagonu). Typ ten widnieje w Katalogu Kolejowym, gdzie dopuszczenie wydano mu w 2004 r., a jako producenta (czyli często po prostu zgłaszającego) podano spółkę LOTOS Kolej. Na stronie Tankwagonu, w karcie wagonu i w albumie są zdjęcia wagonów o numerach 050-6, 057-0, 065-3, 068-7. Rozpiętość numerów jest niewielka, a więc i typ ten zapewne nie był liczny. Wszelkie informacje na jego temat, zdjęcia innych wagonów tego typu itd. mile widziane.

33 RIV 51 PL-TWG 7863 065-3 Zas.png
33 51 7863 065-3 Zas | PL-TWG
źródło: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Updates/Summer-2021-Polish-registered/i-4Ft4P9j/A

33 RIV 51 PL-TWG 7863 068-7 Zas.png
33 51 7863 068-7 Zas | PL-TWG
źródło: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Updates/Summer-2021-Polish-registered/i-vx7wM6L/A
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
33 RIV
51 PL-PROT
5400 663-9

Eaos

Wg wyciągu NVR (UTK) ten wagon należy do typu BDŻ/E lub CFR/E
Oznakowania typów importowych węglarek najlepiej opisuje słowo "chaos". Co ten wagon ma wspólnego z węglarką z bułgarskiej fabryki w Burgas?

SAM_8699_.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
33 RIV
51 PL-PROT
5400 663-9

Eaos

Wg wyciągu NVR (UTK) ten wagon należy do typu BDŻ/E lub CFR/E
Oznakowania typów importowych węglarek najlepiej opisuje słowo "chaos". Co ten wagon ma wspólnego z węglarką z bułgarskiej fabryki w Burgas?

Zobacz załącznik 844654
Skąd kolega wyszedł z założeniem, że szeroko pojęty typ "CFR/E" były produkowane także przez zakłady Burgas?
Być może tutaj kolega przyjął źle i fakty się nie zgadzają?
4-osiowe wagony węglarki serii Eaos, typu CFR/E były produkowane przez Fabrykę Wagonów BURGAS w Bułgarii i Fabrykę Wagonów ARAD w Rumunii.
via: https://lokomotywownia.blogspot.com/2020/04/seria-eaos-typ-cfre.html

Nazwa CFR/E koduje jedynie informacje, że wagon jest rodzaju E i jest produkcji Rumuńskiej.
Wagon na zdjęciu powyżej będzie kolejnym przykładem CFR/E tak jak te wagony z Bogdanki, jedynie naprawiany w inny sposób, przez to posiadający liczne zmiany w detalach.

Zakłady Burgas również produkowały wagony Gondole ale różniące się konstrukcją.
Natomiast BDŻ/E z zakresu 33 51 5400 (których mam zdjęcia, a oczywiście nie znam wszystkich wagonów w zakresie) to fabrycznie zwykłe węglarki takie jak te: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=23861&mode=search&sessionid=8dj4lk4susm9kbqm61u66clve7
 

Podobne wątki