• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
No to faktycznie się wygłupiłem z tym rozcięciem. Osobiście rozpoznawałem po wielkości wzmocnienia, ale na szybko nie patrząc chciałem dodać jakąś specjalną cechę charakterystyczną by nie pomylić z CSD/E. Podejrzewam, że rozcięcie powstaje gdy warsztat naprawczy chce w rumuńską węglarkę wpasować polski, lub czechosłowacki rygiel drzwi (które wyglądają, że są dłuższe). Z tego co widzę fabrycznie tego nie miały.

Poruszyłbym jednak temat 412Wa. W AWT ten typ nie jest wyszczególniony, podano jedynie produkcje 412W i 412Wb. Czy może ktoś wie, czy podtyp "a" istniał w jakiś znaczących ilościach (i po prostu nigdy nie był rozróżniany od 412W w wykazach), czy to może jakiś prototyp, koncept?

Ja jedynie zwróciłem jeszcze uwagę, że 412Wb powinno dać się rozróżnić po wykonaniu dolnego narożnika pudła. Wśród tych zdjęć co @Stanisław1972 zamieścił, №4 to będzie zwykły 412W, a №5 to będzie 412Wb z zauważalnie dłuższym trapezem wzmocnienia czołownicy.
Luźno sprawdzając ta metoda zgadza się z zakresami podanymi dla poszczególnych podtypów w AWT.
 
Reakcje
1.791 9 0
Poruszyłbym jednak temat 412Wa. W AWT ten typ nie jest wyszczególniony, podano jedynie produkcje 412W i 412Wb.
Tym razem to ja się wygłupiłem :LOL: oczywiście, że typ 412W i typ 412Wb. Nie było takiego oznaczenia jak 412Wa (a przynajmniej nie słyszałem o nim). Coś się uroiło w mojej głowie, że skoro było "b", to z rozpędu napisałem "a"... Mea Culpa :X3:.

Choć z drugiej strony czemu w oznaczeniu przeskoczono na "b", może jednak jakiś prototyp ?
 
Reakcje
1.791 9 0
Choć z drugiej strony czemu w oznaczeniu przeskoczono na "b", może jednak jakiś prototyp ?
No i właściwie sam sobie odpowiem. Otóż była węglarka oznaczona typem 412Wa. Sięgnąłem do "Archiwum taboru" Świata Kolei, do artykułu Pawła Tarczyńskiego "Wagon węglarka czteroosiowa typu 412W" (Świat Kolei nr 7/2006), gdzie autor podaje, że wersja 412Wa posiadała hamulec pomostowy i nie weszła do produkcji. Takiej informacji nie ma np. w "Atlasie wagonów towarowych", który z powodu formy, ma ograniczoną ilość tekstu pod zdjęciem danego typu wagonu. W artykułach w Świecie Kolei z cyklu "Archiwum taboru" jest nieco więcej informacji.

Nazwę typu R556V stworzył autora atlasu na potrzeby tego wydawnictwa. Mimo wszystko - doceniając pracę autora pomagającą lepiej klasyfikować wagony - jednak powinniśmy używać nazewnictwa oficjalnego występującego w wyciągu NVR, czy też w katalogach przewoźników.
... dlatego napisałem "umowny" typ :)

A te ex-gondole to przypadkiem nie umowny typ R556V
... choć myślę, że sposób oznaczania wagonów obcej budowy, zaproponowany w "Atlasie wagonów towarowych" przez Pawła Terczyńskiego jest ze wszech miar godny tego, aby go propagować i używać, zwłaszcza na Forach kolejowych, oczywiście z dopiskiem (o czym wspomniałem wyżej), że jest to typ umowny, wzięty z w/w Atlasu.

Paweł Terczyński, dla mnie osobiści, jest jednym z wielkich autorytetów, w dziedzinie taboru kolejowego, zwłaszcza wagonów towarowych. Jego publikacje znane są mi od latach 90-tych ubiegłego wieku. Zwłaszcza cykl „Archiwum taboru” prezentowany na łamach Świata Kolei w numerach od 01.1999 do 12.2007 (w 1999 prezentowane były same lokomotywy, od stycznia 2000 r. w 95% były to wagony towarowe) pozwalał bardziej "zgłębiać" temat, a "Atlas wagonów towarowych" jego autorstwa, jest (a przynajmniej powinien być - tak uważam) obowiązkową pozycją na półce z książkami, każdego, kto chce mieć jakiekolwiek pojęcie o wagonach towarowych używanych na PKP do 2010 r.

Dalej też uważam, że oznaczenie CFR/E w odniesieniu do ex-gondol rumuńskich jest mimo wszystko zbyt ogólne, a nawet mylące. Oczywiście jest parę artykułów w necie dotyczących węglarek przewoźnika Lubelski Węgiel BOGDANKA, gdzie do jednego worka wrzuca się trzy typy węglarek, jakie firma ta zakupiła w 2003 r., są też informacje podane np. w wykazie świadectw UTK dopuszczania pojazdów do ruchu, ale bardzo tajemniczo brzmiące, jeżeli nie dysponuje się treścią świadectwa. Sprawę gmatwa też to, że po kilku latach wagony przechodziły modernizację, zmieniano więc nieco oznaczenia, serię, a nawet nadawano nowe nazwy typu, w tym (pośrednio) te "nieszczęsne" CFR/E, choć przecież nie do końca jest to dosłownie CFR/E u samego przewoźnika w Bogdance, a spis w VTK daje "wiele do życzenia", a i tam przecież wagony te opisane są jako typ konstrukcyjny 438/N lub 43800/0 (przynajmniej wg. wyciągu z 30.06.2018 r.), co jeszcze bardziej wprowadza pewien "chaos"... Stąd, moim zdaniem, powinno się stosować nomenklaturę zaproponowaną przez Pawła Terczyńskiego, pisaną dodatkowo w nawiasie (wówczas wszyscy wiedzą o co chodzi ;)). "Bogdanka" opisuje je bardzo zawile, nie posuwając się - nawet ostatnimi laty, do precyzyjnego określenia typu (choć w pewnym momencie był to typ 438/N), w pismach UTK padają np. takie określenia jak "Gondola typu 438/N wykonana wg rysunku nr 43800/0" lub "typ Gondola 438/N (wg rysunku nr 43800/0), serii CFR/Eacs", a w piśmie przetargowym (z 26.09.2016) na naprawę węglarek, w stosunku do ex-gondol podany jest typ wpisany jako wg. dok. CFR/E 0159-1. (to już po zmianie serii z Eacs na Eaos). I "bądź tu mądry człowieku" :LOL:

Pokrótce więc napiszę, że dysponuję np. owymi świadectwami (wszystkimi dotyczącymi węglarek "Bogdanki"), w formie JPEG. Trzy lata temu w Gutkowie napotkałem cztery ex-gondole z tej samej rodziny co wagony "Bogdanki", rumuńskiego przewoźnika RSCO – Rolling Stock Company SA z Bukaresztu, tak więc "rozgryzałem" je na tyle ile mogłem, ale dzięki temu dotarłem np. do świadectw UTK dla węglarek (owych trzech typów), zakupionych przez "Bogdankę". Ale to temat na oddzielną wypowiedź, zapraszam więc na wieczór, wówczas postaram się zamieścić wpis dotyczący tego tematu (teraz niestety brak czasu).
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
(...) Sięgnąłem do "Archiwum taboru" Świata Kolei, do artykułu Pawła Terczyńskiego "Wagon węglarka czteroosiowa typu 412W" (Świat Kolei nr 7/2006), gdzie autor podaje, że wersja 412Wa posiadała hamulec pomostowy i nie weszła do produkcji. (...)
Akurat natrafiłem na Internecie w prezentacji "Typowe ładunki masowe i ich transport" Pana Roberta Urbanika ten schemat:
412Wa.png
Aczkolwiek, trzeba do niego podejść na zimno, gdyż on bardziej schematycznie przedstawia koncepcje niż jest wiernym przedstawieniem planowanego wagonu. Niemniej ciekawe skąd on pierwotnie pochodzi.

Ale to temat na oddzielną wypowiedź, zapraszam więc na wieczór, wówczas postaram się zamieścić wpis dotyczący tego tematu (teraz niestety brak czasu).
Szczerze czekam niecierpliwie, nawet jeśli termin się obsunie.
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Taka platforma 426Z od paru miesięcy kręci się na terenie ZNT Kraków:

KR_lu-de-pg-zr-pł_20mj21 (36)_.JPG

31 51 4707 145-2 PL-PKPC Smms - |4|REV|800|31.07.07|

Obecnie jest w kolorze popielatym, ale jako że napisy eksploatacyjne są (a może bardziej były) białe, to wagon musiał znacząco wypłowieć. Ma ktoś jakikolwiek pomysł jaka była kolorystyka tego wagonu po ostatnim malowaniu?

edit: Znalazłem jeszcze takie zdjęcie sprzed 7 lat:
KR-pl-pr-bz-04pa14 260_.png

31 51 4707 882-0 PL-PKPC Smms
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
Pociąg roboczy firmy PNUIK.
Szutrówka typ 204V, a za nią wagon platforma - przystosowany do przewozu szyn kolejowych - typu 424Z, serii Res? Seria szutrówki ?

204V 424Z.jpg


Wagon platforma - przystosowany do przewozu szyn kolejowych - typu 401 Ze, serii Rmms?

401 Ze.jpg
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
Pociąg roboczy firmy PNUIK.
Szutrówka typ 204V, a za nią wagon platforma - przystosowany do przewozu szyn kolejowych - typu 424Z, serii Res? Seria szutrówki ?

Wagon platforma - przystosowany do przewozu szyn kolejowych - typu 401 Ze, serii Rmms?
Długie platformy to 412Za z zakresów: 33 51 3902 / 3904 / 3905 / 3906 / 3909 (Rs).
Krótkie platformy to 401Z z zakresu 84 51 3966 (Rmms, część błędnie opisana jako Eamos)
Ten błędny opis może sugerować, że te wagony nie pochodzą z "fabrycznych" platform 401Ze tylko przebudowanych węglarek niskoburtowych. Powinno być do sprawdzenia w wyciągu NVR.
Natomiast szutrówki to 204V z zakresu: 44 51 6276 / 6278 (Flls).

edit: No, route mnie ubiegł. JBC podane zakresy dotyczą wagonów w malowaniu PL-PNUIK.
 
Reakcje
62 0 0

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
313 1 0
Jak się spowolni odtwarzanie filmu to można dostrzec następujące numery wagonów:

Eamos
84 51 396 6 172-0
84 51 396 6 173-8
84 51 396 6 178-7
84 51 396 6 181-1
84 51 396 6 184-5
84 51 396 6 186-0

Rmms
84 51 396 6 180-3
84 51 396 6 182-9
84 51 396 6 183-7
84 51 396 6 187-8
84 51 396 6 191-0

Rs
84 51 3902 927-4
84 51 3904 159-2
84 51 3904 182-4
84 51 3905 597-2
84 51 3909 671-1
84 51 3909 678-6
oraz wagon z zakresu 3908
84 51 3908 455-0
845139084550Rs.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
W uzupełnieniu chciałem zapytać, czy przedstawiony na stronie http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagt.php katalog powiązań oznaczeń dot. rodzaju wagonu towarowego (5 cyfra z EVN i duża litera z nazwy serii) jest katalogiem pełnym:
0 - T - wagon z otwieranym dachem
1 - G - wagon kryty normalnej budowy
2 - H - wagon kryty specjalnej budowy
3 - K - wagon platforma normalnej budowy na osiach niezależnych
3 - O - wagon mieszany węglarko-platforma budowy normalnej, 2 lub 3 osiowy
3 - R - wagon platforma normalnej budowy na wózkach
4 - L - wagon platforma specjalnej budowy na osiach niezależnych
4 - S - wagon platforma specjalnej budowy na wózkach
5 - E - wagon węglarka normalnej budowy
6 - F - wagon węglarka specjalnej budowy
7 - Z - wagon cysterna
8 - I - wagon chłodnia
9 - U - wagon specjalny lub służbowy
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
W hutach produkowane są szyny w odcinkach o długości 25 m i 30 m, a następnie zgrzewane za pomocą zgrzewania łukowo-elektrycznego w zakładach wytwarzających szyny długie. W hucie ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej od 2014 są wytwarzane są szyny o długości 120 metrów.

Jakie najdłuższe odcinki szyn są obecnie przewożone w Polsce przez pociągi robocze na wagonach platformach, przystosowanych do przewozu szyn? W jaki sposób szyny długie są zdejmowane z platform i układane obok toru? Widziałem na filmie, że są zaczepiane łańcuchem o tor i po rolkach zsuwają się w trakcie jazdy pociągu z prędkością ca. 6 km/h (Kanada).
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
337 0 0
W uzupełnieniu chciałem zapytać, czy przedstawiony na stronie http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagt.php katalog powiązań oznaczeń dot. rodzaju wagonu towarowego (5 cyfra z EVN i duża litera z nazwy serii) jest katalogiem pełnym:
0 - T - wagon z otwieranym dachem
1 - G - wagon kryty normalnej budowy
2 - H - wagon kryty specjalnej budowy
3 - K - wagon platforma normalnej budowy na osiach niezależnych
3 - O - wagon mieszany węglarko-platforma budowy normalnej, 2 lub 3 osiowy
3 - R - wagon platforma normalnej budowy na wózkach
4 - L - wagon platforma specjalnej budowy na osiach niezależnych
4 - S - wagon platforma specjalnej budowy na wózkach
5 - E - wagon węglarka normalnej budowy
6 - F - wagon węglarka specjalnej budowy
7 - Z - wagon cysterna
8 - I - wagon chłodnia
9 - U - wagon specjalny lub służbowy
Jest to zasadniczo poprawna lista (można ją sobie porównać z oficjalnym dokumentem "Appendix_6_p9_en", przy czym zwróciłbym uwagę na cyfre rodzaju serii 9, gdyż w tym zakresie istnieją także wagony rodzaju X i wagony nie posiadające serii literowej w zakresach: 94XX / 95XX /97XX /98XX. Są to głównie wagony techniczne, gospodarcze itp.

PS: Znalazłem u siebie jeszcze, niestety bardzo rozmazane zdjęcia, które sugerują, że PL-PNUIK posiada również 412Z-Gn (4545 Sgs),
które można łatwo pomylić z ze zwykłymi 412Z, ale nawet jeśli, na twoim zdjęciu widać brak gniazd na kontenery w podłodze, więc twój egzemplaż to ten zwykły 412Z.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
PL-PNUIK posiada również 412Z-Gn (4545 Sgs),
które można łatwo pomylić z ze zwykłymi 412Z
Po informacjach z poprzednich waszych wpisów odczytałem z mojego niezbyt ostrego zdjęcia, że z całą pewnością jest na nim wagon 401Z:
84 -
51 PL-PNUIK
3966 186-0
Eamos


Natomiast dalej nie mam pewności jakie konkretne zadanie wykonuje ten pociąg, bo zapewne nie są z niego układane szyny obok torowiska. Prawdopodobnie służy tylko do przewożenia szyn z punku A do punktu B. Pociągi do układania szyn posiadają wagon rozładunkowy, a tutaj na końcu jedzie platforma
 
Reakcje
55 1 1
Gdy na początku lat 80-tych rozpoczynałem pracę zawodową przy naprawach linii kolejowych, otrzymywaliśmy ze zgrzewalni szyny długie w odcinkach po 420 m (!). Stwarzało to pewne problemy z transportem ale składy wagonowe były do tego przystosowane. Po kilku latach skrócono szyny długie najpierw do 330 m a następnie (nie pamiętam dokładnie kiedy, lecz jakoś jeszcze końcem XX wieku) do 210 m. Ta wielkość utrzymała się przez kilkadziesiąt lat. Faktycznie, jakoś tak około 2015 r. pojawiły się szyny 120 m. Oczywiście rzeczywista długość takiej szyny była o parę centymetrów mniejsza, bo na każdym zgrzewie traciło się po kilkanaście mm na spęczeniu stali.
Wszystkie typy szyn długich rozładowywało się w taki sam sposób. Koniec szyny zaczepiano za pomocą uchwytu, zwanego w żargonie kolejowym "ciastkiem" i stalowej liny do szyny w starym torze i skład pociągu transportującego pomału wysuwał się spod niej. Zazwyczaj równocześnie rozładowywało się szyny parami dla obu toków i układało się je wewnątrz starego toru. Następnie (wiele lat temu ręcznie (!), a potem przy pomocy wrzucarki szyn) były one przekładane na zewnątrz.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.142 0 1
skład pociągu transportującego pomału wysuwał się spod niej
Jak dokładnie następuje wysuwanie szyn - czy szyna długa toczy się po rolkach, wysuwając się z kolejnych platform. Do czego przymocowane są rolki, ile ich jest. A może wygląda to jeszcze inaczej? Czy z takich platform, jakie pokazane są w kilku poprzednich wpisach szyny długie są zsuwane - nie widać na tych zdjęciach żadnych rolek, czy też te wagony służą jedynie do transportu szyn z punktu A do punktu B?
 
Reakcje
55 1 1
W podłodze wagonu były zabudowane zarówno rolki jak i ślizgi, po których szyny zsuwały się z kolejnych platform. Z tylnego wagonu koniec szyny po prostu spadał na torowisko, co może nie było do końca zgodne z przepisami, ale tak się po prostu robiło. Ten sam skład służył zarówno do transportu jak i rozładunku, w przeciwnym razie musiałoby się przeładowywać szyny z jednego na drugi, co byłoby niewykonalne w warunkach terenowych, nawet na stacji przyległej do robót.
 

Podobne wątki