• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor Kolejowy PMP-PW

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
152 3 0
#1
Witam czy ma ktoś w Was już archiwalne zdjęcia taboru Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW)? Dla niewtajemniczonych:) podaje za Wikipedia => "Państwowe przedsiębiorstwo funkcjonujące na Górnym Śląsku w latach 1951-1991. PMP–PW zajmowało się wydobyciem piasku podsadzkowego, przewozami kolejowymi piasku do kopalni węgla oraz zarządem infrastruktury kolei piaskowych. W skład majątku PMP–PW wchodziło również kilka przemysłowych linii kolejowych i tabor kolejowy. Stały się one zalążkiem sieci kolei piaskowych, które przedsiębiorstwo systematycznie rozbudowywało i modernizowało do lat 80. XX wieku."​
Ja znalazłem tylko jedna fotkę, samo logo na archeo.kolej.pl (w zakładce historia ET21)​

pmp-pw.jpg
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#6
Wspomnianych wyżej elektrowozów 2E53 jest znanych co najmniej kilkanaście zdjęć. Trochę zdziwiłbym się, gdybyście znali to. Ale tylko trochę, bo (jak widać) zdjęcie było publikowane...

2E.jpg
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#9
Jeden z pięciu sputników przerobionych specjalnie dla KPP Szczakowa w ZNTK Lubań do pracy pod boczną siecią trakcyjną. Widoczne wycięcie w dachu i ślady mocowania bocznych pantografów. Niepowodzenie prób z boczną siecią na polu piaskowym Sosina w 1969 roku ostatecznie pogrzebało interesujący projekt elektrowozu odkrywkowego 5E na bazie sputnika. Po zdemontowaniu bocznych pantografów lubańskie przeróbki dożyły żywota jak ich nieprzebudowani bracia...

43.jpg
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
152 3 0
#10
Wspomnianych wyżej elektrowozów 2E53 jest znanych co najmniej kilkanaście zdjęć. Trochę zdziwiłbym się, gdybyście znali to. Ale tylko trochę, bo (jak widać) zdjęcie było publikowane...

Zobacz załącznik 79387
Lokomotywa 2E53 znalazłem w internecie takie dane:
"Lokomotywy 2E53 zostały zbudowane wg. angielskiej dokumentacji. W drugiej połowie lat 50tych zakłady METROVIC dostarczyły do Polski 9 kompletów wyposażenia elektrycznego. Wózki do lokomotyw zostały zbudowane w Fabloku, natomiast pudła wraz z końcowym montażem były wykonywane w Pafawagu. Lokomotywy 2E miały układ osi Co'Co', moc ciągła ok 1150kW, godzinną ok. 1480kW, masa lokomotywy wynosiła 120 ton, maszyny te rozwijały prędkość 68km/h. Lokomotywy 2E53 były wyposażone w dodatkowe boczne pantografy (do jazdy po torach podskarpowych, podkoparkowych). Istniały 2 zasadnicze wersje tych lokomotyw: standardowa oraz
wersja z przebudowaną kabiną i żaluzjami wentylatorów. Elektrowozy te były eksploatowane do przełomu lat 80tych. W pierwszym okresie eksploatacji były wyposażone w sprzęgi samoczynne systemu Janney'a (jak wówczas prawie cały tabor piaskowy)."
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
152 3 0
#11
Jeden z pięciu sputników przerobionych specjalnie dla KPP Szczakowa w ZNTK Lubań do pracy pod boczną siecią trakcyjną. Widoczne wycięcie w dachu i ślady mocowania bocznych pantografów. Niepowodzenie prób z boczną siecią na polu piaskowym Sosina w 1969 roku ostatecznie pogrzebało interesujący projekt elektrowozu odkrywkowego 5E na bazie sputnika. Po zdemontowaniu bocznych pantografów lubańskie przeróbki dożyły żywota jak ich nieprzebudowani bracia...

Zobacz załącznik 79515
polecam http://www.dawidfratczak.pl/galeria/przemysl/3e1.html
oto kilka fotek z tej galerii
3 E 37.jpg


3E 26.jpg


Zobacz załącznik 79921

3E 29.jpg


3E 34 1.jpg


3E 36 1.jpg


3E set.jpg


3e1-43_2.jpg


3e1-43_3.jpg


3e1-49.jpg


3e1-51_3.jpg
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#12
Żeby nie odnosić wrażenia, że kolej składa się wyłącznie z lokomotyw (niestety pokutującego na niektórych forach) wklejam fotki charakterystycznych dla PMP-PW rolkowych wagonów samowyładowczych 15W i 22W.
15W-227.jpg

22W.jpg
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#13
"Lokomotywy 2E53 (...) Istniały 2 zasadnicze wersje tych lokomotyw: standardowa oraz
wersja z przebudowaną kabiną i żaluzjami wentylatorów."

Niestety nie jest to prawda. To przykład serwowania przez Wikipedię wiedzy ujemnej, czyli fałszywej... Wszystkie 2E wyjechały z Pafawagu takie same. Prawdą natomiast jest, że z biegiem czasu w ZNTK Lubań w czasie napraw głównych w niektórych egzemplarzach dokonano opisanej przebudowy. Przebudowa żaluzji wiązała się z koniecznością zastosowania krajowych filtrów zapobiegających przedostawaniu się piasku do maszyn elektrycznych (ze względu na chroniczny niedobór dewiz w PRL-u) zamiast oryginalnych angielskich. Pytanie, w ilu egzemplarzach takiej przebudowy dokonano? Znane jest mi zdjęcie, na którym jednocześnie występują 2 takie maszyny. Sadzę, że było takich nie więcej jak 3-4. Przypominam, że cała seria liczyła 9 lokomotyw. No i wypadałoby (jak na Wiki) podać poprawną pełną nazwę producenta wyposażenia elektrycznego: Metropolitan Vickers Ltd.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#16
Oczywiście, że mam. Nie chcę tutaj wklejać zdjęć żyjących autorów, których zgody nie mam. Ale... coś chyba da się wkleić.. Na przykład- uroczyste uruchomienie trakcji elektrycznej na KPP Szczakowa. Notabene istnieje sekwencja filmowa z tych czasów. Zawiera ją PKF nr 51 z 1955 roku. Pomyślę, co jeszcze można tutaj pokazać.

1955.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#19
Przyłączam się do prośby kolegi CoCu. A może da się namówić tych żyjących autorów na opublikowanie ich zdjęć? Choćby tylko na forum (ale w dobrej jakości). Zwłaszcza te angielskie elektrowozy mnie bardzo interesują.
 
Reakcje
239 3 0
#20
Oczywiście, że mam. Nie chcę tutaj wklejać zdjęć żyjących autorów, których zgody nie mam. Ale... coś chyba da się wkleić.. Na przykład- uroczyste uruchomienie trakcji elektrycznej na KPP Szczakowa. Notabene istnieje sekwencja filmowa z tych czasów. Zawiera ją PKF nr 51 z 1955 roku. Pomyślę, co jeszcze można tutaj pokazać.
O jeszcz sprzęg Yaneya :->??
 

Podobne wątki