Czołem
Ponieważ na jednym z sąsiednich wątków (dokładnie tutaj: http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozowy-hyde-park-ale-tylko-nasze-koleje-i-bez-czasów-współczesnych.15354/page-59) pojawił się wątek wagonów belgijskich, a na jeszcze innym francuskich węglarek w służbie PKP uznałem, że pora rozpocząć dyskusję o tym mało znanym wątku w historii taboru PKP, tym bardziej że kilka modeli tych wagonów (francuskich czy włoskich) zostało już wydanych przez różnych producentów (francuskie i włoskie 4 osiowe wagony osobowe wydane przez Roco), kilka innych jest produkowanych przez mniej znanych producentów i nadaje się do spolszczenia (np. holenderskie wagony produkcji Artiteca).
Na początek to co udało mi się zebrać i ustalić z różnych źródeł o holenderskich 4 osiowych boczniakach stalowej konstrukcji typu C12c oznaczone na holenderskich kolejach numerami od C6400
Jedyne, znane mi zdjęcie tego wagonu w służbie PKP można znaleźć w książce Kolej Transwersalna przez Galicję, strona 139 autorstwa Marka Gręplowskiego.
Znawca historii holenderskiego taboru, Martjin Haman zidentyfikował 6 wagonów tego typu na PKP po 1945 roku:
Były to następujące wagony (podaje za Martjinem Hamanem)
C6412, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019244 (do 1956), Bx 19244 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 150-0 (po 1968), skasowany najprawdopodobniej w 1972 roku;
C6417, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019946 (do 1956), Bx 19946 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 152-6 (po 1986), prawdopodobnie pocięty na złom w 1986 roku;
C6451, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019941 (do 1956), Bx 19941 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 20-20 157-7 (po 1968), skreślony 1978, pocięty na złom prawdopodobnie w 1981 roku (chyba ten egzemplarz znajduje się na zdjęciu w Kolei Transwersalnej);
C6467, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019238 (do 1956), Bx 19238 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 21-20 151-9 (po 1968), ze stanu PKP skreślony w 1972 roku;
C6480, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019945 (do 1956), Bx 19945 (od 1956 do 1968), Bx 50 50 22-20 151-8 (po 1968), ze stanu PKP skreślony 1971)
Martin zidentyfikował jeszcze jeden wagon tego typu, skreślony ze stanu PKP w 1963 roku, noszący oznaczenia Cx 019248 i Bx 19248. Nie udało się go powiązać dokładnie z żadnym zaginionym holenderskim egzemplarzem, w grę wchodziły C6410, C6423, C6426 lub C6433.
Wagony te służyły w dyrekcjach na południu kraju (Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolska);
Jako ciekawostkę należy wskazać, iż Artitec wypuścił model tego wagonu w kilku wersjach, zarówno przedwojennych, jak i powojennych, w tym w II epoce egzemplarz C6412, który po II wojnie światowej znalazł się na PKP
Ponieważ na jednym z sąsiednich wątków (dokładnie tutaj: http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozowy-hyde-park-ale-tylko-nasze-koleje-i-bez-czasów-współczesnych.15354/page-59) pojawił się wątek wagonów belgijskich, a na jeszcze innym francuskich węglarek w służbie PKP uznałem, że pora rozpocząć dyskusję o tym mało znanym wątku w historii taboru PKP, tym bardziej że kilka modeli tych wagonów (francuskich czy włoskich) zostało już wydanych przez różnych producentów (francuskie i włoskie 4 osiowe wagony osobowe wydane przez Roco), kilka innych jest produkowanych przez mniej znanych producentów i nadaje się do spolszczenia (np. holenderskie wagony produkcji Artiteca).
Na początek to co udało mi się zebrać i ustalić z różnych źródeł o holenderskich 4 osiowych boczniakach stalowej konstrukcji typu C12c oznaczone na holenderskich kolejach numerami od C6400
Jedyne, znane mi zdjęcie tego wagonu w służbie PKP można znaleźć w książce Kolej Transwersalna przez Galicję, strona 139 autorstwa Marka Gręplowskiego.
Znawca historii holenderskiego taboru, Martjin Haman zidentyfikował 6 wagonów tego typu na PKP po 1945 roku:
Były to następujące wagony (podaje za Martjinem Hamanem)
C6412, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019244 (do 1956), Bx 19244 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 150-0 (po 1968), skasowany najprawdopodobniej w 1972 roku;
C6417, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019946 (do 1956), Bx 19946 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 152-6 (po 1986), prawdopodobnie pocięty na złom w 1986 roku;
C6451, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019941 (do 1956), Bx 19941 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 20-20 157-7 (po 1968), skreślony 1978, pocięty na złom prawdopodobnie w 1981 roku (chyba ten egzemplarz znajduje się na zdjęciu w Kolei Transwersalnej);
C6467, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019238 (do 1956), Bx 19238 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 21-20 151-9 (po 1968), ze stanu PKP skreślony w 1972 roku;
C6480, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019945 (do 1956), Bx 19945 (od 1956 do 1968), Bx 50 50 22-20 151-8 (po 1968), ze stanu PKP skreślony 1971)
Martin zidentyfikował jeszcze jeden wagon tego typu, skreślony ze stanu PKP w 1963 roku, noszący oznaczenia Cx 019248 i Bx 19248. Nie udało się go powiązać dokładnie z żadnym zaginionym holenderskim egzemplarzem, w grę wchodziły C6410, C6423, C6426 lub C6433.
Wagony te służyły w dyrekcjach na południu kraju (Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolska);
Jako ciekawostkę należy wskazać, iż Artitec wypuścił model tego wagonu w kilku wersjach, zarówno przedwojennych, jak i powojennych, w tym w II epoce egzemplarz C6412, który po II wojnie światowej znalazł się na PKP