• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor belgijski, francuski, holenderski, włoski i inny po 1945 roku na PKP

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#1
Czołem

Ponieważ na jednym z sąsiednich wątków (dokładnie tutaj: http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozowy-hyde-park-ale-tylko-nasze-koleje-i-bez-czasów-współczesnych.15354/page-59) pojawił się wątek wagonów belgijskich, a na jeszcze innym francuskich węglarek w służbie PKP uznałem, że pora rozpocząć dyskusję o tym mało znanym wątku w historii taboru PKP, tym bardziej że kilka modeli tych wagonów (francuskich czy włoskich) zostało już wydanych przez różnych producentów (francuskie i włoskie 4 osiowe wagony osobowe wydane przez Roco), kilka innych jest produkowanych przez mniej znanych producentów i nadaje się do spolszczenia (np. holenderskie wagony produkcji Artiteca).

Na początek to co udało mi się zebrać i ustalić z różnych źródeł o holenderskich 4 osiowych boczniakach stalowej konstrukcji typu C12c oznaczone na holenderskich kolejach numerami od C6400

Jedyne, znane mi zdjęcie tego wagonu w służbie PKP można znaleźć w książce Kolej Transwersalna przez Galicję, strona 139 autorstwa Marka Gręplowskiego.

Znawca historii holenderskiego taboru, Martjin Haman zidentyfikował 6 wagonów tego typu na PKP po 1945 roku:
Były to następujące wagony (podaje za Martjinem Hamanem)

C6412, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019244 (do 1956), Bx 19244 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 150-0 (po 1968), skasowany najprawdopodobniej w 1972 roku;

C6417, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019946 (do 1956), Bx 19946 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 22-20 152-6 (po 1986), prawdopodobnie pocięty na złom w 1986 roku;

C6451, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019941 (do 1956), Bx 19941 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 20-20 157-7 (po 1968), skreślony 1978, pocięty na złom prawdopodobnie w 1981 roku (chyba ten egzemplarz znajduje się na zdjęciu w Kolei Transwersalnej);

C6467, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019238 (do 1956), Bx 19238 (od 1956 do 1968), Bx 50 51 21-20 151-9 (po 1968), ze stanu PKP skreślony w 1972 roku;

C6480, na PKP występujący pod oznaczeniami Cx 019945 (do 1956), Bx 19945 (od 1956 do 1968), Bx 50 50 22-20 151-8 (po 1968), ze stanu PKP skreślony 1971)

Martin zidentyfikował jeszcze jeden wagon tego typu, skreślony ze stanu PKP w 1963 roku, noszący oznaczenia Cx 019248 i Bx 19248. Nie udało się go powiązać dokładnie z żadnym zaginionym holenderskim egzemplarzem, w grę wchodziły C6410, C6423, C6426 lub C6433.

Wagony te służyły w dyrekcjach na południu kraju (Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolska);

Jako ciekawostkę należy wskazać, iż Artitec wypuścił model tego wagonu w kilku wersjach, zarówno przedwojennych, jak i powojennych, w tym w II epoce egzemplarz C6412, który po II wojnie światowej znalazł się na PKP

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
O taborze kolei francuskich i Beneluksu oraz ich modelach jest założony przeze mnie wątek w dziale "Koleje innych krajów". Właśnie tam pojawił sie wpis o francuskich węglarkach. Wprawdzie nie ograniczamy się tam do taboru, jaki był użytkowany przez PKP po 1945 roku, to jednak modele taboru, jaki był na PKP są ważną częścią tej dyskusji. Omówione już tam były modele wagonów belgijskich, o wagonach holenderskich było już dawniej w innym wątku, ale do tego tematu zamierzam wrócić.

http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-2
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#3
Zdjęcia kolejnego holenderskiego C12 są też na stronie 108 w "Węzeł kolejowy Gliwice"

Cyt: "o wagonach holenderskich było już dawniej w innym wątku, ale do tego tematu zamierzam wrócić."
A jaki to wątek dokładnie?
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#5
Panie Andrzeju

Znam oba te wątki, niemniej moim celem było zebranie w jednym miejscu dyskusji i wiedzy o tym bardzo interesującym poprzez swoją unikatowość taborze występującym na PKP po II WŚ wraz z informacjami o bazach dla ewentualnych konwersji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#6
A ja wcale nie mam pretensji, tylko Kolega podał link do, moim zdaniem, akurat nie najlepszego wątku (parowozowy Hyde-park), gdzie temat wagonu belgijskiego K1 pojawił się niejako przypadkowo. Więcej informacji o tych wagonach jest w "moim" wątku. A kolega Tomasz spytał o wątek o wagonach holenderskich, to podałem odpowiedni link.
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#7
Pora na ciąg dalszy informacji o taborze pochodzenia holenderskiego na PKP po 1945 roku. Tym razem garść niepełnych i szczątkowych informacji (liczę tu na bardzo na znamienitych znawców polskiego taboru) o wagonach bagażowych typu D IV, których mieliśmy na PKP zaledwie kilka sztuk (3 lub 4) i którego ostatni egzemplarz w barbarzyński sposób został pocięty około 10 lat temu w Kościerzynie (więcej tutaj http://www.fotokolej.pl/img-wagon-997.htm)

Kilka słów o tym wagonie w służbie holenderskiej - produkowane w latach 1932-33 przez cztery holenderskie wytwórnie, łącznie 45 sztuk (jak na tak mały kraj jak Holandia jak widać wystarczyło). Po licznych modernizacjach ostatnie egzemplarze skreślono na początku XXI wieku, co świadczy o solidności tej konstrukcji.

Po wojnie większość odzyskali, kilka zawieruszyło się na wschodzie, w tym trzy lub cztery egzemplarze w Polsce, gdzie służyły pod oznaczeniem Fx i stacjonowały w Gdyni i Olsztynie.

Pierwsze zdjęcie tego wagonu w służbie PKP pochodzi z 1946 albo 1947 roku z stacji Gdynia-Oksywie. Znalazłem je przypadkowe na jednym z internetowych for dyskusyjnych (zdaje się nieistniejącym już 785mm). Niestety nie jestem pewny jaki numer wagonu jest na tym zdjęciu, wydaje mi się że jest to Fx 030825 albo 030835)

wagon bagażowy DIV.jpg


Kolejne znane mi zdjęcie tego wagonu z lat 50 znaleźć można w Świecie Kolei, w numerze z czerwca 2010 roku, w którym omawiana jest konstrukcja parowozów Tr203.

Niestety nie posiadam tak szczegółowych danych o ich służbie na PKP jak w przypadku wagonów C12c, ale co nieco udało się ustalić:

Najwięcej informacji egzemplarz w sumie jest o tym wagonie, który stał w Kościerzynie, a przedtem w Olsztynie - zbudowany w 1932 roku w fabryce Allana - po wojnie Holendrzy nie doliczyli się dwóch egzemplarzy D6062 i D6070.
Po przyjęciu na służbę PKP prawdopodobnie miał numer Fx 030761 (do 1956) później Fx 30761. Przed 1968 chyba został przerobiony na wagon gospodarczy pod oznaczeniem XHA 525950, po 1968 pod numerem 50 51 92 20 184-4.

To wszystkie informacje, jakie udało mi się zebrać o tych wagonach w służbie PKP.
Dla zainteresowanych konwersją - Artitec wypuścił model wagonu w skali 1/87 - dla celów konwersji szczególnie nadają się egzemplarze wagonów D6061 (20.241.01) oraz D6066 (20.241.02) w epoce II - gdyż tak jak egzemplarz z Kościerzyny zostały wyprodukowane w 1932 w fabryce Allena i są przedstawicielami tej samej serii produkcyjnej.

 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
#8
Włoski wagon sanitarny na Odolanach w 1995 roku. W środku miał jeszcze współczesne łóżka wojskowe. Podobno używały ich wojska kolejowe i stały w Toruniu. Dokładny opis był w Swiecie Kolei.
wagon włoski.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#13
Trochę odgrzebię kotleta, ale znalazłem ten wątek w internecie dopiero przed chwilą, a wydaje się właściwy.

-Wagonów włoskich na PKP było sporo odmian. Zetknąłem się z pozostałościami 4-osiowych pullmanów budowy 'Breda', 4-osiowych boczniaków rodziny 'Centoporte', a także 2-osiowych wagonów z mostkami i harmoniami (zapewne również bud. Breda). I tak:

-Dwie 4-osiowe 'Bredy' (pierwotnie 3 klasy) robiły za wczasy wagonowe na stacji Pszczew, jeszcze w 2009-2011 r. Obecnie nie jestem pewien, czy jednego z nich nie pocięto.

-Jedna 'Breda', którą rozpoznałem jako d. wagon 2 kl, po 1956 r. 1 kl. jeszcze w 2009-2010 r. stała na Helu:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10947

-Dwa truposze boczniaków 'Centoporte' chyba wciąż znajdują się w Kartuzach koło obrotnicy:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10721

-Dwu-osiowa 'Breda', a raczej jej kompletnie spalony i zniszczony wrak wala się na grupie towarowej w kierunku Strzegomia na stacji Jaworzyna Śląska:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10719
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10855

-Jedna 4-osiowa 'Breda' (pierwotnie 3 klasy) była jednym z 4 wagonów tworzących do 2008/2009 r. ten specjalny zestaw z Ełku. Potem trafiła do Białegostoku, skąd następnie przetransportowano ją do Torunia. Po kilku latach postoju na Toruniu Głównym wagony zwinięto na szopę Toruń Kluczyki. Tu moje zdjęcie z czasów pobytu w Białymstoku (2009 r.)

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10722
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
#14
Trochę odgrzebię kotleta, ale znalazłem ten wątek w internecie dopiero przed chwilą, a wydaje się właściwy.

-Wagonów włoskich na PKP było sporo odmian. Zetknąłem się z pozostałościami 4-osiowych pullmanów budowy 'Breda', 4-osiowych boczniaków rodziny 'Centoporte', a także 2-osiowych wagonów z mostkami i harmoniami (zapewne również bud. Breda). I tak:

-Dwie 4-osiowe 'Bredy' (pierwotnie 3 klasy) robiły za wczasy wagonowe na stacji Pszczew, jeszcze w 2009-2011 r. Obecnie nie jestem pewien, czy jednego z nich nie pocięto.

-Jedna 'Breda', którą rozpoznałem jako d. wagon 2 kl, po 1956 r. 1 kl. jeszcze w 2009-2010 r. stała na Helu:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10947

-Dwa truposze boczniaków 'Centoporte' chyba wciąż znajdują się w Kartuzach koło obrotnicy:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10721

-Dwu-osiowa 'Breda', a raczej jej kompletnie spalony i zniszczony wrak wala się na grupie towarowej w kierunku Strzegomia na stacji Jaworzyna Śląska:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10719
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10855

-Jedna 4-osiowa 'Breda' (pierwotnie 3 klasy) była jednym z 4 wagonów tworzących do 2008/2009 r. ten specjalny zestaw z Ełku. Potem trafiła do Białegostoku, skąd następnie przetransportowano ją do Torunia. Po kilku latach postoju na Toruniu Głównym wagony zwinięto na szopę Toruń Kluczyki. Tu moje zdjęcie z czasów pobytu w Białymstoku (2009 r.)

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10722

http://forum.modelarstwo.info/threads/kartuzy.17789/
Tu jest kilka zdjęć tych wagonów wewnątrz i na zwewnatrz
 
A

AJ

Gość
#16
Kiedy w dniu lipcowego święta 1974 roku Johannes Glöckner czaił się pod Fosowskim na wykonanie zdjęcia OKl27-43, chyba sam się nie spodziewał co mu się jeszcze przy okazji utrwali.

35578 Okl27-43 mit einem Personenzug bei Fosowskie.jpg


Zdjęcie zaczerpnięte ze strony http://www.eisenbahnstiftung.de/
Włoski wagon bagażowy Tipo 1927 z późniejszej serii Di 90000. Wagony były budowane w latach 1928-31. Poniżej rysunek tego typu

DI90199-580x400.jpgBagagliaio per treni locali Tipo 1927 DI 90199.jpg



Na zdjęciu trochę nieszczęśliwie rozkraczył się słup linii teletechnicznej, ale jak dobrze się przyjrzeć, to widać charakterystyczny dla włoskich wagonów bagażowych "wykusz" dla kierownika pociągu do obserwacji składu i szlaku. Z wnętrza wagonu wyglądało to mniej więcej tak (zdjęcie z wagonu innego typu, gdzie "wykusz" był na całą wysokość ściany)

interni DI 92031 480.jpg


Wagon na zdjęciu pomimo wielu lat eksploatacji, wygląda na zachowany praktycznie w stanie oryginalnym. Dla mnie ten wagon w tym czasie i tym stanie to spore zaskoczenie (oczywiście pozytywne). Zważywszy, że model takiego pojazdu robi ACME, to może...

małe.jpg
 

Kedar

Użytkownik
Reakcje
29 0 0
#17
Szukałem tego tematu, bo mam kilka zdjęć do wrzucenia, a nie mogłem go znaleźć ani w tym pod forum ani w "Kolei innych krajów".
Będąc we wtorek w prac, w szczecińskim DB Porcie widziałem wagon do przewozu ziarna Uagps jednej z francuskich spółek CTC.
Nie wiem ile ich było, nie miałem czasu ich przeliczyć (na jednym zdjęciu widać 14), a na dyspozycji zanim mogłem sprawdzić to wagony już wyjechały.
Nie wiem czy były ładowane, czy wyładowywane, w każdym razie ich przeładunek był prowadzony przy świeżo wyremontowanym i wyposażonym w nowe urządzenia przeładunkowe, Elewatorze Ewa.
Poniżej prezentuję kilka zdjęć.
DSC07324.JPG

DSC07329.JPG

DSC07330.JPG

DSC07325.JPG DSC07326.JPG DSC07327.JPG DSC07328.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#18

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#20
Pora na ciąg dalszy informacji o taborze pochodzenia holenderskiego na PKP po 1945 roku. Tym razem garść niepełnych i szczątkowych informacji (liczę tu na bardzo na znamienitych znawców polskiego taboru) o wagonach bagażowych typu D IV, których mieliśmy na PKP zaledwie kilka sztuk (3 lub 4) i którego ostatni egzemplarz w barbarzyński sposób został pocięty około 10 lat temu w Kościerzynie (więcej tutaj http://www.fotokolej.pl/img-wagon-997.htm)

Kilka słów o tym wagonie w służbie holenderskiej - produkowane w latach 1932-33 przez cztery holenderskie wytwórnie, łącznie 45 sztuk (jak na tak mały kraj jak Holandia jak widać wystarczyło). Po licznych modernizacjach ostatnie egzemplarze skreślono na początku XXI wieku, co świadczy o solidności tej konstrukcji.

Po wojnie większość odzyskali, kilka zawieruszyło się na wschodzie, w tym trzy lub cztery egzemplarze w Polsce, gdzie służyły pod oznaczeniem Fx i stacjonowały w Gdyni i Olsztynie.

Pierwsze zdjęcie tego wagonu w służbie PKP pochodzi z 1946 albo 1947 roku z stacji Gdynia-Oksywie. Znalazłem je przypadkowe na jednym z internetowych for dyskusyjnych (zdaje się nieistniejącym już 785mm). Niestety nie jestem pewny jaki numer wagonu jest na tym zdjęciu, wydaje mi się że jest to Fx 030825 albo 030835)

Zobacz załącznik 178354


Kolejne znane mi zdjęcie tego wagonu z lat 50 znaleźć można w Świecie Kolei, w numerze z czerwca 2010 roku, w którym omawiana jest konstrukcja parowozów Tr203.

Najwięcej informacji egzemplarz w sumie jest o tym wagonie, który stał w Kościerzynie, a przedtem w Olsztynie - zbudowany w 1932 roku w fabryce Allana - po wojnie Holendrzy nie doliczyli się dwóch egzemplarzy D6062 i D6070.
Po przyjęciu na służbę PKP prawdopodobnie miał numer Fx 030761 (do 1956) później Fx 30761. Przed 1968 chyba został przerobiony na wagon gospodarczy pod oznaczeniem XHA 525950, po 1968 pod numerem 50 51 92 20 184-4.

To wszystkie informacje, jakie udało mi się zebrać o tych wagonach w służbie PKP.
Dla zainteresowanych konwersją - Artitec wypuścił model wagonu w skali 1/87 - dla celów konwersji szczególnie nadają się egzemplarze wagonów D6061 (20.241.01) oraz D6066 (20.241.02) w epoce II - gdyż tak jak egzemplarz z Kościerzyny zostały wyprodukowane w 1932 w fabryce Allena i są przedstawicielami tej samej serii produkcyjnej.

Odkopując ten nieco zapomniany już watek pozwolę sobie wrzucić tu zdjęcie olsztyńskiego wagonu typu D IV nr XHa 525950 (choć moim zdaniem raczej 525954 lub 525951 - niestety nie zanotowałem, a ze zdjęcia trudno jednoznacznie odczytać), ex. 50 51 92-20 184-4, ex. Fx 30761 i ex. Fx 030761, opisanego przez Luca. Przepraszam za jakość zdjęcia, które zrobiłem Smieną i do tego pod słońce. Zdjęcie potraktowałem HDR'em aby uwypuklić szczegóły konstrukcji wagonu, jednak jego czytelność i tak pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli ktoś czuje się na siłach pobawić się z nim, mogę mu podesłać fotę w oryginalnym sttanie i rozmiarze.
Zdjęcie zrobiłem 9 listopada 1992 roku w Olsztynie. Jak wiadomo później wagon trafił do skansenu w Kościerzynie, gdzie tamtejsi "muzealnicy" odpowiednio go potraktowali (palnikiem).

PS. Proponuję zmienić tytuł tego wątku tak, by jednoznacznie wskazywał, że chodzi o wagony, które zostały wcielone do służby w PKP. Wtedy nie będzie dochodziło do pomyłek jak ta powyżej.
 

Załączniki

Podobne wątki