• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Szyna typu 60E1, wyprodukowana w hucie TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a.s. w czeskim Trzyńcu w 2013 roku. Szyna ułożona na rozjazdach. Na torach szlakowych linii 8 ułożone są szyny z Huty Katowice, wyprodukowane pod koniec lat 90. | IX 2019. Stacja Kielce Białogon

tz.jpg
 

ST43-288

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Wczoraj bylem na stacji Krapkowice na linii Prudnik-Krapkowice.Stacja jest po czesciowym remoncie,mimo ze nie jest na niej prowadzony ruch.Ostatnio zostaly tam odstawione wagony ktorym juz sie skonczyl termin rewizji.Szukajac ciekawostek zaciekawil mnie zwrotnik z sygnatura PZPT.Nie widzialem jeszcze takiej,na stacji jest tez jeden zwrotnik Ganz&Co_Oto co tam ciekawego znalazlem.Milego ogladania.
 

Załączniki

ZORBA

Użytkownik
Reakcje
164 0 0
Szyneczki z wąskotorówki Grójeckiej . Przejazd kolejowy koło wsi Kozietuły na linii Grójec-Mogielnica. Jakieś młode są te szyny . Kiedy tam zamarł ruch ???
 

Załączniki

Reakcje
3.345 16 0
Szyneczki z wąskotorówki Grójeckiej
A to taki obraz dzisiejszych czasów, że na kolejkach wąskotorowych często położone są szyny normalnotorowe - w tym wypadku typu S49 - ułożone oczywiście w odpowiednim rozstawie wąskotorowym.

Poniżej, z kronikarskiego obowiązku, zdjęcie kiedyś ściągnięte z sieci - ze strony rosyjskojęzycznej, autor nie znany. Przedstawia demontowane szyny na stacji Borne Sulinowo w dniu 23 kwietnia 2006 r. Jak widać na bocznicy tej rosyjskiej jednostki wojskowej ułożono m.in. szyny made in Jugosławia, bo łatwo można odczytać nazwę ZENICA.

Borne Sulinowo. Rozmontowane szyny. 23.04.2006.jpg


Kolejne zdjęcie to rzadko fotografowane szyny tzw. klockowe z których formowane są różne elementy rozjazdu. Jak widać i one miały swoje oznaczenie "KL". Na fotografiach szyny P.K.P. 22 1970 (1971) KL49 HP czyli Huty Pokój z roczników 1970 i 1971, typu KL 49. Rozjazd nr 9 stacji Dobre Miasto.

Dobre Miasto szyna PKP 22 1970 KL 49 HP - rozjazd nr 9.jpg


Dobre Miasto szyna PKP 22 1971 KL 49 HP - rozjazd nr 9.jpg


Na koniec kierownica rozjazdu KRUPP 1941 odgrzebana z ziemi i darni :LOL:, na stacji Dobre Miasto. Odkryta obok zapomnianego, zarośniętego toru nr 12, gdzie kiedyś musiano złożyć fragment krzyżownicy, złożony z dwóch, ok. 6-8 m. szyn TRZYNIETZ 1941 SM wraz z kierownicami rozjazdu. Gdybym nie potknął się o nią - zapewne nie zauważyłbym istnienia tego "obiektu" ;)

Kierownica rozjazdu KRUPP 1941.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Kolejne zdjęcie to rzadko fotografowane szyny tzw. klockowe z których formowane są różne elementy rozjazdu.
Nic bardziej mylnego, nie ma czegoś takiego jak szyna tzw.klockowa, chyba że z Lego, natomiast są takie wyroby:

Kształtownik klockowy na krzyżownice do rozjazdów kolejowych normalnotorowych PN-62 H-93423

Kształtowniki iglicowe PN-58 H-93428

Kształtownik koziołkowy na rozjazdy do szyn 140/42,5 PN-55 H-93429

Kształtowniki na kierownice rozjazdów kolejowych normalnotorowych PN-59 H-93438

Kształtownik na przystawkę do szyn S42 PN- 62 H-93439

Zresztą to nie wszystko, ale nie dysponuję pełnym zestawem norm.

Cytując z(a)jebistość roku, używaj prawidłowej nomenklatury bo młodzież czyta forum, choć w tym przypadku chyba się pomylił, ale obsztorcować Cię może.
 
Reakcje
3.345 16 0
Nic bardziej mylnego, nie ma czegoś takiego jak szyna tzw.klockowa, chyba że z Lego, natomiast są takie wyroby:
Według mojej wiedzy jest, i to nawet nie tzw klockowa tylko dosłownie SZYNA KLOCKOWA... a nazwa ta była stosowana w nomenklaturze kolejowej na długo przed 1949 r. - w którym to Lego wprowadziło na rynek swoje pierwsze klocki :)

Cytując z(a)jebistość roku, używaj prawidłowej nomenklatury bo młodzież czyta forum, choć w tym przypadku chyba się pomylił, ale obsztorcować Cię może.
A że niby tą osobą, którą miałbym cytować to kto jest ??? Ale ucinając dalszą dyskusję, od razu dementuję, że kogoś cytuję, bo to o czym piszę opieram głównie na wiedzy zdobywanej poprzez literaturę - zwłaszcza przedwojenną. A młodzież niech czyta i ogląda zdjęcia niżej... może dowie się czegoś nowego - tak jak Ty Szanowny Kolego Pawle.

Otóż szyny klockowe, nie z Lego ale ze stali ;), zarówno do wyrobu iglic jak i wyrobu dziobów (elementy rozjazdu kolejowego) produkowane były już przed II w. św. Poniżej skany z katalogu "Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. Wydanie 1937-38 r." gdzie są zamieszczone m.in. następujące produkty Huty Piłsudski:

1. Szyna klockowa o wysokości 80 mm (P.K.P.) do wyrobu iglic:
2. Szyna klockowa do wyrobu iglic typu 6 (P.K.P.)
3. Szyna klockowa do wyrobu iglic typu 8 (P.K.P.)
4. Szyna klockowa do wyrobu iglic sprężystych typu 8 (P.K.P.)
5. Szyna klockowa do wyrobu dziobów typu 8 (P.K.P.)
6. Szyna klockowa typu S. do wyrobu iglic sprężystych (P.K.P.)

Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 94.jpg


Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 95.jpg


Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 96.jpg


Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 97.jpg


Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 98.jpg


Spis wyrobów Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. 1937-38 r. str 99.jpg


Tak więc opisując szyny, których zdjęcia zamieściłem wyżej (cechowane P.K.P. 22 1970 KL49 HP oraz P.K.P. 22 1971 KL49 HP), a które są elementem rozjazdu, użyłem słowa tzw. klockowe bo niestety nie mam pełnej wiedzy czy w 1970 i 1971 roku nadal tak nazywano owe szyny (tak jak przed wojną). Tym niemniej skrót KL cechowany na nich pozwala mi sądzić, że jednak nadal stosowano taką nazwę, bo rozwijając skrót "KL 49" nic innego nie przychodzi mi do głowy jak SZYNA KLOCKOWA typu 49 (opierając się na przedwojennej nomenklaturze)... a może Kolega miałby inną propozycję jak go rozszyfrować ???

Natomiast na pewno w jednym masz rację. Współcześnie (np. w katalogu ArcelorMittal, oddział Huta Królewska) elementy z których wyrabia się iglice itp. nazywa się KSZTAŁTOWNIKAMI KLOCKOWYMI. Nie zmienia to jednak faktu, że szyny klockowe istniały i nadal istnieją - bo przecież na niejednej stacji można jeszcze spotkać iglice czy dzioby wykonane z zaprezentowanych wyżej, przedwojennych (a i pewnie po 1945 tak je nazywano, pytanie do kiedy ?) szyn klockowych typu 6, 8 czy S., choć rozjazdy na których występują, w większości są już od dawna wyłączone z eksploatacji (przynajmniej te, które dane było mi zaobserwować).
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Drogi Stanisławie pokazujesz katalog z lat 1937-38 a następnie szyny dość współczesne, w czasie produkcji których obowiązywały wskazane przez mnie normy, to dwa rożne podejścia do tematu, nie twierdzę że nie było takich szyn, nie ma ich teraz, ponieważ są kształtowniki, a to że gdzieś się jeszcze zawieruszyły, nie jest usprawiedliwieniem dla stosowania niepoprawnych nazw.a
Nie łatwiej byłoby powiedzieć, pomyliłem się, przejęzyczyłem się, nie mam racji, a nie na siłę próbować udowodnić że jednak jest inaczej.

Gdybyś się poczuł urażony lub uważał że nie zostały odpowiednio docenione Twoje starania, uspokoje Cię, to mój ostatni wpis w tym wątku, możesz teraz brylować i wypisywać co ci slina na język przyniesie, ja Cię już nie będę poprawiał, powodzenia na stalowych szlakach.








udowodnić swoją rację.
 
Reakcje
3.345 16 0
Nic bardziej mylnego, nie ma czegoś takiego jak szyna tzw.klockowa, chyba że z Lego, natomiast są takie wyroby
nie twierdzę że nie było takich szyn
Drogi Pawle, niestety sam sobie zaprzeczasz.

Twój pierwszy wpis (pierwszy cytat), w którym nawiązałeś do klocków Lego (nota bene nie wiem czemu - czy miało to ośmieszyć słownictwo jakiego użyłem, czy co ?) wyraźnie sugeruje że NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO jak szyny klockowe. W dodatku wypisujesz, że kogoś cytuję, posługując się zapisem "z(a)jebistość roku", który, uważam jest obraźliwy dla tej osoby, bo wiadomo, że biorąc "a" w nawias sugerujesz, że ten wyraz powinno się przeczytać bez tej literki... a wówczas wyraz ten nabiera pejoratywnego znaczenia... nie mi rozsądzać dlaczego masz taki stosunek do tej osoby, ale było to po prostu nie na miejscu... a kogo jak kogo, ale Ciebie o taki wpis nigdy bym nie posądzał... a jednak "popełniłeś" go.

Udowodniłem Ci, że szyny klockowe (stalowe szyny klockowe, nie Lego) były, są i będą, a Ty zmieniasz zdanie i piszesz (kolejny cytat) NIE TWIERDZĘ, ŻE NIE BYŁO TAKICH SZYN... tak jakbyś nie mógł od razu napisać (w pierwszym wpisie), że nomenklatura na przestrzeni lat się zmieniła i obecnie szyny klockowe noszą nazwę np. kształtowników klockowych itd, itp. Przecież zaznaczyłem, że pisząc tzw. szyny klockowe (a nie dosłownie szyny klockowe) miałem na myśli właśnie rocznik przedstawionych przeze mnie szyn, bo nie mam pełnej wiedzy czy w 1970 i 1971 roku nadal tak nazywano takie szyny. A Ty łapiesz mnie za słówka, kręcisz, wyciągasz jakąś normę, sugerując, że udowadniasz tym coś ? tylko co ? że nie można używać, tu na Forum, nazwy szyny klockowe ??? czy co ? Bo trochę nie rozumiem.... to trochę tak, jakbyś pouczał, żeby nie pisać np. "Ostbahn" tylko linia kolejowa nr 203 (bo tak jest w instrukcji D29), albo np. nie używać wyrazu "anglik" bo oficjalnie to rozjazd podwójny krzyżowy, więc jak tu pisać o "angliku" jak jest zbudowany z szyn wyprodukowanych np. w 2019 r..... Sorry ale tak to odebrałem... Dla mnie pojazdy trakcyjne poruszają się po szynach, więc zawsze będę pisał o szynach klockowych i tzw. szynach klockowych w odniesieniu do gotowego elementu rozjazdu po którym poruszają się / lub poruszały, pojazdy trakcyjne, a który oznaczony jest cechą "KL" - jak na szynach, których zdjęcia zaprezentowałem. Czy według Ciebie miałem napisać, że są to "kształtowniki klockowe", czy jak ???

Ponownie Cię zacytuję, tym razem kierując Twoje słowa... do Ciebie:
Nie łatwiej byłoby powiedzieć, pomyliłem się, nie mam racji
Dziękuję Ci natomiast za to, że zwróciłeś mi uwagę na normę PN H-93423. Poszperałem i znalazłem np. takie coś:
http://normy.ekoinfonet.pl/komitety.php?komitet=KT%20146,%20Kszta%EF%BF%BDtownik%EF%BF%BDw%20Stalowych&kat=Szyny%20klockowe%20na%20iglice%20do%20rozjazd%C3%B3w%20normalnotorowych
oraz
https://www.prawo.pl/akty/dz-u-1955-42-258,16782981.html

....wynika z tego, że jeszcze 20 września 1955 roku, kiedy wprowadzono normę 55/H-93428 (obowiązującą od 1.04.1956) oficjalnie używano nazwy szyny klockowe na iglice do rozjazdów normalnotorowych, później norma zmieniła się w 1958 (niestety nie mogę jej namierzyć w sieci) i w 1962 r (również nie mogę jej namierzyć, ale prędzej czy później dotrę do niej)... ale czy jesteś pewien, że w normie z 1962 r. nie występuje już nazwa szyna klockowa ? bo w odniesieniu do iglic wprawdzie nie jest już stosowana, jednak pragnę zwrócić Ci uwagę, że przedstawione przeze mnie szyny z Dobrego Miasta, nie są iglicami, co widać na zdjęciu drugim, gdzie obie szyny leżą obok siebie. Może dodam, że w tym okresie na iglicach cechowana jest litera "I" bądź "Ig" o czym pisałem w jednym z o wiele wcześniejszych wpisów. Zamieszczonymi zdjęciami chciałem wywołać jakąś dyskusję na temat cechy "KL" umieszczonej na szynach (wg. mnie oznaczającej prawdopodobnie "KLockowa (szyna)", a tymczasem chciano mi udowodnić, że ośmieszam się, pisząc taką nazwę... :(

uspokoje Cię, to mój ostatni wpis w tym wątku, możesz teraz brylować i wypisywać co ci slina na język przyniesie, ja Cię już nie będę poprawiał, powodzenia na stalowych szlakach.
No tak, na pytanie zadane wyżej "czy jesteś pewien, że w normie z 1962 r. nie występuje już nazwa szyna klockowa" (bo przecież sam napisałeś, że nie dysponujesz pełnym zestawem norm) zapewne już mi nie odpowiesz. Twój wybór Pawle. Szanuję go.... Życzę Ci dużo zdrowia i podobnie jak Ty mi, powodzenia na stalowych szlakach... Tak jak napisał niedawno Kolega Jarek (ksiezyc_nad_gieesem) cytuję" "to forum poradzi sobie beze mnie, Ciebie i każdej osoby, która to czyta, z wyjątkiem głównego kierownika, który może forum zamknąć, a klucze wyrzucić do Wisły czy innego jeziora"... Szkoda jednak, że tak napisałeś, bo niestety bardzo mało jest osób, które fotografują szyny i inne elementy torowiska....

.... a co do słów "co ci ślina na język przyniesie" czy "możesz teraz brylować" odnoszę wrażenie, że to nie Ty siedzisz za klawiaturą... pozostawię więc to bez komentarza :(
 

Rozczochrany

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
208 7 3
Znalezione podczas dzisiejszego wyjścia z psem. Ulica Ostrobramska przy trasie siekierkowskiej w Warszawie. Szyny stanowią zabezpieczenie ogrodzenia komisu samochodowego. Jest ich sporo i dwie do których udało mi się podejść oznaczone były cechami. Niestety tylko jedno zdjęcie wyszło w miarę czytelne. Jak tylko uporamy się z zarazą i otworzą komis dokładnie przyjrzę się każdej z osobna, zwłaszcza że dwie obejrzane różniły się datami o ponad 20 lat, wiec jest szansa że coś jeszcze będzie.
3FD5EA36-12AD-4128-97E4-D0D21A0BC4E2.png
 
Reakcje
3.345 16 0
Czy byłbyś w stanie pomóc w identyfikacji typu szyny Kruppa? Czy to jest może typ 5? Stopka 100mm. Wysokość ok.130mm, ale trzeba wziąć poprawkę na zużycie szyny.
Ze względu na rok produkcji szyny – 1878 r. za dużo nie pomogę. Podany przez Kolegę wymiar (wysokość 130 mm / szer. stopy 100 mm) idealnie pasuje do szwajcarskich szyn typu VST36 (o masie 35,82 kg/mb) produkowanych m.in. dla Rhätische Bahn (RhB) czyli Kolei Retyckich (kolejka wąskotorowa o rozstawie szyn 1000 mm). Jednak od razu można odrzucić ten typ:LOL: ponieważ zaprezentowane przez Ciebie szyny KRUPPa są z 1878 r., a więc starsze od typu VST36.

typ 5, typ 6, typ VST36.jpg


Szyny profile - tabela.jpg


Aby sobie uzmysłowić z jakiego „szynowego okresu" pochodzi zaprezentowana szyna, można dodać, że wówczas nie było jeszcze pruskich szyn o profilu typu 6 i typu 8, które zdominowały koniec XIX wieku, a które są jednymi z najczęściej występujących (w różnych odmianach / podtypach) typami szyn pochodzenia niemieckiego z lat 1885 – 1920-tych (obok szyn profili typu 10 i 15), jakie można spotkać na ziemiach polskich (a przynajmniej w woj. warmińsko-mazurskim, a więc w byłych Prusach Wschodnich). Warto może też dodać, że szyny typu 8 po odzyskaniu przez Polskę niepodległości (do czasu opracowania własnych typów szyn), zostały przyjęte jako standardowy typ dla sieci PKP oraz był produkowane przez polskie huty na zamówienie PKP, w tym w odmianie typ 8f.

Typ 6 (Prusy), S33 (Niemcy).jpg


Typ 8 (Prusy).jpg


Typ 10 (Prusy).jpg


Typ 15 (Prusy).jpg

Rok produkcji zaprezentowanej szyny pozwala też odrzucić inne, znane mi typy szyn mające ok. 130 mm wysokości i ok. 100 mm szer. stopy – w tym np. wspomniany wyżej pruski typ 10a (1894 r.) czy saksoński typ Va (z 1881 r.). Pruski typ 5 (o masie 24,43 kg/mb, później rozwinięty w standardowy typ S24), o którym wspominasz, też trzeba odrzucić, bo niestety szyna tego typu ma inne wymiary (wysokość 115 mm / szer. stopy 90 mm).

Typ 5 (Prusy), S 24 (Niemcy).jpg


Typ Va (Saksonia).jpg


Natomiast w 1878 r. były produkowane pruskie szyny o profilu zwanym typ 4 (Fo.4, Preußen Form 4), który to, według mnie, staje się „głównym podejrzanym“ co do szyny, którą zaprezentowałeś. Typ 4 charakteryzował się następującymi parametrami: waga 31,16 kg/mb, wymiary: wysokość 130,5 mm / szer. stopy 105 mm / szer. główki 58 mm / szer. szyjki 11 mm. Niestety nie dysponuję rysunkiem profilu tego typu szyny. Bliskie wymiarom, które podałeś są też np. wirtemberski typ D i badeński typ 129, ale nie znam roku kiedy typy te wprowadzono do produkcji, przypuszczam jednak, że było to jednak po 1878. Choć w/w typ badeński kształtem główki oraz szerszą szyjką (14 mm) przypomina nieco profil szyny którą zaprezentowałeś.

Typ 129 (Badenia).jpg


Tak więc z uwagi na rok produkcji można tylko snuć domysły o typie zaprezentowanej szyny, tym bardziej, że w tamtym okresie istniało na terenie Niemiec wiele prywatnych linii kolejowych (zakładając, że szynę wyprodukowano dla kolei położonej na terenie Cesarstwa Niemieckiego), które zdarzało się, że zamawiały u producentów szyny podłóg własnych wymagań i projektów, tak więc zapewne nie jeden typ / profil szyn z lat 70-tych XIX w. miał zbliżone do podanych przez Ciebie wymiary. Poza tym, należy pamiętać, o czym wspomniałeś, że widoczne na zdjęciu szyny mogą mieć nieco odbiegające od standardowych wymiary z powodu zużycia / korozji / dopuszczalnego błędu w pomiarze itp.

Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że dużą ciekawostką (przynajmniej dla mnie) na zdjęciach zamieszczonych szyn jest dobrze widoczny ich przekrój, gdzie widać, że szyny prawdopodobnie nie są wykonana jednolicie ze stali :niepewny: co w latach 70-tych XIX w. (a nawet 80-tych) było jeszcze spotykane w technologii produkcji szyn. Czy jest możliwe, że np. jej rdzeń stanowi, w wolnym tłumaczeniu, „granulowane żelazo” (jakkolwiek można przetłumaczyć z niemieckiego wyraz körnigem eisen) a stopa wykonana jest z sehnigem eisen czyli „żelaza płaskiego” (proszę wybaczyć jeżeli moje tłumaczenia odbiegają od słownictwa typowo technicznego), a jedynie górna część szyjki i główka wykonane są z najbardziej wytrzymałej stali prawdopodobnie bessemerowskiej ?? Kiedyś czytałem o szynach produkowanych w XIX w. z różnych gatunków żelaza i stali, tu jednak musiałby wypowiedzieć się ktoś bardziej obeznany z procesami hutniczymi i technologią produkcji szyn, bo są to tylko moje przypuszczenia oparte na wyglądzie przekroju szyn.

Przekrój szyny.jpg
 
Ostatnio edytowane:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Ze względu na rok produkcji szyny – 1878 r. za dużo nie pomogę. Podany przez Kolegę wymiar (wysokość 130 mm / szer. stopy 100 mm) idealnie pasuje do szwajcarskich szyn typu VST36 (o masie 35,82 kg/mb) produkowanych m.in. dla Rhätische Bahn (RhB) czyli Kolei Retyckich (kolejka wąskotorowa o rozstawie szyn 1000 mm). Jednak od razu można odrzucić ten typ:LOL: ponieważ zaprezentowane przez Ciebie szyny KRUPPa są z 1878 r., a więc starsze od typu VST36.

Zobacz załącznik 721375

Zobacz załącznik 721376

Aby sobie uzmysłowić z jakiego „szynowego okresu" pochodzi zaprezentowana szyna, można dodać, że wówczas nie było jeszcze pruskich szyn o profilu typu 6 i typu 8, które zdominowały koniec XIX wieku, a które są jednymi z najczęściej występujących (w różnych odmianach / podtypach) typami szyn pochodzenia niemieckiego z lat 1885 – 1920-tych (obok szyn profili typu 10 i 15), jakie można spotkać na ziemiach polskich (a przynajmniej w woj. warmińsko-mazurskim, a więc w byłych Prusach Wschodnich). Warto może też dodać, że szyny typu 8 po odzyskaniu przez Polskę niepodległości (do czasu opracowania własnych typów szyn), zostały przyjęte jako standardowy typ dla sieci PKP oraz był produkowane przez polskie huty na zamówienie PKP, w tym w odmianie typ 8f.

Zobacz załącznik 721378

Zobacz załącznik 721379

Zobacz załącznik 721385

Zobacz załącznik 721386
Rok produkcji zaprezentowanej szyny pozwala też odrzucić inne, znane mi typy szyn mające ok. 130 mm wysokości i ok. 100 mm szer. stopy – w tym np. wspomniany wyżej pruski typ 10a (1894 r.) czy saksoński typ Va (z 1881 r.). Pruski typ 5 (o masie 24,43 kg/mb, później rozwinięty w standardowy typ S24), o którym wspominasz, też trzeba odrzucić, bo niestety szyna tego typu ma inne wymiary (wysokość 115 mm / szer. stopy 90 mm).

Zobacz załącznik 721395

Zobacz załącznik 721400

Natomiast w 1878 r. były produkowane pruskie szyny o profilu zwanym typ 4 (Fo.4, Preußen Form 4), który to, według mnie, staje się „głównym podejrzanym“ co do szyny, którą zaprezentowałeś. Typ 4 charakteryzował się następującymi parametrami: waga 31,16 kg/mb, wymiary: wysokość 130,5 mm / szer. stopy 105 mm / szer. główki 58 mm / szer. szyjki 11 mm. Niestety nie dysponuję rysunkiem profilu tego typu szyny. Bliskie wymiarom, które podałeś są też np. wirtemberski typ D i badeński typ 129, ale nie znam roku kiedy typy te wprowadzono do produkcji, przypuszczam jednak, że było to jednak po 1878. Choć w/w typ badeński kształtem główki oraz szerszą szyjką (14 mm) przypomina nieco profil szyny którą zaprezentowałeś.

Zobacz załącznik 721436

Tak więc z uwagi na rok produkcji można tylko snuć domysły o typie zaprezentowanej szyny, tym bardziej, że w tamtym okresie istniało na terenie Niemiec wiele prywatnych linii kolejowych (zakładając, że szynę wyprodukowano dla kolei położonej na terenie Cesarstwa Niemieckiego), które zdarzało się, że zamawiały u producentów szyny podłóg własnych wymagań i projektów, tak więc zapewne nie jeden typ / profil szyn z lat 70-tych XIX w. miał zbliżone do podanych przez Ciebie wymiary. Poza tym, należy pamiętać, o czym wspomniałeś, że widoczne na zdjęciu szyny mogą mieć nieco odbiegające od standardowych wymiary z powodu zużycia / korozji / dopuszczalnego błędu w pomiarze itp.

Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że dużą ciekawostką (przynajmniej dla mnie) na zdjęciach zamieszczonych szyn jest dobrze widoczny ich przekrój, gdzie widać, że szyny prawdopodobnie nie są wykonana jednolicie ze stali :niepewny: co w latach 70-tych XIX w. (a nawet 80-tych) było jeszcze spotykane w technologii produkcji szyn. Czy jest możliwe, że np. jej rdzeń stanowi, w wolnym tłumaczeniu, „granulowane żelazo” (jakkolwiek można przetłumaczyć z niemieckiego wyraz körnigem eisen) a stopa wykonana jest z sehnigem eisen czyli „żelaza płaskiego” (proszę wybaczyć jeżeli moje tłumaczenia odbiegają od słownictwa typowo technicznego), a jedynie górna część szyjki i główka wykonane są z najbardziej wytrzymałej stali prawdopodobnie bessemerowskiej ?? Kiedyś czytałem o szynach produkowanych w XIX w. z różnych gatunków żelaza i stali, tu jednak musiałby wypowiedzieć się ktoś bardziej obeznany z procesami hutniczymi i technologią produkcji szyn, bo są to tylko moje przypuszczenia oparte na wyglądzie przekroju szyn.

Zobacz załącznik 721438
Moim zdaniem zaznaczony przez Ciebie fragment przekroju szyny, to zwyczajnie pęknięcie struktury metalu, w konsekwencji przepiłowania fragmentów obok. Dookoła widać wyraźnie rzaz po jakiejś tarczy, a odpowiednie "przyłożenie" pozwoliło rozłamać szynę jak nadpiłowany konar.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
Dziękuję Staszku za tak szeroką odpowiedź. Ja co prawda w tym temacie jestem cienkim zbieraczem złomu i nawet teczki Ci nosić nie mogę.
Potrzebowałem szyny o stopce 105mm. do nowego projektu, ale jak zobaczyłem tą szynę od razu wiedziałem, że to staroć, ten gruszkowaty kształt.
Sygnatura huty ukazała się po odwróceniu i od razu :love::love::love:.
Moja wina, bo podałem tylko szerokośc stopki i wysokość, dziś zmierzyłem i szyjka ma 14mm i szerokość główki ok. 60mm.
Tak jak pisał Piotr, szyny były cięte dużym ''boszem'' i łamane do transportu, ale faktycznie po przecięciu główki i cięciu stopki miałem wrażenie, że ta jest dużo twardsza. Przy okazji, że miałem jeszcze jedną tarczę 3,2mm- cięła bardzo ładnie, uciąłem kawałek szyny wys.110mm, stopka 90mm, szyjka 10mm i szerokośc główki 46mm, ale bez żadnej sygnatury huty.
Taka autopromocja-tu jest część mojego szmelcu w mieszkaniu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zbyszkowe-projekcje.43359/#post-753417
I na koniec zagadka, czy jest możliwe, by szyny były łączone na pojedynczy łubek? Przy tej szynie był taki, wygląda, że ma oryginalne śruby.
Odcinek szyny ok. 30cm plus ten łubek waży więcej niż ten kawałek z sygnaturą. Zdjęcie się postaram zrobić do końca tygodnia.