• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Ostatnie znalezisko na zwrotniku.Czy ktos wie co to za sygnatura odlewni?

Gdybyś to Kolego lepiej doczyścił, może było by widać coś więcej, poza tym to nie musi być wcale sygnatura producenta, może to być fantazja "modelarza" czyli robiącego model z drewna dla odlewni lub wymóg technologiczny, choć nie bardzo widzę jego sens, na razie nasza wiedza nie pozwala nam dać Ci zadawalającej odpowiedzi, może Stanisław mógłby pomóc.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Ciekawy film, szkoda tylko, że tłumaczenie takie sobie. A przy okazji widzimy wymianę szyn dwugłówkowych na normalne szyny Vignolesa (od nazwiska wynalazcy, angielskiego inżyniera o nazwisku Charles Blacker Vignoles, czasami spotyka się też określenie szyny Vignole'a), z płaską stopką. A druga ciekawostka, to stosowane już wtedy (1956) w Wlk. Brytanii przytwierdzenia sprężyste szyn do podkładów. W Polsce tego rodzaju przytwierdzenia udało się wprowadzić dopiero w latach 1990.
 
Reakcje
3.345 16 0
Ostatnie znalezisko na zwrotniku.Czy ktos wie co to za sygnatura odlewni?
Gdybyś to Kolego lepiej doczyścił, może było by widać coś więcej, poza tym to nie musi być wcale sygnatura producenta, może to być fantazja "modelarza" czyli robiącego model z drewna dla odlewni lub wymóg technologiczny, choć nie bardzo widzę jego sens
Racja, gdybyś bardziej oczyścił element oraz dodatkowo zaprezentował zwrotnik w szerszym ujęciu (może są na nim dodatkowe cechy - jakieś litery, napisy, rok produkcji ???) to może coś więcej dałoby się "wycisnąć" z tego zdjęcia :LOL:. A tak trzeba się domyślać nawet miejsca gdzie owa "cecha" jest naniesiona :). Przypuszczam - oceniając po dodatkowych szczegółach widocznych po bokach zdjęcia - że "emblemat" ten naniesiony jest na zwrotniku w miejscu, które zaprezentowałem na zdjęciu poglądowym poniżej. Emblemat ten, jak widać, ma postać koła zębatego oraz wpisanego w nim kwadratu.

Szczegół.jpg


Raczej wykluczyłbym, że to jakiś "element technologiczny" zwrotnika, bo, tak jak to zauważył Kolega Paweł, jaki miałby on mieć sens, stąd zakładam, że jest to jednak sygnatura zakładu. Koło zębate jest dość popularnym motywem loga różnych zakładów stalowych (i to można rzec ogólnoświatowym), oceniając jednak zdjęcie pod kątem innych zwrotników, których zdjęcia zaprezentowałeś, domniemywam, że to zwrotnik z opolskiego (ze stacji Niemodlin), pochodzenia prawdopodobnie niemieckiego (lub austro-węgierskiego, polskiego ???). Odrzuciłbym więc wszelkich "egzotycznych" producentów, choć najbliżej temu znakowi do pewnych zakładów ....tureckich :LOL:.

Natomiast są pewne zakłady, które w swojej przedwojennej historii (oraz jeszcze przed 1918) produkowały bez wątpienia zwrotniki kolejowe i których symbolem w pewnych okresach ich historii było koło zębate (choć trzeba przyznać nieco odbiegające od symbolu na zwrotniku). Jednym z "podejrzanych" mogą być niemieckie zakłady metalurgiczne w Zagłębiu Ruhry w Unnie. Drugim "podejrzanym" są zakłady metalurgiczne i huta w Ostrowcu Świętokrzyskim (1885 - 1918 Towarzystwo Akcyjne Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich / 1918 - 1939 Zakłady Ostrowieckie / 1939 - 1945 filia zakładów koncernu Reichswerke AG fur Berg – und Huttenbetriebe „Hermann Goering Werke” / 1945 - 1990 Huta im. Marcelego Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim / od 1991 Huta Ostrowiec (od 2003 właścicielem jest hiszpańskiej grupa Celsa).

Poniżej link do historii zakładów i huty:
http://www.200lathutywostrowcu.pl/category/historia/
...oraz link do galerii zdjęciowej, gdzie można obejrzeć bardzo wiele interesujących zdjęć, także o tematyce kolejowej, w tym zwłaszcza w galerii w zakładce Huta "wczoraj" gdzie są zdjęcia m.in. z 20-lecia międzywojennego.
http://www.200lathutywostrowcu.pl/galeria-zdjec-2/galeriazdjechuty/


Tak więc nie wiem dokładnie jakiego zakładu może to być sygnatura, pierwsze co przyszło mi do głowy to Zakłady Ostrowieckie, których symbolem w 20-leciu międzywojennym było wprawdzie "Z" wpisane w koło, ale w trakcie okupacji mogło to być takie "pompatyczne" koło zębate, po części zaadoptowane w okresie powojennym - ale może to błędny trop, bo zakłady HGW (Hermann Goering Werke) miały swoje logo (na zdjęciu nr 2) nanoszone na różne produkty, różnych zakładów, w tym znane z naszego Forum szyny produkowane w okupowanej francuskiej hucie HAYINGEN (patrz zdjęcie nr 3, szyn HAYINGEN 1943 typu S41 ze stacji Mikołajki).

HGW.jpg


Mikołajki - szyny S41 HAYINGEN 1943.jpg


Może poszukałbyś na zwrotniku innych cech (jakieś napisy, daty ????). Tak jak wspomniałem, trochę by to rozjaśniło sytuację, a jeżeli na zwrotniku nie ma już innych sygnatur, niestety pozostają tylko domysły....
 

ST43-288

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Racja, gdybyś bardziej oczyścił element oraz dodatkowo zaprezentował zwrotnik w szerszym ujęciu (może są na nim dodatkowe cechy - jakieś litery, napisy, rok produkcji ???) to może coś więcej dałoby się "wycisnąć" z tego zdjęcia :LOL:. A tak trzeba się domyślać nawet miejsca gdzie owa "cecha" jest naniesiona :). Przypuszczam - oceniając po dodatkowych szczegółach widocznych po bokach zdjęcia - że "emblemat" ten naniesiony jest na zwrotniku w miejscu, które zaprezentowałem na zdjęciu poglądowym poniżej. Emblemat ten, jak widać, ma postać koła zębatego oraz wpisanego w nim kwadratu.

Zobacz załącznik 709764

Raczej wykluczyłbym, że to jakiś "element technologiczny" zwrotnika, bo, tak jak to zauważył Kolega Paweł, jaki miałby on mieć sens, stąd zakładam, że jest to jednak sygnatura zakładu. Koło zębate jest dość popularnym motywem loga różnych zakładów stalowych (i to można rzec ogólnoświatowym), oceniając jednak zdjęcie pod kątem innych zwrotników, których zdjęcia zaprezentowałeś, domniemywam, że to zwrotnik z opolskiego (ze stacji Niemodlin), pochodzenia prawdopodobnie niemieckiego (lub austro-węgierskiego, polskiego ???). Odrzuciłbym więc wszelkich "egzotycznych" producentów, choć najbliżej temu znakowi do pewnych zakładów ....tureckich :LOL:.

Natomiast są pewne zakłady, które w swojej przedwojennej historii (oraz jeszcze przed 1918) produkowały bez wątpienia zwrotniki kolejowe i których symbolem w pewnych okresach ich historii było koło zębate (choć trzeba przyznać nieco odbiegające od symbolu na zwrotniku). Jednym z "podejrzanych" mogą być niemieckie zakłady metalurgiczne w Zagłębiu Ruhry w Unnie. Drugim "podejrzanym" są zakłady metalurgiczne i huta w Ostrowcu Świętokrzyskim (1885 - 1918 Towarzystwo Akcyjne Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich / 1918 - 1939 Zakłady Ostrowieckie / 1939 - 1945 filia zakładów koncernu Reichswerke AG fur Berg – und Huttenbetriebe „Hermann Goering Werke” / 1945 - 1990 Huta im. Marcelego Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim / od 1991 Huta Ostrowiec (od 2003 właścicielem jest hiszpańskiej grupa Celsa).

Poniżej link do historii zakładów i huty:
http://www.200lathutywostrowcu.pl/category/historia/
...oraz link do galerii zdjęciowej, gdzie można obejrzeć bardzo wiele interesujących zdjęć, także o tematyce kolejowej, w tym zwłaszcza w galerii w zakładce Huta "wczoraj" gdzie są zdjęcia m.in. z 20-lecia międzywojennego.
http://www.200lathutywostrowcu.pl/galeria-zdjec-2/galeriazdjechuty/


Tak więc nie wiem dokładnie jakiego zakładu może to być sygnatura, pierwsze co przyszło mi do głowy to Zakłady Ostrowieckie, których symbolem w 20-leciu międzywojennym było wprawdzie "Z" wpisane w koło, ale w trakcie okupacji mogło to być takie "pompatyczne" koło zębate, po części zaadoptowane w okresie powojennym - ale może to błędny trop, bo zakłady HGW (Hermann Goering Werke) miały swoje logo (na zdjęciu nr 2) nanoszone na różne produkty, różnych zakładów, w tym znane z naszego Forum szyny produkowane w okupowanej francuskiej hucie HAYINGEN (patrz zdjęcie nr 3, szyn HAYINGEN 1943 typu S41 ze stacji Mikołajki).

Zobacz załącznik 709773

Zobacz załącznik 709776

Może poszukałbyś na zwrotniku innych cech (jakieś napisy, daty ????). Tak jak wspomniałem, trochę by to rozjaśniło sytuację, a jeżeli na zwrotniku nie ma już innych sygnatur, niestety pozostają tylko domysły....
Niestety jest to jedyna cecha jak sie znajduje na tym zwrotniku.A sam zwrotnik znajduje sie na stacji Gracze.
 
Reakcje
3.345 16 0
Garść ciekawostek z linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo.

Kolega ST43-288 zamieścił ostatnio zdjęcia ciekawych zwrotników, to ja wrzucę zdjęcie zwrotnika mojego ulubionego producenta :LOL:

Zdjęcia nr 1 i 2. Zwrotnik Königshütte 1914 - stacja Dobre Miasto nieczynny rozjazd nr 8.

Dobre Miasto - zwrotnik Königshütte 1914 (1).jpg


Dobre Miasto - zwrotnik Königshütte 1914 (2).jpg


Zdjęcia nr 3 i 4. I ponownie Huta Królewska, tym razem wykolejnica Wk3 na stacji Pieniężno, położona na torze łącznikowym pomiędzy rozjazdami nr 12 i nr 13 - ten drugi to rozjazd krzyżowy podwójny. Kiedyś wykolejnica zabezpieczała przed "niepożądanym" dostaniem się wagonu z toru nr 7 na rozjazd nr 13, jednak "siódemka" (tor przy rampie towarowej) od ładnych kilku lat jest wyłączona z eksploatacji - co można rozpoznać bo jakże gustownie zarośniętej wykolejnicy. Zwrotnik obsługujący wykolejnicę posiada cechowanie Königshütte 1912.

Pieniężno - wykolejnica Königshütte 1912 (1).jpg


Pieniężno - wykolejnica Königshütte 1912 (2).jpg


Zdjęcia nr 5, 6 i 7. Skoro jesteśmy w Pieniężnie to można tu spotkać cechę niezwykle rzadko spotykanego producenta. Poniżej rozjazd nr 14, a właściwie jego relikty. Tor istniejący to tor nr 7, ucięty kikut to początek rozebranego już toru nr 13. Kierownice rozjazdu, w tym konkretnym miejscu, noszą cechowanie HN-Kn-49-86 czyli są produktem Huty im. Marcelego Nowotki z Ostrowca Świętokrzyskiego z 1986 r.

Pieniężno - rozjazd nr 14 (1).jpg


Pieniężno - rozjazd nr 14 (2).jpg


Pieniężno - kierownice rozjazdu HN-Kn-49-86.jpg


Zdjęcia nr 8, 9 i 10. Skoro jesteśmy przy kierownicach, od dłuższego już czasu zastanawiam się czy istniała jakaś "norma" w oznaczaniu tego elementu rozjazdu. Bo na jednych kierownicach można spotkać skrót Kn, a na innych KW bądź Kw, a na wielu nie ma żadnego cechowania. Przykłady poniżej, na kierownicach Huty Pokój:
z 1968 r. cechowanej PKP Kn 68 (HP) ze stacji Orneta, rozjazd nr 36 (stary sposób cechowania z cechą PKP i HP w kole),
z 1983 r. cechowanej HP 83 Kn 49 ze stacji Orneta, rozjazd nr 1 (nowszy sposób, w tym bez cechy PKP)
z 1985 r. cechowanej HP 85 KW 49 ze stacji Pieniężno, rozjazd nr 13 (z "KW" pomimo, że na zaprezentowanych na zdjęciu nr 7, kierownicach Huty Nowotki z 1986 r. jest "Kn", a żeby było ciekawiej są także kierownice HP z 1985 r. z "Kn")

Orneta - kierownica rozjazdu PKP Kn 68 (HP).jpg


Orneta - kierownica rozjazdu HP 83 Kn 49.jpg


Pieniężno - kierownica rozjazdu HP 85 KW 49.jpg


Zdjęcia nr 11, 12 i 13
. Teraz garść łubków z toru szlakowego linii nr 221. Łubek Huty Kościuszko cechowany H.K. [20] 51. S. oraz niemiecki GHH 33 to przykłady starych łubków (typu S. z 1951 r. oraz przedwojennego z 1933 r.), łączących na szlaku szyny typu S49 - ciekawe jak to się ma do "wpasowania" ich w profil szyn :LOL: bo wszędzie można wyczytać, że szyny typu S49 powinny być łączone łubkami typu Ł49, takimi jak na zdjęciu nr 12, gdzie są dwa przykłady łubków Huty Kościuszko z 1977 i 1987 r. na których można dostrzec różnicę w sposobie cechowania, w tym zwłaszcza symbolu Ł49 (inny krój litery i cyfr). Na zdjęciu nr 13 łubek o prostej cesze (12) 48 chyba jeszcze nie prezentowanego producenta (choć sam producent znany, ale łubka chyba nie było). Cyfra 12 świadczy, że to produkt Huty im. Marcelego Nowotki z 1948 r., bo nr fabryczny 12 nadano przed wojną Spółce Akc. Wielkich pieców i Zakładów Ostrowieckich w Ostrowcu. Łubek zlokalizowany przed stacją Wysoka Braniewska.

Łubki H.K. [20] 51. S. oraz GHH 33.jpg


Pieniężno - łubki Ł49 - HK z 1977 i 1987.jpg


Łubek (12) 48 - Huty w Ostrowcu Świętokrzyskim.jpg


Zdjęcia nr 14, 15 i 16. Na koniec trochę cech na szynach. Na początek P.K.P. 22 # 1970 S49 (HP) na torze szlakowym w Pieniężnie, niby zwykłe HP, ale interesujące bo z kwietnia 1970, a więc dosłownie tuż przed zmianą sposobu cechowania, kiedy wg. nowej normy zlikwidowano w cechowaniu napisy PKP, numer fabryczny (dla HP było to 22) czy ten charakterystyczny dla Huty Pokój sposób cechowania miesiąca produkcji. Na kolejnym zdjęciu szyna [K] S49 I 79 <-- zlokalizowana na szlaku pomiędzy przystankiem Żugienie i Wysoka Braniewska (w km. 67.2 linii nr 221) i znowu niby zwykła szyna Huty Katowice ale proszę zerknijcie na datę produkcji - styczeń 1979 r. W temacie nie ma chyba starszych szyn tego producenta (w sumie nigdzie w sieci nie widziałem jeszcze szyn Huty Katowice datowanych rocznikiem 1978). Kiedyś we wpisie #1.243 przedstawiałem zdjęcia szyn z Pieniężna z cechą [K] S49 III 79 <-- warto porównać je ze zdjęciem poniższym, bo wynika z tego, że w styczniu 1979 sposób cechowania odbiegał nieco od tego z marca 1979. Na koniec szyna niemiecka cechowana MH.T. 1927. z toru szlakowego przystanku Wysoka Braniewska. Produkt bawarskiej Maxhütte (MH) z Sulzbach-Rosenberg ale z dodatkowym "T" w cechowaniu. Opierając się na informacjach ze strony http://www.walzzeichen.de/ takie cechowanie pojawiło się kiedy uruchomiono nowy wydział hutniczy w Rosenberg, a owe "T" prawdopodobnie oznacza proces Thomasa.

Pieniężno szyna P.K.P. 22 # 1970 S49 (HP).jpg


Linia nr 221 km. 67.2 szyna [K] S49 I 79 --.jpg


Wysoka Braniewska szyna MH.T. 1927..jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Z moich wypraw szlakami łódzkich bocznic, kozioł oporowy na terenie Cenrazłomu ul.Brukowa 28, internacjonalny, takie lubię najbardziej.
Cechy na czterech szynach, niestety na jednej z powodu grubej warstwy farby cecha nie do odczytania, ale inne się udało.

AH czyli Alvenslebenhütte późniejsza Königshütte-1899

P1260403-crop.JPG


Friedenshutte czyli Huta Pokój niestety nie mogę odczytać daty.

P1260413-crop-crop.JPG


Gebr. Stumm

P1260401-crop-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
AH to nie 99 tylko 92 teraz to widzę dzięki pomocy Kolegi Jarząbka, pora popracować nad koncentracją.
Przepraszam za zamieszanie.
 

ST43-288

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Dzis odwiedzilem stacje Grodków na linii Brzeg-Nysa.Na stacji pare zwrotników Königshutte,jeden Ganz&Co Ratibor i jeden ktorego nie znalem z odlewni z Dortmundu.Ciekawy tez jest zamek z fabryki sygnałów w Krakowie
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Od dawna targają mną wątpliwości co do sensu publikacji zdjęć z cechami na szynach, nowe/niespotykane zdarzają się rzadko lub jeszcze rzadziej, a inne są znane, dodatkowo liczba miłośników/pasjonatów takich i podobnych nowinek, jest tu niezmiernie mała, podobnie jak modelarzy, w upływem lat forum zmieniło charakter z modelarskiego na kolekcjonerskie, a wiadomo iż dla nich najważniejsze jest mieć model, lub kłócić się na jego temat na stu pięciu stronach, czy jest sens, wydaje mi się że coraz mniejszy, przyjemnie jest dzielić się swoimi "osiągnięciami" jeszcze przyjemniej zdobywać wiedzę i dyskutować o przedmiocie swoich zainteresowań, ale mam wrażenie że stanęliśmy w miejscu, stworzyliśmy grupę wzajemnej adoracji, zachwycamy się oceniamy, podniecamy znalezionymi cechami, ilu nas jest 5% uczestników tego forum, chyba nawet nie.
Na prawdę nie wiem, nie potrafię na razie dać sobie jasnej odpowiedzi.

Bardzo okrojona relacja z wypadu do Wolsztyna.

Szreniawa, kozioł oporowy.
Huta Pokój

DSC_0147-crop.JPG


Stęszew, rampa.

DSC_0175-crop.JPG


Wolsztyn okolice zasieku węglowego i postumenty dźwigów do nawęglania.

DSC_0254-crop.JPG


Same Kruppy.

DSC_0264-crop.JPG


DSC_0277-crop.JPG


DSC_0278-crop.JPG


DSC_0256-crop.JPG


Rzadziej spotykana Dowlais 1923

DSC_0258-crop.JPG


Huta Pokój 1929

DSC_0267-crop.JPG


Thyssen 1939

DSC_0273-crop.JPG


? Hutte 1912

DSC_0276-crop.JPG


Huta Królewska 1925

DSC_0287-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Z pseudo ekspozycji raczej złomu niż taboru.



Huta Królewska 1902

DSC_0294-crop.JPG


Huta Pokój dwa roczniki.

DSC_0298-crop.JPG


DSC_0303-crop.JPG


GHH 1915

DSC_0302-crop.JPG


?jedyna rosyjska którą udało nam się znaleźć, dość współczesna Azow Stal 1975

DSC_0311-crop.JPG


Dość ciekawa, w płocie, GMW Osnabrueck 1935

DSC_0300-crop.JPG


Vilru 76 ciekawe bo nieczęsto można ją znaleźć, rok produkcji hm, po prostu nie wiem, w 1876 już była w 1976 róznie różne źródła podają.

DSC_0322-crop.JPG


Jedyna wyraźna cecha jaką znaleźliśmy na podkładzie patentowym w ogrodzeniu zasieku Huta Królewska 1921 :niepewny:

DSC_0312-crop.JPG


I ciekawostka przynajmniej dla mnie ceownik z Huty Nowotko z 1985 roku i to jest ciekawostka bo po raz pierwszy na wyrobach stalowych innych niż szyny razem z cechą producenta widzę tez rok produkcji, ale ja w sumie niewiele widziałem więc to nowość tylko dla mnie.
Słup w bramie wjazdowej na teren parowozowni.

DSC_0337-crop.JPG


Koniec.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
... wątpliwości co do sensu publikacji zdjęć z cechami na szynach ... stanęliśmy w miejscu ... ilu nas jest ...
Temat szyn jest niszą wśród miłośników kolei. Jak dla mnie nie ma to większego znaczenia, jak i to, że trudno już cokolwiek nowego znaleźć (cechy). Przez lata - z szynowego wątku zrobiło się rozbudowane kompendium wiedzy na temat szyn.

Temat szyn, aż prosi się, aby zrobić z niego coś na kształt leksykonu wiedzy na temat szyn, ale na forum (wpis po wpisie, brak tagów, problemy z wyszukiwaniem) jest to niewykonalne.

Wątek koncentruje się na cechach. Tak wyszło. Słabo eksploatowany jest temat budowy nowych linii, szyn na istniejących liniach (kiedyś będzie to historia), produkcji szyn, metalurgii. Jednak nie stanęliśmy w miejscu, a toczymy się po szynach swoim tempem :)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Wątek koncentruje się na cechach. Tak wyszło. Słabo eksploatowany jest temat budowy nowych linii, szyn na istniejących liniach (kiedyś będzie to historia), produkcji szyn, metalurgii. Jednak nie stanęliśmy w miejscu, a toczymy się po szynach swoim tempem :)
Ten wątek jak sam zauważyłeś koncentruje się na cechach na szynach, ale nie tylko, są zwrotniki, kształtowniki produkowane przez producentów szyn, były tez śruby i podkłady stalowe i to aż nadto jak na ten wątek.

Budowa nowych linii, produkcja szyn, a zwłaszcza metalurgia to tematy niszowe a zarazem trudne, jak sądzisz ilu z nas może coś konstruktywnego powiedzieć na temat metalurgii, jesteś w stanie coś od siebie dodać w tym temacie.

Myślę że powinieneś założyć wątki traktujące o wspomnianych zagadnieniach i rozkręcić je przynajmniej tak jak ten o szynach, powodzenia.