• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

@Paweł R specjalnie z myślą o Tobie robiłem. Wprawdzie cechy raczej nie odczytamy, tym bardziej że szyna amerykańska, ale skoro już napotkałem to strzeliłem foto. Capitola, Kalifornia. Obok przepiękny wiadukt drewniany.
szynka 2.jpg

Kontynuuję podroż i we właściwym temacie o podróżach zacząlem pisać i wrzucać fotki. Sorry za oftoppa, jak znajdę jakieś ciekawostki to porobię fotki, bo w planach odwiedziny w muzeach kolejnictwa.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Dzisiejsza porcja cech na szynach jest tylko dokumentem z wczorajszej wycieczki, http://forum.modelarstwo.info/threads/Łódzkie-bocznice.30739/page-14 nie znalazłem z wyjątkiem jednej szyny niczego czego nie widzieliście, a i tę widzicie tylko rzadziej.

W stosie starych szyn najczęstsza cechą są cechy z Huty Kościuszko w tym przypadku wszystkie z 1980 roku.

DSC_0328-crop.JPG


DSC_0333-crop.JPG


Druga pod względem liczności to Huta Katowice 1979 rok.

DSC_0334-crop.JPG


DSC_0337-crop.JPG


Ciekawostka lub klimacik ze szlaku od góry Huta Katowice 2018 w środku Huta Kościuszko 1980 i na dole znów Huta Katowice z 1980 roku.

DSC_0338-crop.JPG


Z nieczynnej bocznicy do Centrazłomu Huta Katowice 1982 i Azovstal z 1967 roku

DSC_0345-crop.JPG


DSC_0357-crop.JPG


Z bocznicy do EC3 całkiem nowa z Huty Katowice 2008 rok

DSC_0366-crop.JPG


Na zakończenie z płotu przy domu o numerze 114, А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества jak mniemam z roku 1888 ale mogę się mylić.

DSC_0378-crop.JPG


Reszta szyn z takimi samymi cechami lub niewidoczna z powodu korozji i ziemi zalegającej torowisko.
 
Donges - Francja. Szyny użyte jako słupki przy wejściu na peron
Bardzo ciekawa szyna, tzw. dwugłowa (siodełkowa, stołeczkowa), a biorąc pod uwagę lokalizację (Donges), być może pochodzi z Francuskiej Kolei Zachodniej, https://fr.wikipedia.org/wiki/Compagnie_des_chemins_de_fer_de_l'Ouest gdzie tego typu szyny były m.in. stosowane. Praktyka wykazała, że stosowanie takich szyn (odwracanie ich) dawało niewielkie korzyści. Stosowano je głównie w Anglii, rzadziej we Francji, Belgii, Holandii i we Włoszech, sporadycznie np. w Cesarstwie Austro-Węgierskim, a najchętniej układano je w tunelach z powodu redukcji nakładów pracy i kosztów przy utrzymaniu nawierzchni. Ciekawe czy szyny dwugłowe, są jeszcze w użyciu, gdzieś na świecie....

Poniżej P.E.I.G. KLADNO 1883 B. ST. - czyli produkt Prager Eisenindustrie-Gesellschaft w Kladno, najstarsza szyna dotychczas zlokalizowana w Skansenie Kolejowym w Chabówce. Stelaż kozła oporowego, kończącego ślepy tor położony przy "peronie" Skansenu. Druga szyna w koźle, na której mozna dostrzec jakieś cechowanie to szyna z Witkowic, Wit ... M.St. Niestety rocznika (pisanego w postaci dwucyfrowej końcówki) nie można rozczytać, jest to jednak szyna "martenowska", co może sugerować, że jest prawdopodobnie nieco młodsza od tej z P.E.I.G. bo w latch 80-tych XIX wieku Witkowice stosowały raczej proces Bessemera, bo na szynach widniała cecha B.St.

Ku przypomnieniu, rocznik 1883 w Chabówce reprezentuje też szyna TEPLITZ 83. B. .... - stary słupek obok sklepu, nieopodal dworca PKP, zaprezentowana przeze mnie we wpisie #1.153 jak widać czeskie szyny z czasów CK to najstarsze szyny w Chabówce, co oczywiście nie powinno dziwić.

Kozioł oporowy w Skansenie Kolejowym w Chabówce.jpg


P.E.I.G. KLADNO 1883 B. ST. - Skansen Kolejowy w Chabówce (1).jpg


P.E.I.G. KLADNO 1883 B. ST. - Skansen Kolejowy w Chabówce (2).jpg


Wit ... M.St. - Skansen Kolejowy w Chabówce.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Dwie znalezione podczas dzisiejszej wycieczki "bocznicowej" obie na ulicy Wróblewskiego, pierwsza jako słupek bramy w składnicy stali Optimax.


Nie widać zbyt dobrze, ale po symbolu P.K.P jest cyfra 20 czyli Huta Kościuszko.

P1260839-crop.JPG


Druga z prywatnej posesji też użyta jako słupek do bramy.

P1260840-crop.JPG
 
po symbolu P.K.P jest cyfra 20 czyli Huta Kościuszko.
Troszeczkę rozjaśniłem i wyostrzyłem zdjęcie. Myślę, że jest to szyna S42 z 1965 r. - na pewno wyprodukowana po 1963, bo wówczas nr fabryczny "20" zaczął być cechowany samodzielnie, bez charakterystycznej ramki, zlikwidowanej w 1964.

Szyna - Huta Kościuszko 1965 S42.jpg


Д.О. czyli Донецкое Общество (Donieckoje Obszcziestwo), huta w Дружкове (Drużkowie)
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę, że ta francuska szyna nie jest do końca dwugłówkową. Otóż szyny dwugłówkowe były symetryczne, ta natomiast ma wyraźną główkę i stopkę, tyle tylko, że owa stopka jest zupełnie inna niż te, do których przywykliśmy.

Uprzedzając: myślicie, że ktoś w czasach prawdziwej kolei mógłby pozwolić na takie zużycie?
 
Ostatnio edytowane:
Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę, że ta francuska szyna nie jest do końca dwugłówkową. Otóż szyny dwugłówkowe były symetryczne, ta natomiast ma wyraźną główkę i stopkę, tyle tylko, że owa stopka jest zupełnie inna niż te, do których przywykliśmy.

Uprzedzając: myślicie, że ktoś w czasach prawdziwej kolei mógłby pozwolić na takie zużycie?
Ale Kolega pisze o szynie dwugłowej symetrycznej. Tymczasem na zdjęciu, francuska szyna to jak najbardziej szyna dwugłowa, tylko, że dolna głowa służyła już tylko do osadzania szyny w trzewiku. Może nie potrzebnie napisałem kolejne zdania, ogólnie o szynach dwugłowych, co mogło sugerować, że owa francuska szyna też była obracana. Tym razem posłużę się stronami z wydanej w 1923 r. książki "Nawierzchnia dróg żelaznych", autor Aleksander Wiktor Krueger. Gdzie jest m.in. rysunek (8a) ówcześnie współczesnej szyny dwugłowej, produkcji austriackiej, na którym widać charakterystyczny, już nie symetryczny profil.

Str. 35.jpg


Str. 36.jpg


Str. 38.jpg


Str. 40.jpg
 
W poście nr #1.104 pisałem o szynach jako słupki w płocie fortecznym ogradzającym LOK w Jastarni. Dzisiaj miałem wolna chwilkę i rzuciłem okiem na pozostałą cześć płotu , ale nie na całą bo cześć jest niedostępna odgrodzona innym płotem i jeszcze jakimiś innymi elementami.
Znalazłem 3 cechy dwie z Trzyńca na pewno a najmniej czytelna chyba też pochodzi z tej huty. Wysokość szyn 70 mm a szerokość stopy 58 mm pewnie coś "uszczknęła" rdza.

20191126_095901.jpg
20191126_095905.jpg
20191126_095935.jpg
20191126_095947.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Dziś podczas zbierania materiałów na temat kolejnej łódzkiej bocznicy ( Ty się Pawciu czytasz, brzmisz poważnie jak jakiś histeryk, zbieranie materiałów, ojojoj) doszedłem na przejazd kolejowy na ulicy Frycza-Modrzewskiego, po interesującej wymianie zdań z Panią ze strażnicy przejazdowej, gdy nie udało nam się ustalić czy chodnik to teren PKP, czy tez tej Pani bo w pewnym momencie padło, "na moim chodniku" znalazłem w ogrodzeniu strażnicy i po drugiej stronie jako barierki, szyny, na tych w ogrodzeniu cechy nie widoczne bo grubo malowane i zasłonięte betonowymi elementami.

DSC_0354.JPG



Po drugiej stronie jedna z Huty Kościuszko 1973, a druga w zasadzie nie wiadomo skąd, bo nazwa była w ziemi naszej ojczystej, ale za to z października 69 roku.

DSC_0355-crop.JPG


DSC_0356-crop.JPG


W drodze powrotnej znalazłem dwie szyny służące jako słupki ochronne bramy w jednostce wojskowej na ul.Pryncypalnej, niestety tu "leśny dziadek" wdał się ze mną w konwersację, która przerodziła się w festiwal gróźb i niemiłych gestów, cóż jako stoik poprosiłem aby wyszedł zza bramy do mnie w celu pojednania, nie zgodził się tkwiąc w swoim bastionie, zrobiłem ostentacyjnie zdjęcia i pozdrowiłem go podwójną mudrą szczęścia.

Na jednej zdaje się że są cechy, ale może to rdza i nadmiar farby.

DSC_0372-crop.JPG


Na drugiej zaś z pewnością jest data i to nie byle jak bo jej końcówka to 898 lub 888.

DSC_0371-crop.JPG


I na dziś to wszystko.
 

Gerson

Znany użytkownik
Postanowiłem dołączyć do łowców cech. Niestety wziąłem to sobie za mocno do serca i....

IMG_20190528_170749AA.jpg

... nasz klub wzbogacił się o kolekcję fragmentów szyn z cechami :ROFL:.


Fragmenty szyn zostały wycięte palnikiem gazowym, a następnie ich krawędzie wyrównane piłą taśmową.
Jedyna wada, nikt nie pomyślał (również autor tego postu), żeby je przyciąć na jedną długość :mad:.

Co udało się zdobyć:
1) Krupp

IMG_20190528_170801AA krupp.jpg IMG_20190528_170805AA krupp.jpg IMG_20190528_170815AA krupp.jpg IMG_20190528_170857AA krupp.jpg IMG_20190528_170907AA krupp.jpg IMG_20190528_170910AA krupp.jpg IMG_20190528_170913AA krupp.jpg IMG_20190528_171114AA krupp.jpg IMG_20190528_173422AA krupp.jpg IMG_20190528_173441AA krupp.jpg IMG_20190528_173450AA krupp.jpg IMG_20190528_173453AA krupp.jpg IMG_20190528_174359AA krupp.jpg IMG_20190528_174420AA krupp.jpg IMG_20190528_174449AA krupp.jpg
 

Gerson

Znany użytkownik
Na tym nie poprzestałem. Korzystając z możliwości i pomocy znajomych szyny trafiły do piaskowania i malowania.
Obecnie wyglądają tak:
20191129_080128AA.jpg


Teraz pozostało je tylko wyeksponować w naszym klubie. I tu utknąłem, bo nie mam koncepcji jak to zrobić.
Można by zbudować półki i poustawiać je na ścianach. Ja bym jednak bardziej optował za ruchomymi stojakami, tak żeby można je było przewozić np. na nasze imprezy modelarskie. Problemem jest też ich waga, bo łącznie to 700kg. Macie jakiś pomysł jak je ładnie wyeksponować?