• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

widzę na niej cyfrę 65 a to oznaczałoby że jest to rok 1865
Trzeba nadmienić, że jest to szyna wąskotorowa (wys. ok. 60-65 mm )
Byłbym ostrożny aby przyjmować dla tej konkretnej szyny to, że liczba 65 oznacza rok produkcji 1865. Jest to szyna wąskotorowa, i może "65" oznacza np. wysokość szyny (o czym wspomina Kolega Piotr)... Już kiedyś, była w temacie prezentowana szyna HOESCH 65 i wówczas podobnie wyrażałem swoje wątpliwości, że to raczej nie rok produkcji, z powodu dwóch rzeczy (które można odnieść także do zaprezentowanego wyżej zdjęcia):

Po pierwsze: profil szyny na zdjęciu odpowiada bardziej profilowi szyn Vignolesa z lat późniejszych, niż połowy lat 60-tych XIX w., kiedy szyny miały bardziej "łukowaty" dół główki. Przy czym warto może zaznaczyć, że główka ta, poprzez "ścieranie" i "spłaszczenie" mogła w toku użytkowania przybrać postać przypominającą co nieco późniejsze Vignolesy, co dobrze obrazuje rysunek zużycia szyny "marki" JOHN BROWN & CO. SHEFFIELD ATLAS WORKS z 1867 r. dla Erie Railroad ( https://en.wikipedia.org/wiki/Erie_Railroad ), zamieszczony w Railroad Gazette z 28.02.1874 r.

Railroad Gazette 1874 - 1.png


Po drugie: cecha HOESCH - pisana właśnie tak, jak na zdjęciach omawianych szyn, pojawiła się (według mojej wiedzy) dopiero w 1871 r., kiedy firma przeszła w ręce Leopolda Hoescha. Wcześniej szyny produkowane przez rodzinną firmę Hoeschów były cechowane EH & S czyli Eberhard Hoesch & Söhne (Eberhard Hoesch i Synowie). Pamiętam też, że w odniesieniu do wcześniej prezentowanej szyny cechowanej HOESCH 65, któryś z Kolegów (czy nie właśnie Kolega Piotr ?), wysłał zapytanie co do tej cechy, do Hoesch Museum w Dortmundzie, niestety chyba do dziś nie otrzymał odpowiedzi, bo nic "nowego" na ten temat, nie było napisane na Forum.

Poniżej linki do zdjęć szyn EH & S z roczników 1865, 1868 oraz z 1871.
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1851-1871/content/1865_EH_S_24.09.2008_Mus_Speyer__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1851-1871/content/1868_EH_S_25.01.2008_G_bf_KONZ__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1851-1871/content/1871_EH_S_29.03.07_Eubigheim_149_large.html

... oraz przykład szyny cechowanej już pełną nazwą HOESCH (z identycznym krojem liter, jak na szynie ze zdjęcia wyżej) z rocznika 1880, z dodatkową "10" cokolwiek ona oznacza (G.S. - numer odlewu?).
http://www.walzzeichen.de/Bilder/18...10_Schwerin_G_terrampe_21.04.2007__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/18...CH._G.S._10._Gadebusch_17.10.2004__large.html

Może moje rozważania są błędne, ale to raczej nie prawdopodobne aby cecha HOESCH w postaci, jak na zdjęciu szyny HOESCH 65, była już w 1865 r.

Poniżej HOESCH. 1887. X. - najstarsza szyna, dotychczas zlokalizowana, w Gutkowie, położona poza torowiskiem stacji. Szyna ta, to stary słupek, prawdopodobnie relikt jakiejś bramy ? Stoi ona samotnie na rogu niewielkiej posesji, otoczonej dookoła zaasfaltowanymi drogami, tuż obok przystanku komunikacji miejskiej MPK Olsztyn, niedaleko zachodniej głowicy stacji. Szyna ta dobrze obrazuje krój liter cechy HOESCH, spotykanej na szynach od lat 70-tych XIX w. ale tak jak napisałem wcześniej, możne się mylę, i napisy takie były, obok cechy EH & S, także w latach 60-tych XIX w. - choć osobiście nigdzie nie widziałem zdjęć tego typu szyn, nie licząc tych na Naszym Forum, opisanych HOESCH 65.

HOESCH 1887 X - Gutkowo, stary słupek z szyny przy przystanku MPK.jpg


HOESCH 1887 X - Gutkowo, słupek przy przystanku MPK.jpg


...swoją drogą czy ta X to cyfra rzymska "10" (miesiąc produkcji), czy przypadkiem nie jakiś symbol, skrzyżowanych dwóch górniczych młotów ? bo jakoś dziwnie to wygląda jak na cyfrę rzymską....
 
Ostatnio edytowane:
Bez wątpienia jugosłowiańska ZENICA - czyli produkt huty zwanej Željezara Zenica. Co ciekawe szyny tej huty, jakie dotychczas spotykałem na sieci PKP, pochodzą tylko z roczników z lat 1970-tych (najmłodsze z 1979), czyżby tylko wówczas je kupowano? A może ktoś widział lub gdzieś są zdjęcia szyn ZENICA z lat 1960-tych i np. 1980-tych, położone oczywiście w Polsce.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Byłbym ostrożny aby przyjmować dla tej konkretnej szyny to, że liczba 65 oznacza rok produkcji 1865. Jest to szyna wąskotorowa, i może "65" oznacza np. wysokość szyny (o czym wspomina Kolega Piotr)... Już kiedyś, była w temacie prezentowana szyna HOESCH 65 i wówczas podobnie wyrażałem swoje wątpliwości, że to raczej nie rok produkcji, z powodu dwóch rzeczy (które można odnieść także do zaprezentowanego wyżej zdjęcia):.
Drogi adwersarzu, ta dyskusja jako żywo przypomina mi ścieranie się poglądów ŚP. redaktorów Kurka i Kamińskiego w programie Sonda, nie spotkałem szyn wąskotorowych na których producent podawał ich wysokość, ale to nie znaczy że tak nie robiono, muzeum firmy Hoesch jak dotąd nie odezwało się, może ma inne istotniejsze zadania niż spór dwóch polskich oszołomów.
Ponowimy pismo do nich tym razem w formie tradycyjnej.
A na dziś te szyny które znalazł Piotrek są z roku 1865, chyba że masz niezbity dowód na to że nie są, bo tak się zastanawiam, czy chodzi o prawdę czy o coś innego.
Ale to też nie oznacza że jestem tego w stu procentach pewny.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Kilka nic nieznaczących cech znalezionych podczas sobotniej wycieczki z Upola do Łęczycy na Krośniewickiej KD.
Na odcinku od miejsca gdzie ponowiłem wędrówkę do Chrząstówka.

Huta Pokój 1936

DSC_0827-crop.JPG


Huta Królewska 1937.

DSC_0830-crop.JPG


Rombach 1913

DSC_0834-crop.JPG


I drugi ezgzemplarz z tej wytwórni, data trochę niewidzialna ale przyjmuję że tez z 1913 roku.

DSC_0848-crop.JPG


Na przejeździe w Chrząstówku krzyż Św.Andrzeja na słupku z szyny, robiłem zdjęcie pod słońce, stojąc w rowie z wodą , trochę marne ale widać cechę.

РБМО-Русско-Бельгийское металлургическое общество może to być rok 1911, końcówka daty jest mało widoczna.

DSC_0836-crop-crop-crop.JPG

Mnie to znalezisko niezmiernie ucieszyło jak każde zresztą.

H.Wendel 1914 i druga 1912

DSC_0841-crop.JPG


DSC_0842-crop.JPG


Dillingen 1914

DSC_0843-crop.JPG


Union 1902

DSC_0844-crop.JPG


CDN.
 
Drogi adwersarzu, ta dyskusja jako żywo przypomina mi ścieranie się poglądów ŚP. redaktorów Kurka i Kamińskiego w programie Sonda
A na dziś te szyny które znalazł Piotrek są z roku 1865
bo tak się zastanawiam, czy chodzi o prawdę czy o coś innego
Kolego Pawle, nawet nie wiesz jak bardzo lubiłem oglądać program Sonda i jak ceniłem sobie obu prowadzących, tak jak cenię sobie wiedzę i zaangażowanie w tym temacie, Twoje jak i kilku innych Kolegów. Piszesz, że na dziś szyna ta pochodzi z 1865, może i tak, przecież nie zaprzeczyłem temu w 100 %, a tylko napisałem, że mam wątpliwości....

Nie snuję przy tym teorii spiskowych ani jakiś wydumanych w mojej głowie fantazji, tylko posługuję się danymi, które zbierają m.in. tacy sami pasjonaci i „oszołomy” jak my, np. ze strony http://www.walzzeichen.de/ której fragment Walzzeichenliste o firmie Hoeschów, zamieszczam poniżej.

Part of Walzzeichenliste.jpg


Cecha w postaci pełnej nazwy HOESCH (oczywiście moim zdaniem), nie istniała w 1865, bo na szynach firmy rodzinnej Hoeschów cechowano wówczas symbole EH & S. Według wiedzy jaką posiadam, cecha pisana pełną nazwą HOESCH pojawiła się w 1871 (lub po 1871 r.). Temat jest niezwykle ciekawy właśnie przez takie zagadki...

Można snuć różne przypuszczenia, można też dopuścić – biorąc pod uwagę, że szyna ta jest wąskotorowa i została znaleziona w Andrzejowie, w pobliżu Sochaczewskiej KD, że jest ona z 1965 roku (HOESCH 65), tak właśnie z 1965 (!) [wiem, pewnie co niektórzy za tę teorię spalili by mnie na stosie], ale to, że to rocznik 1965, nawet bardziej by pasowało, gdyby miało się okazać, że 65 oznacza końcówkę roku.... i nie ma w tym żadnego podtekstu, to tylko dążenie do poznania prawdy....

Czyż nie można dopuścić, że sochaczewska wąskotorówka mogła tanio zakupić, już po 1989 roku jakąś partię staroużytecznych szyn wąskotorowych z Niemiec (ze zjednoczonych już Niemiec), a które posłużyły np. do wymiany jakiś zużytych szyn na samej stacji Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, czy do rewitalizacji jakiś fragmentów przejezdnego obecnie odcinka szlaku, po którym kursują pociągi turystyczne ?. Może jakieś odpady takich szyn HOESCH 65 (z 1965) trafiły do płotu w Andrzejowie.... Nie wiem, to tylko założenie, przypuszczenia, identyczne, jak te, że jest to szyna z 1865.

Może ktoś miejscowy, kto od czasu do czasu zagląda do tego tematu, sprawdziłby bardziej szczegółowo, jakie cechy są na szynach na stacji wąskotorowej w Sochaczewie, czy na linii do stacji Wilcze Tułowskie.... ciekawe co by było, jakby okazało się, że można tam spotkać szyny cechowane HOESCH 65, wówczas chyba nikt nie miał by wątpliwości, że są to staroużyteczne szyny z Niemiec, pochodzące z 1965 r., a nie 1865.

Teoria jak teoria, jednak trzeba pamiętać, że firma Hoesch przetrwała wojnę, i produkowała szyny do bodajże końca lat 1980-tych. Przykładem szyna z 1950.
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1959-1968/content/1959_HOESCH_13.01.2008_Hafenbahn_HH__large.html

Wiadomo też, że już w latach 1960-tych wiele firm cechowało na szynach rok produkcji w postaci dwucyfrowej końcówki (np. znane z sieci PKP szyny firm Azowstal czy TŽ od 1964). Od razu nadmienię, że nie widziałem wprawdzie szyn HOESCH z lat 1960-tych, zarówno z dwucyfrową końcówką, jak i z pełnym rokiem, co nie oznacza, że np. właśnie szyny wąskotorowe tej huty, były tak cechowane (HOESCH 65)... Są przecież w sieci zdjęcia szyn takich firm jak KLÖCKNER, SPIGERV, GMW, KRUPP czy DOMNARVET, które cechowały w latach 1960-tych, dwucyfrową końcówkę roku, przy czym od razu dodam, że w tamtym czasie były też niemieckie firmy, które cechowały nadal pełny rok produkcji (B.V.G. (Bochum), M.H.U., HOAG (HO), M.H., HWR itp.
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...__4.04.2006_Guebf_HH_Wilhelmsburg__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1959-1968/content/1962_SPIGERV_IV_Toennhausen_Ri_Br_cke__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1959-1968/content/1963_GMW_IV_M_20.04.2006_Nettelberg__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...5._S54___18.05.2005_kl.Buchstaben__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...ARVET_E_DOKU_18.07.2004_Boltersen__large.html

Tak więc szyna znaleziona przez Kolegę Piotra jest niezwykle ciekawa i intrygująca... jednak osobiście uważam, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby pochodziła ona z 1865, choć przecież jest to możliwe i temu całkowicie nie zaprzeczam, zarówno we wcześniejszym wpisie, jak i w tym....

A może skoro Kolega Piotr chce wrócić w to miejsce ze szczotką drucianą, zmierzył by on podstawowe wymiary szyny, może odpowiedź sama się nasunie, bo jak to będzie typowa S10, czy może S7 (wysokość 65 mm. / szer. stopy 50 mm. / szer. główki 25 mm.) to przecież były one wdrożone do produkcji po roku 1865 i z automatu wyeliminuje to teorię, że "65" oznacza 1865.... Swoją drogą S7 jest niekiedy oznaczana w literaturze jako typ 65 / 7, właśnie od wysokości szyny.

Pozdrawiam, i życzę równie intrygujących znalezisk, zawsze to będziemy mogli pokonwersować, jak dwaj, nieodżałowani Panowie K. z nieodżałowanej Sondy... choć nawet do głowy by mi nie przyszło, aby porównywać się z panem Kurkiem i Kamińskim, byli genialni jak na swoje czasy i dziękuję, że w takim okresie zadumy nad przemijaniem i życiem (wczoraj był przecież dzień Zaduszny) przypomniał mi Kolega o dwóch ulubionych redaktorach lat mojej młodości....
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Monsieur, wszystko to prawda, i to że szyna jest intrygująca, i obrazki przedstawione są mi znane, i że z Sochaczewa jest blisko do Andrzejowa, cóż to w dzisiejszych czasach 100 km, skoro w Werchracie była szyna z kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, to rzeczywiście niedaleko, choć ja bym stawiał bardziej na Rogów.
Jedno jest pewne, nie mamy ani dowodów ani wiedzy na ten temat, dostatecznej, aby obalić Twoją lub naszą teorię o roku produkcji tej szyny.
Pozostaje nam udać się jak najszybciej, zanim spadną śniegi, do Andrzejowa, oraz do Sochaczewa, co zresztą miałem w planach, przygotowuje ponownie pismo do muzeum firmy Hoesch, co z tego wyjdzie zobaczymy.

I zanim się zagryziemy, kontynuujmy to rzadkie hobby ku chwale.... no właśnie czyjej, bo to raczej niszowy sposób spędzania wolnego czasu.

Ja też nie ośmieliłbym się porównywać do wspomnianych redaktorów, szkoda że odchodzą wartościowi ludzie, pozostawiając pustkę nie do wypełnienia.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
A teraz aby rozładować emocje dalszy ciąg i mała zagadka, fragment cechy na szynie z roku 1914, medal ze sklejki dla tego kto odgadnie co to za cecha.
Poprosiłem o pomoc, nie pierwszy i pewnie nie ostatni raz Kolegę Jarząbka, męczyłą mnie ta jedyna litera, a najwazniejsze dla mnie że sam odkryłem chwilę po wiadomości od wspomnianego której nie zdążyłem przeczytać, co to jest, dzielny jestem, ale nie popadam w zachwyt, bo ogrom wiadomości których nie posiadam, czyli inaczej mówiąc niewiedzy, nie pozwala mi założyć wieńca laurowego.

DSC_0846-crop.JPG


Bochum 1896 cechy tej firmy można znaleźć w olbrzymiej ilości z rocznika tego i o rok wcześniejszego, zwłaszcza na stacji Łęczyca Wąskotorowa

DSC_0850-crop.JPG


Bochum 1895.

DSC_0857-crop.JPG


DSC_0855-crop.JPG


Krupp 188?

DSC_0852-crop.JPG


M.H.U. 1939

DSC_0859-crop.JPG


Na wiadukcie w Topoli Królewskiej wszystkie szyny z tego samego roku i tego samego producenta

Huta Katowice 1979

DSC_0867-crop.JPG


Zaraz za skrętem torów za Topolą słabo widoczna, ale jednak, tu Kolega jarząbek pomógł, ja byłem zbyt niecierpliwy, dziś po ponownej obróbce zdjęcia widzę wyraźnie cechę , a może to sugestia, łatwo odgadywać gdy się wie.

А.О.Б.Р.З. - Акционерное общество Брянского рельсопрокатного, железоделательного и механического завода. 1891 rok.

DSC_0877-crop.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
To już koniec przynudzania.

Jeszcze w Topoli Królewskiej, Teschen 1908

DSC_0880-crop.JPG


DSC_0888-crop.JPG


Na przedmieściach Łęczycy G.H.H 1897

DSC_0903-crop.JPG


Łęczyca, większość cech Bochum wygląda jak świeżo przywiezione z huty.

DSC_0916-crop.JPG


Łęczyca normalnotorowa, szyny służące jako słupki ochronne latarni na placu ładunkowym, niestety z powodu rewolucji jaka tam się odbywa większa część placu jest ogrodzona i służy jako parking dla sprzętu budowlanego, nie dałem rady wejść bo mnie cieć pogonił.

Huta Bankowa 1949

DSC_0922-crop.JPG


S42 Huta Kościuszko bez daty.

DSC_0923.JPG


Azovstal 1977

DSC_0924-crop.JPG


Prawie całkowicie zakopana z Huty Kościuszko.

DSC_0925-crop.JPG


I szyny przygotowane do wymiany, całe szczęście że rodzimej produkcji, choć z tym to też różnie dziś bywa.

Huta Katowice 2018

DSC_0928-crop.JPG


Dziękuję za uwagę, niebawem następne jak mniemam.:)
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Andrzejów i wąskotorówka... No koledzy, a tramwaje? Przecież szyny tramwajowe są lżejsze, nie wszystkie są rowkowe, a w Łodzi ich pod dostatkiem. Może tym tropem trzeba iść?
 

Szwed1978

Znany użytkownik
A teraz aby rozładować emocje dalszy ciąg i mała zagadka, fragment cechy na szynie z roku 1914, medal ze sklejki dla tego kto odgadnie co to za cecha.
Poprosiłem o pomoc, nie pierwszy i pewnie nie ostatni raz Kolegę Jarząbka, męczyłą mnie ta jedyna litera, a najwazniejsze dla mnie że sam odkryłem chwilę po wiadomości od wspomnianego której nie zdążyłem przeczytać, co to jest, dzielny jestem, ale nie popadam w zachwyt, bo ogrom wiadomości których nie posiadam, czyli inaczej mówiąc niewiedzy, nie pozwala mi założyć wieńca laurowego.


https://dawnytczew.pl/forum/viewtopic.php?t=297&start=80
To ta szyna M.K.H DBBH STUMM 1914 ale te początkowe litery to nie jestem pewien
Na forum już też była

szyna 3.jpg

szyna 2.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Jeszcze w Topoli Królewskiej, Teschen 1908
... i co ciekawe początek cechowania to symbole M. ST. czyli ku przypomnieniu, szyna ze stali martenowskiej, bo na szynach huty Teschen (Cieszyn) z końca XIX w. widnieje jeszcze symbol B. ST. czyli ze stali bessemerowskiej.

Na marginesie tej informacji można dodać, że np. nasza Huta Królewska (jako Königshütte), szyny ze stali martenowskiej rozpoczęła "na dobre" produkować kilka lat później, bo od września 1912 r., a cechę B. ST. (na końcu cechowania, np. KÖNIGSHÜTTE 1904 B. ST.) można spotkać na szynach produkowanych do marca roku 1907 (ostatnia "szarża" bessemerska była robiona 21 marca 1907 r.). Później w okresie lat 1907 - 1912 Huta Królewska pracowała wyłącznie według metody Thomasa. W dniu 5 listopada 1912 wypuszczono ostatnią "szarżę" i na miejscu zburzonej bessemerni (pierwszą gruszkę Bessemera, o pojemności 5 t. uruchomiono 26.01.1865) i thomasowni (uruchomionej w listopadzie 1884) wybudowano nową martenownię, przy czym początkowo uruchomiono (wrzesień 1912) dwa marteniaki stałe (o pojemności 50 - 60 t. każdy). Dwa nowoczesne marteniaki nachylne (o pojemności 300 t. każdy) uruchomiono w lipcu 1913 (pierwszy) i w marcu 1914 (drugi) [wg. informacje zaczerpniętych z przedwojennej książki, napisanej w 1933 r. przez inż. Jerzego Buzka (proszę nie mylić z byłym premierem :LOL:) zatytułowanej "Rozbudowa techniczna żelazo-hutnictwa polskiego w ostatnich 10 latach na tle rozwoju hutnictwa wogóle"]

Warto też dodać, że nowa martenownia nie była pierwszą martenownią Huty Królewskiej. Już w 1883 roku huta ta wybudowała pierwszą stalownię z marteniakami, ale czy z pozyskiwanej tam stali były produkowane szyny trudno powiedzieć. Na szynach cechowanych AH (lata 60-90 XIX w.) spotyka się symbol F. St lub B.St., a na szynach cechowanych KÖNIGSHÜTTE (od II połowy lat 90-tych XIX w) spotyka się symbol B. ST.

Symbol F. St niewiele mówi, bo oznacza tylko tyle, że szynę uzyskano z tzw "żelaza ciekłego" (F. St.), czyli stali pozyskanej w procesie wielkopiecowym. Często jednak doprecyzowano w jakim konkretnie procesie pozyskiwano stal, stąd na szynach różnych producentów w trzech ostatnich dekadach XIX w. - do początku XX w. pojawiają się takie symbole jak:
B. ST (B. St.) - proces Bessemera, konwertorowy (kwaśny - krzemionkowy), opracowany w 1856 (Henry Bessemer);
M. ST. (M. St.) - proces Martina (Siemensa–Martina) - martenowski, opracowany w 1864 (Karl Wilhelm/William Siemens i Pierre-Émile Martin);
T.ST. (T.St.) - proces Thomasa, konwertorowy (zasadowy - dolomitowy), opracowany w 1878 (Sidney Gilchrist Thomas).

Prawie całkowicie zakopana z Huty Kościuszko.
...dobrze widać też 81, czyli rok produkcji 1981

Andrzejów i wąskotorówka... No koledzy, a tramwaje? Przecież szyny tramwajowe są lżejsze, nie wszystkie są rowkowe, a w Łodzi ich pod dostatkiem. Może tym tropem trzeba iść?
Może coś w tym jest... problem w tym, że jeżeli szyna miałaby pochodzić z roku 1865, to o tramwajach w Łodzi wówczas chyba nikt jeszcze nie myślał (w 1883 pojawiły się niezrealizowane plany uruchomienia tramwaju konnego, a tramwaj elektryczny wybudowano w latach 1897-98), a jeżeli jest to szyna z roku 1965, to w Łodzi były już szyny rowkowe.

To ta szyna M.K.H DBBH STUMM 1914 ale te początkowe litery to nie jestem pewien
... cecha na szynie z "Dawnego Tczewa" to dokładnie NTK . 10 . GEBR . STUMM . 1914 . czyli taka jak na zdjęciu poniżej (z Kościerzyny), tylko, że z roku 1913:

NTK . 10 . GEBR . STUMM . 1913 ..jpg


...gdzie skrót NTK (T to nie litera, tylko symbol młotka) oznacza nazwę miejscowości NeunKirchen, o której wspomniał wyżej Kolega Paweł.

Poniżej niezwykle ciekawe rysunki, nieco tajemniczej nawierzchni kolejowej, pochodzenia rosyjskiego, z albumu nawierzchni kolejowej ówczesnej sieci P.K.P z 1925 r. Pierwsza to szyna opisana jako typ No 26 (syber. 18 funt.), pytanie: czy napis w nawiasie można rozwinąć jako syberyjska 18 funtowa / funtówka)? Druga szyna, to typ No 28 (ros. 21 2/3 I/s.), przy czym nie wiem czy dobrze odczytałem symbol I/s (może to E/s lub np. 1/5 ??). Czy ktoś coś wie na ten temat ?

Typ określony jako No 26 (syber. 18 funt.)

Album nawierzchni 1925. str. 18 - Szyna No 26 (syber. 18 funt.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 19 - Szyna No 26 (syber. 18 funt.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 20 - Szyna No 26 (syber. 18 funt.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 21 - Szyna No 26 (syber. 18 funt.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 22 - Szyna No 26 (syber. 18 funt.).jpg


Typ określony jako No 28 (ros. 21 2/3 I/s.)

Album nawierzchni 1925. str. 23 - Szyna No 28 (ros. 21 2-3 I-s.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 24 - Szyna No 28 (ros. 21 2-3 I-s.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 25 - Szyna No 28 (ros. 21 2-3 I-s.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 26 - Szyna No 28 (ros. 21 2-3 I-s.).jpg


Album nawierzchni 1925. str. 27 - Szyna No 28 (ros. 21 2-3 I-s.).jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Trofea z naszej wczorajszej wycieczki.
http://forum.modelarstwo.info/threads/opowieści-dziwnej-treści-czyli-piotra-i-pawła-kolejowe-peregrynacje.32705/page-55#post-823919

Andrzejów plac przedsiębiorstwa handlującego kruszywem.
Huta Pokój 1947 rok.

DSC_0841-crop.JPG


Ciekawostka zupełnie nie szynowa, dwa słupki w bramie z Huty Nowotko z roku 1975.

DSC_0842-crop.JPG


DSC_0843-crop.JPG


http://www.encysol.pl/wiki/Huta_im._Marcelego_Nowotki_w_Ostrowcu_Świętokrzyskim

Dotarliśmy do spornych szyn.
Nie udało nam się dotychczas wyjaśnić jednoznacznie kto ma rację w sprawie cechy na szynie wąskotorowej znalezionej przez Piotrka, czy my i jest ona z roku 1865, czy Kolega Stanisław twierdzący że to jej wysokość, jednak zaczynamy się skłaniać do jego teorii ponieważ znaleziona szyna ma właśnie wysokość 65 mm, zobaczymy jaką odpowiedź dostaniemy na nasz list, ale wielkiej nadziei sobie nie robimy, każdy może się mylić.

Wspomniana szyna, Hoesch 65.

DSC_0845-crop.JPG


Penetrując teren wokół domu znaleźliśmy jeszcze wiele szyn wąskotorowych z tą samą cechą.

РБМО-Русско-Бельгийское металлургическое общество

DSC_0847-crop.JPG


DSC_0849-crop.JPG


DSC_0853-crop.JPG


Prymitywne porównanie wymiarów obu szyn, te z gwiazdką to wymiary szyny rosyjskiej.

P1260833-crop.JPG


Szyny jako słupki w bramie na ulicy Rokicińskiej..

НОВ. РОС. ОБЩ.- Новороссийское Общество.

DSC_0863-crop.JPG


DSC_0865-crop.JPG


Obie z 1915 roku, napis uwidoczniony przez Piotrka za pomocą świeżych liści.

Całkiem współczesna i nie stara szyna z Huty Katowice z roku 2008 z przejazdu na wspomnianej ulicy.

DSC_0868-crop.JPG


Leśne znalezisko w resztach toru bocznicy Huta Pokój 1933

DSC_0874-crop.JPG


I dwa ostatnie z terenu lokomotywowni z podstawki pod zestawem kołowym Huta Katowice 1984 rok.

DSC_0892-crop.JPG


I słupek krzyża Św.Andrzeja, Huta Kościuszko 1978 rok.

DSC_0893-crop.JPG