• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Kontynuując wątek szyn w Białym Dunajcu (wpis #1.218) poniżej kilkanaście zdjęć dopełniających obraz tematu szyn-słupków oraz szyn samej stacji Biały Dunajec. W poprzednim wątku zaprezentowałem szyny pochodzące z dawnej Monarchii Austro-Węgierskiej, szyny czeskie, carskie i radzieckie, w niniejszym wątku będą to głównie szyny pochodzenia polskiego, zarówno przedwojenne jak i powojenne. Warto może dodać, że na stacjach i ich okolicach, położonych na linii nr 99 (te które odwiedziłem to Chabówka, Nowy Targ, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane) znikomy procent stanowią szyny normalnotorowe pochodzenia niemieckiego (zwłaszcza te sprzed I w. św.), co nie powinno dziwić, bo linia ta, powstała w ówczesnym zaborze austriackim i leży na zupełnie innym "obszarze kolejowych wpływów".

Poniżej kilkanaście zdjęć przedwojennych szyn Polskich, służących obecnie za słupki.

Zdjęcie nr 1. KRÓL HUTA 1925 M oraz KRÓL. HUTA 1927 M :::: (gdzie warto zwrócić uwagę na 12 kropek kończących sekwencję cechowania, oznaczających miesiąc produkcji - grudzień).

Biały Dunajec KRÓL HUTA 1925 M oraz 1927 M.jpg


Zdjęcia nr 2 i 3. Będąc przy szynach Huty Królewskiej z lat 20-tych, dla porównania sposobu cechowania miesiąca produkcji, poniżej zdjęcie szyn KRÓL HUTA 1925 M # z których zbudowana jest barierka ochraniająca przejście przez tory w Poroninie. Tu jak widać, miesiąc produkcji (prawdopodobnie sierpień) cechowany jest w postaci niepełniego kwadratu z odchodzącymi od niego ośmioma wypustkami/kreseczkami.

Poronin KRÓL HUTA  1925 M  #.jpg


Powyższa barierka znajduje się w Poroninie w lokalizacji https://www.google.pl/maps/@49.3416...4!1s6JPE-qY9bVbf7nonpGYDSA!2e0!7i13312!8i6656 Widoczne na Google Street View, dwie pomalowane na niebiesko barierki, położone są na przejściu, tuż za stacją Poronin (w kierunku Zakopanego, na lewo od drogowej "zakopianki"). Ta z szynami Huty Królewskiej z 1925 r. znajduje się w głębi, po drugiej stronie torów, barierka na pierwszym planie, zbudowana jest z całkiem współczesnych szyn Huty Katowice ze stycznia 1988 r. cechowanych --> [K] 88 I S49 [ ] =

Poronin --[K] 88 I S49 [   ] =.jpg


Zdjęcia nr 4 i 5. Wracając do szyn-słupków w Białym Dunajcu, całkiem spora ilość słupków to szyny Huty Częstochowa. Poniżej kilka przykładowych cechowań (niepełnych) ...WA. 1930R. VI, następne to ...P. 3 R. 1939 ... H. CZĘST. oraz P.K.P. 3. R. 1934 I 'S' HUTA CZĘSTOCHOWA, obrazujące równocześnie zmianę sposobu cechowania sekwencji poszczególnych informacji (w 1930 r. data produkcji na końcu cechowania, w 1934 już przestawiona w środek (od 1931), w 1939 nazwa huty skrócona do H. CZĘST. (co nastąpiło w 1936 r.). Co ciekawe szyny ze stycznia 1934 r. stoją w całkiem sporym szpalerze identycznie cechowanych 12 szyn-słupków (w lokalizacji https://www.google.pl/maps/@49.3813...4!1sW4WeLFfOh2qVcqzH32-IlA!2e0!7i13312!8i6656 )

Biały Dunajec ...WA 1930R VI oraz ...P 3 R1939 ... H. CZĘST..jpg


Biały Dunajec PKP 3 R1934 I 'S' HUTA CZĘSTOCHOWA.jpg


Zdjęcie nr 6. Szyny przedwojennej Huty Pokój zdominowane są przez rzadki, lekki typ L. - czyżby przed wojną, na linii nr 99 leżały m.in. tego typu szyny ? (przedwojenne szyny HP typu L. widoczne są również na słupkach czy barierkach w Zakopanem). Poniżej przykłady z Białego Dunajca: P.K.P (22) L HP # 1937 --> oraz P.K.P (22) L HP # 1938 -->

Biały Dunajec P.K.P (22) L HP #   1937 -- oraz 1938.jpg


Zdjęcia nr 7, 8 i 9. Szyny powojenne wspomnianych wyżej producentów to głównie typy S. i S42. Poniżej kilka przykładów: ... # 1946 S. HUTA KOŚCIUSZKO, kolejne to P.K.P. [20] 1956 # S.42 (HK) oraz P.K.P. [20] # 1960 S.42 (HK).
Następne zdjęcie to <---- P.K.P. 17 HUTA CZĘSTOCHOWA .... [charakterystyczny nr fabryczny producenta "17" (zamiast przedwojennej "3"), pozwala sądzić, że szyna została wyprodukowana po II . św.), oraz P.K.P (22) S42 HP # 1954. (chyba najpopularniejsze w Białym Dunajcu).

Biały Dunajec szyny Huty Kościuszko S. z 1946, oraz S42 z 1956, 1960.jpg


Biały Dunajec --- PKP 17 HUTA CZĘSTOCHOWA .....jpg


Biały Dunajec P.K.P (22) S42 HP # 1954..jpg


Zdjęcie nr 10. Szyny powojenne, bardziej współczesne, to także typ S49. Poniżej: HP 75 II S42 -->, kolejna to H.K. 77 I S49 -->, następna to najmłodsza rocznikowo szyna-słupek w Białym Dunajcu (z dotychczas zlokalizowanych) [K] 89 VI S49 [ ] = (o 112 młodsza od najstarszej zlokalizowanej, czyli szyny TESCHEN 77 z 1877 r.).
Na zakończenie przeglądu słupków, słupek z cechą A ... 77 S49 (szyny Azowstalu z lat 70-tych można znaleźć w Białym Dunajcu w kilku lokalizacjach, można też dodać, że np. całkiem ich sporo na samej stacji Zakopane).

Biały Dunajec HP 75 II S42, H.K. 77 I S49, [K] 89 VI S49 oraz A ... 77 S49.jpg


Zdjęcie nr 11. Na samej stacji Biały Dunajec, starsze szyny położone są jedynie na torze nr 4. zakończonym kozłem oporowym, obecnie odciętym od sieci poprzez blokadę ze starych podkładów, położoną na torze, tuż za rozjazdem nr 3. Link do schematu stacji poniżej:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f3/Bialy_Dunajec.png
Na torze tym można dostrzec m.in. poniżej zaprezentowane szyny: polskie przedwojenne KRÓL. HUTA 1927 M oraz FH. 1929 #, niemiecką (z czasów III Rzeszy) S 41 STUMM 1944 oraz polskie, z pierwszych lat powojennych P.K.P (22) S. HP # 1948. czy P.K.P. [20] # 1955 S.42 (HK). Połączone są one równie starymi łubkami m.in. Huty Kościuszko z 1947 - cecha H. K. [20] 47. S.

Biały Dunajec - wybrane szyny toru nr 4.jpg


Zdjęcie nr 12. Tor główny, nr 1 stacji Biały Dunajec to przede wszystkim szyny z czeskiego Trzyńca z 2009 r. TZ = 09 49 E1 i polskie z Huty Katowice --> [K] 87 I S49 [ ] =

Biały Dunajec tor nr 1 szyna TZ = 09 49 E1 oraz [K] 87 I S49 [   ] =.jpg


Zdjęcie nr 13. Tor nr 3 to głównie szyny Huty Katowice --> [K] 81 VII S49 [ I ] = oraz Huty Kościuszko H.K. 80 XI S49 --->

Biały Dunajec - wybrane szyny toru nr 3.jpg


Zdjęcie nr 14. Tor nr 2 to przede wszystkim szyny [K] 79 XII = S49 -->
Ciekawe bo reprezentujące (z moich obserwacji) II typ sposobu cechowania szyn w Hucie Katowice, stosowany krótko, od ok. połowy 1979 r. do pierwszej połowy roku 1980 - charakteryzujący się brakiem symbolu sposobu wytwarzania stali (to te prostokąty / kwadraty na górnych zdjęciach szyn tej huty); z symbolem jakości stali, pomiędzy miesiącem produkcji i typem szyny (to te dwie kreseczki, w tym jedna dłuższa) oraz strzałką kierunku walcowania na końcu cechowania.

Biały Dunajec [K] 79 XII  = S49  -- tor nr 2.jpg


Zdjęcia nr 15 i 16. Na koniec pewna ciekawostka (choć zauważyłem, że robi się z tego pewna "norma", widoczna na wielu stacjach kolejowych w Polsce. Nowe szyny złożone na torze nr 1 (na podkładach, pomiędzy szynami toru szlakowego). Być może oczekujące na mającą nastąpić modernizację stacji, choć wyczytałem także, że są to szyny w tzw. zapasie długotrwałym. Może ktoś przybliży te, coraz częstsze "zjawisko", pozostawiania nowych szyn na torach stacyjnych. Czy mogą one być wykorzystane w przypadku np. pilnej wymiany jakiegoś odcinka szyn na stacji lub w jej pobliżu, czy faktycznie składowane są one po to, bo ma nastąpić jakaś modernizacja stacji ???

Na linii nr 99 takie szyny "w zapasie" można dostrzec właśnie w Białym Dunajcu (na torze nr 1) - są to szyny [K] = 18 49 E1 (na poniższym zdjęciu taką cechę można dostrzec na wszystkich czterech szynach), oraz w Nowym Targu (na torach nr 1 i 3) - gdzie oprócz w/w szyn Huty Katowice z 2018 można dostrzec także szyny austriackie z Donawitz, również z 2018 r., cechowane DO = 18 49 E1

Biały Dunajec [K] = 18 49 E1.jpg


Nowy Targ [K] = 18  49 E1 oraz  DO =- 18  49 E1.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MSMK
GGM
Hmm... idę sobie szlakiem gdzieś daleko jak diabli od domu, patrzę a tu szyna jako słupek nie istniejącej już bramy (podobo w przeszłości cała góra była prywatna i nie można było tam wchodzić).
Szkoda, że nie miała żadnych cech, mogłyby być ciekawe.
BABF7E91-33CC-4867-B333-1BB60CC97950.jpeg
3CAC87C2-17FA-45C5-B367-453223544130.jpeg
73CDAF05-8CB6-4317-B92A-237BAB1D1730.jpeg
3DC0EF63-0240-4FE0-A8D6-364229B02788.jpeg
121A8C55-3819-42AA-B791-3F70B0D12B74.jpeg
A4BAC63A-06F6-4246-A609-F75D3B306D98.jpeg

Góra Le Morne Brabant na półwyspie o tej samej nazwie, Mauritius, wrzesień 2019
 
Ciechocinek 8 IX 2019 kilka szyn także tu się znalazło:)
Kawałek drogi ta szyna przebyła
20190908_105705.jpg


Na torach znalazłem tylko polskie szyny z rożnych lat
K 1985 V
20190908_105910.jpg


Tu wszystko wyraźnie widać
20190908_110152.jpg


Huta Bankowa ? a te cyfry to ?
20190908_110408.jpg


Hoesch 1878 III ST
20190908_110429.jpg


LHS 67 II ma już swoje lata
20190908_110527.jpg


Na kożle oporowym który jest na końcu linii kolejowej zauważyłem tylko dwie litery TT
20190908_111107.jpg


A tu piękna cecha z kolei Warszawsko - Wiedeńskiej
20190908_112124.jpg


Na koniec z Huty Kościuszko szyna z toru 2
20190908_112406.jpg
 
Góra Le Morne Brabant na półwyspie o tej samej nazwie, Mauritius, wrzesień 2019
......a gdzież to Kolegę zaniosło :cool: ;) swoją drogą niezwykle ciekawa jest historia kolei na Mauritiusie - dawno zamknięty już rozdział, stąd wielka szkoda, że nie było na niej cechy producenta.... co za niespodzianka by była jak by to była np.... Huta Królewska !!!!! :LOL:

Huta Bankowa ? a te cyfry to ?
HB - 8ɓ - IX......
Symbol 8b po HB to typ szyny - pruska 8b (gdzie małe "b" jest cechowane mniej więcej w formie
1568135070743.png
(z takim górnym zawijasem), dalej widać miesiąc produkcji IX czyli wrzesień, przy czym X jest już ucięte (widać tylko początki "nóżek). Ucięty jest też cały rok produkcji, można jednak z dużym prawdopodobieństwem założyć, że szyna ta pochodzi z lat 1920-tych (1923 - 1928 ?) bo w 1929 i latach późniejszych Huta Bankowa nie walcowała już szyn wzorowanych na typie 8 (jak i np. na typie 6 - bo i takie widziałem) tylko typy S-26 i S. (dla PKP, bo naniesiony na szynę miesiąc produkcji pozwala sądzić, że to szyna prawdopodobnie właśnie dla PKP, choć to tylko domysły).

Na koźle oporowym który jest na końcu linii kolejowej zauważyłem tylko dwie litery TT
Nieco przyciemniłem zdjęcie i wydaje mi się, że widzę tam cechę KÖNIGSHÜTTE 1... tzn. widzę jeszcze co najmniej 5 liter i cyfrę 1 (patrz strzałki), ale może to tylko złudzenie :niepewny::LOL:

KONIGSHUTTE.jpg


A tu piękna cecha z kolei Warszawsko - Wiedeńskiej
Co ciekawe producent ten, НОВ. РОС. ОБЩ. czyli Новороссийскоe Обществo (Noworosyjskoje Obszcziestwo) na początku XX wieku cechował rok produkcji bez "1" na przedzie, czyli w przypadku zamieszczonego zdjęcia III 902 oznacza marzec 1902 r.

Proszę przejrzyjcie sposoby cechowania szyn НОВ. РОС. ОБЩ. np. na stronie https://zavodfoto.livejournal.com/5836105.html

Inna rzeczą jest charakterystyczne 62 na przedzie, pojawiające się na szynach tego producenta. Do chwili obecnej nie rozpoznane, jednak można przypuszczać (taką opinię wyrazili też Koledzy Rosjanie, w korespondencji którą z nimi nawiązałem), że może jest to forma jakiegoś numeru fabrycznego zakładu / producenta, czy tym podobne rzecz (?).

Na koniec z Huty Kościuszko szyna z toru 2
Małe przeoczenie, cecha [K] ("K" w kwadracie) to Huta Katowice z Dąbrowy Górniczej, a nie chorzowska Huta Kościuszko.

Wracając na południe Polski:
Poniżej zdjęcia szyn z Zakopanego, jakie udało mi się zauważyć, zarówno tych zlokalizowanych poza torowiskiem jak i położonych na torowisku.

Zdjęcie nr 1. Najstarsze szyny poza torowiskiem:
NP 39 HUTA CZĘSTOCHOWA 1930R VI szyna - wzmocnienie rampy towarowej, od strony placu na którym obecnie parkują autobusy i busy.
P.K.P. (22) L HP # 1938 --> szyna typu L. z sierpnia 1938 - barierka odgradzająca drogę od torów przy nastawni dysponującej ZP.
P.K.P. (22) L HP # 1938 --> szyna typu L. z sierpnia 1938 - z "wieńca" 4 szyn osłaniających latarnię, na placu na którym parkują autobusy i busy.
<---< P.K.P. 3 R 1938 "S" H. CZĘST. pojedynczy słupek-szyna stojąca przy ulicy Chyców Potok (mniej więcej tyły byłej lokomotywowni na Spyrkówce) w lokalizacji https://www.google.pl/maps/@49.3072...4!1sBt6-BBBsyE6oPkInvTAc_Q!2e0!7i13312!8i6656 dawniej (jak na widoku z Google Steet View z 2013) służący za znak drogowy z krzyżem św. Andrzeja, obecnie ślepy tor przez ulicę Chyców Potok jest już rozebrany (kończy się "nowoczesnym" kozłem, ok. 20 m. wcześniej), jednak imponujący słupek-szyna (ponad 2 m. wysoki), pozbawiony krzyża św. Andrzeja, stoi dalej (patrz zdjęcie nr 2) przypominając o "kolejowej historii" tego miejsca....

Zakopane - szyny poza torowiskiem.jpg


Zdjęcie nr 2. Wspomniany wyżej słupek z szyny Huty Częstochowa z 1938 r., dawny znak drogowy z krzyżem św. Andrzeja, oraz "wieniec" szyn HP typu L., otaczający lampę na placu, kiedyś położone na nim były tory nr 7, 9, 11, 13, obecnie parkingu dla autobusów obok dworca kolejowego.

Zakopane.jpg


Zdjęcie nr 3. Najstarsze szyny na stacji Zakopane, jakie udało mi się zauważyć, położone na używanym torowisku to:
H P S 1935 # (22) P.K.P. --> szyna Huty Pokój z lutego 1935 na końcówce toru nr 4.
P.K.P. (22) S. HP # 1937 --> szyna Huty Pokój z października 1937 na końcówce toru nr 2.
<---< P.K.P. 3 R 1938 ... "S" H. CZĘST. szyna Huty Częstochowa prawdopodobnie z marca 1938 (trzy kropki) na końcówce toru nr 1.

Zakopane - najstarsze szyny na torowisku.jpg


Na zakończenie, można dodać, że na samej stacji Zakopane, oprócz wspomnianych już we wpisie #1.165 niezwykle ciekawych szyn francuskich z huty Micheville we francuskim Villerupt z maja i czerwca 1976 r., cechowanych ---> VILRU 76 V (lub VI) S49 Π = , można spotkać m.in. takie szyny jak:
Huty Kościuszko: H.K. 76 VII S49 -->, HK 82 III S49 <----
Huty Pokój: P.K.P. (22) S42 HP # 1953 (z listopada, jedyne dostrzeżone typu S42) , P.K.P. (22) S49 HP # 1960. (z grudnia), P.K.P. 22 # 1965 S49 (HP) (z lutego), HP 79 V S49 -->, HP 82 VI S49 -->, HP 82 XII S49 -->
Huty Katowice: --> [K] 80 XII S49 [ | ] =, --> [K] 81 X S49 [ | ] =, --> [K] 02 I S49 [ ] =
Azowstalu: A X 71 S49, A VII 74 S49, A III 76 S49

Na Spyrkówce (stacja dolna) m.in. HP 78 VIII S49 -->, HK 84 ? S49 <----, --> [K] 95 X S49 [ ] =

Łupki łączące szyny to przede wszystkim produkt Huty Kościuszko HK 20 Ł49 m.in. z 1978, 1981, 1987, 2003 roku, a kierownice rozjazdu to np. PKP Kn 70 (HP)
 

torowy

Znany użytkownik
Pogorzel Warszawska. Zdemontowane szyny z jednotorowego odcinka linii 7. Zapewne chcielibyście wiedzieć co też tam jest ciekawego, szczególnie w środku o_O

Roboty na linii 7, pomiędzy Otwockiem, a Pilawą posuwają się do przodu ... planowane oddanie do użytku dwutorowej linii: październik 2020.

szyna_pogorzel.JPG
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Dzisiaj prozaicznie: Cockerill.
Natomiast mniej prozaicznie: Jestem w Horten, w Norwegii. A szyna wygląda, jak gdyby ktoś przerobił walcmakrę z 1908 na 1909. I nie jest to odosobniony przypadek na tym nabrzeżu:
20190915_122835 (1).jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Podczas niedzielnej wycieczki znalazłem kilka szyn, ale bez szczególnych wodotrysków, na samej stacji dwie, ale nie mam pewnosci czy ich nie pokazywaliśmy, na wszelki wypadek prezentuję zdjęcia.

Trzynietz bez daty.

DSC_0634-crop.JPG


OZD 1908

DSC_0637-crop.JPG


Szyny na szlaku z Jeżowa do Rogowa, bardzo zużyte,korozja i warunki atmosferyczne skutecznie maskują cechy, a ja cia nie zabrałem szczotki, całe szczęście że znalazłem magiczny biały kamień.
Mimo iż nie dokonałem żadnego spektakularnego odkrycia i tak się cieszę bo to co zaplanowałem zrobiłem i to dla mnie jest najważniejsze.

Dwie z wytwórni Azovstal 1974 i 75 rok.

DSC_0725-crop.JPG


DSC_0674-crop.JPG


Reszta to polskie wyroby, tu z Huty Pokój.

HP 1979

DSC_0688-crop.JPG


HP 1978

DSC_0699-crop.JPG


HP 1981 :niepewny:

DSC_0702-crop.JPG


Moja rówieśnica, ale ja lepiej wyglądam HP 1961

DSC_0703-crop.JPG


HP 1965

DSC_0718-crop.JPG


HP 1975

DSC_0726-crop.JPG


I najstarsza z tej wytwórni którą znalazłem HP 1955, szyna już po skręcie w stronę stacji.


DSC_0736-crop.JPG


Huta Kościuszko 1962 cecha słabo widoczna.

DSC_0668-crop.JPG


Łubka z tej samej huty z roku 1968

DSC_0670-crop.JPG


HK 1961 ta już wygląda prawie tak kwitnąco jak ja.;)

DSC_0720-crop.JPG


I wydaje mi się że to moje najcenniejsze znalezisko ze względu na przeznaczenie szyna z Łódzko Fabrycznej Żelaznej Drogi dla ciekawych krótka notka o tejże.

http://jkk.w4u.csk.umed.pl/ld/KFabryczna.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_17

DSC_0734-crop.JPG


Z powodu wysokiego ogrodzenia nie udało mi się staranniej natrzeć napisu, zwłaszcza w jego dalszej części, i tak stałem na palcach zawieszony na siatce, w kolejce po wzrost też zabrakło miejsca.
Zobaczymy co nam przyniesie eksploracja dalszych części tej kolejki.

CDN.
 
Ta charakterystyczna "9" w S49 i sekwencja cechowania pozwalają przypuszczać, że jest to szyna Azowstalu.

A szyna wygląda, jak gdyby ktoś przerobił walcmakrę z 1908 na 1909
Rzecz spotykana, w temacie były już prezentowane takie hutnicze "odmłodzenia" szyn z jednego rocznika na drugi np we wpisie #708 gdzie zaprezentowane są szyny Georgsmarienhütte z powiatu Osnabrück z ostatnich lat produkcji, w tym jedna "przerobiona" z 1927 na 1928.

Inną rzeczą jest powód, dlaczego w taki sposób korygowano datę produkcji ??? Wszak na cechowaniu dokładnie widać, że szyna jest starsza, więc raczej nie służyło to np. bardziej zyskownej sprzedaży "młodszego rocznika", bo można było np. całkowicie zatrzeć ślad starszego cechowania, a jednak tego nie robiono :niepewny: Nic rozsądnego nie przychodzi mi do głowy oprócz teorii np. kryzysu nękającego producenta / rynek zbytu (co w przypadku hut niemieckich w latach 20-tych jest całkowicie dopuszczalne, ale COCKERILL przed I w. św. funkcjonował raczej wyśmienicie) co powodowało zaleganie w zakładzie gotowych produktów lub np. jakiejś awarii / przestoju, powodujących, że np. szyny nie były do końca wykończone i wracano do nich w późniejszym terminie, zajmując się (po usunięciu awarii / przestoju) bieżącą produkcją, a nie "wadliwą/niedokończoną" partią szyn... Sam nie wiem, może coś, komuś, przyjdzie do głowy?

Czy ktoś wie więcej na temat takiego cechowania ?
Na drugim zdjęciu widać chyba rok produkcji 1992 (cecha 92) :niepewny: co nawet by odpowiadało sposobowi cechowania symbolu HK i "krojowi" liter i cyfr, odpowiadających początkowi lat 90-tych. Tylko czy w 1992 Huta Kościuszko walcowała szyny tak lekkie jak S24 ? Zapewne tak, bo zapotrzebowanie przecież było, dla górnictwa (o czym wspomniał Kolega Marek), czy innych działów przemysłu.... Bardzo ciekawa szyna.

Nie 1981 tylko 1961

Proszę zwróć uwagę na sposób cechowania. Odpowiada on dokładnie okresowi lat 1948 - 1964, bo w roku 1964 Huta Pokój zmieniła sposób cechowania. Zobrazują to poniższe zdjęcia.....

HP 1964 zmiana sposobu cechowania.jpg


...gdzie widać, że do marca 1964 r. sekwencja cechowania miała formę P.K.P. (22) S49 HP # 1964 czyli z nr fabrycznym producenta "22" w kole (co odpowiadało okresowi od 1945 do marca/kwietnia 1964 r.) oraz rokiem produkcji na końcu cechowania. Na kolejnej szynie z kwietnia 1964 dobrze widać zmianę sposobu cechowania, które przybrało formę P.K.P. 22 # 1964 S49 (HP) (stosowane od kwietnia 1964 do kwietnia/maja 1970 r.), a charakteryzujące się dużym "22" bez koła, rokiem produkcji w środku sekwencji oraz symbolem producenta cechowanym na końcu, gdzie pojawiło się charakterystyczne, połączone HP wpisane w koło.

Dzięki temu, nie znając roku produkcji, możemy po samym sposobie cechowania symbolu "HP" zawęzić okres z którego pochodzi szyna. Można też dodać, że szyny HP z roku 1981 cechowane były zupełnie inaczej, bo od maja 1970 r. zmieniły się normy i z szyn znikły m.in. nazwa przewoźnika (P.K.P.), nr fabryczny producent, czyli w przypadku HP nr "22", miesiąc produkcji przybrał formę cyfry rzymskiej, a rok produkcji ograniczono do dwucyfrowej końcówki. Pojawiła się też charakterystyczna strzałka oznaczająca kierunek walcowania. Poniżej szyny HP z czerwca 1970 (zmiana sposobu cechowania) i kwietnia 1981 (z roku o który podejrzewałeś szynę, której zdjęcie zamieściłeś) obrazujące to o czym napisałem wyżej:

Szyny HP 70 VI S49 i HP 81 IV S42.jpg


Wracając do zmiany sposobu cechowania w 1964 r., zmiana taka nastąpiła również na szynach Huty Kościuszko. Jednak na szynach HK nastąpiło to nieco później, niż na szynach HP, bo w połowie roku. Poniżej szyny HK z maja 1964 i sierpnia 1964, dobrze obrazujące "stary" i "nowy" ( nr fabryczny "20" bez ramki, HK bez wpisania w koło) sposób cechowania.

HK 1964 zmiana sposobu cechowania.jpg

Powyższe szyny zlokalizowane są na linii nr 221 Gutkowo - Braniewo.

Na zakończenie cecha producenta, który jeszcze nie był prezentowany w temacie. Łubek oznaczony FL 16 A VOH 35 czyli z 1935 roku. Zlokalizowany na torze szlakowym, w toku prawym (patrząc w kierunku Braniewa), tuż za mostem kolejowym w Pieniężnie (na rzece Wałszy). Łączy szyny S49 Huty Pokój z lat 1953 i 1965.

Symbol VOH prawdopodobnie oznacza Vereinigte Oberschlesische Hiittenwerke AG (VOH), zakład zlokalizowany w Gleiwitz czyli w Gliwicach. VOH przed wojną zajmował się wytwarzaniem m.in. produktów stalowych dla kolei Rzeszy (m.in. stalowe podkłady, łubki). Można też dodać, że nie produkowano w nim szyn kolejowych - przynajmniej tych normalnotorowych. Niestety nie znalazłem w sieci bardziej szczegółowych informacji o zakładzie... a i sam skrót VOH, może oznaczać innego producenta (choć zakład o którym napisałem pasuje mi najbardziej). Wszelka pomoc w doprecyzowaniu producenta przedstawionego łubka, oczekiwana i wskazana :LOL:.

Pieniężno - łubek FL 16 A VOH 35 tuż za mostem na Wałszy.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MSMK
GGM
Inną rzeczą jest powód, dlaczego w taki sposób korygowano datę produkcji ??? Wszak na cechowaniu dokładnie widać, że szyna jest starsza, więc raczej nie służyło to np. bardziej zyskownej sprzedaży "młodszego rocznika", bo można było np. całkowicie zatrzeć ślad starszego cechowania, a jednak tego nie robiono :niepewny: Nic rozsądnego nie przychodzi mi do głowy oprócz teorii np. kryzysu nękającego producenta / rynek zbytu (co w przypadku hut niemieckich w latach 20-tych jest całkowicie dopuszczalne, ale COCKERILL przed I w. św. funkcjonował raczej wyśmienicie) co powodowało zaleganie w zakładzie gotowych produktów lub np. jakiejś awarii / przestoju, powodujących, że np. szyny nie były do końca wykończone i wracano do nich w późniejszym terminie, zajmując się (po usunięciu awarii / przestoju) bieżącą produkcją, a nie "wadliwą/niedokończoną" partią szyn... Sam nie wiem, może coś, komuś, przyjdzie do głowy?
Możliwe, że z względów gwarancji.
Dziś zgodnie z warunkami technicznym, gwarancji udziela się od roku produkcji N (nawalcowanego na szyjce) do 31 grudnia N +5.
Myślę, że był to celowy zabieg przedłużający gwarancję.

Tylko czy w 1992 Huta Kościuszko walcowała szyny tak lekkie jak S24 ?
Tak, Huta Kościuszko/Królewska miała i nadal ma szyny lekkie (między nimi S24) w programie produkcji.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Nie zgadnę , choć ten niebieski oszklony budynek jest mi jakby znany, może w okolicy Łęczycy, lub na Chojnach w okolicy ulicy (się zrymowało niechcący) Tuszyńskiej.