• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Kontynuujemy wędrówkę po helskich wąskotorówkach. Jak napisałem wcześniej, wojsko korzysta nadal z około 15-17 km kolejki. Różne źródła, różnie podają, ale faktem jest, że między Helem a Juratą, jest całkiem intensywnie eksploatowana sieć kolejowa o prześwicie 600 mm. Mnie udało się przejść, a nawet przejechać drezyną, około 2,5 km i z tego tylko fragmentu pokazuję cechy producentów, a jest co pokazywać, gdyż materiał torowy jest z całej Europy i bardzo odległych czasów.

1. UNION 1886 , ale w odróżnieniu od młodszych jest pełna data i nieznanego mi znaczenia literka D.

DSC_0494-crop.JPG



2. H.WENDEL 08

DSC_0457-crop.JPG


3. R. S. W. 1897. I Rheinische Stahlwerke, Duisburg-Meiderich

DSC_0515-crop.JPG


4. EISENWERK KRAEMER 1911 z St._Ingbert w Kraju Saary.

DSC_0523-crop.JPG


5. HUTTE FRIEDE. 1913. Lotaryngia Hüttenverein Aumetz-Friede

DSC_0455-crop.JPG


6. Р.Г.З. - Рыковский государственный завод, wcześniejsze РБМО-Русско-Бельгийское металлургическое общество, oczywiście później ten zakład zmienił nazwę na Орджоникидзевский государственный завод ( О.Г.З.) i następnie Енакиевский государственный завод ( Е.Г.З.)
Dane te uzyskane od Mistrza Jarząbka!
DSC_0500.jpg



Kolejne w przygotowaniu, za które to tradycyjnie odpowiada Paweł R. we współpracy z nieocenionym Jarząbkiem! :cool:
 
Ostatnio edytowane:

Rozczochrany

Aktywny użytkownik
MSMK
Ryki ładownia. Szyna z toru w kierunku Dęblina. Według informacji z wiki rok z cechy pokrywa się z datą elektryfikacji linii. Tu jednak mam wątpliwości, ponieważ byłem wtedy bardzo młody i nie mogę tego pamiętać, a jak przez mgłę pamiętam jeżdżące tędy parowozy z piętrusami na haku,
140E3DE9-D4C6-4E4F-B6DD-2E48F0FA3DCC.JPG

Zdecydowanie bardziej pasuje mi (na elektryfikację) data z cechy na szynach w kierunku Łukowa
CF82641D-0613-4E6C-90BF-372651B04F08.JPG

Poniżej jeszcze kilka cech z szyn na torach bocznych. Najstarsza z nich jest z '59. Być może jest to data powstania bocznicy przy stacji w Rykach. Skłaniam się ku temu po informacji, którą posiadłem dzięki Jarkowi (@ksiezyc_nad_gieesem ). Według jego informacji nie ma żadnej wzmianki na temat bocznicy w tym miejscu do roku'54.
CCBD34CC-CE66-4DCF-B6D8-DC78D394F580.JPG

B1404E6C-2318-46C1-9210-096680FE7B9C.JPG

B7D31398-F2C9-4DAF-B66E-E690ED8FE87E.JPG

F7A2D668-C3B4-4A7C-8622-37255653E2F3.JPG
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
A oto moja prywatna szyneczka.
szynka1 20190811.jpg
szynka3 20190811.jpg
Stoi sobie w moim ogrodzeniu w Przemyślu.
Wąskotorowa, wysokość całkowita 88 mm, szerokość główki 41 mm. Czyli mniej niż S18 a więcej niż S14, prawie to samo co austrowęgierskie S. XXX.
Cecha - wg. mnie BURBACH 17.
Czyli Burbacher Hutte - Burbach - Saara.
A "17" ? Rok produkcji raczej zapisywano czterocyfrowo, czyli czyżby to było "S17" a rok produkcji nieznany ?
Polecam się wiedzy znawców tematu...
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Jeśli to szyna wąskotorowa to tym bardziej cenne znalezisko, ponieważ bardzo rzadko na takich jest cecha producenta, jak do tej pory spotkałem tylko jedną z cechą, natomiast często są to oznaczenia np.K10, H10 ,S10 itp.
Prawdziwi znawcy odeszli stąd bo nie mogli znieść pitolenia tego tęczowego oszołoma.
 

torowy

Znany użytkownik
Szyna z jędrzejowskiej wąskotorówki - przepust nad okresowym ciekiem, w okolicy wschodniej granicy Jędrzejowa. Jak widać, na wąskotorówki trafiła nawet szyna z Huty Katowice. Zapewne została zamontowana w okresie schyłkowym PKP.
Szyna: typ S49, wyprodukowana w październiku 1982 roku.
Mam kilka pytań:
1. Obecnie - szyna S49 to szyna oznaczana jako typ 49E1. Czy na obecnie produkowanych szynach można znaleźć oznaczenie S49, czy też już stosowane jest tylko 49E1?
2. Czy w okresie od czasów, gdy zaczęto produkować ten typ szyny w Hucie Katowice do czasów nam współczesnych, zmieniły się parametry techniczne tej szyny (gatunek stali, zakres twardości)
3. Czy kreski na szynie z 1982 roku oznaczają: gat. R260, twardość 260-300 HBW?
4. Gdzie można znaleźć opis znaczenia kwadratu i jego odmiany?
szyna_jw.JPG
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
No to się nie spodziewałem że mam taki rarytas, z dwoma cechami w odstępie mniej więcej 2 m. W tym samym ogrodzeniu mam jeszcze dwie szyneczki wąskotorowe ale mniejszego kalibru (H=65 mm czyli mniej więcej S.V, S.7) i bez cech.
U mnie trochę postoi, pewnie mnie przeżyje.
W Przemyślu dość często w ogrodzeniach bywają szynki, czy to z rozbiórki sieci fortecznych feldbahnów, czy też normalnotorowe - w czasach normalnego wielkiego PKP w co drugiej rodzinie był co najmniej jeden kolejarz. Trzeba będzie częściej zabierać na spacer jakiegoś fotkoroba.
 

torowy

Znany użytkownik
Otwarcie dla szerokiej publiki, w dniu 17 sierpnia, lokomotywowni Odolany było jedyną okazją do spokojnego przyjrzenia się szynom na jej terenie. Ponieważ szyny nie były moim priorytetem w tym dniu, więc poświęciłem im niewiele czasu, ale co nieco "wyniosłem" na fotach.

Na terenie warszawskiej lokomotywowni PKP Cargo w Odolanach pozostało jeszcze sporo starych szyn. Część z nich została już zdemontowana i zapewne niedługo pojadą tam, skąd trafiły na kolejowe szlaki.

Na zdjęciu, z pięknie zachowanym cechowaniem, szyna typ S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w listopadzie 1951 roku.

huta_pokoj.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Z mojej Krośniewickiej wycieczki.
Na stacji, koziołek z dwoma szynami z Huty Pokój jedna może być( po tej znalezionej przez Piotrka z firmy Hoesch która wzbudziła tyle kontrowersji ) uważana za drugą najstarszą znalezioną, pokazywaliśmy te szyny już ale z kronikarskiego obowiązku pokażę jeszcze raz.

Całkiem współczesna FH 1903

DSC_0348-crop.JPG


I druga jak ja to widzę FH 1842

DSC_0349-crop.JPG


Następna popularna a jednak ciekawostka nie jak zwykle B.V.G Bochum tylko S.T. i. Bochum z lipca 1883 roku.

DSC_0350-crop.JPG


A tu już "zwykła" ciężko z odczytaniem roku ale na pewno to 18??

DSC_0351-crop.JPG


Huta Kościuszko.

DSC_0356-crop.JPG


Eisenwerk Kraemer 1895 chyba.

DSC_0357-crop.JPG


Zagadkowa bo producent znany a przeznaczenie nie bardzo, podobną znaleźliśmy z Piotrkiem dawno temu w Piasecznie do dziś nie udało się odszyfrować przeznaczenia tej szyny, ale jeszcze nie umieramy.
Cała cecha na dwóch zdjęciach А.О.Б.Р.З. - Акционерное общество Брянского рельсопрокатного, железоделательного и механического завода. Briańsk - styczeń 1892.

DSC_0358-crop-crop.JPG


DSC_0359-crop.JPG


Już poza stacją na szlaku.

DSC_0382-crop.JPG


Huta Królewska 1914

DSC_0383-crop.JPG


Mała ciekawostka Osnabruck lub Osnabrueck zamiennie można spotkać te dwie cechy, jeszcze nie wydumałem kiedy jaką, taką z dodatkową literką E spotkałem po raz pierwszy, a może nie zauważyłem dotychczas.
1921.

DSC_0384-crop.JPG


I znów Król Albert z tego samego roku co poprzednia, spotkałem takich kilkanaście na całej trasie którą udało mi się przejść.

DSC_0385-crop.JPG


Dziś tylko tyle, dalszy ciąg nastąpi.

Szczególne podziękowania mojemu mentorowi Koledze Jarząbkowi za pomoc w określeniu stopnia mojej niewiedzy i identyfikacji tego czego nie potrafię rozpoznać.
Mimo iż go tu nie ma to jednak jest.
 
Biały Dunajec (można rzec królestwo szyn w ogrodzeniach posesji ;) bo właściwie na co drugiej posesji można wypatrzeć szyny kolejowe, niekiedy niezwykle ciekawe i stare, jako słupki ogrodzenia - ale o tym w jednym z następnych wpisów) i trzy zdjęcia tej samej szyny wąskotorowej (nie mogłem oprzeć się, aby za każdym razem nie zrobić jej fotki, zachodząc co drugi dzień do położonego obok niej sklepu :LOL:).

KRUPP 1943 K10 Pomimo, że cyfra "9" do złudzenia przypomina cyfrę"8" bez wątpienia jest to szyna z 1943 roku. Charakterystyczne logo (trzy zachodzące na siebie koła), stalowego giganta z Essen, pojawiło się na szynach na początku lat 1930-tych. Prawdopodobne cechowanie typu szyny "K 10", jest pewnym odejściem od normy, bo zazwyczaj typ ten cechowany był jako "S 10" (opracowany w II połowie XIX wieku). A może K10 oznacza coś innego ?

KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (1).jpg


KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (2).jpg


KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (3).jpg