• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
I trzecia, niesamowita uwaga, spostrzegawczość i wiadomości, chciałbym też tam móc i wiedzieć, żaden tęczowy pajac nie zastąpi tego człowieka.

Szyna z Kerczu zidentyfikowana na podstawie fragmentu znalezionej przez Piotrka, szacunek Jarząbku.
Nasza.

DSC_0238-crop.JPG


I materiał porównawczy.

Керчь Г.М.З.-VIII-1931-T III AT - obecnie-Азовста́ль.jpg


Na zakończenie dwie niezidentyfikowane, a w zasadzie ogryzek jednej i druga cała, może kiedyś może ktoś.
....... gues 88

DSC_0210-crop.JPG


ISB lub IS8 ?

DSC_0222-crop.JPG


Myślę coraz częściej o stronie poświęconej cechom na szynach, ale ja trochę jestem wycofany elektronicznie i nie potrafię tego zrobić, szkoda żeby to w chwili upadku forum, a taki nastąpi z pewnością, zginęło w pomroce bylejakości jaka zalewa nasz ukochany kraj.

Ja zwykle dziękuje za uwagę, wszelka pomoc w identyfikacji pożądana.

Serdeczne podziękowania dla moich towarzyszy, dzięki Piotrki bez Was tego by nie było.
 
Bez cechowo ale nadmorsko szyny wąskotorowe wydobyte z plaży w rożnych miejscach miedzy Kuźnicą a Chałupami ale bliżej zapory z parowozów
Szyny pochodzą z elementów infrastruktury która po wojnie służyła do transportu drewnianych pali które były wbijane w dno bałtyku a stoja do dziś jako palisady spowalniające prądy morskie.
Szyny także mało skorodowane
IMG_20190612_092407.jpg
IMG_20190612_092454.jpg


Oraz bonusik stalowy podkład do wąskotorówki :) niestety zniknął z plaży ;) ale pomieżę rozstaw i podam wymiar także kilka zdjęć jeszcze dodam:). Ten cylinder to of FLAK 88
IMG_20190612_092742.jpg
IMG_20190612_092750.jpg
IMG_20190612_092852.jpg
 
Przed modernizacją linii Siedlce - Hajnówka było sporo ciekawych cech na szynach. Większość udało mi się rozpoznać bo wystąpiły w tym wątku, kilku jednak nie było lub przegapiłem:
1. DOWLAIS STEL 5.76 KIEW BREST
2. K . S. W. 1900
3. MБ. 79 ИІИНШ РV
4. C. З. I.?? I. 80. O. Ю. З. Ж. Д.
5. CTAЛЬ A.O.Б.З. VI/87
6. B.C.З. IX 89
7. KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА І.A.M. XI 1940 Γ.
Pomoże ktoś w ropoznaniu producentów?
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
1. DOWLAIS STEL 5.76 KIEW BREST
2. K . S. W. 1900
3. MБ. 79 ИІИНШ РV
4. C. З. I.?? I. 80. O. Ю. З. Ж. Д.
5. CTAЛЬ A.O.Б.З. VI/87
6. B.C.З. IX 89
7. KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА І.A.M. XI 1940 Γ.
Pomoże ktoś w rozpoznaniu producentów?
Pierwsza to może być walcownia Dowlais Ironworks w Dowlais niedaleko Merthyr Tydfil w Walii, była jeszcze jedna o tej nazwie w Cardiff ale nie miała we wspomnianej słowa Steel.
Założona w 1759 myślę że szyna była przeznaczona do budowy linii z Kijowa do Brześcia (se tak to tłumaczę).


Co do reszty to z pewnością coś by wiedział Jarząbek, ale go tu już nie ma.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
A jakieś zdjęcia kolego, popatrzylibyśmy sobie, może ktoś coś już widział, ja na przykład, w pracy zamiast opowieści co moglibyśmy zmienić/ulepszyć/zepsuć, wolę choćby nieudolny szkic, choć wyobraźnię mam i wiem o czym mowa, wolę obrazki.
Do dzieła kolego.:)
 
7. KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА І.A.M. XI 1940 Γ.
KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА = Кузнецкий Металлургический Завод им. Сталина.
ІA.M. = szyna typu IA (Ia, czyli o wadze 43,57 kg/mb.) [raczej nie powinno tam być kropki pomiędzy I i A], uzyskana w procesie martenowskim (M.).
XI 1940 Γ. = wyprodukowana w listopadzie 1940 roku.

Olbrzymi kombinat metalurgiczny w azjatyckiej części Rosji, zlokalizowany w Kuźniecku (obecnie Nowokuźnieck), w obwodzie kemerowskim. Jego budowę rozpoczęto w kwietniu 1929. Pełna nazwa zakładu brzmiała Кузнецкий Металлургический Завод им. И.В. Сталина czyli Kuźniecki Zakład Metalurgiczny imienia Iosifa Wissarionowicza (I.W.) Stalina, choć należy dodać, że już w 1931 r. nazwa ta ulegała zmianie na Кузнецкий Металлургический Комбинат (KMK) czyli Kuźniecki Kombinat Metalurgiczny. Pomimo to na szynach cechowano dalej KУЗ.М.З.им.СТАЛИНА. W 1941 cechę zmieniono na K.М.З. им. СТАЛИНА a dopiero po 1945 r. (lub jeszcze w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej) zaczęto cechować nazwę КМК им. СТАЛИНА. Obecnie zakłady noszą nazwę Новокузнецкий Металлургический Комбинат (HKMK) - Nowokuźniecki Kombinat Metalurgiczny. Poniżej linki do ciekawej historii kombinatu:
https://su-industria.livejournal.com/58586.html

https://ru.wikipedia.org/wiki/Новокузнецкий_металлургический_комбинат

Oraz przykładowe linki do poglądowych zdjęć szyn tego producenta:

https://www.avito.ru/moskva/mebel_i_interer/relcfragment_kuz.mz_im._stalina_a.m_ii.37_g_1152406752
gdzie jest szyna z lutego 1937 r. typu Ia. (KУЗ.М.З.им.СТАЛИНА ІA.M. II 37 Γ.)

http://safe-rgs.ru/863-relsy-kmk-imeni-stalina.html
gdzie są szyny z października 1949 typu R43 (czyli o masie 44,65 kg/mb) (КМК им. СТАЛИНА M 1949Γ. X Р43) oraz z września 1932 typu IIa (czyli o masie 38,42 kg./mb) (KУЗ.М.З.им.СТАЛИНА ІIA.M. IX 32 Γ.)

https://www.antik-war.lv/viewtopic.php?p=371792&sid=f8b5898f60db06b040c6874282c26720
gdzie jest szyna m.in. z maja 1941 (K.М.З.им.СТАЛИНА V 1941 Γ.)
 
Ostatnio edytowane:
KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА = Кузнецкий Металлургический Завод им. Сталина.
ІA.M. = szyna typu IA (Ia, czyli o wadze 43,57 kg/mb.) [raczej nie powinno tam być kropki pomiędzy I i A], uzyskana w procesie martenowskim (M.).
XI 1940 Γ. = wyprodukowana w listopadzie 1940 roku.

Olbrzymi kombinat metalurgiczny w azjatyckiej części Rosji, zlokalizowany w Kuźniecku (obecnie Nowokuźnieck), w obwodzie kemerowskim. Jego budowę rozpoczęto w kwietniu 1929. Pełna nazwa zakładu brzmiała Кузнецкий Металлургический Завод им. И.В. Сталина czyli Kuźniecki Zakład Metalurgiczny imienia Iosifa Wissarionowicza (I.W.) Stalina, choć należy dodać, że już w 1931 r. nazwa ta ulegała zmianie na Кузнецкий Металлургический Комбинат (KMK) czyli Kuźniecki Kombinat Metalurgiczny. Pomimo to na szynach cechowano dalej KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА. W 1941 cechę zmieniono na K.М.З. им. СТАЛИНА a dopiero po 1945 r. (lub jeszcze w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej) zaczęto cechować nazwę КМК им. СТАЛИНА. Obecnie zakłady noszą nazwę Новокузнецкий Металлургический Комбинат (HKMK) - Nowokuźniecki Kombinat Metalurgiczny. Poniżej linki do ciekawej historii kombinatu:
https://su-industria.livejournal.com/58586.html

https://ru.wikipedia.org/wiki/Новокузнецкий_металлургический_комбинат

Oraz przykładowe linki do poglądowych zdjęć szyn tego producenta:

https://www.avito.ru/moskva/mebel_i_interer/relcfragment_kuz.mz_im._stalina_a.m_ii.37_g_1152406752
gdzie jest szyna z lutego 1937 r. typu Ia. (KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА ІA.M. II 37 Γ.)

http://safe-rgs.ru/863-relsy-kmk-imeni-stalina.html
gdzie są szyny z października 1949 typu R43 (czyli o masie 44,65 kg/mb) (КМК им. СТАЛИНА M. 1949Γ. X Р43) oraz z września 1932 typu IIa (czyli o masie 38,42 kg./mb) (KУЗ. М.З. им. СТАЛИНА ІIA.M. IX 32 Γ.)

https://www.antik-war.lv/viewtopic.php?p=371792&sid=f8b5898f60db06b040c6874282c26720
gdzie jest szyna m.in. z maja 1941 (K.М.З. им. СТАЛИНА V 1941 Γ.)
No i wszystko się zgadza! Mnie zaś, wydaje się, iż takiej jeszcze nie spotkałem, a kilka już miałem przyjemność napotkać w swym krótkim życiu.
No cóż. Być może to nic specjalnego, ale mam wątpliwości, gdyż nie podejrzewam sowietów, aby w 1940 roku na naszym terenie szyny kładli! Działało to raczej w drugą stronę, stąd moje zdziwienie.
 
No i wszystko się zgadza! Mnie zaś, wydaje się, iż takiej jeszcze nie spotkałem, a kilka już miałem przyjemność napotkać w swym krótkim życiu.
No cóż. Być może to nic specjalnego, ale mam wątpliwości, gdyż nie podejrzewam sowietów, aby w 1940 roku na naszym terenie szyny kładli! Działało to raczej w drugą stronę, stąd moje zdziwienie.
Szkoda że Kolega Nurzec nie zamieścił zdjęcia tej szyny, bo faktycznie, jeszcze chyba nie mamy tego producenta odnotowanego na terenie Polski.

Zastanawia mnie również to co napisałeś. Zapewne szyna ta mogła trafić na linię Siedlce - Hajnówka po czerwcu 1941, czyli ataku niemieckim na ZSRR. Przez kolejne lata wojny Niemcy wywozili z zajmowanych terenów co tylko mogli. Jednak możliwe jest również to, że zostawiła ją Armia Czerwona w 1944/45, kiedy parła do przodu, przekuwając za sobą linie kolejowe na szerokotorowe (z tego co wiem takie przypadki miały miejsce), a kiedy wojna się skończyła, Polacy mogli wykorzystać te szyny do odbudowy m.in. linii kolejowych na ścianie wschodniej.

Co do przekuwania linii kolejowych przez Armię Czerwoną przypomniała mi się następująca historia: W roku 2003 pewna firma kładła światłowód dla Netii, na odcinku z Piły do Chodzieży. Prace firmy polegały m.in. na kopaniu ok. 1,5 m. rowu. Pamiętam, że część prac przebiegała tuż obok linii kolejowej z Piły do Bydgoszczy, dosłownie kilka metrów na północ od toru szlakowego na odcinku w pobliżu ul. Wawelskiej. W okolicach pilskiego Leszkowa prace prowadził tzw. "kret" gdzie przebito się pod nasypem kolejowym na druga stronę, z ul. Wawelskiej na ul. Na Leszkowie. Dalej kopano przy drodze, m.in. obok cmentarza wojskowego z okresu I w. św. Wracając jednak do tematu, w pobliżu w/w odcinka od ul. Wawelskiej w kierunku Piły Gł. , pracująca niemal równolegle do toru koparka, natrafiła w pewnym momencie na spore trudności. Okazało się, że pod kilkucentymetrową warstwą ziemi, na odcinku kilkudziesięciu metrów zalegały stare, kolejowe podkłady betonowe. Niby nic, wszak prace prowadzone były przy linii kolejowej, w dodatku obok byłego już wówczas poligonu wojskowego w Pile - stąd moje pierwsze przypuszczenia były takie, że stare podkłady wykorzystano kiedyś do utwardzenia jakiejś zapomnianej, polnej drogi dla pojazdów wojskowych, leżącej tuż obok torowiska... Tknęło mnie jednak to, że podkłady te wyglądały jakoś nietypowo.

Okazało się (po zmierzeniu metrówką pożyczoną od pracującego przy kładzeniu światłowodu kolegi), że dobrze widoczne na podkładach ślady po mocowaniach od szyn, były w szerszym rozstawie. Dokładnie 1524 mm - czyli podkłady pochodziły od toru szerokiego. Niestety zdjęć nie zdążyłem zrobić, a "opóźniające robotę" podkłady kolejowe szybko trafiły z powrotem do ziemi Firma kładąca światłowód zostawiała po sobie teren w tzw. "idealnym stanie". Do tej pory znam jednak lokalizację, gdzie podkłady przysypano ziemią. Zastanawiało mnie i nadal zastanawia... skąd pod Piłą znalazły się podkłady od toru szerokiego. Może zimą / wiosną 1945, podążająca za frontem, remontowana linia kolejowa od Bydgoszczy do Piły, była przekuwana przez Armię Radziecką na szerokotorową ? a może podkłady te, po prostu trafiły na poligon (z ZSRR), w celu utwardzenia polnej drogi dla czołgów ? Jeszcze kilka lat wcześniej, teren przez który kopano rów pod światłowód, wykorzystywany był m.in. przez jednostkę wojskową - Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile. Nie znalazlem do tej pory jednoznacznej odpowiedzi. A nie ukrywam, że zagadka tych szerokotorowych podkładów pod Piłą nurtuje mnie, w chwilach kiedy powracam do niej myślami. Być może ktoś coś wie na ten temat, jeżeli tak, to prosiłbym o podzielenie się informacjami.
 

torowy

Znany użytkownik
Czy słyszeliście o belgijskiej (?) walcowni ANCLEUR lub ANGLEUR. Spotkałem się z taką cechą na szynie: ANGLEUR IV 1926 NP 34 i informacją o 60 funtowej szynie ANCLEUR 60 LBS ASCE VB 1926.
 
Czy słyszeliście o belgijskiej (?) walcowni ANCLEUR lub ANGLEUR. Spotkałem się z taką cechą na szynie: ANGLEUR IV 1926 NP 34 i informacją o 60 funtowej szynie ANCLEUR 60 LBS ASCE VB 1926.
ANGLEUR - bez sprzecznie ANGLEUR z miejscowości Liège.
Np tu https://books.google.pl/books?id=Rf...nepage&q=angleur liege steel industry&f=false można przeczytać co nieco o tym producencie.

Obecnie jest to własność Arcelor Mittal.
http://copainsdavant.linternaute.com/e/arcelor-steel-belgium-980194

Szyna tego producenta była już prezentowana w temacie, we wpisie Kolegi Janka, #615 z 25 listopada 2018.

Poniżej zdjęcia małego fragmentu szyny, niestety bez cechy :(, jednaj z dwóch szyn, stojących przy bramie posiadłości, zlokalizowanej mniej więcej na przeciwko dworca PKP w Szczytnie (po drugiej stronie ulicy). Patrząc na profil szyny, musi ona pochodzić z lat 50-tych (początku lat 60-tych ?) XIX wieku i jest to najprawdopodobniej najstarsza szyna w Szczytnie.

Szczytno - szyna z ok. połowy XIX wieku (1).jpg


Szczytno - szyna z ok. połowy XIX wieku (2).jpg