• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Катавские заводы князя Белосельского
Można dodać, jako ciekawostkę, że ta ciekawa cecha nanoszona była w postaci К. З. КН. БѢЛОСЕЛЬСКАГО. z charakterystyczną literą "Ѣ" (ja), pochodzącą ze starej cyrylicy (litera używana do czasu reformy rosyjskiej ortografii w latach 1917–18, zastąpiona przez literę Е), oraz z literą "A" na końcówce napisu ...СКАГО. Nieco odbiega to od nazwy pisanej we współczesnym j. rosyjskim, czyli Катавский завод князя Белосельского z "E" i "O". Na zdjęciu widać również rzymską cyfrę II, oznaczającą miesiąc produkcji, za którą prawdopodobnie znajdowało się cechowanie МЦА. (w tym wypadku oznaczające "miesiąca lutego"). Pełne cechowanie szyn Zakładu im. Kniazia Biełosielskowo można obejrzeć np tu:
http://www.ruskompas.ru/users/0/albums/00249/12586.shtml

Tam też widzę (słabo), że szyna pochodzi z 1901 r.
Bardzo ciekawa cecha. A czy przypadkiem rok nie napisany jest w postaci cyfry "95" czyli 1895.
Л.Ф .Ж.Д. IIIIIIIIIII 95 Г.V ? (końcówka Г.V nie pewna), no i jeżeli pionowe kreski oznaczałyby miesiąc produkcji (w tym wypadku 11 kresek = listopad) to czym by była rzymska piątka na końcu (jeżeli jest to rzymska piątka ?).

Raczej Huta Kościuszko. Co ciekawe, szyna jest cechowana w bardzo charakterystyczny sposób, z moich obserwacji pojawiający się tylko w roczniku 1949, w postaci 49. S. po miesiącu produkcji. Nie wiem tylko, czy miało by to oznaczać szynę S 49 (z odwróconym oznaczeniem 49. S.) czy zdublowanie końcówki roku 1949 (49), a typ szyny to zwykła S. :niepewny: Kiedyś przedstawiałem już tego typu cechowanie, przypomnę więc je na zdjęciu niżej, z zapytaniem, może ktoś wie, czy zapis 49. S oznacza na 100% S 49 ??? Można dodać, że np. w "pobliskich" rocznikach 1947, 1948 i 1950 szyn S49 Huty Kościuszko występuje "poprawny" zapis "S. 49." typu szyny, i prawdopodobnie tylko w roczniku 1949 jest ta "anomalia" 49. S.

Szyna P.K.P. [20] 1949. # 49. S. HUTA KOŚCIUSZKO. z okolic wiaduktu drogowego w Lubominie.

P.K.P. [20] 1949. # 49. S. HUTA KOŚCIUSZKO. szyna obok wiaduktu drogowego w Lubominie.jpg
 
Po dokładnym przyjrzeniu się, na zdjeciu Kolegi Pawła (do którego odnosiłem się w poście wyżej) widzę jednak, raczej poprawny zapis typu szyny w sekwencji S. 49, tym bardziej zastanawia mnie cechowanie 49. S. bo skoro obie szyny są z 1949 roku i na jednej jest S. 49, a na drugiej 49. S. to już nie jestem pewien czy to przypadkiem nie jset zwykła S, a 49 jest zdublowanym rocznikiem.... :niepewny: Chyba bez pomiaru szyny się nie obędzie :LOL:
 

Kempol

Moderator
Zespół forum
Donator forum
MSMK
GGM
Dawno mnie tu nie było, kilka walzmarek z szyn u Naszych zachodnich sąsiadów, a dokładnie z okolic dworca w Hausach oraz okolic dworca w Fridingen.

49A9D7F0-BE17-440C-92E0-17A8CCB6414B.jpeg
ED3E6D22-1A2F-47C1-B2F5-29B43410EBEA.jpeg
D7774313-029D-4C1A-8319-C921F88BA66D.jpeg
843FF881-AE39-449E-B09D-A114E859EA0D.jpeg
FB3C3FA3-436D-48A4-B1F2-635A11B800AF.jpeg
AF6FB859-27E2-4503-B8A5-11F2CEB0E0A7.jpeg
5C2E105A-0C89-4936-A705-9BD07819411E.jpeg
F1FC873A-8CDC-44F8-9EB3-1512F187EAD8.jpeg
E553FD6C-70C4-4CCD-AD7A-E4E3F33576D8.jpeg
26E4CA51-A31A-4100-B892-1F7261D11921.jpeg


Oraz ciekawy sposób mocowania szyn do podkładów bez podkładek.
B43AA9F4-434E-4D07-98DD-E2B450C02CFA.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Na placu ładunkowym, przy ulicy Towarowej na stacji Kielce Herbskie zostały wbite w ziemię szyny kolejowe i połączone łańcuchem. Zapewne zostało to zrobione w okresie międzywojennym? Na szynach brak jakichkolwiek oznaczeń, z wyjątkiem jednej szyny, na której zachował się tylko fragment cechowania. Jeżeli 88 oznacza rok 1888, to szyna mogłaby pochodzić z okresu budowy szerokotorowej linii kolejowej, która połączyła Częstochowę Stradom z Kielcami.

szyn_kh2.JPG
szyn_kh.JPG
 
Jeżeli 88 oznacza rok 1888, to szyna mogłaby pochodzić z okresu budowy szerokotorowej linii kolejowej, która połączyła Częstochowę Stradom z Kielcami.
Jeżeli Koledze chodzi o szynę ze zdjęcia drugiego to niestety szyna jest o 100 lat młodsza. To szyna Huty Kościuszko: HK, z roku 1988: 88, z miesiąca lutego: II, typu S49: S49, uzyskana w procesie martenowskim:
1558362874399.png
, o normalnej odporności na zużycie N2:
1558364161353.png
(lub o zwiększonej odporności na zużycie TA, jeżeli zamiast jednej kreski jest tam symbol:
1558363007464.png
bo tego dobrze nie widać na zdjęciu.

Tak więc, myślę, że ogrodzenie zostało wykonane całkiem niedawno, być może w latach 2000-nych, bo raczej nikt nowiutkiej szyny, a raczej jej fragmentu, nie wykorzystałby do roli słupka nośnego podtrzymującego łańcuch... no chyba, że wykorzystano jakieś odrzuty, z "poprzycinanych" szyn, które np. akurat, ówcześnie wymieniano na stacji, wówczas ogrodzenie mogło by powstać i w 1988/89 r. jak i w latach 1990-tych.

Na zdjęciu Kolegi cecha jest obcięta, brak strzałki na początku cechowania, wskazującej kierunek walcowania oraz litery H z symbolu HK.
Pełna cecha, identyczna, z lutego 1988 wygląda tak:

HK 88 II S49 - Dobre Miasto tor nr 4, tok prawy, rozjazd nr 3.jpg


Przy czym warto zwrócić uwagę na tą pojedynczą kreskę na końcu cechowania, oznaczającą stal o normalnej odporności na zużycie N2. Dobrze to widać na poniższym przykładzie szyny HK z VI 1987:

HK 87 VI S49 - Dobre Miasto tor nr 3, tok lewy, rozjazd nr 8.jpg


Warto dodać, że w przypadku stali o normalnej odporności na zużycie N1, nie było by żadnego symbolu kreski, a w przypadku stali o zwiększonej odporności na zużycie TA, jest symbol dwóch kresek - krótszej na górze i dłuższej pod nią. Dobrze to widać na przykładzie poniżej, szyny HK z IX 1990 r.

HK 90 IX S49 - Dobre Miasto tor nr 1, tok lewy, rozjazd nr 28.jpg


W przypadku szyny ze stali o zwiększonej odporności na zużycie TB, na końcu jest symbol dwóch kresek, identycznej długości. Na koniec dodam tylko, że powyższe przykłady szyn S49 Huty Kościuszko z 1987, 1988 i 1990 roku pochodzą ze stacji Dobre Miasto.
 
top wtop. ... a tak fajnie, staro wyglądają ... :niepewny:
Miejsce w którym znajdują się szyny jest w sporej części niezmienione od czasów założenia stacji Kielce Herbskie. Sporo tutaj budynków z początków XX wieku. W takim razie najstarsze szyny z terenu Kielc, które gdzieś tutaj znalazłem pochodzą z lat 60-70 ubiegłego wieku :) Wyglada na to, że Kielce to już szynowa - historyczna - plaża.
 
B

Bdh****

Gość
Będąc w Lipiszu na wystawie zaliczyłem dwie stacje: Lipusz oraz Miechucino. Więcej o Miechucinie będzie w Opuszczonych stacjach, a szyny z Lipusza pojawią się jutro, pojutrze... trudno mi powiedzieć.

Lecimy.

Tak więc szyny znajdujące się tam to głównie Huta Pokój (lata 50. XX wieku). Za pomocą dzielnego taty ( ;) ) udało mi się parę takich szyn znaleźć.
IMG_20190520_174328.jpg
IMG_20190520_174402.jpg
IMG_20190520_174425.jpg
IMG_20190520_174545.jpg

IMG_20190520_174620.jpg

Byłby ktoś w stanie wytłumaczyć cechy iglic
IMG_20190520_174516.jpg

i... cokolwiek to jest? Nie studiowałem jeszcze budowy rozjazdu :/
IMG_20190520_174450.jpg