• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Myślę, że skrót EN pochodzi od nazwy firmy, o której dyskutowali Kol. Kempol i Stanisław, a mianowicie - Empresa Nacional Siderúrgica De Sociedad Anónima.
Natomiast litera W - oznacza, że jest to łubek wzmocniony.
Nie wymyśliłem, jeszcze niczego dla WB - może jakaś Walcownia B..., lub Walzwerk B ..., a może Witkowitzer Bergbau? ;)

Po chwilce:
Jeszcze jedno - zarówno skróty EN jak i WB są napisane identyczną czcionką, a może jakaś zmiana nazwy?
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
To może i mnie pomożecie.
Śruba jak śruba, oznaczenia na niej 49P może ma to związek z rodzajem szyny("S49) dalej 66, czyżby rok produkcji, no i na końcu moim zdaniem w kółku jest cyfra 15, cóż ona może oznaczać, kod/ oznaczenie producenta.

IMG_1806-crop.jpg


Śruba nie została wykręcona jak sugerowali moi koledzy z pracy, jeno znaleziona podczas rozbiórki torów z Fabrycznej.
 
Myślę, że skrót EN pochodzi od nazwy firmy..... Empresa Nacional Siderúrgica De Sociedad Anónima.
Szczerze mówiąc nie rozważałem producentów zagranicznych, bo nie wiem, czy cechowali by oni swoje produkty polską literą Ł oraz W od polskiego Wzmocniony w Ł49W, ale może się mylę i może ten trop jest dobry...

zarówno skróty EN jak i WB są napisane identyczną czcionką, a może jakaś zmiana nazwy
Trudno mi powiedzieć, podobieństwo rzuca się w oczy, spotkałem kilka łubek z EN i WB, wszystkie tylko 6-otworowe, ale te z EN są z pierwszej dekady lat 2000-nych, a te z WB z II dekady. Może faktycznie nastąpiła zmiana sposobu cechowania :niepewny:. Podobieństwo kroju liter i cyfr jest bardzo duże, ale może to być złudne, bo nawet łubki HK z ostatnich lat mają podobny krój liter i cyfr. Poniżej zdjęcie takiej łubki Ł 49W HK 16 (swoją drogą pomimo, że "Wzmocniona", nie wytrzymała obciążenia i pękła).

Ł49W HK 16.jpg


Cechowanie HK, na łubce z 2016 oznacza już Huta Królewska, a nie Huta Kościuszko. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Huty Kościuszko w dniu 9 lipca 2012. Natomiast jeszcze w 2000 r. wydzielono z Huty Kościuszko spółkę z o.o. Huta Królewska, której wyłącznym właścicielem od 2007 r. jest Arcelor Mittal (pełna nazwa firmy to ArcelorMittal Poland S.A. Oddział Huta Królewska), dlatego podejrzewam, że już na łubce z 2012, przedstawionej w poprzednim poście, skrót HK należy odczytać jako Huta Królewska, bo "oryginalne" łubki z Huty Kościuszko sygnowane były cechą HK gdzie litery były połączone ze sobą (a może robiła je także Huta Królewska (?). Ale w tym temacie (czy wspomniana łubka z 2012 może być produktem Huty Kościuszko czy Huty Królewskiej) może powinien wypowiedzieć się Kolega Marek, Kempol, najbardziej wtajemniczony w niuanse produkcji Huty Królewskiej :)
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
A jak myślisz były oznaczane parowozy produkowane na export do ZSRR? Literami czy bukwami?
A np szyny produkowane w Polsce dla Bułgarii, które sam tu prezentowałeś, to jak były oznaczone?
Producent zrobi to co ma w zamówieniu.
Po chwilce:
bo nie wiem, czy cechowali by oni swoje produkty polską literą Ł oraz W od polskiego Wzmocniony w Ł49W,
Literę W widać też na Twoich zdjęciach łubków polskiej produkcji.
 
Ostatnio edytowane:
:LOL::LOL::LOL: niby masz rację, tylko, że w przykładach wymienionych przez Ciebie, na szynie dla Bułgarii, czy tabliczce producenta na parowozie dla ZSRR, jest oryginalna nazwa/ logo frimy... tak więc jeżeli ENSIDESA robiła by łubki oznaczone EN, czemu nie miała by nanosić na nie, swoje oryginalnego logo - do obejrzenia w poście #542 ??? a zadowolić się nic nie mówiącym skrotem EN. Oczywiście wcale nie wykluczam, że to może być ENSIDESA, i trop jest dobry... Jednak nie wiem czemu, wyglądają mi one na produkt polski... może dlatego, że są z wyglądu (tzn. ze sposobu cechowania) tak "zwyczajne" i tak "swojskie" ;), a może te polskie Ł mnie tak zmyliło :LOL::LOL::LOL:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
może te polskie Ł mnie tak zmyliło :LOL::LOL::LOL:
Może ... Tylko mam wątpliwości, czy określenie tej litery jako polskiej jest właściwe. A przyjrzyj się jeszcze raz swoim fotografiom.
Łubki - Ł.jpg


I jeszcze jedna sprawa, znalazłem coś takiego. Zaprezentuję tylko najbardziej interesujący fragment:

Łubki wąsk - PN fragment.jpg




Jak widać na powyższym wycinku łubki do łączenia szyn wąskotorowych nie były cechowane. Ciekaw jestem co jest podane w normach branżowych dla szyn normalnotorowych odnośnie łubków. Niestety nie mogę nic znaleźć ...
 

CoCu

Znany użytkownik
Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego poziome zdjęcie system ustawia mi pionowo i aby wyglądało tak jak chcę muszę przed wstawieniem obrócić go w prawo
Jest to związane z tym, jak było robione zdjęcie, to znaczy czy poziomo czy pionowo. Aparat może to wiedzieć i zapisać informację o tym w pliku zdjęcia. Dzięki temu niektóre programy do wyświetlania zdjęć na podstawie tej informacji same obracają wyświetlane zdjęcie zgodnie z orientacją z jaką zostały zrobione.
Czasami może się więc zdarzyć, że w jednym miejscu zdjęcia ukażą się poziomo, a w innym te same pionowo, bo jeden program zdjęcia pokaże wszystkie tak samo, a inny niektóre obróci zgodnie z informacją zapisaną w plikach.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Ale zdjęcie tego łubka robiłem jako poziome, czyli tak jak w tej wygląda w tej chwili. Natomiast aby zachować poziomy układ zdjęcia, przekręciłem go przed wstawieniem w prawo.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Zgodnie z obietnicą kilka zdjęć z krótkiej wycieczki, coby Jarząbek mnie nie strofował, choć miał akurat rację.
Moi koledzy dzisiaj wystraszyli się deszczu, deszczyku porannego, w związku z tym nie pojechaliśmy na wycieczkę, w ramach rekompensaty, po ukończeniu zadań domowych, poszedłem na bocznicę do jednostki wojskowej na ul. Pryncypalnej, ponieważ w relacji zabrakło poszukiwań cech, chciałem to nadrobić niestety przyroda zwyciężyła, nie dało się przejść, zawróciłem i poszedłem na bocznicę do punktu skupu złomu wiodąca od stacji Łódź Chojny do ul.Tuszyńskiej, do ulicy Tuszyńskiej leżą stosunkowo nowe szyny bez cech, czy produkuje się szyny bez cechy producenta, czy to powszechny proceder?
Po przekroczeniu ul.Tuszyńskiej na krótkim odcinku znalazłem kilka szyn wszystkie z polskimi cechami.
Ale najpierw łubka czy łubek, czy to możliwe że jest z 1946 roku, o tych niewiele wiem, zresztą o szynach też , zdaję się na Waszą pomoc.

DSC_0013-crop.JPG


Szyny niemłode, ale chyba zostały ponownie użyte do budowy tej bocznicy, mało prawdopodobne że jest taka stara, ale sprawdzę.

DSC_0015-crop.JPG


Symbol za literami PKP SB lub 3B nie spotkałem takiego w cechach z Hutu Częstochowa, to kolejne moje pytanie.

DSC_0016-crop.JPG


Tych z huty bankowej jest najwięcej.

DSC_0017-crop.JPG


Krótka wstawka od łubka do spoiny, niecałe dwa metry i niespodzianka rocznik 190?

DSC_0019-crop.JPG


DSC_0018-crop.JPG


DSC_0023-crop.JPG


I kolejna zagadka dla mnie i pytanie związane z Hutą Częstochowa co oznaczają litery NP"S"

DSC_0024-crop.JPG


I na koniec powojenny produkt.

DSC_0026-crop.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
coby Jarząbek mnie nie strofował,
A co to ja jestem belfer czy też kapral? ;)
Ale najpierw łubka czy łubek, czy to możliwe że jest z 1946 roku,
Możliwe. Łubek wyprodukowany w Hucie Kościuszko - 1946. Nr 2 - jakiś rozmiar, dziś nie wiem co to znaczy.
zdaję się na Waszą pomoc.
zaiwaniasz jak pewien jegomość w złocistych okularach, na jeża strzyżony,. ;). Oczywiście ... pomożemy. ;)
Symbol za literami PKP SB lub 3B nie spotkałem takiego w cechach
Moim skromnym zdaniem - 3 to Huta Handtke w Częstochowie, a 8 to typ szyny - 41 kg/m.
Hutu Częstochowa, to kolejne moje pytanie.
Już tu są? ;):(
I kolejna zagadka dla mnie i pytanie związane z Hutą Częstochowa co oznaczają litery NP"S"
I dla mnie ...częściowo. S to oczywiście typ szyny - Średnia, natomiast NP to mogę przypuszczać, że jest to określenie normy, Norma Polska?
 
Symbol za literami PKP SB lub 3B
3 R 1931
3 czyli numer marki fabrycznej producenta, oraz litera R jak "rok" występująca przed rokiem (jak w R 1931) lub po nim (jak w 1928 R ).
Huta Częstochowa była swego rodzaju wyjątkiem wśród producentów, bo jako jedyna cechowała ten symbol "R" w różnych okresach produkcji: przed wojną, w czasie II w. św. i po wojnie. Dobrze to widać na szynach zaprezentowanych w poście #479 gdzie są zdjęcia szyn m.in. Huty Częstochowa, zarówno przedwojennych jak i powojennych, w poście #279 czy też w poście #441 gdzie jest szyna z 1941 r.

Niestety również nie wiem, ale skoro jesteśmy przy zagadkach :), to dorzucę do tego zdjęcie szyny Huty Kościuszko, typowej PKP-owskiej S49, cechowanej jednak dodatkową literą M. Może ktoś coś wie, co może ona oznaczać :niepewny:. Dodam, że takie szyny, w pojedynczych egzemplarzach, leżą w kilku miejscach, na torze szlakowym linii nr 221 Gutkowo - Braniewo, na odcinkach pomiędzy Bukwałdem, a Cerkiewnikiem czy pomiędzy Rogiedlami, a Lubominem.

Zdjęcie P.K.P. [20] 1953 # S.49 M (HK)

P.K.P. [20]  1953 # S.49 M (HK).jpg
 
Moim zdaniem jest to oznaczenie systemu wytwarzania - martenowski M.
Pewnie masz rację, ciekawe jest jednak to, że zarówno szyny Huty Kościuszko z 1952, S. z 1953 oraz S.42 i S.49 z 1954, jakie zaobserwowałem na szlakach kolejowych, nie posiadają tego M. Symbol ten widziałem tylko na S.49 z 1953, choć może są też S.49 z 1953 bez tego M, jednak osobiście nie spotkałem jeszcze takich szyn...

natomiast NP to mogę przypuszczać, że jest to określenie normy, Norma Polska?
Wracając do symbolu NP na szynie Huty Częstochowa, przypomniałem sobie, że w "Inżynierze Kolejowym" z końca lat 20-tych, pada niekiedy takie stwierdzenie jak "szyny typu normalnego polskiego", może więc symbol NP oznacza Normalna Polska, co zapewne odnosiło się do szyn typu S-26 o masie 42,5 kg/m.:niepewny:
Inżynier Kolejowy frg. artykułu.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Stasiu, tak pobieżnie teraz przejrzałem zdjęcia i widzę literę M na produktach Huty Królewskiej z 1927 i 1928 Zdjęcie Twoje z Dobrego Miasta i Marcina z Darłowa.
Niestety, nie na obu nie ma całości sygnatury, tak że nie wiem czy jest na szynie znak PKP.
Dziś, po południu widziałem szynę wyprodukowaną w przedwojennej Polsce, bez PKP, ale z literą M.
I tak się zastanawiałem, czy to szyna dla jakiegoś odbiorcy prywatnego w Polsce czy też dla odbiorcy niemieckiego. Nie mogę znaleźć tego zdjęcia, może jutro.:)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Jednak jeszcze dziś się udało a już myślałem, że ... śniło mi się. ;)I to są Twoje zdjęcia z Kościerzyny.:) Jest M - nie ma PKP. I pasuje, gdyż te szyny były dla FPK.

Huta Królewska-1928-Kościerzyna.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Chyba jednak za szybko doszedłem do takiego wniosku. W roku 1928 to jeszcze nie było mowy o Tow. Francuskim.
Ale poszukałem wśród wielu zdjęć, zapewne jeszcze nie wszystkich i zauważyłem, że cechę PKP i numer firmy zaczęto umieszczać m/w od końca lat dwudziestych XX w.
- Huta Bankowa - 1931,
- Huta Częstochowa - 1931,
- Huta Królewska - 1929,
- Huta Pokój - jeszcze jako Friedenshütte- 1930.
Oczywiście nie znam wszystkich zdjęć, dlatego mogą wystąpić jeszcze drobne różnice.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Ze skrótem NP już się kiedyś spotkałem, tyle że raz było to stylizowane, połączone NP za drugim normalne. O stylizowanym NP jeszcze nie mogę mówić, a drugi przypadek miał miejsce podczas rysowania wagonu transportera Cukrowni Opalenica. Zerknijcie w Stalowe Szlaki 3/2017 na stronę 31.
Dodam, że w obu przypadkach skrót NP występuje przy opisach profili hutniczych.
 
Ostatnio edytowane:
zauważyłem, że cechę PKP i numer firmy zaczęto umieszczać m/w od końca lat dwudziestych XX w
Symbol P.K.P. i numer marki fabrycznej pojawiły się w 1929. Nie znam zdjęć szyn z tymi symbolami, z roku 1928 i lat wcześniejszych. Szyny dla P.K.P. wszystkich czterech głównych producentów szyn, zlokalizowanych na terenie Polski (Królewska, FH, Bankowa i Częstochowa) sprzed 1929, cechowane były tylko rokiem i symbolem miesiąca (w różnej formie) oraz co najwyżej takimi dodatkowymi oznaczeniami jak np. "NP", "S" czy "M" (choć zdarzają się szyny bez PKP i nr fabrycznego jeszcze z 1929 - np. Huty Bankowej).

Zapewne norma wprowadzająca obowiązek cechowania nazwy przewoźnika (PKP) oraz numeru marki fabrycznej, została wprowadzona w 1929 (lub pod koniec 1928). Trochę szukałem czegoś na ten temat, ale niestety nic nie znalazłem. Do spisu jaki zamieściłeś, wprowadził bym korektę, bo mamy na Forum zdjęcie szyny Huty Częstochowa z 1929 gdzie jest już cechowane PKP i "3" (w poście#479).

Ze skrótem NP już się kiedyś spotkałem, tyle że raz było to stylizowane, połączone NP za drugim normalne
A może chodzi Koledze o PN, a nie NP ?

Zdjęcie: profil stalowy prawdopodobnie Huty Nowotki HN PN 160 1971 (Huta im. Marcelego Nowotki to powojenna nazwa Huty w Ostrowcu Świętokrzyskim, obecnie zakład nosi nazwę Huta Ostrowiec). Choć spotkałem się z tym, że symbol HN, tylko, że w wersji odwróconej :LOL:, czytany jako NH (z tym łukiem koła zębatego u góry), oznacza Nowa Huta, tylko, że wówczas na zdjęciu poniższego profilu byłby on naniesiony do góry nogami (?) w stosunku do symboli PN 160 1971.

Profil HN PN 160 1981.jpg


Tu PN, oznacza zapewne "Profil np. Niski" (?), ale może to również oznaczać np. "Polska Norma" [i dalej nr normy 160 (?)], czyli coś odwrotnego od "Norma Polska", o której wspominał Kolega Janek, we wpisie dotyczącym NP.... a może PN nie ma nic wspólnego z przedwojennym symbolem NP z lat 20-tych :LOL:. Profil na w/w zdjęciu jest elementem bramki, stojącej w Dobrym Mieście.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
A może chodzi Koledze o PN, a nie NP ?
Zdecydowanie chodzi o NP. I jednak spotkałem się trzy a nie dwa razy ;)
Tu stylizowane, rysunek pewnej nastawni, 1937
2.PNG

Kolejne NP, rysunek koleby z cementowni Górażdże:
a.PNG

Na koniec NP z rysunku transportera, ok 1950r. NP jest poprzedzone symbolem dwuteownika. Na rysunku są też ceowniki
3.PNG