• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Ciąg dalszy następuje ... dzięki fotografiom Krzysztofa.
Jako pierwsze zdjęcie szyny umieszczonej w rampie na terenie Stalowni Warszawskiej - sygnowana - 1879 г.

1879-Stal.Warszawska-KG.jpg


Na drugim zdjęciu widać sygnaturę firmy, która już gościła na naszym Forum, ale zdecydowałem się na zamieszczenie tego zdjęcia, gdyż jest naprawdę bardzo czytelne -
Д.Ю.М.О.-Донецко-Юрьевское Металлургическое Общество.

.Ю.М.О.-Донецко-Юрьевское Металлургическое Общество...jpg


C.d.n ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
No to jeszcze jedna, ale ... ale to już było. ;) Tyle, tylko, że wówczas nie za bardzo wiedziałem jak się do tego zabrać. Ponieważ wczoraj napisałem, że zdobywanie a także przekazywanie wiedzy sprawia mi przyjemność to też czynię swoją ... pow... nie, nie czynię swoją przyjemność. :)
Onego czasu Kol. Księżyc zamieścił kilka zdjęć, część się rozszyfrowała natychmiast a druga część czeka na swoją kolej. Ale pomalutku ...
Na szynie widać sygnaturę - Д.Г.З. - 1936 XI i cóż z tego wynika.
Jest to szyna wyprodukowana przez firmę. która pojawiała się tu już kilkakrotnie, tylko pod inną nazwą - Ю.Р.Д.М.О.- Южно-Русское Днепровское металлургическое общество. Ale nadszedł rok 1917 i ta nazwa przestała się podobać i huta od tamtej pory została nazwana - Югосталь Д.Г.З. -
Им.Дзержинского . brrrrrr.:( Szyny jak widać były sygnowane literami Д.Г.З. i rokiem oraz miesiącem, później sygnatura została skrócona tylko do litery Д. Ponieważ na zardzewiałej szynie łatwo pomylić literę A z literą Д radzę dobrze uważać.
A oto i powtórka ...

Д.Г.З.[d.Ю.Р.Д.М.О.] -1936-XI-Tyśmienica-18.08.12-KnG.jpg


I tu też c.d.n... :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Wróciłem do zdjęć, które zamieściliście, a które nie dają mi spokoju.
Fragment nr 1 - szyna sygnowana Алек Сталь З. -1882 IIII, sfotografowana przez Pawła w Piasecznie,
Fragment nr 2 - szyna sygnowana Алек Сталь З. -1882 II, sfotografowana przez Jarka w Pilawie.
Fragment nr 3 - szyna sygnowana tylko -1882, sfotografowana na terenie Stalowni.
Bardzo podobny wygląd cyfr oraz bukwy г.
W tamtym okresie oraz niedalekiej odległości od Stalowej chętnie używano przymiotnika Aleksandrowski; Ulica Aleksandrowska, Plac Alkesandryjski, Park Aleksandrowski, ale ... ja nic nie sugeruję. Ot, takie sobie marudzenie starego człowieka. :(

Алек Сталь З.-1882-Porównanie.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
To najciekawszy dział tego forum, dlatego marudzenie jest tu jak najbardziej pożądane, ponieważ jest twórcze.
Jako też z urodzenia maruda uwielbiam takie marudzenie.

Miałem dziś sen, na jawie jakby ktoś pytał.

Widziałem.

Centralne Muzeum Cech Szyn.

Dyrektor Kolega Jarząbek, Kolega Stanisław sekcja historyczna, ja i inni koledzy sekcja poszukiwacza, setki metrów korytarzy a w nich na ścianach gabloty z oryginalnymi fragmentami szyn, lub kopiami wykonanymi w muzealnej walcowni, pod kierunkiem Kolegi Kempola, biblioteka, sale multimedialne, laboratoria wyposażone lepiej niż w DARPA, dorośli zasypujący personel pytaniami, dzieciaki z otwartymi buziami obserwujące proces walcowania, lub przebieg badań, kolejna tajemnicza cecha odszyfrowana, zwykły dzień.
Ale bajka co nie.
 
Ostatnio edytowane:
Witam.
Szanowni Użytkownicy Forum,

W odpowiedzi na sugestie niektórych z użytkowników wprowadziliśmy opcję dołożenia się przez was na rzecz kosztów utrzymania forum oraz jego rozwoju. Od dzisiaj istnieje możliwość zostania donatorem forum.

Osoby które otrzymają ten zaszczytny tytuł będą posiadały przy swoim nicku specjalne oznaczenie jako Donator forum oraz nie będą im się wyświetlały na forum żadne reklamy. Dodatkowo użytkownicy nie mogą wyłączyć wyświetlania stopki takich użytkowników.

Z czasem chcemy dodać dodatkowe opcje dla Donatorów tak by jeszcze bardziej docenić te osoby.

Jak zostać donatorem?

Klikamy na górnej listwie na swojego nicka, a następnie wybieramy opcję Ulepszenia konta. Tam zaś pojawia się nam opcje które możemy wybrać:

  • comiesięczna donacja w wysokości 7 zł
  • półroczna donacja w wysokości 40 zł
  • roczna donacja w wysokości 75 zł
Donacja jest możliwa dzięki serwisowi PayPal i można ją zrobić nawet nie mając tam konta - wystarczy posiadać kartę płatniczą lub kredytową.

Dla osób które nie mają karty i nie mają konta PayPal (na które można zrobić przelew z własnego konta) mogą wpłacać donacje na poniższe konto:

85 1140 2004 0000 3102 3839 5296

W tytule przelewu proszę podać nick na forum oraz informację Donacja na rzecz forum.

Przykład: Donacja na rzecz forum - Corwin

Dodatkowo proszę o PW na forum z informacją o przelewie bym sprawdził na koncie.

Bardzo dziękujemy tym wszystkim którzy zechcą wesprzeć forum.modelarstwo.info
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
Centralne Muzeum Cech Szyn
Popieram!

Niestety, jako jegoż goście przyjdą tylko tacy pasjonaci/onaniści (niepotrzebne skreślić) jak my, plus, w ramach zerwania z upierdliwego wykładu, trzecia rocznika studentów AGH Wydział Metalurgii, plus czterech najlepszych uczniów Technikum Poligraficznego, aby sobie kroje czcionek pooglądali :) Ewentualnie można liczyc na jakiś kataklizm pogodowy, o ile Muzeum zostanie zlokalizowane w destynacji (hehehe) turystycznej.
To, co piszę, to nie kpina czy sarkazm, to prawda... To obecne czasy...

Nieprzejmowawszy się tym faktem, piszcie dalej, historia jest pasjonująca!! :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Dyrektor Kolega Jarząbek,...
A bardzo dziękuję Pawełku za to stanowisko, ale:
- czy to nie będzie poczytane, za nepotyzm. Obsadzanie stanowisk kumplami. :)
- ja już osiągnąłem wiek emerytalny,:(
- jestem samozwańczym Prezesem Instytutu Parowozów Niewyjaśnionych,:)
- jestem samozwańczym Rektorem Akademii Badań Wąskotorowych.:)
Nie chcę już dyrektorować, ale jeżeli mam coś jeszcze robić to mogę zostać ... Naczelnikiem XVII Wydziału -Archiwum X. (też samozwańczym).;)
I właśnie wyciągnąłem z tego archiwum jedną z szyn, którą sfotografowałeś w Piasecznie, a która do dnia dzisiejszego czekała na swoją kolej. ;)

.Г.З.-Орджоникидзевсий Государственный Завод-№ 13-Pias...JPG

Jest to szyna wyprodukowana w firmie - О.Г.З.-Орджоникидзевсий Государственный Завод-№ 13 mieszczącej się w miejscowości
Энакиево, którą na pewien okres czasu przemianowano na Орджоникидзе, na cześć pewnego bohatera tamtych czasów. :(
A wcześniej? Wcześniej to była firma, która już tu kilkakrotnie była prezentowana - Р.Б.М.О. - Русско-Бельгийское металлургическое общество.
Można zauważyć pewną ciekawostkę - О.Г.З. - cyrylica a znak № już nie.
 
Wróciłem do zdjęć, które zamieściliście, a które nie dają mi spokoju.
Teraz, to się boję napisać jakie mam w związku z tym przemyślenia ;):LOL:

Centralne Muzeum Cech Szyn.
Oczywiście z oddziałami w każdym województwie (ostatecznie tylu tu Kolegów na Forum, że tych stanowisk dyrektorskich i kierowniczych starczyło by dla każdego)... A Huta Królewska wypuściła by okolicznościową partię szyn cechowaną powiedzmy CMCS 2018, po jednej dla każdego zarządu kolejowego świata, a dla szejka z Dubaju oczywiście ze złota. ;)

plus czterech najlepszych uczniów Technikum Poligraficznego
:LOL: ja to bym obowiązkowo, co miesiąc (ba, co tydzień !), przyprowadzał grupę hutników przetapiających złom i samych złomiarzy, udzielając im szybkich szkoleń "jakie cechowania na szynach nie podlegają zniszczeniu" i co mają, w ramach pokuty, dostarczać gratis do muzeum ;) Jak by już tak był zachowany każdy producent, każdy rocznik i każdy typ szyny, tak skromnie, powiedzmy po 100 egzemplarzy danego cechowania (w razie co, lepiej się zabezpieczyć i mieć na wymianę z "obcymi" muzealnikami :LOL:) to mogli by sobie sprzedawać i przetapiać pozostałe egzemplarze do woli. Oczywiście każda szyna obowiązkowo podlegała by opisowi z jakiej stacji pochodzi lub z jakiego kilometrażu, jakiej linii... i to by była kara (te szczegółowe opisanie każdej szyny) dla dysydentów z PKP, odpowiedzialnych za to, że nie pozostawiono żadnych pamiątek na rozebranych liniach kolejowych, choćby w postaci wyeksponowanego, krótkiego, choćby 5 metrowego odcinka toru (z fragmentem cechowania na szynach ;)), z tablicą informacyjną, na każdej nieistniejącej już stacji....

...a kontynuując poniekąd wątek szyn naszego południowego sąsiada z Trzyńca.

Zdjęcie nr 1. TRZYNIETZ 1939 SM
Jak widać Niemcy nie próżnowali i jeszcze w 1939 zmienili cechowanie z TRZYNIEC na TRZYNIETZ (zdjęcie robione pod słońce - stąd te promienie). Szyna zlokalizowana kilkadziesiąt metrów za położonym w szczerym polu przejazdem drogowym na ul. Towarowej, w kierunku stacji Orneta.

TRZYNIETZ 1939 SM.jpg


Zdjęcie nr 2. PKP II 1964 S49 oraz VII 64 S49
Kompilacja dwóch fotografii szyn z Trzyńca, z roku 1964. Jak widać w roku tym, zmieniło się cechowanie zamawianych przez PKP szyn. Ta z lutego ma jeszcze nazwę PKP i pełny rok, ta z lipca pozbawiona jest już nazwy przewoźnika, a rok pisany jest dwucyfrową końcówką (w roku tym pojawiło się też charakterystyczne logo). Obie widoczne na zdjęciu szyny położone są w Ornecie, na torze szlakowym obok pozostałości przyczółków wiaduktu kolejowego, rozebranej w 1945 linii na Lidzbark Warm.

PKP II 1964 S49 TZ oraz TZ VII 64 S49.jpg


Zdjęcie nr 3. TZ MA 84 S49
Na koniec przykład szyny z 1984 r. z dość tajemniczym symbolem MA. Może komuś coś przyjdzie do głowy, co może on oznaczać. Początkowo myślałem, że może to skrót od nazwy miesiąca np. marca, ale szybko zweryfikowałem swoje domysły, bo marzec po czesku to březen, a maj to květen :LOL: i żaden miesiąc po czesku nie zaczyna się od liter "ma". W dodatku w latach 1980-tych huta w Trzyńcu zaprzestała cechować miesiąc na szynach. Przykład takiej szyny (z 1989 r.) zaprezentowany jest w poście #295 dotyczącym szyn Dobrego Miasta. Dodam, że prezentowana poniżej szyna, położona jest tuż za reliktem (patrząc na wzrastający kilometraż linii) niezwykle ciekawego, zamkniętego od dawna, wiaduktu drogowego, położonego ok. 700 m. na południe od stacji Cerkiewnik.

TZ MA 84 S49.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Jarząbku jaki tam nepotyzm, to wybór najbardziej odpowiedniego człowieka, a że swój, to przypadek.
Co do szyny z Piaseczna, w takich momentach wiem że warto marznąć, moknąć, tytłać się w błocie, po prostu warto.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Trochę głupio wyskakiwać w tak zacnym gronie z takimi prozaicznymi sygnaturami, ale obiecuję poprawę - w Zduńskiej Woli jest bowiem pewne ogrodzenie, circa 1km siatki wspartej na szynach. Z tego co pamiętam, cechy w większości są tam napisane cyrylicą i sądzę, że pamiętają czasy budowy DŻW-K. Postaram się wkrótce tam wybrać i sfotografować. Wszystko :)
Póki co, dwa cechowania ze Stegny:
IMG_20180828_094341.jpg

IMG_20180828_094412.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
z takimi prozaicznymi sygnaturami,
Tych producentów już gościliśmy, ale zdjęcia, które zaprezentowałeś są naprawdę bardzo czytelne, rzekłbym portretowe. Z pewnością pomogą przy innych identyfikacjach.
Z tego co pamiętam, cechy w większości są tam napisane cyrylicą i sądzę, że pamiętają czasy budowy DŻW-K.
Śpiesz się ... dla fotografujących jest to zły okres - krótki dzionek, za to wymarzony okres dla ... złomiarzy. Ciemno, zimno, pusto.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Trochę głupio wyskakiwać w tak zacnym gronie z takimi prozaicznymi sygnaturami, ale obiecuję poprawę - w Zduńskiej Woli jest bowiem pewne ogrodzenie, circa 1km siatki wspartej na szynach. Z tego co pamiętam, cechy w większości są tam napisane cyrylicą i sądzę, że pamiętają czasy budowy DŻW-K. Postaram się wkrótce tam wybrać i sfotografować. Wszystko :)
Póki co, dwa cechowania ze Stegny:
Zobacz załącznik 612486
Zobacz załącznik 612487
Kolego Dobrzyn - z jakiej przemijającej wąskotorówki/normalnotorowego szlaku pochodzi to klawe zdjęcie? Wygląda na tor wąski - Pomorze, Piaseczno - Nowe Miasto n. P.? czy inne precjoza?
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Ja też zaśmiecę trochę kolekcję cech, swoimi co prawda już spotykanymi, ale w stanie jakiego życzymy każdemu poszukiwaczowi.
Zdjęcia z różnych dni, z odcinka ŻKD od muzeum do stacji końcowej w Sztutowie.

DSC_0229-crop.JPG


DSC_0628.JPG


DSC_0629-crop.JPG


DSC_0630.JPG


DSC_0632.JPG


DSC_0633.JPG


DSC_0634-crop.JPG


DSC_0635-crop.JPG


DSC_0637-crop.JPG


DSC_0638-crop.JPG


I jeszcze moje przemyślenia, w każdej chwili trzeba być uważnym, ponieważ można znaleźć szyny z cechami w najmniej spodziewanym momencie.
I choć to znalezisko niespecjalnie atrakcyjne, z powodu powszechnego wręcz występowania, to mnie bardzo ucieszyło.
Zdjęcia wykonane podczas rejsu po kanale elbląskim, między i na pochylniach mnóstwo "infrastruktury" wykonanej z szyn, jeśli ktoś mieszka tam w pobliżu i może się przejechać autkiem, polecam, z pewnością można coś ciekawego znaleźć.


DSC_0519.JPG


Hoesch 1905

DSC_0519-crop.JPG


DSC_0572.JPG


Krupp ?

DSC_0572 (2)-crop.JPG


DSC_0592.JPG


Hoesch 1930

DSC_0592-crop.JPG