• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Kolejne pytanie do szanownego grona Miłośników Kolei (przepraszam, że tak ciągle o coś pytam, ale "pomocy znikąd" :D, i tylko tu, na Forum, można uzyskać jakąś sensowną odpowiedź). Na zdjęciu poniżej szyna Huty Bankowej ze stycznia 1927 r, zlokalizowana w Dobrym Mieście, na torze nr (101) bocznicy, za rozjazdem nr (100). Cechowana dość tajemniczym symbolem 81. Czy to jakiś typ szyny, a jak tak, to co on może oznaczać?
Zdjęcie nr 1. HB - 81 - I - 1927

Dobre Miasto. Bocznica. Tor nr 101, lewa. Za rozjazdem nr 100. HB-81-I-1927.jpg


Dodam, że na torze nr 100 prowadzącym na dobromiejską bocznicę, przed reliktem bramy, leży, prezentowana już przeze mnie kiedyś, szyna Huty Bankowej z tego samego roku 1927 ale z października, cechowana w miejscu, gdzie na zdjęciu wyżej jest "81", symbolem S-26 określającym typ tzw. polskiej szyny, opracowanej przez Ministerstwo Komunikacji w 1926 r. (S-26 ważyła 42,5 kg/m). Poniżej, dla przypomnienia, zdjęcie tej szyny, oraz podobnej z 1929, też z symbolem S-26, leżącej na odcinku za przystankiem Swobodna w kierunku wiaduktu w Knopinie, po prawej stronie toru, na początku km. 18.0 linii nr 221.

Zdjęcie nr 2. HB - S-26 - X - 1927

Dobre Miasto. Bocznica. Tor nr 100, lewa. Przed rozjazdem nr 100. HB-S26-X-1927.jpg


Zdjęcie nr 3. HB - S-26 - III - 1929

Odcinek przystanek Swobodna - wiadukt w Knopinie. Tor szlakowy, prawa. HB-S26-III-1929.jpg


Tak więc, czy symbol "81" na szynie ze zdjecia nr 1, oznacza biorąc pod uwagę jego lokalizację w sekwencji cechowania, jakiś typ szyny, na wzór oznaczenia S-26 na szynach ze zdjęć nr 2 i 3 ???

Taka ciekawostka z Pomorza.
Szkoda tylko, że na zamieszczonym zdjęciu widać rok produkcji, a nie widać nazwy producenta ;)

Nie uważacie, że cechowanie TRINEC jest o wiele bardziej "akceptowalne", niż niemieckie TRZYNIETZ :LOL: ale mam w związku z tym drugie pytanie. Czy spotkaliście może szynę tego producenta cechowaną hipotetycznie TRZYNIEC ? Hipotetycznie, bo w sumie to nie wiem, czy kiedy w 1938 Polska zajęła Zaolzie to szyny huty w Trzyńcu cechowane były polską nazwą TRZYNIEC, czyli czy Polacy zrobili coś na wzór tego, jak Niemcy zmienili nazwę na szynach na TRZYNIETZ.... Ciekawe czy w ogóle istniały szyny cechowane polską nazwą, ale chyba musiały istnieć, bo Zaolzie przejęte zostało w październiku 1938, tak więc niemal rok, do września 1939, jakieś szyny w "polskim" Trzyńcu chyba walcowano ??? A może zachowano nazwę TRINEC ? Może ktoś coś wie na ten temat, a może coś przeoczyłem i gdzieś już był podobny temat (może nawet zdjecie takiej szyny?):niepewny:

polska z 1949 roku, wiem że to nic takiego, ale zawsze coś.
Niby nic takiego, ale szyna ma już 69 lat, i jest zapewne o wiele starsza, niż 90% urzytkowników Forum ;), czas płynie nieubłaganie... niedługo szyny z lat 40-tych i 50-tych będą rzadkością, więc, jak już ktoś, kiedyś napisał "spieszmy się je fotografować, tak szybko odchodzą"....

Proszę bardzo. W środku pliku są dwa pliki excela; jeden z sygnaturami, drugi z typami szyn.
Na koniec przepraszam za off-top, ale po ściągnięciu pliku kolegi Jarka (wielkie podziękowania za stworzenie tych plików!), pomimo tego, że mam program WinRAR, plik nie chce się rozpakować (?), wyskakuje taka informacja (nieznany format lub plik zniszczony ???) - zdjęcie zrzutu ekranu poniżej. Może ktoś pomoże o co chodzi ? Dodam, że kolega Jarek wspomina o Excelu, ja mam wprawdzie tylko Apache OpenOffice 4, ale jest w nim arkusz kalkulacyjny, więc chyba powinien otworzyć plik w Excelu ? a może to jest przyczyna błędu jaki mi wyskakuje?

Zrzut ekranu.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Dziś na bocznicy do elektrociepłowni znów Trzyniec, ale całkiem nowa.

DSC_0133.JPG


I taka dziwna, według spisu Jarka może to być Азовста́ль Mariupol, ale czy tak jest.

DSC_0135.JPG


Może jednak litera A oznacza coś innego.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Strzebielino Morskie 9 XI 2018 r.
Cechy szyn jakie znalazłem
Kozioł oporowy przy rampie HOESCH 1914
IMG_20181109_123654.jpg


Na rampie szyny wkopane pionowo KRUPP 1898
IMG_20181109_124216.jpg


dł. mojego palca 8,5 cm:)
IMG_20181109_124234.jpg


Na peronie wskaźnik chyba W4 (nie zwróciłem uwagi) zamontowany na częściowo wykopanej szynie KRUPP 74 CJ lub CH ? dalej nieczytelne
IMG_20181109_125419.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Temat ... zamarł, :( w myśl powiedzenia - "dobrze żarło, ale ... zdechło".;)
A sam widziałem skrót c.d.n. kończący jeden z wpisów ... i co dalej?:( .
Wiem, że pogoda nie sprzyja wyjściom w plener. To może w ten sposób spróbuję coś tam rozruszać ...:)
Produkty Huty Piłsudski, wchodzącej w skład Wspólnoty Interesów.
Huta Piłsudski - Szyny BŻD&NS.jpg


C.D.N.
 
Może jednak litera A oznacza coś innego.
Nie oznacza, identyfikacja jak najbardziej prawidłowa, Azowstal.

Może dodam ;), że cechowania Azowstalu są najtrudniejszymi do odnalezienia / zauważenia, na szynach w "terenie", na szlaku... Mało rzucające się w oczy (zwłaszcza na zanieczyszczonej szynie), przez rdzę szybko tracące "wypukłość", niektóre roczniki posiadają wręcz ledwo wypukłe cechowanie. Można obstawiać w ciemno, że jak przez dłuższy czas poszukiwań, nie można namierzyć cechowania na szynie, to jest to na 90% szyna Azowstalu. Nawet jak już się uda znaleźć te "A" to bywa, że dalej jest trudność z odczytaniem miesiąca i/lub roku :LOL:

Według mnie, po 74 jest G. i początek cyfr, ponownie 7 ?..., lub w ułamku... coś na wzór już prezentowanej szyny w wątku #461

Wiem, że pogoda nie sprzyja wyjściom w plener.
Oj nie sprzyja, nie sprzyja. W warmińsko-mazurskim to już parę razy kałuże ścięło lodem.... w dodatku czasu brak, a o godz. 16.00 ciemno już się robi, więc o jakichkolwiek spacerach po pracy trzeba zapomnieć... szaro, zimno i po chwili ciemno jak w d ;) Tym niemniej zawsze coś ciekawego można wyszukać w zbiorach zdjęciowych dotychczas zgromadzonych. Dla odmiany, trzy zdjęcia wyróżniających się łubków, zlokalizowanych w Ornecie.

Zdjęcie nr 1. FL 16 A RSW 40. Łubek zlokalizowany na orneckim rozjeździe nr 38, produkt R.S.W. z 1940 r. opisany ciągle nie rozpoznanym symbolem FL 16 A, identycznym jak przedstawiony w poście #568 łubek KRUPPa z 1941.

Łubek FL 16 A RSW 40, Orneta, rozjazd nr 38.jpg


Zdjęcie nr 2. HP 1948 (prawdopodobnie HP, bo pełne cechowanie zniszczone nawierconym otworem). Najstarszy łubek produkcji polskiej jaki udało się dotychczas zlokalizować w Ornecie (producent Huta Pokój). Zlokalizowany na moście na Drwęcy Warmińskiej.

Łubek HP 1948, Orneta, most na Drwęcy Warmińskiej.jpg


Zdjęcie nr 3. HOESCH 1922. Łubek położony na torze w kierunku zakończonego kozłem odcinka, na nieistniejącą już bocznicę na lotnisko Drwęczno (przed wojną szlak do Słobit/Elbląga). Najstarszy łubek jaki udało się dotychczas zlokalizować w Ornecie.

Łubek HOESCH 1922. Orneta, zakończony kozłem tor na Drwęczno.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Jak napisałem wczoraj ... ciąg dalszy następuje, z tym, że ja czekam na ten drugi C.D.N., który ... jakoś nie następuje...:(

Wczoraj pokazałem rysunki szyn dla Bułgarii i Holandii, dziś zamieszczam łubki do nich, też wyprodukowane w Hucie Piłsudski.

Huta Piłsudski - Łubki-BŻD&NS.jpg


Są i szyneczki dla ... Brazylii.

Huta Piłsudski - Szyny Brazylia.jpg
 
Nie uważacie, że cechowanie TRINEC jest o wiele bardziej "akceptowalne", niż niemieckie TRZYNIETZ :LOL: ale mam w związku z tym drugie pytanie. Czy spotkaliście może szynę tego producenta cechowaną hipotetycznie TRZYNIEC ? Hipotetycznie, bo w sumie to nie wiem, czy kiedy w 1938 Polska zajęła Zaolzie to szyny huty w Trzyńcu cechowane były polską nazwą TRZYNIEC, czyli czy Polacy zrobili coś na wzór tego, jak Niemcy zmienili nazwę na szynach na TRZYNIETZ.... Ciekawe czy w ogóle istniały szyny cechowane polską nazwą, ale chyba musiały istnieć, bo Zaolzie przejęte zostało w październiku 1938, tak więc niemal rok, do września 1939, jakieś szyny w "polskim" Trzyńcu chyba walcowano ??? A może zachowano nazwę TRINEC ? Może ktoś coś wie na ten temat, a może coś przeoczyłem i gdzieś już był podobny temat (może nawet zdjęcie takiej szyny?):niepewny:
Szukajcie a znajdziecie ! (już gdzieś to napisałem:LOL:), otóż znalazłem w sieci zdjęcie szyny opisanej polską nazwą TRZYNIEC, położonej na torze stacji Treblinka. Wyjaśniła się zatem jedna z zagadek, która mnie nurtowała od jakiegoś czasu, a o której pisałem w cytacie zaprezentowanym wyżej...
Zdjęcie szyny znajduje się w galerii na stronie http://archeo.kolej.pl/galeria/www.pkp.com.pl/htmls/szyny.htm Autorem fotografii jest Paweł Wojtczuk. Zostało zrobione 15 października 1996 r., tak jak wspomniałem wyżej, na stacji Treblinka. Niestety obecnie Treblinka jest już odcięta od kolejowego świata :(, tory rozebrano w latach 2006-2009, tak więc i szyny, zapewne potraktowane jako złom, znikły na zawsze jako wsad do pieca.... a ta konkretna cecha to naprawdę "kawał historii"....

TRZYNIEC. 1939 SM. Fot. Paweł Wojtczuk

TRZYNIEC 1939 SM. Treblinka. 1996 r..jpg
 
Szyna -- 1880, Dęblin 29.07.2009, fot.T.S.
To chyba szyna rosyjska ponieważ widać rosyjska literę Г czyli год (rok)
Z całą pewnością rosyjska. Mam pewne przypuszczenia, w której z ówczesnych firm została wyprodukowana.
Kolego Janku, czy Twoje przypuszczenia co do producenta owej anonimowej szyny z 1880, z rosyjskim g jak god (rok) na końcu, aby nie odnoszą się do poruszanego już tematu Warszawskiej Stalowni Praskiej ??? Np. tu, w galerii Album: Stalownia Praska
http://www.tonz.org.pl/warszawa/infusions/hsgallery_panel/photogallery.php?album_id=8&rowstart=15
jest zdjęcie podobnej szyny, opisanej tylko rokiem 1882. Nie wiem tylko, dzięki czemu, autor zdjęcia (lub twórcy galerii) twierdzą, tak jak jest w opisie, że jest to "szyna wyprodukowana w stalowni". Bo to, że jest położona na terenie stalowni to jedno, ale że jest równocześnie jej produktem, to drugie :niepewny:. Jest w tym jednak jakaś logika. Wiemy jak traktowane były firmy polskie przez zaborców. Władze carskie mogły zezwolić na utworzenie stalowni, pod warunkiem, że jej produkty celowo nie będą mogły być sygnowane jakąkolwiek nazwą przypominającą Polskość tego miasta, np. nazwą Warszawa Praga itp. Tak więc może faktycznie, szyny z Warszawy na polecenie np. Sokratesa Iwanowicza Starynkiewicza (rosyjskiego generała, pełniącego obowiązki prezydenta Warszawy w latach 1875–1892) nosiły cechowanie tylko w postaci roku produkcji, co najwyżej zakończonego rosyjskim Г (g) od god - rok ?? Starynkiewicz reformował Warszawę na chwałę Carskiej Rosji, podkreślał, że jest rosyjskim patriotą, a jego polityka nastawiona była m.in. na pełną inkorporację gospodarczą, polityczną i społeczną Polaków z Rosją - byś może, jeden z powodów późniejszego przeniesienia stalowni w głąb Rosji. :niepewny:
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Kolego Janku, czy Twoje przypuszczenia co do producenta owej anonimowej szyny z 1880, z rosyjskim g jak god (rok) na końcu, aby nie odnoszą się do poruszanego już tematu Warszawskiej Stalowni Praskiej ???
No już cholera jasna nawet pomyśleć sobie w spokoju nie można. ;)
Dawno, dawno temu rozmawialiśmy wielokrotnie z Przyjacielem, na temat telepatii. Tylko żeśmy się zastanawiali który z nas jest nadawcą a który odbiorcą.
Np. tu, w galerii Album: Stalownia Praska
Akurat tej galerii nie znałem, ale już znam.
jest zdjęcie podobnej szyny, opisanej tylko rokiem 1882.
Zdjęcie starszej szyny, którą łączyłem w myślach z szyną dęblińską wykonał kiedyś Kolega i umieścił w galerii strony Kolejka Marecka., ale chyba bez logowania tam się nie zajrzy, myślę o galerii kolejki.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/forums.php
Próbuję się dziś skomunikować z Kolegą ( jak do tej pory nieskutecznie) aby dowiedzieć się szczegółów, nie tylko w tej sprawie.
Wiemy jak traktowane były firmy polskie przez zaborców.
Wiemy? ... a ja wcale nie jestem tego taki pewien. Ale to inny temat.
Wiem natomiast, że krój cyferek i układ na sygnaturach już trzech szyn jest taki sam - pałka zamiast jedynki i identyczne ósemki.
A czy to faktycznie jest produkt z Warszawy, dziś nie wiem. Miałem obejrzeć szyny w bramie stalowni, ale zostały zasłonięte blachą ryflowaną
Trzeba poczekać na silną wichurę, bądź na gołoledź.;)
Zobaczcie sami.
1879-1882.jpg
 
No już cholera jasna nawet pomyśleć sobie w spokoju nie można. ;)
:LOL::LOL::LOL: no kurka, to nie można już podzielić się swoimi przemyśleniami ;)
co do tego traktowania polskiego biznesu pod zaborami, ciągle pokutuje "Wóz Drzymały" i "Ziemia obiecana" Reymonta, gdzie bez udziału kapitału "obcego" trudno było założyć "czysto Polską" spółkę ;) taka polityka prowadzona przez zaborców była powszechna, ale faktycznie, to temat na inną dyskusję...

pałka zamiast jedynki i identyczne ósemki.
Ja bym dodał jeszcze te rosyjskie g z kropką, wszędzie jest, nawet na tej szynie z 1882, wprawdzie najsłabiej widoczne, ale tam jest :)
Coś mi się zdaje, że Kolega jest już blisko, rozwiązania zagadki cechowania szyn Warszawskiej Stalowni :D
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
to nie można już podzielić się swoimi przemyśleniami
Można, można ....:)
Coś mi się zdaje, że Kolega jest już blisko, rozwiązania zagadki cechowania szyn Warszawskiej Stalowni :D
No i co z tego? Tyle jeszcze jest niewiadomych zarówno w temacie Stalowni Warszawskiej jak i innych nierozszyfrowanych sygnatur czy też rozmaitych zagwozdek kolejowych.
I znów nasuwa się wielokrotnie wypowiadane zdanie zarówno przez Przyjaciela jak i przeze mnie świadczące o naszej wiedzy, że "tak naprawdę to my g.... wiemy". :(
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Tym niemniej zawsze coś ciekawego można wyszukać w zbiorach zdjęciowych ...
... jak nie w swoich to w zbiorach ... Kolegi.:)
Nie dalej niż wczoraj , przy okazji szyn ze Stalowni Warszawskiej wspominałem Wam o galerii zdjęć na stronie Kolejki Mareckiej. Kilka dni temu, w poszukiwaniu szyn ze wspomnianej stalowni odwiedziłem tą stronę. Jest tam kilka zdjęć szyn, mniej lub bardziej znanych a wśród nich zdjęcie szyny z Zacisza, które Kolega Krzysztof opisał następująco: napis: ANGLEUR 1895 PŻP (trzy ostatnie znaki cyrylicą).
A tak wygląda ta szyna:

Angleur-1895-П.Ж. П.-Zacisze-11.V.14-Fot. Krzysztof Gajda.jpg

Fot. Krzysztof Gajda -Warszawa Zacisze-11.V.2014 r.

Wątpliwości co do roku, dziś wyjaśnił Krzysztof - z całą pewnością rok 1895.

Natomiast mnie się udało ustalić, że jest to szyna belgijska wyprodukowana przez hutę Angleur Liège w roku 1895 a rozwinięcie skrótu П.Ж. П.- to - Подъездная Железнодорожная Путъ.
Nie było dotychczas tego producenta ani u nas, ani też w innych źródłach. Teraz już jest, a my w dalszym ciągu wiemy ... niewiele, choć już troszeńkę więcej.

Ciąg dalszy nastąpi ... (z całą pewnością :)).
 
Już ponownie melduję się przy tablicy ! ;)

Kilka stron wcześniej było o szynach sygnowanych HH i GHH . . .

a ja od razu przypomniałem sobie (!) - co mnie bardzo zdziwiło :eek: - znaczy się te szybkie przypomnienie, że . . . swego czasu spotkałem i taką szynę.

Było to w Warszawie na ulicy Puławskiej. Tam podczas układania jakiegoś kabla wzdłuż torów tramwajowych koparka wygrzebała małe kawałki szyn. Było to tak na wysokości Komendy Głównej Policji.
Zaciekawiony, obejrzałem je a nawet jeden mniejszy kawałek zabrałem ze sobą, tak dla potomnych.
Z większej sztuki zrobiłem zdjęcie, uprzednio pobielając kredą sygnaturę.
Szyny te bez wątpienia są pozostałością po torze Kolejki Grójeckiej, która tędy przed wojną biegła od Placu Unii Lubelskiej do Piaseczna.
Całej mej operacji z zaciekawieniem przyglądał się uzbrojony mundurowy stojący przed bramą do Komendy, ale nie interweniował, więc mogę dzisiaj osobiście zapodać też informację i fotkę.

Szyna GHH ;9, Warszawa 21.04.2000, fot.T.S. a..jpg

Szyna GHH ;9, Warszawa 21.04.2000, fot.T.S. a

Szyna GHH ;9, Warszawa 21.04.2000, fot.T.S. b..jpg

Szyna GHH ;9, Warszawa 21.04.2000, fot.T.S. b

I to by było narazie tyle ode mnie.

PS ten przytulony kawałek też miał sygnaturę, chyba tą samą, ale jakoś nie mogę w mym bałaganie go odnaleźć.