• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Może trochę nie w temacie, ale czy np. eksperci od wskaźników kształtowych czy znaków mogli by się wypowiedzieć, czy na fotografiach nr 9 i 10 w poście nr 379, na beczce nie leży jakaś tarcza ostrzegawcza, a na fotografii wyżej (nr 4 w poście 380) , w górnym, lewym rogu zdjęcia, za siatką szopki, nie jest przypadkiem widoczna tarcza wskaźnika W9 lub W14 ???
 
Zdjęcia nr 13 i 14. БЕРД.I(?) С.А. I 1880 г
Niezwykle ciekawa szyna (rocznik 1880). Podobnie cechowaną szynę przedstawił m.in. kolega Paweł na zdjęciu nr 13 szyn z Piaseczna (4 strona tematu, post #66 z 24 Wrzesień 2017), jednak producent nie był do chwili obecnej zidentyfikowany. Nie wiem z jakiej huty pochodzi szyna, zapewne C.A. to rosyjski skrót S.A. (Spółka Akcyjna). Może to produkt belgijsko-rosyjskiej spółki, ale z tego co widać na zdjęciach zaprezentowanych w temacie, szyny tej spółki były nieco inaczej oznaczane. Warto również zwrócić uwagę, że cechowanie roku zakończone jest literą Г od rosyjskiego „god” - rok.
БЕРДЪ С. А. I 1880г
Po dokładnym przyjrzeniu się i porównaniu ze zdjęciem kolegi Pawła (z postu #66) można stwierdzić, że na szynie stojącej w ogrodzeniu ogródków w Cerkiewniku bez sprzecznie jest napis БЕРДЪ, z Ъ (w rosyjskim alfabecie tzw. twardy znak) na końcu. Znak ten ma ciekawą historię, m.in. przed 1918 pisany był na końcu wyrazów, kończących się spółgłoską.
https://pl.wikipedia.org/wiki/%D0%AA
Tymczasem poszperałem w internecie na stronach rosyjskojęzycznych i znalazłem niezwykle ciekawe informacje dotyczące szkockiego przemysłowca i inżyniera, noszącego imię i nazwisko Charles Baird (Чарльз Берд), niezwykle zasłużonego dla industrializacji i rozwoju m.in. branży metalurgicznej w położonym nad Newą St. Petersburgu (dawnym Piotrogrodzie, do 1918 stolica Imperium Rosyjskiego, za czasów ZSRR Leningrad). Charles Baird (1766-1843), jego spadkobierca i syn Francis Baird (1802-1864) oraz wdowa po nim Darya (Daria, Дарья) i ich syn George, prowadzili ten rodzinny interes do 1881 r. kiedy to spółka Baird Works, została przejęta (udziałowcy sprzedali swoje akcje, w tym spadkobiercy Bairdów) przez francusko-rosyjską spółkę, która skoncentrowała swoją działalność i udziały na dużych okrętach wojennych budowanych w petersburskiej Stoczni Admiralicji - Admirałtiejskij Wierf. Biznes Bairdów był niezwykle wysoko oceniany przez rosyjskich carów, a członkowie rodziny otrzymywali wysokie apanaże i odznaczenia państwowe. W Petersburgu wybudowali nie tylko hutę i stalownię ale też młyny, cukrownie, koksownie czy tartaki. Zakłady metalurgiczne koncernu Baird Works dostawały zamówienia nie tylko od carskiej kolei czy władz Petersburga (m.in mosty, kopuły cerkwi) ale także od wojska - miały m.in. udziały w budowie armat czy okrętów dla floty carskiej, w tym monitorów pancernych czy krążownika dla Floty Pacyficznej. Budowały maszyny parowe, a odlewnia w hucie miała zawsze "pełne ręce roboty". Wszystko skończyło się w 1881 roku kiedy rodzinna firma została sprzedana spółce francusko-rosyjskiej.
http://funeral-spb.narod.ru/necropols/smolenskoel/tombs/baird/baird.html
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%B4,_%D0%A7%D0%B0%D1%80%D0%BB%D1%8C%D0%B7
W artykule na Wikipedii o Charlesie Bairdzie, można kliknąć na wersję angielskojęzyczną.
Podsumowując. Wydaje mi się, że szyna oznaczona БЕРДЪ С. А. może być produktem huty spółki Baird (Берд) Works, zlokalizowanej w Petersburgu. Wydaje się również logiczne, że stalownia z Petersburga mogła dostarczać swoje szyny dla Zarządu Kolei Pruskich, który przecież bezpośrednio graniczył z Rosją, w tym dla budowanego w latach 1882 - 1884 odcinka Gutkowo-Orneta. Co ciekawe, gdyby faktycznie był to produkt tej stalowni, szyna stojąca w ogrodzeniu była by przedostatnim rocznikiem (1880), który "wyszedł" z walcowni spółki. Być może moja dedukcja co do producenta tej konkretnej szyny jest błędna, nie znalazłem w sieci żadnego potwierdzenia oznaczenia cechowania БЕРДЪ С. А. tym niemniej wydaje mi się, że z dużym prawdopodobieństwem może to być produkt huty Bairdów z Petersburga. Proszę o opinię na ten temat.
 
Szyna będąca stelażem kozła oporowego w Rogiedlach. Rogiedle to obecnie zaledwie przystanek kolejowy z peronem przy torze szlakowym i wiatą przystankową stojącą obok drogi dojazdowej na byłą stację. Drugi tor, położony pomiędzy wykorzystywanym obecnie peronem (kiedyś nr 2), a pozostałościami peronu nr 1, został rozebrany kilka lat temu. Zachował się natomiast trzeci tor z reliktami szyn m.in. Huty Królewskiej z 1934, 1937, Huty Bankowej z 1937 (lub 1932) i Huty Kościuszko (S.) z 1951, położony najbliżej budynku kolejowego, w którym ulokowany był kiedyś dworzec i mieszkania pracowników kolei (obecnie zamknięty pustostan). Tor ten jest mocno zarośnięty, leży m.in. przy byłej rampie towarowej ulokowanej za budynkiem kolejowym w stronę Ornety. Od strony orneckiej łączył się on kiedyś z torem szlakowym, jednak obecnie szyny ucięte są kilka metrów przed dawnym, rozebranym już rozjazdem. Od strony Dobrego Miasta, tor ten zakończony jest kozłem oporowym. Na szynie kozła widoczny jest fragment cechowania 1898 O.S.B. Zagadką jest producent i samo oznaczenie O.S.B. (może to skrót od Ostpreußische Südbahn, Wschodniopruska Kolej Wschodnia ?). Przed rokiem produkcji, ostatnią, uciętą literą z nazwy producenta jest z dużym prawdopodobieństwem "O". Zawęziło by to producentów (patrząc na rok produkcji) do np. huty PEIG KLADNO, położonej w czeskim Kladno (w rejonie praskim) lub austriackiej huty w Donawitz, koncernu ÖAMG (której nazwa cechowana była na szynach jako DONAWITZ lub tylko skrótem DO), obie huty położone były w ówczesnym Cesarstwie Austro-Węgierskim.

Zdjęcie nr 1. Widok ogólny kozła, cechowanie widoczne jest na wewnętrznej stronie szyny, położonej od strony toru szlakowego, w kierunku Dobrego Miasta (na zdjęciu szyna w głębi, po prawej).

Rogiedle - kozioł oporowy, relikt.JPG


Zdjęcie nr 2. ...O(?) 1898 O.S.B. Niepełne cechowanie szyny.

Rogiedle - kozioł oporowy, szyna 1898 O.S.B..jpg


Inną ciekawostką, stacji Rogiedle, w dodatku dość intrygującą ciekawostką, jest szyna będąca słupkiem wskaźnika W-4, stojąca na końcu używanego obecnie peronu, od strony Dobrego Miasta. Na szynie tej nie dostrzegłem cechowania, ale jest to szyna wąskotorowa (!), prawdopodobnie od toru o rozstawie 600 mm. Co robi taka szyna w Rogiedlach ? w pobliżu nie było żadnej wąskotorówki, przynajmniej ja o takiej nie słyszałem, może to pozostałość po jakiejś lokalnej, konnej kolejce folwarcznej lub przemysłowej, lub pozostałość z czasów budowy linii (wąskotorowe, prowizorycznie ułożone szyny, często służyły pomocą w budowie normalnotorowych linii kolejowych). Zagadka na którą zapewne nie uzyska się już dziś odpowiedzi. Poniżej zamieszczone są zdjęcia wąskotorowej szyny z Rogiedli, masztu wskaźnika W-4. Na jednym z nich (dla porównania rozmiarów szyny, na ziemi leży mała, 500 ml., butelka po wodzie mineralnej, ta sama butelka leży obok normalnej szyny położonej na torze szlakowym. A może wąskotorowa szyna w Rogiedlach pochodzi z Dobrego Miasta ? Na ostatnim zdjęciu prezentują się szyny wąskotorowe, wydobyte na wierzch podczas prac ziemnych prowadzonych na działce położonej na terenie byłego zakładu drzewnego. Zakład ten zlokalizowany był obok stacji kolejowej ale nie posiadał własnej bocznicy. Obecnie na jego terenie działa kilka samodzielnych firm. Dobromiejska 'drzewna" posiadała wewnątrzzakładowy transport szynowy (ręczny, konny i motorowy - przy pomocy drezyny), zbudowany zarówno z szyn wąskotorowych jak i normalnotorowych. Szyny te, po II w. św., po części były odzyskane i przeniesione z położonej po sąsiedzku, za szosą, pobliskiej cegielni, zniszczonej w czasie wojny i nie odbudowanej.

Zdjęcia nr 3, 4, 5, 6 i 7. Szyna wąskotorowa w Rogiedlach - słupek wskaźnika W-4. Widok ogólny z peronu, od strony opisanego wyżej kozła oporowego oraz widok poszczególnych fragmentów wskaźnika. Na końcu porównanie wielkości szyny z szyną Huty Pokój (P.K.P. 22 .I 1967 S49 HP) położoną na torze szlakowym.

Rogiedle - szyna wąskotorowa jako słupek wskaźnika W-4 (1).jpg


Rogiedle - szyna wąskotorowa jako słupek wskaźnika W-4 (2).jpg


Rogiedle - szyna wąskotorowa jako słupek wskaźnika W-4 (3).jpg


Rogiedle - szyna wąskotorowa jako słupek wskaźnika W-4 (4).JPG


Rogiedle - szyna wąskotorowa jako słupek wskaźnika W-4 (5).jpg


Zdjęcie nr 7. Relikty szyn wąskotorowych, wydobyte 14 maja 2018 r. podczas prac ziemnych na terenie Dobrego Miasta (niestety cechowania nie udało się odszukać). Być może właśnie taka szyna, z dobromiejskiej cegielni lub zakładu drzewnego, została po wojnie wykorzystana jako słupek wskaźnika W-4 stojącego obecnie w Rogiedlach.

Dobre Miasto - Relikty szyn wąskotorowych na terenie byłego Zakładu Drzewnego.JPG
 
Zagadką jest producent i samo oznaczenie O.S.B. (może to skrót od Ostpreußische Südbahn, Wschodniopruska Kolej Wschodnia ?). Przed rokiem produkcji, ostatnią, uciętą literą z nazwy producenta jest z dużym prawdopodobieństwem "O".
Mały błąd się wkradł, :oops: oczywiście Ostpreußische Südbahn to Wschodniopruska Kolej Południowa. Wracając do wskaźnika W-4 sytojącego na peronie w Rogiedlach od strony Dobrego Miasta, czy widoczne na zdjęciach "urządzenie" z rączką, mogło służyć do umieszczania w środku wskaźnika lampy naftowej, aby był widoczny nocą ?
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Z profilu FB "Ostroróg na kartach historii" pochodzi poniższe zdjęcie zrobione w tym - jednym z najmniejszych miast w Polsce. Sam profil zbiera różnorodne aspekty - najczęściej fotograficzne dotyczące tego miasta w Wielkopolsce przy linii 368 - Szamotuły - Międzychód - można tam trafić obok zdjęć z I komunii, pochodów 1-majowych czy też portretów okolicznego ziemiaństwa na różne kolejowe rodzynki Niektórymi podzielę się TUTAJ). Ciekawe czy użyta szyna pochodzi z tej linii budowanej w latach 1907-1908 i trafiła na posesję przy okazji jakiegoś remontu czy odbyła dłuższą drogę ?

ostrorogszyna.jpg
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Od dawna nieużywana rampa w podpoznańskich Krzesinach zaczęła się lasować, ukazując trzy obcięte słupki. Niestety cechowania nie widać. Panujący tam ruch kolejowy uniemożliwił mi też penetrację zarośniętego toru do rampy.
20180819_182758.jpg
Następna szyna stanowi belkę budyneczku gospodarczego (kibla?) przy eks-... No właśnie czym? Na budkę dróżnika toto za wielkie, odgałęzia tam się tor tak tajny, że nawet na mapach Google jest zamazany, a prowadzi do lotniska wojskowego.
20180819_182735.jpg
Budynek jest zamieszkały, chyba nie ma co liczyć na bliższe foto. Następnym razem postaram sie spenetrować ten tor na lotnisko, skoro podczas wojny była tam fabryka Focke-Wulfa, to może szyny będą odpowiednio stare?
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
Wstawiam krótki tekst oraz zdjęcie Kolegi @Paweł R
Paweł R napisał(a):
Po konsultacji z Kolegą Jarząbkiem postanowiłem wrzucić na forum zdjęcie cechy szyny znalezionej w ogrodzeniu na przystanku ŻKD Jantar Port, jak to określił wspomniany Kolega może to być pierwsza szyna tej firmy znaleziona w Polsce, belgijska firma Cockerill 1904, czynię to dzięki uprzejmości Jacka, ku chwale eksploratorów żelaznych szlaków i uciesze gawiedzi.
DSC_0224-crop.JPG
 
Tego nie udało mi się odczytać
A może VII 18.H.CZ. ?? czyli Huta Częstochowa z 1918 lub 1910, jednak bardziej wygląda mi to na "8", biorąc pod uwagę także roczniki pozostałych szyn z ogrodzenia. Huta Częstochowa już od 1904 r. walcowała szyny, jednak szczerze mówiąc nie spotkałem jeszcze zdjęć szyn Huty Częstochowa cechowanych w taki sposób, jednocześnie nie spotkałem jeszcze zdjęć szyn tej huty z pierwszych lat produkcji (z okresu zaborów), tak więc może to zdjęcie pierwszej szyny tego typu (!). Ekspertem jednak nie jestem, więc może się mylę.
 

przemek77

Znany użytkownik
A może VII 18.H.CZ. ?? czyli Huta Częstochowa z 1918 lub 1910, jednak bardziej wygląda mi to na "8", biorąc pod uwagę także roczniki pozostałych szyn z ogrodzenia. Huta Częstochowa już od 1904 r. walcowała szyny, jednak szczerze mówiąc nie spotkałem jeszcze zdjęć szyn Huty Częstochowa cechowanych w taki sposób, jednocześnie nie spotkałem jeszcze zdjęć szyn tej huty z pierwszych lat produkcji (z okresu zaborów), tak więc może to zdjęcie pierwszej szyny tego typu (!). Ekspertem jednak nie jestem, więc może się mylę.
Mogę na PW wysłać zdjęcie w większej rozdzielczości. Następnym razem wybiorę się tam ze szczotką drucianą.
 

torowy

Aktywny użytkownik
Na zarośniętym torowisku wiodącym kiedyś do terminala pocztowego i stacji Warszawa Główna leży jeszcze dużo szyn. Jedna z nich pochodzi z 1933 roku. Co oznaczają: cyfra 3 po P.K.P., oraz litera P (lub raczej kwadrat?) i S przed i po dacie? Czy można gdzieś znaleźć informacje nt produkcji szyn w częstochowskiej hucie? Czy huty wydawały katalogi produktów w tym szyn w tamtych czasach?
szyna_hc_2.JPG
szyna_hc_1.JPG
 
Czyżby szyna z jakiejś wąskotorówki ?
- bardzo pomocne byłoby zmierzenie wysokości tej szyny jak i szerokości jej główki. Wtedy można by dokładniej coś o niej powiedzieć.
Niemniej jednak już na "pierwszy rzut oka" wyglada ona na wąskotorową i to o trakcji parowej.
Na takich barierkach bardzo często właśnie tych szyn używano.
Z toru normalnego byłoby nieco groteskowo.

A jeśli już o szynach, to dorzucę coś w temacie:

Szyna, Ryn.JPG

Szyna na jednym z podwórek, Ryn 16.07.2018 fot. T.Suchorolski

oraz, co dla mnie miłym zaskoczeniem :

Szyna, Ursynów.jpg

Szyna w płocie, od kolejki polowej 600 mm na posesji w . . . Warszawa Ursynów (!), 02.10.2017 fot. T.Suchorolski