• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szybkobieżne zespoły trakcyjne DRG

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.389 463 29
#1
Ciekaw jestem, czy ktoś z kolegów ma jakieś bliższe informacje na temat niemieckich szybkobieżnych zespołów trakcyjnych na torach naszego kraju? Mam tu na myśli przede wszystkim przedwojenne zespoły spalinowe, które na DRG nosiły oznaczenie SVT 137 (Schnell-Verkehrs-Triebwagen lub Schnell-Verbrennungs-Triebwagen). Były to zespoły 2- 3- i 4-częściowe, budowane w latach 1930-tych w kilku odmianach: typ (Bauart) „Leipzig”, „Hamburg” i „Köln”. Celowo pomijam tu skład „Fliegender Hamburger“ (jeden prototyp oznaczony symbolem SVT 877a/b), 3 prototypowe zespoły typu „Berlin” i doświadczalny skład typu „Kruckenberg” (oznaczenie 137 155a-c), nie mówiąc już o eksperymentalnym wagonie „Schienenzeppelin“, ponieważ trudno chyba przypuszczać, żeby któryś z tych pojazdów był kiedykolwiek eksploatowany w Polsce.

Na stronie internetowej p. Andrzeja Massela, do której link podałem w innym wątku przy okazji omawiania wagonów pociągu ekspresowego „Odra”, można też znaleźć fotografię zespołu typu „Köln” kolei DR, który na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku obsługiwał pociąg „Berolina” z Berlina przez Warszawę do Brześcia. Z informacji, jakie udało mi się znaleźć, wynika, że jednym z nich był skład 137 856, ale niewykluczone, że nie był to jedyny zespół, jaki eksploatowano na tej trasie.

Mnie jednak najbardziej interesują losy zespołu typu „Leipzig” o numerze 137 234. Spośród wszystkich zespołów, typ „Leipzig” jest może najbardziej znany polskim modelarzom, ponieważ jego model produkowała dość długo firma Piko. Wiadomo, że zespół 137 234 trafił po wojnie na PKP. W 1955 roku, w ramach wymiany taboru z NRD, został on przekazany kolejom wschodnich Niemiec, DR, gdzie pracował w normalnym ruchu do 1959 roku, kiedy to został przebudowany na rządowy pociąg salonowy. Zespół został wycofany z eksploatacji w 1973 r. Po zjednoczeniu Niemiec skład został kupiony przez Eisenbahn-Kurier. Po wyremontowaniu w 1993 roku był wykorzystywany jako skład muzealny do przejazdów specjalnych i, o ile mi wiadomo, jest sprawny do dziś.

Niewiadomą dla mnie pozostają losy zespołu 137 234 w okresie od końca wojny do przekazania go w 1955 roku na DR. Czy miał nadane oznaczenie polskie, jeżeli tak, to jakie? Czy był on eksploatowany przez PKP i jaki był przebieg jego służby?

Wszelkie informacje na temat eksploatacji w Polsce tych pociągów, zarówno wspomnianego wyże 137 234, jak i zespołów DR (jako pociąg „Berolina”) będą z pewnością bardzo interesujące nie tylko dla mnie.

Pozdrawiam
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#2
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

Obrazki z wydanego w 1997 r. przez Eisenbahn Journal zeszytu pt. "Triebwagen Report No.2", może Ci się przydadzą ;)
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#3
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

O, bardzo ciekawy temat. Będę śledził z zaciekawieniem.
Nie wiedziałem, że jeden z zespołów trafił po wojnie do naszego kraju. Tym bardziej ciekawi mnie to zagadnienie.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#4
kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Kupię model spalinowego zespołu trakcyjnego "Leipzig" o oznaczeniu SVT 137 154 w malowaniu i oznakowaniu epoki II, produkcji firmy Piko.
Szukam takowego na eBay, ale wciąż tylko widuję wersje DR.

Kolega OLF tutaj ukazał fotki takiego modelu:
viewtopic.php?f=2&t=5043&hilit=%C5%9Bl%C4%85ska&start=64
Podał też ciekawy link do strony z opisem oryginału i modelu:
http://home.arcor.de/reichsbahntriebwag ... eipzig.htm

Ogólnie szukam stanu jak najlepszego.
Może u kogoś z Was leży i jednak postanowicie się pozbyć?
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#5
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

Andrzej Harassek napisał(a):
Niewiadomą dla mnie pozostają losy zespołu 137 234 w okresie od końca wojny do przekazania go w 1955 roku na DR. Czy miał nadane oznaczenie polskie, jeżeli tak, to jakie? Czy był on eksploatowany przez PKP i jaki był przebieg jego służby?
Drążyłem ten temat. Mam rozpisane w excellu wszystkie zespoły SVT i jakie powstały z datami i zarysem ich eksploatacji. Niestety nigdy nie dotarłem do jednozancznej i potwiedzonej w jakikolwiek sposób odpowiedzi na cytowane powyzej pytanie. Jednakże informacje nieoficjalne mówią, że zespół 137 234, owszem obsługiwał Berolinę, ale nigdy nie otrzymał polskich oznaczeń, ani polskich barw. Okres do przekazania go DR ( a raczej do wymiany na inny pozostający w Niemczech polski tabor - nie pamiętam, co to było ) pozostaje zagadką, bo skoro został przekazany na stan PKP, to jakis ślad powinien po tym fakcie pozostać.
( oczywiście rozumiem, że nie pytasz o Fliegender Schlesiera - bo ten kursował na ziemiach, które wówczas nie były polskie, a jego historia jest dość znana)
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#6
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Uj, ciężko będzie. Interesują mnie wszelkie SVT, mam i pikolca w eleganckim pudełku ( niestety DR) Liliputa, trixa i Kato, ale na takiego, jakiego szukasz, nigdy nie trafiłem. Nawet nie byłem świadom, że Piko puściło DRG.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#7
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Też mi się zdaje, że ciężka sprawa, więc postanowiłem i tutaj dać ogłoszenie.
 

ABP

Użytkownik
Reakcje
92 0 0
#8
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Raz na kilka miesięcy pojawia się na niemieckim ebayu (stamtąd "wyhaczyłem' też mojego), na allegro nie widziałem go nigdy.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.389 463 29
#9
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

garcia ramirez napisał(a):
Jednakże informacje nieoficjalne mówią, że zespół 137 234, owszem obsługiwał Berolinę, ale nigdy nie otrzymał polskich oznaczeń, ani polskich barw.
O tym nie słyszałem i takiej tezy nie podałem w swoim poście. Wydaje mi się to nieprawdopodobne z kilku powodów. "Berolinę" obsługiwały zespoły DR typu „Köln” (zdjęcie takiego pociągu jest na stronie A. Massela) w latach 1959-61, a więc już po przekazaniu 137 234 na DR. Zespół 137 234 w latach 1945-55 (do zwrotu do NRD) nie był na stanie DR i nie mógł być eksploatowany w oznaczeniach niemieckich. Nie wyobrażam sobie również, by mógł być on zatrudniony w rozkładowym ruchu, zwłaszcza międzynarodowym, bez prawidłowych oznaczeń PKP. Nie mówiąc już o tym, że był to zespół innego typu, budowy "Leipzig".

Żadne znane mi źródła nie podają jakichkolwiek informacji o nadaniu zespołowi 137 234 oznaczeń PKP, nawet tylko na papierze. Można przypuszczać, że skład ten nigdy nie był zatrudniony w ruchu planowym na PKP. Nie wiadomo nawet, czy podczas pobytu w Polsce zespół był sprawny. Jeżeli tak, to być może był on wykorzystywany do przejazdów specjalnych do przewozu ówczesnych VIP-ów, może też w ogóle nie był na stanie PKP, a był w dyspozycji władz wojskowych, polskich lub radzieckich? Natomiast dalsze losy zespołu 137 234, po powrocie do Niemiec w 1955 roku, są znane i z tych informacji wynika, że nie był on zatrudniony w obsłudze "Beroliny".

Czy z Twoich danych można odczytać, które zespoły (numery) jeździły jako "Berolina"?

Masz rację, nie chodzi mi o pociągi DRG na terenach obecnie należących do Polski.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#10
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

Andrzej Harassek napisał(a):
Czy z Twoich danych można odczytać, które zespoły (numery) jeździły jako "Berolina"?
Niestety Nie ! Zresztą wrzucę to zestawienie wieczorem, jak wrócę do domu. Apropos, czy tu da się wkleić tabelę z xls.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#11
Re: Niemieckie szybkobieżne zespoły trakcyjne w Polsce

Krzysztof Koj napisał:
''Rzeczywiście, ja również miałem na myśli "normalne" wagony silnikowe dwu- i czteroosiowe, ale ...
Po roku 1945, na PKP pozostał również jeden z niemieckich SVT, a konkretnie trzywagonowy zespół trakcyjny DRG (Bauart "Leipzig") VT 137 234, zbudowany w roku 1936 (LHW/Maybach/SSW), który jeszcze przed rokiem 1939 kursował np.w relacji: Berlin-Wrocław-Bytom, jako FDt 45 ("Fliegender Schlesier").
Jednostka ta, jako niesprawna, została przekazana przez PKP w roku 1955 kolejom Deutsche Reichsbahn, gdzie jeżdziła jeszcze długo i szczęśliwie :LOL:'' :arrow:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=2197&start=0
 

ABP

Użytkownik
Reakcje
92 0 0
#16
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Tyle, że ten zespół nigdy w realu nie występował jako 2 członowy... :!:
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#17
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

ABP napisał(a):
Tyle, że ten zespół nigdy w realu nie występował jako 2 członowy... :!:
Ale to przecież imitacja "Hamburga" właśnie ! ( nie mogę odczytac jakie tam są numery wagonów)
 

Załączniki

ABP

Użytkownik
Reakcje
92 0 0
#18
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Różnice pomiędzy "Hamburgiem" a "Leipzigiem" są dość istotne. Poza tym, w takim razie to już nie ta jednostka, która została w Polsce.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#19
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

W grubszym przyblizeniu różnica ta polega na 1 wagonie.( nie wspominam o przekładni i innych technicznych różnicach) Poza tym nikt tu nie mówił o zespole jeżdżącym w Polsce. Kolega Cocu szuka modelu Piko w DRG. 3 wagonowego typu Lipsk. A na pokazanej przeze mnie aukcji mamy zespół udający Hamburg, więc nie bardzo rozumiem zdanie, że :"Tyle, że ten zespół nigdy w realu nie występował jako 2 członowy... " Zespoły dwuczłonowe występowały jako zespoły dwuczłonowe ;)
 

ABP

Użytkownik
Reakcje
92 0 0
#20
Re: kupię model zespołu trakcyjnego SVT 137 154 firmy Piko

Zajrzyj sobie chociażby na stronę wymienianą przez CoCu
http://home.arcor.de/reichsbahntriebwagen/SVT Leipzig.htm
i znajdź 10 szczegółów, którymi różnią się Hamburg i Leipzig. Zapewniam, że widać je na pierwszy rzut oka i nie chodzi tu tylko o ilość wagonów.

CoCu szuka
CoCu napisał(a):
(...)model spalinowego zespołu trakcyjnego "Leipzig" o oznaczeniu SVT 137 154 w malowaniu i oznakowaniu epoki II, produkcji firmy Piko.(...)
a nie Leipziga udającego Hamburgera.

Leipzig nigdy nie jeździł jako dwuczłonowy, Hamburger wyglądał zdecydowanie inaczej, więc to co wskazałeś, to żaden model.

Mam nadzieję, że teraz jestem zrozumiały. :p
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 353

Podobne wątki