• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

szpachla szpachla i... jeszcze raz szpachla.

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#2
A to musi być szpachla?
Kolega @Inkson wspominał o bardzo sprytnym sposobie z wykorzystaniem trocin? Bardziej pyłu ze stolarni chyba, już teraz szczegółów nie pamiętam musisz poszukać albo zapytać autora.
 

RYSA13

Znany użytkownik
#3
Na stolarni (kiedyś) wykorzystywało się pył ze szlifierni (bardzo drobny pyłek po szlifowaniu) z domieszką lakieru do zaklejania ubytków w materiale, może o to chodzi Koledze Piotrowi... ??
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
#4
Ja jako masy szpachlowej przy budowie modułów używam kleju do styropianu DECOSA. Dostępne jest toto między innymi w sieci Castorama
Klej_do_styropianu_Decosa_1_kg-712885-91894.jpg
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#5
Ja używam kleju do płytek ceramicznych, oczywiście po odsianiu piasku którego w kleju, obojętnie czyjej produkcji jest zdecydowanie więcej niż lepiszcza.
 

sledz

Aktywny użytkownik
#6
Każdy pracuje na tym,na czym mu jest wygodnie.Ja nie używam szpachli.Na oszlifowany styropian naklejam gazety jednocześnie gruntując całą powierzchnię wikolem rozcieńczonym z wodą.Po wyschnięciu ponownie na całość wikol mix i zasypuję całość drobnym piaskiem ze sklepu zoologicznego dodatkowo przesianego i powtarzam czynność.Po wyschnięciu mamy całkiem przyzwoitą skorupę.Ot i cała procedura.
 

Załączniki

#8
Witajcie. A właściewie po co to szpachlować , ablbo oblepiać papierem ? Pytanie dość retoryczne, bo każdy robi jak mu wygodniej, ale ja uważam że ta czynnosć to raczej strata czasu.

Papier potrafi powodowac dziwne naprężenia jak wyschnie, powstają czasem nie równe zmarszczenia, a szpachla, gipsy, korki, trociny i inne cuda itp zwiekszaja cieżar modułu zupełnie niepotrzebnie, choć to też zależy ile tego się da. Zwiększona wytrzymałość powierzchni też raczej nic nie daje, bo pod budynki i tak trzeba przygotować miejsca do wklejenia, a drzewka i zieleń średnia tego nie potrzebuje , bo i tak sa delikatne.

Tak więc, zyskujecie cos na tym ?

Pozdrawiam bardzo serdecznie Piotrek :)
 
OP
OP
Karol Walesieniuk

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
#9
W czasach gdy używało się zwykłego styropianu, nie pokrycie go niczym generowało dużo kulek oraz taką bąbelkową powierzchnię. Gdy użyto kartonu albo wręcz kulek z papieru to też należało to czymś przykryć. Ja używam styrodur i nasączony ręcznik idzie tylko w miejsca gdzie potrzebne płynne przejście z powierzchni na powierzchnie. Szpachlowanie lub papierowanie gładkiego i dającego się modelować styroduru chyba nic nie wnosi.
 

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#10
My używamy tego, jest bardzo lekkie i zachowuje elastyczność dlatego prawie w cale nie pęka. Wadą jest cena. Obecnie nie używam niczego innego :)

DSC_0080.JPG
 

Piotr M.

Moderator For Techniki Mod. i Prawdziwa kolej
Zespół forum
#12
Tak w kontekście styropianu, to podejrzewam że tak rozbieżne opinie o nim wynikają często z nieznajomości materiału.
Sam się o tym nie tak dawno przekonałem. Otóż gdy użyjemy materiału porowatego z dużymi kulkami, dość lekkiego i o niższej gęstości np. EPS 80 nie dziwmy się zatem że kulki się odrywają jest porowaty i ogólnie be, używając twardego i gęstego i drobnej ziarnistości EPS200 nie spotkamy się z tym problemem, a materiał jest bardzo wygodny w obróbce , szlifowaniu etc. A najlepiej jak jeszcze mamy możliwość docięcia zgodnie z naszymi wymaganiami ploterem termicznym, przykładem mogą być ostatnie dioramy @daniel loko które wszystkie robione są na bazie z EPS200 przycinanego zgodnie z projektem, niech autor się wypowie, ile ma rycia, dłubania i szpachlowania.
 
#13
Popieram kolegę - tracimy czas na oblepianie powierzchni i w ogóle kombinowaniu jak to zrobić i czym. Później z dużą dbałością o każdy detal będziemy się i tak pochylać nad powierzchnią którą łatwiej modyfikować w zależności od potrzeb :) Lepiej się skupić na wykonaniu zieleni i pozostałych elementów na makiecie. One nie wymagają przeważnie pancernego podłoża. Ale każdy oczywiście robi jak lubi, najważniejsze zadowolenie z wykonanej pracy. Pozdrawiam serdecznie Piotrek
 

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#18
A napiszę:
jeżeli źle sobie przygotujesz teren to na makiecie prędzej czy później to wyjdzie i będziesz się głowił jak to naprawić. Dwa nikt chyba nie pisał że masz całą powierzchnię szpachlować a tylko miejsca łączeń różnych elementów. Potem jednak dobrze jest to przejechać wikolem i oblepić gazetą albo ręcznikiem papierowym a na koniec pomalować np na brązowo i można obsypać wiórami.

Ale jak też ktoś napisał każdy ma prawo robić jak chce i nie korzystać z rad tych, którzy już się kiedyś przejechali na niewiedzy.
[DOUBLEPOST=1502532880][/DOUBLEPOST]I jest szpachla do drewna z dodatkiem wiórów dobrze kryje i jest dość trwała
 
OP
OP
Karol Walesieniuk

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
#19
Wkręty się licują z powierzchnią ale je widać. Wystarczy delikatnie mocniej wkręcić i potem pokryć otwór szpachla oraz przetrzeć papierem ściernym. Po malowaniu niema śladu po żadnych wkrętach.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#20
3mm. szpachla z masy papierowej z wikolem, po wyschnięciu jest leciutka, ale znacznie lepiej się osadza drzewa, niż w samym styropianie, ale to tylko moje zdanie.