• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szlak - Plan modułu

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,

Skonwertowanie PIKOwskiej zabawki na Demon Diesel'a spowodowało spory wzrost mojego zainteresowania modelarstwem kolejowym.
Mam wraz ze znajomym w Lublinie plan zrobienia kilku segmentów tak, by tworzyły jeden moduł pozwalający na udział w spotkaniach.
Założenia:
- norma Fremo (2 segmenty końcowe)
- epoka III, PKP
- linia jednotorowa drugorzędna lub lokalna (bo lepsza linia to 2 tory, ogromne łuki, zwrotnice, samofory...)
- teren płaski, może lekki nasyp, bez szaleństw ;)

Po wstępnych przemyśleniach (i lekturze forum, publikacji p. Lewińskiego, warunków techn. z Dziennik Ustaw - rok 1998, nr 151, poz. 987, itp...) planuję popełnić trójsegmentowy zakręt. Segmenty skrajne (ok.90cm- na jednego flexa) to prosta+krzywa przejściowa, segment srodkowy to łuk. I tutaj pierwszy problem - promień. Wypadało by dać przynajmniej 400m (4,6m w H0). Ale czy to nie przegięcie? 15-stopniowy łuk to 120cm (w sumie jeden moduł...).

Jak z szerokością skrzynek na szlaku - zacząć od Fremo (50cm) i zejść do 30cm? 40cm?
Tory - Tillig code 2,1 chyba będą najlepsze? Dwa rupiecie z PIKO dostaną najwyżej jakieś nowe koła, albo się podfrezuje stare ;)

Na razie to tyle - jak tylko zdecyduje się na promień zakrętasa, podrzucę szkic z CAD.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#2
I tutaj pierwszy problem - promień
Ty się zastanawiasz, jaki dobrać promień łuku, a ja jestem ciekaw, jak wytrasujesz krzywą przejściową?...
15-stopniowy łuk to 120cm
to pomieszanie z poplątaniem - parametrem łuku jest jego promień, o którym tu nic nie ma, więc skąd ta wielkość 120 cm?...
 
OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Paweł Piotr, te 120,4cm to długość 15° wycinka łuku o r=4600mm
Jeśli chodzi o wykreślenie klotoidy, to w AutoCAD nie ma niestety takiej opcji. Czytałem dziś natomiast o algorytmie to tego programu - podając parametry (promień łuku, długość KP) wykreśla on klotoidę. Jak się nie uda, to współrzędne policzy mi może znajomy drogowiec. Mozna tez poszukać jakiegos darmowego programiku - drogowcy mają takie. W ostateczności zrobi się "na czuja".
 
OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Paweł Piotr, dzięki. Znalazłem tam też trochę przepisów, wzorów, itp... Wszystko to wraz z tym, co udao sie odszukac wczoraj wieczorem powinno wystarczyć do rozpracowania tematu KP :)
Chyba zmniejszę nieco promień, by wyrobić się w długości 15° łuku jednym flexem Tilliga - 890mm (tak 850mm z zapasem).

Krzywa.exe (jest to kawałek programu Railab) nie działa pod Vistą, brak FM20.DLL, ściągnięcie dll nic nie dało. Trza liczyć na piechotę :(
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#7
PiterZ, pomyśl, że makieta z łukiem R4000 nie będzie się mieściła na niektóre wystawy.
W Polsce nikt nie ma większych łuków na makietach niż R2000. Taki widok robi wrażenie - patrz łuk Czesława Turki.
 
OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Tak, tłumaczenie jest tutaj:
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Krzywe+przejściowe

To, jak policzyć wszystko w 1:1 znajduje się na stronie podanej przez Pawła Piotra. Obrazki i kilka ważnych wzorów jest tu:
http://www32.patrz.pl/u/f/25/50/59/255059.pdf

Co mi wyszło? Po pierwsze zmniejszyłem promień do 3200mm (ok. R=280 w 1:1) by 15° łuk zrobić jednym flexem. Łuk w 1:1 dość ciasny, więc przechyłki wychodziły w okolicach max. czyli 150mm. W module zrobię 1mm (albo nieco mniej) i będzie ładnie.
Skoro moduł łukowy ma mieć 15°, to dwa skrajne z KP założyłem jako 2x7,5°, by dopełnić do 30°. Wszystko się ładnie poskładało i długość KP wyszła także "na jednego flexa". Jak popatrzymy na rysunki (np te Pana Lewińskiego) to jest to dość proste - Skoro 15° łuk o zadanym R ma długość L, a KP ma mieć kąt równy połowie (7,5°) to długość KP wyniknie z 1/2L "zabranej" z łuku i takiej samej 1/2L "zabranej" z prostej. Do tego doszedłem nieco od d... strony, bo zająłem się tym nieszczęsnym kątem 7,5°. Kąt= arc sin(L/2R) - dobrałem sobie L=840mm (tyle samo ma łuk, i jest to flex 890mm minus niewielki zapas). Mając kąt policzyłem sobie przesunięcie (a własciwie odgięcie od osi toru prostego) końca KP = 36do37mm. I tu kolejne zaskoczenie - dla H0 w portalu miłosników DCC jest podane tyle samo, (Odczytaj wartość f z tabeli 1: f=9, Podstawmy yE = 4f = 36).

Po całej tej kilkugodzinnej zabawie wyszło, że na tych 84cm tor z KP będzie "odgięty" na niecałe 4cm :), ale za to po szybkim wykreśleniu w CAD wczystko się zgadza. Łuk mniej więcej wygląda jak linia lokalna w terenie podgórskim.
By narysować KP mając już wszystkie "parametry" posłużę się tabelką z Portalu Miłośników DCC. Wieczorkiem będzie jakiś rysuneczek :)

Może komuś się przyda to co nawypisywałem, jak potrzeba komuś materiałów to priv.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#12
OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
gbbsoft, poprawiłem :)
Paweł Piotr, czyli minimum 7 segmentów :D Także 7 segmentów (5x15st+2xKP) dało by pełną ćwiartkę koła, ale to chyba plany na kilka lat przynajmniej :)
Fajnie by wygladał taki łuk o długości 6 metrów...
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#15
Gdyby to jeszcze było gdzieś tam napisane, że to tłumaczenie NEM113 :roll:

PiterZ napisał(a):
Skoro 15° łuk o zadanym R ma długość L, a KP ma mieć kąt równy połowie (7,5°) to długość KP wyniknie z 1/2L "zabranej" z łuku i takiej samej 1/2L "zabranej" z prostej.
Długość krzywej przejściowej nie ma nic wspólnego z długością łuku :razz:
Poza tym to obliczeniowe "L" to jest długość rzutu kp na oś poziomą... i jego długość zależy wyłącznie od dopuszczalnej prędkości na szlaku... Np.: dla 40 km/h L=20m, dla 60 km/h L=65 m, według tabeli http://kolej.krb.com.pl/d1/zal3_1.htm dla łuku R=275 m.
Więcej i tak po takim łuku nie pojedziesz :razz:

Akurat według NEM113 dla R=3200 mm L =~831 mm. Jest to, jak napisałem wyżej, długość rzutu na oś poziomą, a długośc kp będzie coś o kilka ciutów więcej.
Skoro więc Twój 15 st. segment ma długość toru 840 mm, wynika, że calkowity kąt kp będzie miał też coś koło 15 st. ;) W rezultacie otrzymasz 3 segmenty po 15 st., czyli łącznie 45 st.

PiterZ napisał(a):
Mając kąt policzyłem sobie przesunięcie (a własciwie odgięcie od osi toru prostego) końca KP = 36do37mm. I tu kolejne zaskoczenie - dla H0 w portalu miłosników DCC jest podane tyle samo, (Odczytaj wartość f z tabeli 1: f=9, Podstawmy yE = 4f = 36).
...na tych 84cm tor z KP będzie "odgięty" na niecałe 4cm :),
"Nowy" łuk będzie przesunięty w pionie od "starego" łuku jedynie o f=9 mm :D

<edit>
Tak na szybko: czerwone kreski to kp, biała pomiędzy nimi to segment 15 st., niebieska to "L" :D
 

Załączniki

OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Może nie do końca tłumaczenie, ale "streszczenie" z użyciem wzorów z wersji niemieckiej.
Przesunięcie f=9mm (wyszło mi 9,6 z obliczeń), te 36mm to odległość KKP od osi toru prostego.
Może z tymi kątami coś namieszałem tłumacząc... jednak uzyskanie 3x15st na trzech "mniej więcej równych" modułach jest niemożliwe. L KP oczywiście nie zależy od długości łuku, ale Vmax i R. Z wyliczeń "1:1" wyszło mi 96-120m (110-130cm, które skróciłem do 84cm "na jeden flex", poza tym R=280 i Vmax=60km/h to już linia lokalna i 84cm jest wystarczające na KP). mając przewidywaną L (mniej więcej) z wzoru kąt=arc sin(L/2R) wyliczyłem sobie te 7,5st (musiałem kilka rasy podstawić L - 840mm, 836, 832 by utrafić dokładnie w 7,5st).
Dlaczego 7,5st a nie 15? Skoro łuk kołowy ma parametry: 15st, R=3200, L=850 to "zakreca" 1st/57mm. Krzywa przejściowa zaczyna się od R=nieskończoność z kończy na R=3200. Nie może na takiej samej długości L "przyrosnąć" o 15st. Większość KP ma R>3200 (z czego część ma R dużo>3200) Dla uproszczenia pomińmy L jako rzut na prostą "x" - bo jak sam pisałes to "kilka ciutów różnicy", szczególnie dla małych kątów.
Patrząc obrazowo - bierzesz łuk R5 i tor prosty o podobnej długości (bo z tego bierze się KP - znów pomińmy że L to rzut na "x") i przykładamy łuk+tor do dwóch połączonych R5. 2 łuki dają dwukrotny kąt jak łuk+prosty.
Cała kombinacja oczywiście poprawna w pewnym przybliżeniu - oko raczej nie zauważy czy KP zaczyna się od samego końca modułu, czy jest najpierw 10, 20, 30cm prostej, szczególnie gdy krzywa na całości modułu odchyla się o raptem 36mm (głównie na końcu w uwagi na zbliżanie się do R=3200).
Trzymając się ściśle realizmu to mam linię lokalną podgórską lub górską :) czyli najciaśniejszą z możliwych, a na makiecie będzie to wyglądać jak magistrala :)
Zabieram się za rozrysowanie modulików.
WM-MODEL, dzieki za porady i linka :) sory za zawiłość moich tłumaczeń, hehe.
 
OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
O... pojawił się szkic Twój - ten kąt 7,5 to kąt "wyjścia" KP czyli kąt stycznej do łuku z osią "x" w punkcie KKP.
L to oczywiście niebieskie, ale długość niebieskiej i czerwonej krechy są na tyle zbliżone, że nieco uprościłem swoje obliczenia (może przez to opis był mniej szytelny).
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#18
PiterZ napisał(a):
Przesunięcie f=9mm (wyszło mi 9,6 z obliczeń), te 36mm to odległość KKP od osi toru prostego.
Nie od osi toru, a rzędna połączenia kp z łukiem kołowym :p

PiterZ napisał(a):
... jednak uzyskanie 3x15st na trzech "mniej więcej równych" modułach jest niemożliwe.
Popatrz na mój rysunek wyżej :D

PiterZ napisał(a):
Krzywa przejściowa zaczyna się od R=nieskończoność z kończy na R=3200. Nie może na takiej samej długości L "przyrosnąć" o 15st.
Kurde... narysuj sobie konstrukcję w acad'zie, dorysuj czoła segmentów i zobaczysz, że dasię ;)

dalej PiterZ napisał(a):
...ten kąt 7,5 to kąt "wyjścia" KP czyli kąt stycznej do łuku z osią "x" w punkcie KKP.
Nie interesuje Cię długość łuku, prawdopodobnie zmyliło Cię podobieństwo wymiarów Twojego łuku, tj. te 840 czy 850 mm z podobną długością kp ;)
A narysowałem jest tak jak napisałeś: kp+15 st.+kp. Kp wyznaczasz dla łuku o określonym promieniu, więc na końcu kp (czerwonej kreski) DOKŁADASZ te swoje 15 st., za nim zaś kp.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#19
Narysowałem dokładnie, faktycznie jest to 30 st. :D
Z szybkości rysowania poprzedniego rysunku nie zauważyłem, że te skrajne białe kreski nie są prostopadłe do toru na końcach, tzn. były, ale do linii wymiarowania ;) ale trzymałem się uparcie tego co narysowałem ;)
Poniżej poprawny rysunek, na którym chyba wszystko pasuje :D

A faktyczny promień tej konstrukcji jest ~4750 mm :D
 

Załączniki

OP
OP
P

PiterZ

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Heh, widzę, że narysowałeś poprawkę szybciej. Teraz jest wszystko jak trzeba :)
Ja dorzuce tylko jeszcze poprawiony ręcznie obrazek:
http://lh3.ggpht.com/_RAQ9ykpV3bY/Sxau_hhuqjI/AAAAAAAAAxE/oK34lbenDEA/s912/kp111.jpg
Podam jeszcze ten link (w zasadzie to + warunki techniczne w ustawy wystarczy do wytyczenia KP):
http://www32.patrz.pl/u/f/25/50/59/255059.pdf
Strona 6 i 7. Te 36mm to "yk", a 9mm to "n".

W sumie tą dyskusję można było załatwić na priv, ale może komuś się to wszystko przyda do zrobienia własnego zakrętasa :)
 

Podobne wątki