• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Synteza Sudecka . TKt2 PKP Dracula ....

OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Zwłaszcza ciekawym zdają się być żółte cysterny MINOL. Co na ich temat napisał Carsten? Być może nie dotarłem do odpowiedniego archiwum z fotografiami, na których by uwieczniono różne "kolorowe" cysterny poruszające się po torach NRD (żółte, fioletowe, pomarańczowe, niebieskie, zielone)? Ten temat od zawsze wzbudzał moje wątpliwości,
Kłaniam się Panie Baronie Remaj ...

Tak na obecną chwilę - bo czas kończyć patynizację cemenciarek .
Co do kolorowych cystern-wagonów to też spędza mi to sen z oczu.
I też od 4 dekad mam żądzę identyczną z niemieckimi kolekcjonerami .
A już szczególną fiksację na tle
żółtych cystern MINOL i SHELL .
Najłatwiej było by tu wkleić tu kilkdziesiąt zdjęć stron z VII tomu "Kesselwagen für brennbare Flüssigkeiten" - " Wagony cysterny do cieczy łatwopalnych" (?) S.Carstens - H.Westermann . Ale prawa autorskie ...

W chwili otwierania tomu czułem potężne emocje ...
Już na samej okładce wita nas na kolorowym zdjęciu 2 osiowy 30m3 Uerdingen ESSO biały z czerwonym pasem ( malowanie Roco , Fleischmann , ESU )
Dalej już wewnątrz mamy
czarno białe zdjęcia z II , III epoki cystern DRG i DB
Wymienię bo może kogoś interesować także ten temat _ -


" Loga na cysternach DRG i DB" :

Więc : ... ESSO , Mobil Oil z tablicą przyspawaną , SHELL , TEXACO z dwoma poziomymi fałkami << , Veedol , Valvolin , Rückforth z żyrafami ( wagon Fleischmann DRG ) , THROL , STANDARD ( Fleischmann ) , BP , HOBUM ( Fleisch.) , DL LINOLEUM ! (malowanie Brawa ) , DEA - np.tablice na górnym pomoście , Südzuker ( Fleisch. / Brawa ) HEXAWA ( Brawa ) DEROP ( Fleisch.DRG ) , HOMAN ( Brawa ) , GASOLIN , NITAG znów kilka ESSO i DEROP , Rehnania ,MEXPHALT- SPRAMEX , B.W.-ARAL , MERKUR , znów kilka wag.SHELL , MONOPOLIN ,ALBIZOL ,EBANO ,DEA , NERAGOL , FUCHS , znów kilka MOBIL i następne kilka ESSO , HALTERMANN , ARAL ...
I sporo innych małych nie znanych firm firm .
Około 100 strony pojawiają się kolorowe zdjęcia z III i IV ep DB np. żółtej z niebieskim napisem HALTERMANN , zielonej TEXACO z czerwonymi << . Oczywiście wszechobecne VTG , EVA oraz ITG , Bimoid , FINA , Agip , DEA z trójkątem ze słońcem , CALTEX z czerwoną pentagramą , BfB ....ect.


Dopiero na 222 stronie rozpoczyna się a na 247 już kończy rozdział " Die Entwicklung in der DDR"
- a w nim cysterna z ozaczeniem E140 sporo cystern 2 osiowych w kolorze ciemno-jasno- i szarym , czarnym, niebieskim .
Typy DR z lat 90 już z NACCO , KVG , BfB ...
Ale zdjęcia zółtego MINOL nie ma ... !
Być może Carstens i Westermann do zilustrowania typów DR użyli zdjęć bez cystern bez log'ów (?) byłych koncernów DR ... ?
Ale ... jest z tym problem . Cóż w razie czego skreślę te 5 szt cystern MINOL DR Brawy i 1szt BUNA .
Udało mi się tylko napotkać w necie zdjęcia cystern samochodowych MINOL .
Jakby Pan Baron napotkał jakiś trop to proszę łaskawie o info !
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Aktywny użytkownik
Przed laty była mowa na niemieckich forach o żółtych cysternach Minol. Były rzekomo 2 sztuki, przygotowane zostały w latach 50tych na jakąś wystawę czy targi. Jeden Einheitskesselwagen i jeden inny. Zaraz po wystawie zostały przemalowane na czarno.
Informacja pochodziła podobno ze źródeł od siebie niezależnych i wiarygodnych, ale zdjęć nie widział nikt.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Przed laty była mowa na niemieckich forach o żółtych cysternach Minol. Były rzekomo 2 sztuki, przygotowane zostały w latach 50tych na jakąś wystawę czy targi. Jeden Einheitskesselwagen i jeden inny. Zaraz po wystawie zostały przemalowane na czarno.
Informacja pochodziła podobno ze źródeł od siebie niezależnych i wiarygodnych, ale zdjęć nie widział nikt.
No to "pięknie" ... :oops:
To bardzo ważna wiadomość Ropu !
Naprawdę "radosna twórczość" speców od marketingu firm modelarskich mocno już mnie irytuje .


Mam 2 x 4oś Uerdingen Brawy z budką + 1 x bez budki , 2 x 2 oś Deutzer ESU + szarą z logiem MINOL Zas-w Brawa i niebieską BUNA z budką Brawa . Czyżby się szykowała kasacja przynajmniej 5 wagonów lub nawet 6 - 7 ... ? :niepewny:
Liczba zliwkidowanych wagonów osiągnęłaby 90-92 wagony ! :p Oczywiście nie wszystkie z przyczyny fikcyjności .
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
"Phantasieprodukte für Spielbahner" ... to jedno z określeń na niemieckich forach o żółtych cysternach MINOL ....
- Fantastyczny produkt do zabawy w kolej ...
"Nur die eigenen Straßenfahrzeuge im Verteilerverkehr wurden werbewirksam in den Minol Farben lackiert" ...
-Tylko własne pojazdy drogowe w ruchu dystrybucyjnym zostały pomalowane reklamowo w kolorach Minol ( na żółto - przypis mój ) ...
"Ansonsten waren alle Kesselwagen neutral und wurden vom Eigentümer DR an Minol vermietet"
- Wszystkie wagony cysterny były neutralne kolorystycznie ( szare , czarne ? -przypis mój )) i wynajęte przez Minol od DR .


Niestety identyczną fikcją są cysterny Minol w kolorze fioletowym .

- produkowane przez Brawa, Fleischmann , Roco i Marklin/Trix

Cytat : "Die violetten hatte ich noch nie gesehen.
Mal bei Wiki geschaut: ab 1990 wurde ein neues Design - das violette - eingeführt und Miniol wurde eine AG. 1993 wurde die Firma zwangsprivatisiert und u.a. von Elf Aquitaine gekauft. Deren Nachfogegesellschaft Total besitzt heute die Markenrechte.
Also: wenn es lila Minol-Kesselwagen gab, dann könnten es durchaus Westdeutsche gewesen sein. Dazu passt dann auch wieder die internationale Gefahrgutbeschriftung. Aber nur wenn es welche gab....

Ansonsten: nur ein paar bunte Wagen mehr für die Spielbahner....."
-
mniej więcej tak : fioletowych cystern nie widziałem . Kolor fioletowy został wprowadzony w 1990 roku jako kolor reklamowy Minol .
W 1993r Minol został przejęty przez Elf Aquitaine wyniku przymusowej prywatyzacji ( i gigantycznej afery łapówkarskiej w której uczesniczyły najwyższe sfery rządowe Niemiec - przypis mój ) . Gdyby takie cysterny w filetowym malowaniu istniały to byłby w
oznaczeniu już DB a nie DR ( jak wykonują je producenci - przypis mój )


Zastanawiam się nad rozbiórką moich przynajmniej 5 cystern i na nałożeniu na walczaki natryskiem koloru szarego i czarnego ...
Wtedy 3 zostają , 2 idą na sprzedaż . To jakieś wyjście z "zauroczenia żółtymi Minolami" ;)
 

techno

Aktywny użytkownik
" Loga na cysternach DRG i DB" :

Więc : ... (...) Rückforth z żyrafami ( wagon Fleischmann DRG )
Mogę dopisać dwa zdania odnośnie samego Rückforth'a i tego logotypu, którym nie jest żyrafa, choć faktycznie tak może wyglądać ;), ale to nie jest oczywistość dla kogoś, kto nie jest z okolic Szczecina/Stettina.

Rzut oka na powiększenie głowy, na jednej z reklam Rückforth'a dostępnej w sieci luzem:


Źródło: KLIK - Institut für Sächsische Geschichte und Volkskunde

Tak, to jest Gryf. Gryf, który w przypadku szczecińskich przedsiębiorstw był częstym motywem wykorzystywanym w działalności. Czy to w logo, czy w nazwach (np. Stoewer Greif) produktów.

Jakby ktoś miał ochotę poczytać o tym jednym z największych szczecińskich przedwojennych koncernów czyli właśnie Rückforth, zapraszam tutaj: KLIK. Publikacja oczywiście niemieckojęzyczna przygotowana z okazji jubileuszu koncernu (rok 1930).
Przy okazji:
Sam Gryf kilkukrotnie pojawia się na stronach książki do strony ok. 96 :)

Strona 97 (103) zdjęcie czterech cystern z napisem Rückforth i wspomianymi logotypami z Gryfem:) plus nierozpoznany przeze mnie parowóz (choć na chybił trafił mogę strzelać, że to któryś ze szczecińskiego Vulcana). Niestety z czarno-białego zdjęcia nie mogę rozpoznać, czy były granatowe, jak na modelu ;) To jakby nie było w innej książce o niemieckich wagonach, bo takowych nie widziałem.

Na stronie 98-99 (104-105) zdjęcia po trzy dwuosiowe wagony do przewozu - co by nie było - ALKOHOLU :D
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
o tym jednym z największych szczecińskich przedwojennych koncernów czyli właśnie Rückforth
Od ca.15 lat ( od ukazania się cysterny Fleischm. ) podejrzewałem że Rückforth to jakaś firemka z głębi zach.Niemiec produkująca słodycze z rozpoznawalną przez dzieci żyrafą w swoim logo ... Więc uznałem za niestosowne wręcz posiadanie wagonu z takiej branży.
A tu potężny koncern i to w dodatku w przedwojennym Szczecinie :oops: .


Jedynym chyba wyjątkiem z "niepoważnych branży" są u mnie cemenciarki DB z czekoladową reklamą " BRANDT Zwieback Biskuits - Hagen " - polewy czekoladowe , jakimi zauroczyłem się w połowie lat 90 .
Samo "Hagen" kojarzyło się i z miastem i p.Hagen ze Stawki większej niż życie - odcinek " Hotel Excelsior" .
A o czekoladowej branży firmy Brandt dowiedziałem się dopiero po kilkunastu latach ...
Niestety gnojki z Roco nigdy nie zrobili kolejnych numerów cemenciarki z tą reklamą ...


IMG_5069 - Kopia.JPG
 

techno

Aktywny użytkownik
Od ca.15 lat ( od ukazania się cysterny Fleischm. ) podejrzewałem że Rückforth to jakaś firemka z głębi zach.Niemiec produkująca słodycze z rozpoznawalną przez dzieci żyrafą w swoim logo ... Więc uznałem za niestosowne wręcz posiadanie wagonu z takiej branży.
A tu potężny koncern i to w dodatku w przedwojennym Szczecinie :oops: .
I to jeszcze z branży tak nam wszystkim bliskiej, bo alkoholowej:love:
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Jaki cement ,jak na wagonie piszę jak byk mąka :ROFL: Nie wiem co by musiało się wydarzyć ,żeby firma robiąca wyroby cukiernicze reklamowała by się na wagonach z cementem:ROFL: Oj Drakulo lepiej czytaj te książki ....
Taaak ... ?! :D
Co to KoVal ;) powie że na wagonie napisane jest "Ladegut Mehl" - Ładunek Mąka ?
A wie KoVal że na identycznych wagonach napisane jest "Ladegut Quarzsand" -
Ładunek Piasek Kwarcowy ?
I na identycznych wagonach napisane jest "Ladegut Hydroxyd" -
Ładunek Wodorotlenek ?
I na identycznych wagonach napisane jest "Ladegut Soda" - Ładunek Soda ?

I na identycznych wagonach napisane jest "Ladegut Staubgut" - Ładunek Materiały Pylaste ?

Prawidłową nazwą na ten rodzaj wagonu jest ... Staubbehälternwagen .
Co można przetłumaczyć : wagon pojemnikowy do przewozy materiałów pylastych ( nie sypkich ! bo sypki to jest też gruz )


No dobra , ale tak na spokój i na poważnie, zamieszczone hasło było trochę prowokacją - sensacją no bo " cement i polewy
czekoladowe ?! Oczywiście Twoja uwaga jest słuszna ( jednak ktoś ogląda z uwagą zdjęcia ;) )
Potocznie ten rodzaj wagonu i typ nazywamy cemenciarkami , gruszkami , puderniczkami.
Ale wracajac do DB . Prawdziwą cemenciarką jest o niższych zbiornikach Kds 54 / Ucs 908 DB ze względu na
parametry : ciężaru ładunku na m3 .
Otóż zamieszczonego na powyższym zdjęciu Kds 56/Ucs 909 nie ładuje się cementem ze względów ekonomicznych ... ponieważ nie da się wykorzystać w 100% jego pojemności ze względu na dopuszczalny nacisk na oś .


Staubbehälternwagen 34m3 Kds 56/Ucs909 to mącarka ? wodorotleniarka ? chyba najwłaściwiej byłoby lekkopylarka ...
Identycznie się ma sytuacja parametrów polskich cemenciarek-gruszek-puderniczek ...nie wszystkie są tam cemenciarkami .


Poniżej właściwa cemenciarka DB - Staubgutwagen 27m3 Kds 54 / Ucs 908 .

A jeszcze poniżej Ucs909 do do przewozu sody ... z reklamą firmy JOSERA produkującej żarcie dla psów !

Parafrazując Ciebie KoVal - bez złośliwości ;) :
Nie wiem co by musiało się wydarzyć w tym kraju "psa-świetej krowy" żeby firma robiąca żarcie dla psów reklamowała się na wagonach do przewozu sody !
Cytat : " - wg.danych statystycznych jesteśmy najbardziej zapsionym krajem w Europie , wyprzedzamy nawet zboczoną na tym tle Anglię !
Porównać nas można jedynie pod względem ilości i stasu (!) psów do Indii i tamtejszych "świętych krów" ... "
Cóż jak przyjdzie to co ma przyjść to przynajmniej mieszkańcy moto-molochów będą mieli przez 2-3 tygodnie co wpierdalać ... ! ;) ( przypis mój )
Cytat : " przed wojną w Warszawie było nie do pomyślenia trzymanie psów w kamienicach ..." - z relacij żony przedwojennego majora polskiego wywiadu "Lusi" Bolesławskiej matki byłego prezydenta Warszawy Jerzego Bolesławskiego - także byłego pracownika kadry inżynierskiej Huty Warszawa .



IMG_7404 - Kopia.JPG
IMG_1485 - Kopia.JPG
 
Ostatnio edytowane:

KoVaL

Znany użytkownik
Jeszcze jedno wydaje mało prawdopodobne ,że wagony były tak upieprzone , szczególnie wagony z reklamami firm spożywczych i wożące dla nich materiały do produkcji ,to była by antyreklama . Nawet w PRL-u wagony typu np. 206Se stojące pod elewatorami były jak na owe czasy czyste.
Zdjęcie UCS z niemieckiej wiki. Mimo ,że wagon wygląda na względnie nowy nie sadzę ,aby ich wygląd zasadniczo się różnił .
 

Załączniki

OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
( ... ) wydaje mało prawdopodobne ,że wagony były tak upieprzone , szczególnie wagony z reklamami firm spożywczych i wożące dla nich materiały do produkcji ,to była by antyreklama
Mało prawdopodobne ale podobne ;) ... jest wiele zdjęć na których nasze bohaterki cemenciarki są upieprzone doszczętnie !
Wizualnie są w stanie wręcz agonalnym będąc cały czas w kursujących składach.
Choć tak jak piszesz większość jest utrzymywana schludnym stanie .
Co do egzemplarzy z reklamami firm to w którymś momencie umowa na reklamę wygasa i nie zawsze natychmiast wagon idzie na odnowienie/przemalowanie . Nie rzadko reklama przez jakiś czas dogorywa w raz z malaturą ...to oczywiście ekstremalne przypadki .
Ale DB słynie z "oszczędnego" malowania już od lat 60 ! Nie inaczej jest na SBB , NS ...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Prawidłową nazwą na ten rodzaj wagonu jest ... Staubbehälternwagen .
Albo też Staubsilowagen...

KoVaL napisał(a):
Jeszcze jedno wydaje mało prawdopodobne ,że wagony były tak upieprzone...
Co do upieprzenia, to akurat wagony tego typu były często dość mocno upieprzone. Na stronie https://www.dampfsound.de/52_80/52_80-3/52_80-3.html (co prawda DR a nie DB) jest kilka zdjęć ukazujących takie wagony. Ale wszystkie je łączy to, że są ubrudzone bardzo równomiernie, właśnie upudrowane - stąd ich polska ksywka: pudernice.
Tymczasem Dracula zrobił wagon, który wygląda, jakby ktoś oblał go jakimś żrącym i gęstym syfem.:confused: W żadnym wypadku nie przypomina to osadów z cementu lub mąki. Nie przypomina tez zacieków z rdzy, na które Dracula próbuje powoływać się w tym poście.
Z całym szacunkiem, ale ten model chyba hrabiemu nie wyszedł... ;)
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Przepraszam za wtręta, ale kiedyś ktoś mnie prosił o wstawienie zdjęcia Inżektora Metcalfe’a-Friedmanna LF z rurą mającą imitację izolacji... Jeżeli post będzie bardzo zawadzać, proszę moderatora o skasowanie, lub przeniesienie do innego, być może lepszego wątku... Bazą był Roco 63291 z grudnia 2004. Konwersja ma prawie 15 lat....
 

Załączniki

OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
( ... ) Dracula zrobił wagon, który wygląda, jakby ktoś oblał go jakimś żrącym i gęstym syfem ( ... ) Z całym szacunkiem, ale ten model chyba hrabiemu nie wyszedł... ;)
Oczywiście są lepsze i gorsze wykonania o kant nastawni potłóc :LOL: każdy ma prawo do swojej oceny ...
Na szczęście zawsze można patynizację poprawić , czy wręcz całkowicie wykonać od nowa .
Ale UWAGA ! niektóre przypadki śladów eksploatacji są zadziwiające ... :rolleyes:
Spójrzcie na cemenciarkę KVG w oryginale ...
Skąd aż tak ściemniała-zrudzona ( ?) powierzchnia na górze w stosunku do powierzchni bocznych ?

Na następnych zdjęciach inaczej wykonane patynizacje cemenciarek ...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Na górnej powierzchni zbiornika osiadają opiłki żelaza, które wzbogacone o wszelaki brud dają taki efekt. Nawet parkując długo autem koło linii kolejowej też można nabawić się rudego nalotu (oczywiście nie w takim posuniętym stanie). Bardzo cieżkie do zlikwidowania...
 
Spójrzcie na cemenciarkę KVG w oryginale ...
Skąd aż tak ściemniała-zrudzona ( ?) powierzchnia na górze w stosunku do powierzchni bocznych ?
To akurat proste. Cement, wapno, soda kaustyczna - to substancje, które po zmieszaniu z wodą (deszcz) tworzą zasady, które przyspieszają niszczenie farby. Dochodzi do tego głównie tam, gdzie substancje te osiadają grawitacyjnie, czyli na górnych powierzchniach zbiorników.
Dopóki wagon jest w stałej eksploatacji, to jest on biały od osadów przewożonego ładunku. Ale gdy postoi nieużywany, to deszcz i śnieg odsłaniają efekty postępującej korozji...