Witam wszystkich,
Po kilku latach przeglądania forum postanowiłem się ujawnić ze swoim projektem. Koleją interesuję się od dziecka, wtedy też dostałem pierwszą kolejkę. Na początku były to zabawy na dywanie, w wieku młodzieńczym pierwsze dioramki, własnoręcznie wykonane modele zabudowy itp. Po kilku latach przerwy aktywnej zabawy w kolej postanowiłem powrócić do dawnej pasji i w końcu zbudować to, co od lat chodziło mi po głowie - dużą makietę na strychu.
Ostatnie 2 lata poza pracą i rodziną spędziłem remontując dom i dokonując adaptacji pomieszczeń na strychu. Było duże to wyzwanie w obliczu którego nie obawiam się pracy związanej z budową tak dużej makiety.
Będzie to makieta modułowa o szerokości zmiennej (ok. 1 m) usytuowana dookoła stychu. Będzie to makieta fikcyjna przedstawiająca krajobraz miejski, charakterystyczny dla niemieckich miast, a zatem ceglana estakada kolejowa, dworzec osobowy w śródmieściu, nasypu, wiadukty no i oczywiście cała infrastruktura kolejowa - magazyny, rampy, nastawnie, lokomotywownia - jak na rysunkach poniżej, w tle zabudowa miejska - kamienice, fabryki itp
Zasadnicza część makiety będzie modułowa, by móc w razie potrzeby ją przemieścić i ustawić w innym miejscu. Reszta pętli(tranzytowa przez przyległe pomieszczenie) będzie zamontowana na stałe. Tam też w przyszłości może znaleźć się techniczna stacja postojowa dla składów.
Zdaję sobie sprawę z ogromu pracy, która stoi przede mną, ale myślę, że dam radę. Postanowiłem, że najpierw zbuduję moduły i doprowadzę tory do przejezdności, a następnie będę w miarę czasu uzbrajał moduły w infrastrukturę i krajobraz.
Ze względu na sporą ilość torów i rozjazdów (co za tym idzie kosztów) zdecydowałem się na tory PIKO, mimo ich wiadomych mankamentów. Zawsze kręciły mnie duże stacje i nie chcę rezygnować z tego rezygnować.
Makieta ma służyć głównie mojej zabawie. Jeżeli uda mi się ją zrealizować w zadawalającym standardzie, być może kiedyś przyłączę się do jakiejś imprezy. Skrajne moduły chcę wykonać zgodnie z normą.
Ze względu na to, że torowiska zajmą ok 60-80% szerokości modułów ilość scenerii zostanie ograniczona do minimum.
Będzie to makieta w 100% kolei - z małym udziałem natury czy architektury.
Poniżej załączam kilka wstępnych szkiców, przedstawiających część modułową makiety - część pętli tranzytowej niewidoczna.
Wymiary to ok 8 x 6 m.
1)
^^ Wjazd - wyjazd z pętli tunelem w ścianie
2)
Patrząc od lewego dolnego rogu, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegarka:
- wyjazd z tunelu wykutego w skale (ściana)
- skarpa,
- estakada ceglana,
- głowica stacji osobowej, po lewej perony pocztowe i budynek poczty,
- perony i hala dworcowa,
- wiadukt nad ulicą,
- tory w łuku (promień ok 1,4m),
- głowica stacji osobowej, magazyn / lokomotywownia (opcjonalnie)
- estakada / most ceglany nad rzeką,
- głowica stacji towarowej,
- tory postojowe towarowe i główne w łuku (1,5 m min), magazyn / lokomotywownia (opcjonalnie),
- głowica stacji towarowej, obok bocznice, rampy, magazyn i plac rozładunkowy,
- nasyp, tory główne i żeberko wyciągowe,
- dalej (nie widoczne już na rysunku) most nad schodami na strych, (wbudowany na stałe) i wjazd do tunelu (ściana)
(szare kwadraty to słupy, a prostokąty w narożnikach to zastrzały więźby dachowej)
Ze względu na to, że jestem pasjonatem mającym jako takie pojęcie o kolei, nie posiadający jednak fachowej wiedzy, proszę kolegów o dużo uwag, komentarzy, propozycji - zwłaszcza jeśli chodzi o układ torów.
Pozdrawiam
Tomek
Po kilku latach przeglądania forum postanowiłem się ujawnić ze swoim projektem. Koleją interesuję się od dziecka, wtedy też dostałem pierwszą kolejkę. Na początku były to zabawy na dywanie, w wieku młodzieńczym pierwsze dioramki, własnoręcznie wykonane modele zabudowy itp. Po kilku latach przerwy aktywnej zabawy w kolej postanowiłem powrócić do dawnej pasji i w końcu zbudować to, co od lat chodziło mi po głowie - dużą makietę na strychu.
Ostatnie 2 lata poza pracą i rodziną spędziłem remontując dom i dokonując adaptacji pomieszczeń na strychu. Było duże to wyzwanie w obliczu którego nie obawiam się pracy związanej z budową tak dużej makiety.
Będzie to makieta modułowa o szerokości zmiennej (ok. 1 m) usytuowana dookoła stychu. Będzie to makieta fikcyjna przedstawiająca krajobraz miejski, charakterystyczny dla niemieckich miast, a zatem ceglana estakada kolejowa, dworzec osobowy w śródmieściu, nasypu, wiadukty no i oczywiście cała infrastruktura kolejowa - magazyny, rampy, nastawnie, lokomotywownia - jak na rysunkach poniżej, w tle zabudowa miejska - kamienice, fabryki itp
Zasadnicza część makiety będzie modułowa, by móc w razie potrzeby ją przemieścić i ustawić w innym miejscu. Reszta pętli(tranzytowa przez przyległe pomieszczenie) będzie zamontowana na stałe. Tam też w przyszłości może znaleźć się techniczna stacja postojowa dla składów.
Zdaję sobie sprawę z ogromu pracy, która stoi przede mną, ale myślę, że dam radę. Postanowiłem, że najpierw zbuduję moduły i doprowadzę tory do przejezdności, a następnie będę w miarę czasu uzbrajał moduły w infrastrukturę i krajobraz.
Ze względu na sporą ilość torów i rozjazdów (co za tym idzie kosztów) zdecydowałem się na tory PIKO, mimo ich wiadomych mankamentów. Zawsze kręciły mnie duże stacje i nie chcę rezygnować z tego rezygnować.
Makieta ma służyć głównie mojej zabawie. Jeżeli uda mi się ją zrealizować w zadawalającym standardzie, być może kiedyś przyłączę się do jakiejś imprezy. Skrajne moduły chcę wykonać zgodnie z normą.
Ze względu na to, że torowiska zajmą ok 60-80% szerokości modułów ilość scenerii zostanie ograniczona do minimum.
Będzie to makieta w 100% kolei - z małym udziałem natury czy architektury.
Poniżej załączam kilka wstępnych szkiców, przedstawiających część modułową makiety - część pętli tranzytowej niewidoczna.
Wymiary to ok 8 x 6 m.
1)
2)
Patrząc od lewego dolnego rogu, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegarka:
- wyjazd z tunelu wykutego w skale (ściana)
- skarpa,
- estakada ceglana,
- głowica stacji osobowej, po lewej perony pocztowe i budynek poczty,
- perony i hala dworcowa,
- wiadukt nad ulicą,
- tory w łuku (promień ok 1,4m),
- głowica stacji osobowej, magazyn / lokomotywownia (opcjonalnie)
- estakada / most ceglany nad rzeką,
- głowica stacji towarowej,
- tory postojowe towarowe i główne w łuku (1,5 m min), magazyn / lokomotywownia (opcjonalnie),
- głowica stacji towarowej, obok bocznice, rampy, magazyn i plac rozładunkowy,
- nasyp, tory główne i żeberko wyciągowe,
- dalej (nie widoczne już na rysunku) most nad schodami na strych, (wbudowany na stałe) i wjazd do tunelu (ściana)
(szare kwadraty to słupy, a prostokąty w narożnikach to zastrzały więźby dachowej)
Ze względu na to, że jestem pasjonatem mającym jako takie pojęcie o kolei, nie posiadający jednak fachowej wiedzy, proszę kolegów o dużo uwag, komentarzy, propozycji - zwłaszcza jeśli chodzi o układ torów.
Pozdrawiam
Tomek
Ostatnio edytowane: