• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Strychowa makieta modułowa

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Pierwotnie planowałem zainscenizowanie nieczynnej parowozowni z epoki V (bez trakcji parowej), ale teraz plany zmieniłem i postanowiłem, że parowozy jednak będą (taki mój mały Wolsztyn) i do ich obsługi konieczne jest wybudowanie niezbędnych urządzeń.
Wtedy zdałem sobie sprawę, że po macoszemu potraktowałem moją parowozownię i zaplanowałem zbyt małomiejsca dla obsługi parowozów. Zatem, aby pomieścić na niewielkiej przestrzeni niezbędną infrastrukturę, musiałem rezygnować z budowy spektakularnych dźwigów i koszów zasypowych, wielkich zasiek węglowych i długich kanałów oczystkowych.
Wybrałem najbardziej kompaktowe z dostępnych, gotowych rozwiązań i rozmieściłem je tak, jak na poniższym rysunku.
(Ogrom pracy zmusił mnie do posiłkowania się gotowymi rozwiązaniami. Nie uda mi się wszystkiego zrobić własnoręcznie)

W mojej kompaktowej parowozowni będzie
- jeden tor wjazdowy, na którym zaplanowałem nawęglanie (1),
- szlakowanie i tankowanie wody(2),
- jeden tor wyjazdowy ze stanowiskiem do piaskowania (3),
- bocznica z kompresornią z wjazdem z obrotnicy
- bocznica dla dostaw węgla i odbioru szlaki.

Stanowisko nawęglania będzie nieco przebudowane i dostosowane do umieszczenia na łuku.


Będzie także wieża wodna, ale jeszcze nie zdecydowałem gdzie stanie. Hala wachlarzowa będzie sześciostanowiskowa - łączona z 2 hal:
3 stanowiska będą w hali Flaischmanna i 3 w hali Fallera (co zainscenizuje rozbudowę w przeszłości)
Kąt pomiędzy torami 7,5 stopnia.


Proszę o opinię, uwagi i komentarze.
Mam nadzieję że o niczym nie zapomniałem i taka parowozownia miałaby szansę funkcjonować w rzeczywistości.

parowozownia.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Miejsca przewidziałem niewiele, ale udało mi się wcisnąć jeszcze jedno stanowisko do obrządzania parowozów. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
parowozownia rozbudowa.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
Demontuję także mechanizm ze sprężynką, gdyż docelowo rozjazd będzie ustawiany przez serwo.

Zobacz załącznik 553306
Proponuję koledze wyciąć z rozjazdów piko mocowania oryginalnych napędów, a w tym przypadku również płytkę pozostałą po mechanizmie od sprężynki. Zrobiłem tak u siebie i lepiej to wygląda.
Jestem tego samego zdania co Kolega @stolnik. Warto zadbać również o ten szczegół i pozbyć się niepotrzebnych mocowań, zarówno w rozjazdach PIKO jak i Roco.

Podoba mi się to, że nie bał się Kolega zastosować różnych rozjazdów - zarówno 10-stopniowych jak i 15-stopniowych, w dodatku dwóch różnych producentów. Uzyskał Kolega w ten sposób rozróżnienie torów głównych szlakowych i torów bocznych - dla każdego rodzaju toru mamy odpowiednie rozjazdy - o odpowiedniej długości, kącie i promieniu - jest różnica - dla potrzeb jazd pociągowych w torach głównych zastosowano długie rozjazdy o małym kącie i dużym promieniu, zaś w torach bocznych/technicznych - rozjazdy krótsze, o większym kącie i mniejszym promieniu. Zachowana jest pewna proporcja - mimo iż jedne i drugie nie są w pełni wymiarowe - która daje poczucie realizmu.

Jest też coś o czym część osób zapomina - rozjazdy zwyczajne PIKO A-Gleis mają stosunkowo duży promień toru zwrotnego - 908 mm - to więcej niż w 15-stopniowych rozjazdach Roco Line. Jeżeli wysokość szyny nie jest decydująca, a chcielibyśmy mieć stosunkowo rozbudowany układ torów bocznych, to dlaczego by nie zdecydować się na te rozjazdy? Są tańsze, a przy tym mają większy promień łuku,.

Z zaciekawieniem śledzę postępy z budowy. Będzie to na pewno kolejna makieta, która zapadnie mi w pamięci. Ponadto również bardzo mi się podoba klimat, w jakim będzie osadzona - większy niemiecki węzeł kolejowy, z fragmentem miasta - coś pięknego! Powodzenia w dalszej budowie!
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Dziękuję za słowa uznania :)
ROCO mocowania już zdemontowałem, bo były wysuwane, z PIKO wyfrezuję dremelem w późniejszym terminie.
Co do rozjazdów to oprócz PIKO i ROCO zastosowałem też PECO code 100, bo oprócz tego, że mają identyczną geometrię (promień i kąt) jak 10 st. ROCO to są zdecydowanie krótsze, przez co uzyskać można dłuższe tory na stacji. Każdemu, to planuje budowę polecam PECO zdecydowanie. Po spadku cen funta, można na portalu aukcyjnym na "e" kupić je za cenę PIKO. Rozjazdy PIKO WL i WR od PIKO też się ostatnio poprawiły, bo obecnie w nowszych wersjach stosowane są iglice pełne, niestety ja dowiedziałem się o tym za późno. Większość PIKO mam już poklejone, polutowane i poprzycinane...
Co do geometrii stacji na modułach, a zwłaszcza na makietach domowych, jestem zwolennikiem zachowania umiarkowania w liniowym skalowaniu 1:87. Uważam, że dla uzyskania dłuższych torów na stacji lepiej głowicę stacji umiejętnie skrócić, poprzez zastosowanie odpowiednich rozjazdów.
Ja od początku chciałem mieć dużo torów, co pociągnęło za sobą potrzebę zastosowania dużej ilości rozjazdów, dlatego z powodów ekonomicznych już na etapie projektowania zdecydowałem się głównie na rozjazdach PIKO, o których zaletach wspomniał kolega Remaj12.
Jedynie na torach głównych i osobowych zaprojektowałem 10 stopniowe rozjazdy od ROCO.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Prace mozolnie posuwają się do przodu. Na wiadukcie są już 3 tory. W tym miejscu flexy były łączone:
IMG_20180315_232435.jpg


IMG_20180315_232520.jpg


Widok z góry:
IMG_20180315_233819.jpg


IMG_20180315_233800.jpg


Mój "plaser" w trakcie poziomowania torów na granicy modułów bezpośrednio po klejeniu:
IMG_20180315_232455.jpg


Tyle ode mnie, a teraz trochę świeżego powietrza:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Dziura w ścianie będzie, ale nie będzie tunelu.
Planuję zrobić zwartą zabudowę miejską po obu stronach estakady, tak by budynki ściśle do niej przylegały,
estakada miasto.png


....a górą nad torami przerzucić zabudowaną kładkę, bezpośrednio przed ścianą...
DSCN1343.jpg


....za którą będzie otwór i przejazd do drugiego pokoju
f40122t317314p3721264n4_vjrtSXIY.jpg


Ewentualnie zamiast kładki zastosuję nastawnię bramową.
img_1012.jpg

Kucia dużo nie będzie, bo na tym odcinku jest płyta gipsowa :)

Zobaczymy, bo szczegóły cały czas bulgoczą w mojej głowie na małym ogniu ;)
Jedynie układ torów i kształt skrzynek jest stały.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki