• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Makieta domowa Strychowa makieta modułowa

Myślę, że w miarę zabudowywania skrzynek „infrastrukturą” będzie coraz ciszej. Efekt dudnienia w tej chwili potęguje pustka na której położyłeś tory. Do tego zmniejsz prędkość i będzie git.
Zabieraj się za robotę, bo ile można pokazywać to puste poddasze
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Myślę, że w miarę zabudowywania skrzynek „infrastrukturą” będzie coraz ciszej. Efekt dudnienia w tej chwili potęguje pustka na której położyłeś tory. Do tego zmniejsz prędkość i będzie git.
Zabieraj się za robotę, bo ile można pokazywać to puste poddasze
Żebyś wiedział, że się zabieram, ale to nie wyścigi ;) Jak to bezgłośne mocowanie torów, to ruszam ostro. Idzie jesień, długie wieczory - cierpliwości :)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Zrobiłem test z korkiem 4 mm z "castoramy". Przykleiłem wikolem do sklejki, po wyschnięciu wikolu przyłapałem tor kropelką do korka, zaszutrowałem, tak, by szuter nie dotykał sklejki i zawikolowałem.
Po przyłapaniu kropelką, przed wikolowaniem tor był cichy, ale w miarę schniecia wikolu, który spenetrował wolne pory w korku - walory akustyczne ustępują w tępie geometrycznym. Mimo, że wszystko jest jeszcze wilkotne, już zaczyna dudnić, a z korka można wikol wyżymać.
Wyjściem jest powierzchniowe zaipregnowanie korka jakimś specyfikiem, który nie dopuści do penetracji przez wodę wikolową i w efekcie cudownej przemianie korka z ośrodka sprężystego w sztywny, a jednocześnie spowoduje dobrą przyczepność wikolu...

Jutro jak wszystko wyschnie zobaczę jak to brzmi.

Tak to wyszło, oczywiście szyny powinny być pomalowane, a szuter szary lub przyrdzewiały, ale to nie był główny temat eksperymentu.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Myślałem przez cały dzień jak wyciszyć tor i postanowiłem przetestować przyklejenie korka do nienasiąkliwego, elastycznego podłoża, ( by wikol nie mógł przesiąknąć do sklejki) a następnie przyklejenie toru do korka, szutrownie i zalanie wikolem.
Nabyłem samoprzylepną taśmę akustyczną wykonaną z cienkiego styroduru.
Żeby oczszczędzić sobie pracy jaką wykonałem wczoraj (klejenie toru do korka, szytrowanie i wikolowanie), delikatnie wyfiletowałem nożem do tapet wykonane wczoraj torowisko od sklejki (korek z torem i szutrem) i przykleiłem na klejfix na pasek z taśmy akustycznej. Całość przykleiłem do sklejki.
Wyszedłem z założenia, że skoro pasek akustyczny nie jest w stanie wchonąć wody, to ta czynność jest analogią do przyklejenia taśmy akustycznej do podłoża, naklejenia na nią paska z korka odwzorowującego nasyp, zaszutrownie i zawikolowanie.
Efekt jest nieznacznie lepszy od poprzedniego. Wniosek: wibracje i hałas spowodowany jest przez sztywny szuter.

I choćby przyszło tysiąc altetów
i każdy zjadł by tysiąc kotletów
i każdy nie wiem jak się wytężał
to i tak zaszutrowane i klejone wikolem torowisko będzie głośne.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Trochę ilistracji:

Tak wygląda 12-letni niedokończony szalet
IMG_20171011_214734.jpg

Tak wygląda mój patent na iglicę rozjazdu piko A-gleis (zlutowana na sztywno w położeniu na środku)
IMG_20171010_203859.jpg IMG_20171010_203910.jpg

Tak wygląda próbny tor klejony bezpośrednio na sklejkę:
IMG_20171010_213910.jpg IMG_20171011_090825.jpg

Tak wygląda eksperyment z korkiem i taśmą akustyczną:
IMG_20171010_201631.jpg
Tak wygląda mocowanie serwa rozjazdu:
IMG_20171011_220426.jpg IMG_20171011_220400.jpg

A tak wygląda kartonowa szopa - wykonana przeze mnie 12 lat temu, która być może będzie bohaterem 3 planu.
IMG_20171011_215641.jpg IMG_20171011_215906.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Ruszyły prace.
Po przeprowadzeniu wywiadu, po przewertowaniu forum, po wykonaniu wielu prób, zdecydowałem, że zastosuję korek pod tory.
Zdecydowałem, że nie będzie to korek z castoramy (na dole), lecz korek drobnoziarnisty w arkuszach (na górze). Co ciekawe, ten drobniejszy jest tańszy od marketowego.
Korek i korek:
IMG_20171018_223952.jpg

Po konsultacjach z dostawcą postanowiłem kleić korek do sklejki na nierozcieńczony wikol.
Tak prezentują się pierwsze fragmenty korkowych nasypów:
IMG_20171018_224045.jpg

Zdecydowałem, że korek będę kleił mniejszymi fragmentami, tylko pod torami. Grypy torów będą na jednym nasypie.
IMG_20171018_224029.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Przez ostatni okres czasu przyklejałem korek, przyklejałem korek, przyklejałem korek, przyklejałem korek, przyklejałem korek. :confused:
No cóż - prace ziemne zawsze trwają długo, mam nadzieję, że po ułożeniu torów jakoś to wizualnie przyspieszy.

IMG_20171107_223626.jpg IMG_20171107_223543.jpg IMG_20171107_223445.jpg
Teraz ponownie trasuję osie torów i przygotowuję się do montażu torów.

IMG_20170919_215031.jpg IMG_20171107_223430.jpg
W trakcie tych prac uległa zmianie koncepcja stacji towarowej - całość została odsunięta od ściany (skosu), gdyż nie dało by się inaczej wykonać żadnych obiektów w tle.
To z kolej spowodowało zmianę geometrii jednej głowicy. Plan podczas prac cały czas ewoluuje. :podstepny:

IMG_20171107_223416.jpg IMG_20171107_223530.jpg
Korek spowodował, że niweleta toru podniosła się. Zdecydowałem, że na wiaduktach nie będzie korka (żeby pociągi dudniły) i przęsła zostały podniesione o 4 mm.

IMG_20171107_223600.jpg IMG_20171107_223348.jpg IMG_20171107_220940.jpg
Pod wiaduktem. Po lewej widoczne wejścia na przyszłe schody prowadzące na perony. Docelowo od spodu będą imitacje stalowych belek przęseł i oświetlenie. Blachownica ustawiona na sucho będzie docelowo nieco niżej, tak by górą zlicowała się ze sklejką. Tymczasem u na widukcie trwają prace geodezyjne.

Na innym odcinku frontu też się dzieje. Kupiłem Corela i jak sobie odświeżę obsługę i rysowanie, przystąpię do rysowania elementów pod laser.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Zdecydowałem, że na wiaduktach nie będzie korka (żeby pociągi dudniły)
To zależy od konstrukcji wiaduktu. Jeżeli jest to wiadukt stalowy, na którym tor jest ułożony bez podsypki ("szutru") bezpośrednio na mostownicach na konstrukcji stalowej, to oczywiście bez korka, bo elementy konstrukcyjne powinno być widać. Ale tu wydaje mi się, że ma to być konstrukcja z korytem, wypełnionym tłuczniem. W tej sytuacji pociągi chyba raczej nie dudnią jakoś specjalnie głośniej przy przejeździe przez taki wiadukt. A jak było (jest) w oryginale, na którym się kolega Tomek wzorował?
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
To zależy od konstrukcji wiaduktu. Jeżeli jest to wiadukt stalowy, na którym tor jest ułożony bez podsypki ("szutru") bezpośrednio na mostownicach na konstrukcji stalowej, to oczywiście bez korka, bo elementy konstrukcyjne powinno być widać. Ale tu wydaje mi się, że ma to być konstrukcja z korytem, wypełnionym tłuczniem. W tej sytuacji pociągi chyba raczej nie dudnią jakoś specjalnie głośniej przy przejeździe przez taki wiadukt. A jak było (jest) w oryginale, na którym się kolega Tomek wzorował?
Wzoruję się na przedwojennych wiaduktach w ciągu wrocławskiej estakady. To będą przęsła stalowe z korytem. A zatem konstrukcję będzie widać tylko od spodu, a od góry będzie tłuczeń - ale bez korka, bezpośrednio na sklejce, by dudniło jak w rzeczywistości.

Np. ul. Stysia. Widok od spodu:


... i od góry:


link do zbioru zdjęć całej estakady:
https://dolny-slask.org.pl/512079,Wroclaw,Estakada_kolejowa.html
 

Tomaj

Nowy użytkownik
Miejsca w których hałas jest bardzo mocny, możesz podkleić matę głuszącą, elastyczną lub twardą. To typowa mata jaką stosuje się do wygłuszania samochodów. Jest ciężka i przed przyklejeniem od spodu, trzeba zagruntować sklejkę. Przy sklejce o grubości do 10 mm zdaje to egzamin, najlepiej przy 5 mm.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Podczas weekendu rozwiązałem w końcu technikę wykonania przyczółków mostowych.
Nie chciałem iść na łatwiznę stosując gotowe formatki lecz wykonać przyczółki wiaduktów na wzór tych stosowanych min. w ciągu wrocławskiej estakady kolejowej:

https://www.google.pl/maps/@51.1013635,17.0241815,3a,75y,149.93h,88.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1sw3anAyv9QClyoAKHifyUGQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dw3anAyv9QClyoAKHifyUGQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D127.85777%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Muszę szybko wykonać wiadukty od spodu, gdyż po zamocowaniu przęseł już się tam nie dostanę. Brak przęseł zaś blokuje skutecznie prace torowe powyżej, tym bardziej, że mój wiadukt będzie szeroki - pod grupą 7 torów z 2 peronami, (wiadukt ten widać post wyżej), docelowo zaś będzie przypominał ten:

https://www.google.pl/maps/@51.0967...4!1sfWdszpyHgMiqbaXJarg4jg!2e0!7i13312!8i6656

Po próbach z różnymi materiałami, którem miały zamodelować kamienne bloki, w tym próby ze styrodurem, który wyszedł bardzo fajnie, lecz jest zbyt gruboziarnisty i wg mnie doskonale nadawać się będzie na odwzorowanie muru z kamieni ciosanych:
IMG_20171203_140702.jpg
Zdecydowałem się ostatecznie na PVC nacinane nożykiem i gotowe formatki z cegły, docięte w odpowiednim kształcie. (Strukturę porowatości mam zamiar uzyskać w czasie malowania aerografem):
IMG_20171202_202014.jpg

Docelowo elementy ceglane będę wypalał laserem w kartonie, ( będę robił ceglaną estakadę ), tym razem jednak poszedłem skrótem ze względu na czas i niedopracowaną jeszcze prze ze mnie umiejętność rysowania w corelu i odnalezienia właściwego kartonu pod grawerowanie.
Bloki kamienne zostaną jeszcze uwypuklone płycinami, pomalowane i zwaloryzowane - mała próbka:
IMG_20171203_140533.jpg
Tak wygląda to na sucho na modelu:
IMG_20171203_140841.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Aktywny użytkownik
Weekend zaowocował małym postępem w realizacji wiaduktu.

Przyczółki pomalowałem aerografem ale malowanie uwypukliło kilka niedoróbek, więc w ruch poszły pilniczki, szpachle itp.
IMG_20171207_224237.jpg

Nie byłem zadowolony z barwy, która wyszła zbyt ciemna i struktury, która wyszła zbyt gładka, dlatego przemalowałem ręcznie całość wg opracowanej na prędce metody "ciap-ciap". Zafugowałem i wstępnie spatynowałem cegły:
IMG_20171209_224643.jpg

Tak się to prezentuje w słońcu:
IMG_20171210_122610.jpg

Pozostało jeszcze patynowanie całości, ale to później...
IMG_20171210_122827.jpg

IMG_20171210_122857.jpg

Rozpocząłem także prace koncepcyjne nad elementami wystroju architektonicznego ścian bocznych przyczółków:
IMG_20171210_213832.jpg
 

Podobne wątki