• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Strychowa makieta modułowa

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#61
Jakiego rozmiaru robicie otwory w czołach? Wg schematu PMM, FREMO czy macie jakiś inny sprawdzony patent?
Jeśli chodzi o otwory służące do skręcania segmentów to są one średnicy 12mm, a jak nie jesteś pewien do jakich skrzynek będziesz dokręcał swoje skrzynki to możesz powiercić oba systemy otworów. To niczemu nie przeszkadza, a unikniesz wożenia ścisków.
mklalalalalmaman.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#62
^^ Tak zrobię na skrzynkach krańcowych. Wewnętrze połączenia pomiędzy moimi modułami będą indywidualne, w zależności od wymiaru sąsiadujących ze sobą skrzynek.
A otwór na montażowy (na rękę) jakiego wymiaru zrobić ?

Ile waży (średnio) skrzynka - dajmy na to o wymiarach 100x70?

Tymczasem na budowie: segmenty 1, 2 i 3 razem.

IMG_20170404_223737.jpg IMG_20170404_223756.jpg IMG_20170404_223826.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#64
Ja u siebie będę więcej wycinać. Muszę znacznie odchudzić konstrukcję, tak by zachować sztywność i jednocześnie zgubić nieco wagi.
Wczoraj wstrzymałem się z kręceniem kolejnej skrzynki do czasu opracowania systemu otworów. Stan na dziś 6 z 12 skrzynek skręcone :)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#65
Myślałem, myślałem i wymyśliłem kurację odchudzającą. Wczoraj zapadła trudna i pełna obaw o rezultat decyzja i wyrzynarka poszła w ruch. Gotowe skrzynki jednopoziomowe o ściankach bocznych o wysokości 15cm ściąłem do 8cm. Przypominało to przecinanie prostokątnej puszki na pół - ale wyszło nadzwyczaj dobrze. Skrzynki nadal są sztywne i wytrzymałe, a co najważniejsze o wiele lżejsze. Ponadto materiał się nie zmarnował, bo jako odpad produkcyjny mam gotowe ramy wys.7 mm (z poprzeczkami) na przyszłe skrzynki ;)
Wystarczy tylko dorobić płytę pod tory. :D Skrzynki 2 poziomowe pozostaną bez zmian.
Elementy na nieskręcone jeszcze 4 skrzynki jednopoziomowe (boczki, profile czołowe i poprzeczki) dam do stolarza, by mi je ściął na maszynie. Szkoda wyrzynarki.
Tak to już jest, że pewne rzeczy widzi się dopiero po zrobieniu. Można latami teoretyzować, projektować i czytać poradniki, ale dopiero faza realizacji jest prawdziwą szkołą.
Kamień spadł mi z serca, bo rozwiązałem problem wagi i nie zmarnowałem sklejki.
P. S. W między czasie dorobiłem 2 skrzynki. Stan na dziś 8 z 12 skrzynek gotowe.
(zdjęcia dodam w kolejnych wpisach)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#66
Prace montażowe w toku:
IMG_20170425_194034.jpg

Od lewej: Segmenty 6,7, 8(sama płyta), 9, 10 i część 11.
IMG_20170425_194015.jpg

Segmenty 2,3 i 4 już na miejscu, (tu będzie stacja osobowa), dalej płyta górna od segmentu 5. Specjalnie pozostawiłem segmenty 5 i 8 nieskręcone, aby móc dokonać ewentualnych korekt, gdyby się okazało, że założone w projekcie kąty 90st w poziomie pomiędzy skosami poddasza były w rzeczywistości inne, albo gdyby zabrakło kilku cm by zmieścić całość.
IMG_20170424_194555.jpg

Całe szczęście wszystko się spasowało, po skręceniu skrzynek 5 i 8 zasadnicza część stolarska zostanie zakończona. Trzeba będzie jeszcze co nieco podszlifować, by segmenty schodziły się na włos, wypoziomować, powiercić otwory itp. Po tym wkroczy geodeta i wytyczy osie torów, po czym prace rozpocznie ekipa torowa, przygotowując teren pod ułożenie torów.
Tymczasem po zdanym egzaminie ze stolarstwa, biorę się za studiowanie elektroniki i programowania.
Chcę sterować rozjazdami, semaforami, i wszystkim co się rusza za pomocą serw i dekoderów, z możliwością podłączenie wszystkiego do komputera.
Znawców tej materii proszę o korepetycje.
 
Ostatnio edytowane:

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#67
Wygląda fajnie. Nie zazdroszczę Ci robienia elektryki i sterowania. Mam nadzieję że Twoje plecy wytrzymają niewygodnie pozycje podczas tych prac. Może nie skręcaj tego na Amen, abyś mógł wyciągnąć poszczególne elementy aby wykonać prace instalacyjne.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#70
Dziś wiecha! Ostatnia skrzynka skręcona. Teraz czas na spasowywanie i skercanie na gotowym już stelażu. Zdjęcia niebawem :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#71
Postanowiłem, ze bedę mocował tory bezpośredni do sklejki (bez korka)
Przed tym chcę jednak pomalować sklejkę w odpowiednik kolorze, następnie przymocować tory, a następnie zaszytrować.
Jaką fabrę najlepiej użyć do pomalowania sklejki?
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
#73
Zdecydowanie Inkson ma rację. Jeżeli pomalujesz sklejkę przed mocowaniem torów to w przypadku gdy będziesz je kleił a następnie szutrował i zalewał wodą wikolową , to w przyszłości istnieje prawdopodobieństwo że tak przygotowane "torowisko" odejdzie wraz z farbą od sklejki. Lepiej jest unikać nakładania farb na elementy które mają być sklejane.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#74
Dzięki za radę.
Czyli: mocuję tory, a potem areofraf : malowanie szyn i podmalowanie podkładów. Czekam aż wyschnie, czyszczę główki szyn rozpuszczalnikiem i szutruję, następnie zraszam roztworem wody z detergentem i zalewam wodą wikolową?
Jeżeli dobrze pamiętam, to woda : klej w stosunku 3:1? Czy tym detergentem może być płyn do naczyń, czy zastosować coś innego?
Jeżeli mógłbym prosić o jeszcze jedną radę to jaką farbą najlepiej malować szyny, a jaką podkłady drewniane.
Spróbuję sam poeksperymentować, ale niechcę bładzić po manowcach. Widziałem różne techniki i odcienie, często jest to miks nawet 3 kolorów.
Chcę dodatkowo zróżnicować nieco odcień szyn i podkładów na torach głównych, na torach odstawczych i na bocznicach, gdzie kolor będzie bardziej rdzawy.
Jeszcze jedno mnie nurtuje: jak przymocować szyny do profilu czołowego? Widziałem na forum różne rozwiązania i pomyślałem o drobnych śrubkach. Kupiłem nawet klika na próbę, najmniejsze jaki mieli w sklepie stalowym. Mimo że są malutki, to łebki są zdecydowanie szersze od stopki szyny. Najwyżej usunę to co wystaje dremelem. Dziś zrobie próbę z lutowaniem szyn do tych śrubek. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

(Edit: usunąłem zdjęcie które przestało się wyświetlać)
 
Ostatnio edytowane:

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
#75
Dzięki za radę.
Czyli: mocuję tory, a potem areofraf : malowanie szyn i podmalowanie podkładów. Czekam aż wyschnie, czyszczę główki szyn rozpuszczalnikiem i szutruję, następnie zraszam roztworem wody z detergentem i zalewam wodą wikolową?
Jeżeli dobrze pamiętam, to woda : klej w stosunku 3:1? Czy tym detergentem może być płyn do naczyń, czy zastosować coś innego?
Jeżeli mógłbym prosić o jeszcze jedną radę to jaką farbą najlepiej malować szyny, a jaką podkłady drewniane.
Spróbuję sam poeksperymentować, ale niechcę bładzić po manowcach. Widziałem różne techniki i odcienie, często jest to miks nawet 3 kolorów.
Chcę dodatkowo zróżnicować nieco odcień szyn i podkładów na torach głównych, na torach odstawczych i na bocznicach, gdzie kolor będzie bardziej rdzawy.
Jeszcze jedno mnie nurtuje: jak przymocować szyny do profilu czołowego? Widziałem na forum różne rozwiązania i pomyślałem o drobnych śrubkach. Kupiłem nawet klika na próbę, najmniejsze jaki mieli w sklepie stalowym. Mimo że są malutki, to łebki są zdecydowanie szersze od stopki szyny. Najwyżej usunę to co wystaje dremelem. Dziś zrobie próbę z lutowaniem szyn do tych śrubek. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

edit:
Tak to wyszło:


Zastosuj gwoździki miedziane. Potem w dziurki klej i wkładasz te gwoździe przylutowane do szyn.
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#76
A mnie zastanawia poco takie masywne mocowanie szyn na środku skrzynki. Na środku wystarczy zalanie podkładów wikolem, a przez te otwory można puścić kabelki z zasilaniem.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#77
To próbka na kawałku sklejki. Taki poligon doświadczalny
Doświadczenie wyszło tak sobie, więc raczej zastosuje gwoździki miedziane.
A co poradzicie w kwestii farb do malowania szyn?
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#79
Moim zdaniem to powinieneś dać korek pod tory, aby uniknąć sztucznego odgłosu. Przyklejenie torów do korka kropelką w paru miejscach wystarczy, później gdy będziesz szutrował i zalejesz wikolem wszystko złapie solidnie.
 

Podobne wątki