• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#42
Rozrysowuję układ rozjazdów w głowicach w programie do projektowania Anyrail, kawałkami w wersji darmowej. Potem zamierzam wszystko połączyć i uzupełnić w AutoCadzie, w którym rozrysuję finalny kształt skrzynek.
Układ torowy (skala) nieznacznie się zmieni, gdyż dotychczasowe rysunki to były szkice bez skali ;)
Ze względu na lepszą geometrię część 15 stopniowych rozjazdów PIKO zamienię na inne 10 stopniowe, zwłaszcza w przebiegu torów głównych w obrębie stacji osobowej.
Staram się wycisnąć jak największą długość użyteczną z torów w sekcji towarowej. Po próbnych jazdach "na dywanie" kilku składów towarowych, które kupowałem latami na raty i upychałem w szafie, okazało się że np. samych szmaciaków mam ok 4mb... To samo z kontenerowcami...
Chcę uzyskać tory o długości minimum 5m. Tu 15 stopniowe PIKO zostaną.
Rozjazdy krzyżowe w górnej części makiety będą inne niż PIKO, nie zdecydował jeszcze. Chcę zastosować rozjazdy krzyżowe 10 stopniowe. Mam kilka sztuk starych PECO code 100, ale ich wykonanie ostaje nieco od dzisiejszych standardów. Może macie jakieś sugestie jakie 10 stopniowe rozjazdy zastosować ?
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#46
Mogę opisać:
Kamienice wykonane są z kartonu, elewacja frontowa i od podwórka z kartonu jednostronnie kredowanego, ściany szczytowe z twardego kartonu szarego.
Generalnie karton jednostronnie kredowany to podstawa i stanowi ok 80% materiału budowlanego. Łatwo się tnie, łatwo się w nim odciska wzorki, łatwo maluje i dobrze się klei.
Stosuję też białe kartony z fakturami, w formatkach A-4, dostępne sklepach dla artystów.
Detale takie jak gzymsy, bonia i obramowania wokół okien z kartony jednostronnie kredowanego. Płyciny i inne mniej wydatne detale z okleiny samoprzylepnej, wcześniej odpowiednio wyciętych. Np. w celu uzyskania efektu 3D płycin - okleiny naklejane w kilku warstwach (mniejsze prostokąty, na większe)
Płytkie bonia, efekt desek itp. detale wykonana poprzez nacinanie kartonu stępionym nożykiem / można też odciskać różne wzorki, np kółkiem zębatym od starego budzika.
Po sklejeniu detali kartonowych i oklein elementy malowane aerografem 2-3 krotnie, grubymi kropelkami, lekko rozcieńczoną farbą Humbrol, w celu uzyskania efektu tynku.

Okna: Szyby z twardej folii stosowanej przy bindowaniu dokumentów, szprosy z okleiny samoprzylepnej pociętej na paski i naklejonych na folię.
Drzwi - karton lub karton+folia+okleina.
Papa na dachu: papier samoprzylepny do drukarek, pocięty na paski i malowany plakatówką, po wyschnieciu naklejany.
Elementy ceglane: gotowe kartoniki Fallera lub drukowane na papierze samoprzylepnym, na drukarce atramentowej, własnoręcznie przygotowane w autocadzie faktury, po naklejeniu zabezpieczone lakierem.
Dachy z blachy: Karton kredowany z naklejonymi cienkimi paskami z okleiny lub ponacinany nożykiem - imitacja zakładek blachy, następnie pomalowany aerografem.

Firanki w oknach - różne patenty: od chusteczek higienicznych [...] do fizeliny stosowanej przy płytach G-K.
Od wewnątrz część okien zabudowana np. szufladną od pudełka po zapałkach (pomieszczenia ze zgaszonym światłem)

Tyle w skrócie.
 
Ostatnio edytowane:

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#47
Kwestia rozjazdów PECO: ja na swojej makiecie modułowej (Podgórki) mam wszystko z PECO Code 100, które kupiłem w większości ponad 15 lat temu. Działa do dzisiaj bez zarzutu. Jedyny problem że sprężynka od zamka czasami wyskakuje i trzeba to poprawić, po czym rozjazd jest jak nowy. Po makiecie jeździły przeróżne modele fabryczne, oraz przerobione a nawet te budowane od podstaw. Dla przykładu Ty51, Ty45 i Pt47 produkcji Sławka Dzieżka nie miały żadnych problemów Ol49 należąca do Łukasza Pińskiego wymagała jedynie wolnej jazdy na skos na angliku. Na imprezach FREMO jeździło sporo taboru na RP25 które również nie stwarzał problemu.

Jedyny problem z PECO z mojego punktu widzenia to zamek w środku toru, który nie występuje ani na PKP ani DB/DR.

PS. PECO robi również Code 75
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#48
Jedyny problem z PECO z mojego punktu widzenia to zamek w środku toru, który nie występuje ani na PKP ani DB/DR.
To jest mechanizm utrzymujący iglice w końcowym położeniu nawet przy braku napędu. Podobne urządzenie mają rozjazdy Piko. W rzeczywistości takiego czegoś nie ma również w rozjazdach stosowanych w Wielkiej Brytanii.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#49
Na kolejach niemieckich stosowano (ale w ograniczonym zakresie) zamknięcie nastawcze które działało bardzo podobnie jak sprężynka w PECO choć sprężyny tam nie było. Anglicy stosują coś na kształt i podobieństwo naszych rygli co zamyka suwak nastawczy i jest to zabudowane w środku pomiędzy iglicami.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#50
Po 2 miesiącach przemyśleń, prób i przymiarek, ponownych przemyśleń, prób i przymiarek rozrysowałem z grubsza plan torowiska w Anyrail i w AutoCadzie.
Dostosowanie dotychczasowego planu / a raczej szkicu / do rzeczywistych wymiarów pomieszczenia nie spowodowało znacznych zmian w układzie torów, wymusiło jedynie inną geometrię. Droga była długa i obfitowała w całe macierze wariantów...
Niestety musiałem zrezygnować z części planowanych 10 stopniowych rozjazdów krzyżowych ROCO - będą 15 stopniowe, ale też od ROCO. (Angliki od PIKO to pomyłka - zwłaszcza dla większych parowozów)
Rezygnuję też z PECO, ze względu na to, że współczesne standardowe koła nienaturalnie wpadają w krzyżownice, przez co 2 osiowe wagony pokonują je wg mnie niespokojnie. (Może kiedyś pokombinuję coś przy krzyżownicach i spłycę rowki, by koła opierały się obręczami. Jak nie na makiecie to na pewno przydadzą się na niewidocznej stacji technicznej)
Zastosowanie 15 stopniowych WL i WR od PIKO, które są przyzwoite jeśli chodzi o kulturę jazdy taboru i 15 stopniowych DKW od ROCO jest optymalne z mojego pktu widzenia, tym bardziej, że mam już ok 40 szt. rozjazdów PIKO w zapasie.
Mam nadzieję, że jak wrócę do domu i odpalę kompa - plan dalej będzie mi się podobał i nie będę znów myślał, zmieniał, przymierzał i na nowo rozrysowywał.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#51
(wpis edytowany)
ACAD oryginal.jpg

Tak to z grubsza wygląda w AutoCadzie.
Promienie na torach głównych min 150 cm, długość najdłuższych torów na stacji towarowej przeszło 4m.
Rozjazdy gównie Piko WR/ WL 15stopni oraz - u góry- przy stacji osobowej Roco 10 stopni.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#52
Prace projektowe w toku. Dopracowywane są szczegóły itd.
Szukam firmy która podejmie się wycięcia elementów skrzynek laserem.

Czy zna ktoś firmę godną polecenia?
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#55
Wczoraj dojechały wszystkie elementy planowanych modułów - przeszło 100 elementów.
Na pracownię stolarką został przemianowany garaż, więc autko dzisiejszą noc spędziło na dworze ;)
IMG_20170329_224943.jpg

Po rozładunku i posegregowaniu elementów, przystąpiłem do montażu pierwszej skrzynki.
Ze względu na wieczorową porę i brak wprawy - rozpoznałem ogniem najprostszą i najmniejszą z planowanych skrzynek - skrzynkę nr 6 (licząc od prawej na planie) o wymiarach 100x62.
IMG_20170329_225007.jpg

Krótko przed północą, po złamaniu kilku wierteł, drobnych ranach, ale za to z bezcennym doświadczeniem - pierwsza skrzynka zjechała z linii produkcyjnej:
IMG_20170330_002651.jpg

Do budowy wybrałem sklejkę bukową. Elementy zostały wycięte na maszynie CNC (co ma tę zaletę, że nie śmierdzi spalenizną ;) )
Dla pewnej standaryzacji nie wprowadzałem zróżnicowania grubości sklejki - wszystko jest wykonane ze sklejki o grub. 15 mm - choć w kilku miejscach było by to wskazane ze względu na wagę. Tak więc tą najmniejszą skrzynkę można z powodzeniem nazwać pancerną :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#56
4 z 12 skrzynek skręcone. W sobotę zabrałem się za skrzynkę 2 dwupoziomową (skrzynka nr 1)
Będzie to estakada kolejowa z wiaduktem.
IMG_20170402_230440.jpg

od spodu:
IMG_20170402_230528.jpg

Po zmontowaniu kilku skrzynek o wysokości boczku 15 cm - dochodzę do wniosku, że trzeba je odchudzić, ze względu na dużą wagę.
Podetnę żebra z wysokości, a w czołach nawiercę otwory montażowe i technologiczne.

Kolejne skrzynki będę skręcał z niższymi żebrami.
Z innej beczki należy odnotować dostawę szutry w ilości 42 paczek ;)
 
Ostatnio edytowane:

Inkson

Moderator
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.410 28 0
#57
Ładnie i solidnie zacząłeś składać te skrzynki, tak trzymaj, a jeśli chodzi o poprzeczki to trochę można je odchudzić [wiercąc otwory] i wystarczy je zrobić ze sklejki 10mm. Taka grubość sklejki 10mm na sztorc ma dużą wytrzymałość. Ten otwór poszerzany na środku żeberka służy też do chwytania segmentu podczas jego obracania do góry nogami.
201507011654mnbbbb.jpg
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
#58
Przy tylu żebrach wzmacniających, pokrycie skrzynki śmiało mogło by być ze sklejki o grubości 8 mm, choć z drugiej strony namęczysz się a potem jak stanie, to już tylko będziesz kłaść tory i inne pierdoły, biegać ze skrzynkami nie będziesz.

Teraz to już nie masz wyjścia, przy takich solidnie i czysto wykonanych skrzynkach, dalszy ciąg też musi być na poziomie inaczej zagryzą Cię wściekłe kundle naszej krytyki.
Gdzie kupował sklejkę jeśli wolno spytać.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#60
Swoją sklejkę kupiłem i wycinałem tu: http://drewnocnc.pl/

Wczoraj odchudziłem prostokątną skrzynkę (nr 6). Wyciąłem otwory montażowe w czołach i przyciąłem żebra w kształt odwróconego U. Musze przyznać, że zrobiła się nieznacznie lżejsza. Największą masę robi "płyta główna"

Jakiego rozmiaru robicie otwory w czołach? Wg schematu PMM, FREMO czy macie jakiś inny sprawdzony patent?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki