• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#21
No właśnie te rysunki ilustrują to, o czym napisałem w PS do swojego wpisu, w którym trochę zamieszałem. Jednak podtrzymuję swoje zdanie, że ten ostatni układ jest trochę chyba wydumany. Bardziej mi odpowiadał wariant z dwiema grupami, pasażerską i towarową umieszczonymi jedna za drugą. A może w tym ostatnim wariancie część torów niebieskich po prawej (oznaczone jako ostawcze towarowe) zrobić torami przyjazdowo-odjazdowymi, a jeden lub dwa zostawić jako odstawcze? Jeszcze lepiej byłoby puścić tory zasadnicze ("szlakowe") przy lokomotywowni, a tory towarowe (przyjazdowo-odjazdowe i odstawcze między zasadniczymi a portem rzecznym, żeby manewry między torami towarowymi a portem nie przecinały torów głównych zasadniczych.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#22
podtrzymuję swoje zdanie, że ten ostatni układ jest trochę chyba wydumany. Bardziej mi odpowiadał wariant z dwiema grupami, pasażerską i towarową umieszczonymi jedna za drugą.
Andrzej ma zdecydowaną rację. Pierwotny projekt, o którym pisałem (z lokomotywownią przy części towarowej) jest o niebo lepszy i odpowiada realiom kolejowym, w których stacje towarowo-osobowe były budowane w układach szeregowych (postępowych), część osobowa z potrzebnym zapleczem do obsługi tego ruchu oraz składów osobowych, poczty i bagażu, oraz część towarowa z zespołem torów bocznych ładunkowych o różnym charakterze (magazyny, rampy boczne, czołowe, place ładunkowe, jakieś mały terminal kontenerowy, może mały terminal na cysterny (paliwo), itp. Układ taki powodował powstanie szczególnego i charakterystycznego dla tego typu stacji układu torów w części towarowej - patrz rysunek:
1. tory zaznaczone zielonym punktem - tory przelotowe dla pociągów pasażerskich (dzieliły one część towarową stacji na tzw. stację prawą i lewą)
2. tory zaznaczone punktem niebieskim - tory p-o towarowe
3. tory zaznaczone punktem czerwonym - tory odstawcze (służące jako baza dla wszystkich prac manewrowych związanych z obsługą punktów ładunkowych)
4. pozostałe tory - tory boczne o różnym, przeznaczeniu ładunowym.
Uważam, że to właśnie ten projekt należy dopracowywać, jeśli chodzi o konstrukcję głowic torowych.
 

Załączniki

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#23
Jakoś nie przekonuje mnie ten najnowszy plan, chyba jest gorszy od poprzednich. Przede wszystkim nie rozumiem celu torów towarowo-odstawczych. Składów towarowych nie odstawia się tak, jak pasażerskich na parę godzin, by je później wstawić z powrotem na tory przyjazdowo-odjazdowe. Kolega Paweł Piotr już to dobrze opisał. W skrócie: pociąg towarowy jest przyjmowany na tor główny (przyjazdowo-odjazdowy) i albo tam czeka (nie raz dość długo) na dalszą jazdę (przepuszczenie innych pociągów i ew. wymiana lokomotywy), albo jest rozformowany, a wagony są podstawiane pod za- i rozładunek. Zestawienie składu po czynnościach ładunkowych następuje na torze przyjazdowo-odjazdowym. Inaczej wygląda to na dużych stacjach, często z grupą rozrządową, ale to tutaj nie występuje.

PS. Właśnie przeczytałem jeszcze raz wpis kolegi Pawła Piotra i nie do końca tak jest, jak sam wyżej napisałem. Te tory odstawcze, o których Paweł Piotr pisał, zwykle są równolegle z torami przyjazdowo-odjazdowymi, taka oddzielna grupa, jak w ostatnim wariancie, występuje chyba rzadko. W każdym razie mnie się to średnio podoba. Sposób pracy, jaki ja opisałem, występuje na małych i średnich stacjach, gdzie nie raz nie ma wystarczającej liczby torów bocznych (nazwijmy je odstawczymi) obok torów głównych.

Tor (tory) odstawczy dla wagonów towarowych na stacjach o profilu osobowo-towarowym ma zupełnie inny charakter, niż tor (tory) odstawczy dla składów pasażerskich. Już na małych stacjach pojawia się taki tor odstawczy, który służy jedynie do chwilowego odstawiena całego składu lub kilku jego grup, by następnie praca manewrowa polegająca na jego rozformowaniu i wybiciu pojedynczych wagonów oraz ich podstawieniu (także grup wagonowych) na różne punkty ładunkowe i bocznice nie kolidowała z normalną pracą ruchową stacji, w której każdy tor przebiegowy (p-o) jest potrzebny. Po pracach ładunkowych wagony do wysłania są kumulowane znowu na torze (torach) odstawczym, bo kumulacja taka może zamykać się nawet w wymiarze 12 godzin, po to, by nie zajmować tymi wagonami torów przebiegowych (p-o). Po skompletowaniu na torze odstawczym składu do odjazdu i posiadaniu lokomotywy na pociąg, skład jest przestawiany na tory p-o. W zależności od ilości punktów ładunkowych i bocznic, jakie stacja obsługuje (a dokładnie od ilości wagonów towarowych, jakimi stacja obraca przy obsłudze swoich punktów ładunkowych w wymiarze dobowym) na stacji wyznacza się jeden lub więcej torów, które otrzymują status torów odstawczych.
Zupełnie inaczej wygląda sprawa obsługi ruchu towarowego i wagonów towarowych na stacjach rozrządowych, ale to odrębny temat, nie związany z omawianym projektem.
Tylko na małych stacjach o niewielkim ruchu prace manewrowe związane z odstawieniem wagonów towarowych z pociągu na punkty ładunkowe prowadzi się z pominięciem toru odstawczego, którego de facto nie ma i tą rolę pełni wprost jeden z torów p-o. Stacje takie nie rozformowują jedak całych składów towarowych, a jedynie odczepiają grupę wagonów z pociągu zbiorowego. Wagony po pracach ładunkowych czekają na dalszą ekspedycję wprost na tych punktach ładunkowych, a po przyjęciu pociągu zbiorowego są doń dołączane z tych punktw (których jest zaledwie kilka). W swym poprzednim poście starałem się to przekazać, ale może zrobiłem to mało udolnie..
W załącznikach skany przykładowych małych stacji o różnych układach torowych z zaznaczonym torem odstawczym (pochodzą z książki Stanisława Cieślakowskiego "Stacje kolejowe" WKŁ Warszawa 1992 r.).
@Andrzej Harassek: Zmiana planu wynikła z tego co pisał i pisze kolega Paweł Piotr, chyba, ze ja czegoś nie rozumiem.

Zrozumiałem to tak: pociąg towarowy przyjeżdża na stację, część wagonów jedzie dalej, część adresowana do tej stacji zostaje odczepiona i przetoczona na tory odstawcze, a w ich miejsce z torów odstawczych inna grupa wagonów jest podczepiona do składu znajdującego się na torze p.o. i nowy skład odjeżdża w trasę.
Podobnie rzecz się ma gdy cały skład kończy bieg na stacji, wtedy z toru p.o. cały skład jest odciągany lokomotywa manewrową na tor odstawczy, lokomotywa szlakowa, albo czeka na inny skład, który już sformowany na innym torze odstawczym jest wpychany na tor p.o. z lokomotywą i gotowy nowy skład wyrusza w trasę (tudzież, jeżeli dla lokomotywy nie ma składu do podczepienia, ta zjeżdża do szopy)
W obu przypadkach manewry odbywają się między torami p.o. a odstawczymi, z pominięciem torów głównych. Podobnie rzecz się ma w przypadku prac manewrowych na torach odstawczych, zwłaszcza w przypadku gdy z grupy odczepionych i przetoczonych na tor odstawczy wagonów część będzie przetaczana na toru rozładunkowe , a z części nich będzie formowany inny skład, który jest adresowany na inną stację. Wtedy przydaje się zaprojektowany tor wyciągowy dla torów towarowych odstawczych. Przyda się także przy przetaczaniu wagonów z torów odstawczych na tory rozładunkowe w porcie, czy w terminalu kontenerowym.
Skład jest wyciągany z toru odstawczego na tor wyciągowy z pominięciem torów głównych i tylko na chwilę blokuje wjazd/wjazd pociągów towarowych z torów głównych na tory p.o. Skład z toru wyciągowego, w momencie wynikającym z rozkładu jazdy* zostaje wpychany na bocznice w porcie / terminalu kontenerowym. Wtedy tylko następuje kolizja z torami głównymi. I to jest najsłabszy moment.

*) Rozkład jazdy = moje widzimisie.

Moja idea jest następująca:
Układ torów jaki zaprezentowałem umożliwi mi możliwość tasowania wagonów pomiędzy pociągami towarowymi stojącymi na torach p.o., a także składów pomiędzy torami odstawczymi. Ja będę się bawił w manewry, a w tym czasie 2 składy tranzytowe (wcześniej zaprogramowane na multimausie) mogę robić rundy po pętli bez mojego udziału, każdy w innym kierunku. Tylko moment przetaczania składów pomiędzy bocznicami a torem wyciągowym spowoduje, że będę musiał zatrzymać ruch tranzytowy na stacji, na torach głównych lub wolnych torach p.o.
Wtedy przepchnę gotowy skład z toru wyciągowego na bocznicę i wciągnę inny z bocznic na tor wyciągowy.
Po zakończeniu tego manewru wznowiony zostanie ruch na pętli, np poprzez wypuszczenie zatrzymanych składów lub wypuszczeniu innego składu z towarowego toru p.o. lub innego składu pasażerskiego ze stacji osobowej.
Jak ruch na pętli będzie się odbywał "bez obsługowo" ja mogę wrócić do manewrów.

Zastanowię się jeszcze nad przeniesieniem sekcji towarowej do wewnętrznej części modów, a osobowej na zewnętrzną. Wtedy opisana wyżej kolizja zniknie.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#24
Wszystko się zgadza i dobrze Kolega Misza zrozumiał wywody Pawła Piotra. To ja trochę namieszałem, za co przepraszam. Teoretycznie wszystko jest poprawnie, ale nie zmienia to faktu, że takie umieszczenie torów odstawczych jak w ostatniej wersji uważam za nieracjonalne i sztuczne i podtrzymuję swoje zdanie z ostatniego postu.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#25
Andrzej ma zdecydowaną rację. Pierwotny projekt, o którym pisałem (z lokomotywownią przy części towarowej) jest o niebo lepszy i odpowiada realiom kolejowym, w których stacje towarowo-osobowe były budowane w układach szeregowych (postępowych), część osobowa z potrzebnym zapleczem do obsługi tego ruchu oraz składów osobowych, poczty i bagażu, oraz część towarowa z zespołem torów bocznych ładunkowych o różnym charakterze (magazyny, rampy boczne, czołowe, place ładunkowe, jakieś mały terminal kontenerowy, może mały terminal na cysterny (paliwo), itp. Układ taki powodował powstanie szczególnego i charakterystycznego dla tego typu stacji układu torów w części towarowej - patrz rysunek:
1. tory zaznaczone zielonym punktem - tory przelotowe dla pociągów pasażerskich (dzieliły one część towarową stacji na tzw. stację prawą i lewą)
2. tory zaznaczone punktem niebieskim - tory p-o towarowe
3. tory zaznaczone punktem czerwonym - tory odstawcze (służące jako baza dla wszystkich prac manewrowych związanych z obsługą punktów ładunkowych)
4. pozostałe tory - tory boczne o różnym, przeznaczeniu ładunowym.
Uważam, że to właśnie ten projekt należy dopracowywać, jeśli chodzi o konstrukcję głowic torowych.
Zatem popracuję nad tym wariantem i nad głowicami.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#26
Przerobiona pierwotna wersja 2:

makieta forum.png

-Cała stacja towarowa od strony wewnętrznej makiety,
-wszystkie tory p.o. i odstawcze w sekcji towarowej,
-tor wyciągowy ze stacji towarowej do wyciągania wagonów i przetoku bez kolizji z torami głównymi zasadniczymi.

Zrezygnowałem z torów odstawczych osobowych, przyjmując że to stacja przelotowa i nie ma takiej potrzeby.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#27
Po doszlifowaniu plan przedstawia się następująco:

Zmieniłem nieco przebiegi kształt tory wyciągowego.
Dorysowałem dodatkowo fragment, do tej pory niewidoczny a należący do pomieszczenia - fragment z mostem nad schodami.
Na mostem będzie ściana (skalna) i wjazd do tunelu.

Załączam zdjęcia, będące inspiracją do mojej makiety:

P5310171.jpg

P5290166.jpg

magazyn.jpg

DSCN1653.jpg

02brebeckhohentor47.jpg

02brebeckhohentor48.jpg

02brebeckhohentor45.jpg

makieta forum.jpg


Proszę o uwagi co do układu torów i głowic.
Jeżeli wszystko jest OK to powoli będę to sobie rozrysowywać w programie i projektował skrzynki w A-CAD
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
157 0 0
#28
Ta stacja ze zdjęć jest mega fajna i świetnie zaaranżowana. To jedna z tych stacji, na których nie można się nudzić. Bardzo dobra baza do czerpania inspiracji, ale żeby wybudować coś podobnego trzeba poświęcić bardzoooo, ale to bardzoooo dużo czasu.
Życzę wytrwałości i powodzenia w realizacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#29
Coraz lepiej to wygląda. Mam jednak następujące pytania, uwagi i propozycje:

1. Na części osobowej torami głównymi zasadniczymi zrobiłbym tory w środku hali, między peronami. Dzięki temu dla każdego kierunku będzie jeden tor dodatkowy przy peronie na zewnątrz torów zasadniczych i w normalnych warunkach nie będzie konieczności przecinania przeciwnego kierunku ruchu przy wjeździe i wyjeździe na/z toru dodatkowego. Oczywiście te tory dodatkowe będą dwukierunkowe i w razie konieczności sprowadzenia na bok dwóch pociągów tego samego kierunku (np. dla przepuszczenia trzeciego), jeden z nich będzie musiał skorzystać z toru po drugiej stronie. W tym celu trzeba rzecz jasna przeprojektować głowice stacyjne, starając się uzyskać przejazd przez tory główne zasadnicze na wprost po rozjazdach (bez zmniejszania prędkości).

2. Czy trzy tory poza halą peronową, na zewnątrz łuku, mają być torami głównymi dodatkowymi dla pociągów towarowych (wydaje się, że mają semafory, ale nie mają peronów)? A może wykorzystać je jako tory odstawcze dla składów pasażerskich? Do czego służą pozostałe tory boczne (bez semaforów) na zewnątrz łuku?

3. Na części towarowej (prawa strona makiety) może warto jeszcze jeden tor od wewnątrz łuku zrobić jako główny dodatkowy, a liczbę torów odstawczych zmniejszyć do dwóch?

4. W głowicy po prawej stronie na dole (zaraz za mostem nad schodami) można w torze dla kierunku wyjazdowego (w dół) zamiast dwóch rozjazdów zwyczajnych użyć rozjazdu krzyżowego.

5. Na rysunku są naniesione semafory. Są one jednak bardzo dziwnie narysowane (z ramieniem w lewo od słupa zamiast w prawo) i stoją nie raz w niewłaściwych miejscach. Proponuję je na razie wymazać, a jak układ torowy będzie gotowy, chętnie pomogę w ustawieniu sygnalizacji - ale będzie potrzebny trochę lepszy rysunek. Ten obecny jest za mały, a po jego powiększeniu staje się nieczytelny.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#33
Coraz lepiej to wygląda. Mam jednak następujące pytania, uwagi i propozycje:

1. Na części osobowej torami głównymi zasadniczymi zrobiłbym tory w środku hali, między peronami. Dzięki temu dla każdego kierunku będzie jeden tor dodatkowy przy peronie na zewnątrz torów zasadniczych i w normalnych warunkach nie będzie konieczności przecinania przeciwnego kierunku ruchu przy wjeździe i wyjeździe na/z toru dodatkowego. Oczywiście te tory dodatkowe będą dwukierunkowe i w razie konieczności sprowadzenia na bok dwóch pociągów tego samego kierunku (np. dla przepuszczenia trzeciego), jeden z nich będzie musiał skorzystać z toru po drugiej stronie. W tym celu trzeba rzecz jasna przeprojektować głowice stacyjne, starając się uzyskać przejazd przez tory główne zasadnicze na wprost po rozjazdach (bez zmniejszania prędkości).

2. Czy trzy tory poza halą peronową, na zewnątrz łuku, mają być torami głównymi dodatkowymi dla pociągów towarowych (wydaje się, że mają semafory, ale nie mają peronów)? A może wykorzystać je jako tory odstawcze dla składów pasażerskich? Do czego służą pozostałe tory boczne (bez semaforów) na zewnątrz łuku?

3. Na części towarowej (prawa strona makiety) może warto jeszcze jeden tor od wewnątrz łuku zrobić jako główny dodatkowy, a liczbę torów odstawczych zmniejszyć do dwóch?

4. W głowicy po prawej stronie na dole (zaraz za mostem nad schodami) można w torze dla kierunku wyjazdowego (w dół) zamiast dwóch rozjazdów zwyczajnych użyć rozjazdu krzyżowego.

5. Na rysunku są naniesione semafory. Są one jednak bardzo dziwnie narysowane (z ramieniem w lewo od słupa zamiast w prawo) i stoją nie raz w niewłaściwych miejscach. Proponuję je na razie wymazać, a jak układ torowy będzie gotowy, chętnie pomogę w ustawieniu sygnalizacji - ale będzie potrzebny trochę lepszy rysunek. Ten obecny jest za mały, a po jego powiększeniu staje się nieczytelny.
ad 1. Taki układ to pozostałość po innej koncepcji, gdzie pociągi towarowe na stację towarową zjeżdżały z toru głównego przed halą i ją omijały po wewnętrznej. Dla zmniejszenia "zygzakowania" po głowicy przeniosłem tory dodatkowe osobowe na stronę wewnętrzną makiety. Takie rozwiązanie miało też na celu ułatwienie w podstawianiu składów z torów odstawczych, znajdujących się to tej samej stronie w stosunku do torów głównych, gdyż te tory były dedykowane dla składów rozpoczynających / kończących bieg na tej stacji.
Ma to wadę, o której piszesz, ale umożliwia za to podstawianie bez konieczności krzyżowania to torami głównymi.

ad2. Szare, to takie tory uniwersalne: zapasowe tory dodatkowe towarowe / tory odstawcze.
Brązowe to bocznice do magazynów zlokalizowanych na wysokości hali peronowej.

... dokończę później.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#34
.. kończę:
ad. 3 Dodatkowy tor po zewnętrznej ułatwi co prawda wjazd i wyjazd pociągu poruszającego się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, ale w przypadku przetaczania wagonów na tory odstawcze, manewr taki wymusi kolizję z torami głównymi.
Rolę torów dodatkowych dla składów towarowych tranzytowych jadących w tym kierunku pełnią właśnie te tory za halą peronową.
ad 4 Lubię rozjazdy krzyżowe, ale mają gorszą geometrię, tj mniejszy łuk niż w rozjazdach zwykłych (zwłaszcza PIKO).
Rozjazdy krzyżowe w realu też rzadko stosowane są na torach głównych. Z powodu braku miejsca zastosowałem je wyjątkowo w głowicy pomiędzy stacjami towarową a osobową.
ad 5. Semafory są wrysowane tylko schematycznie.
Jak układ torowy okrzepnie wykreślę go w skali, w programie torowym i zaprezentuję na większym formacie - wtedy pomoc przy usytuowaniu i doborze sygnalizacji się przyda :)

Ta stacja ze zdjęć jest mega fajna i świetnie zaaranżowana. To jedna z tych stacji, na których nie można się nudzić. Bardzo dobra baza do czerpania inspiracji, ale żeby wybudować coś podobnego trzeba poświęcić bardzoooo, ale to bardzoooo dużo czasu.
Życzę wytrwałości i powodzenia w realizacji.
Dzięki. Moja makieta będzie o wiele mniejsza, tamta służy mi jedynie za inspirację. Przygotowuję się na kilkuletnią budowę małymi kroczkami.

Nie wspominając o wymiarach finansowych... :D ...
Z tym też się liczę. Całe szczęście największy koszt już poniosłem, w był nim koszt opakowania, czyli remont i docieplenie całego dachu, remont i zaadaptowanie strychu)
Mam kupione większość torów i rozjazdów, które nabywałem powolutku przez ostatnie 3-4 lata. Mam też trochę zabudowy własnej roboty (kamienice), a obecnie rozrysowuję sobie budyneczki pod laser, by ograniczyć koszty i zrobić coś niepowtarzalnego.
Mam zamiar możliwie jak najwięcej obiektów wykonać sam, przynajmniej te najprostsze w formie a jednocześnie duże kubaturowo, jak magazyny kolejowe, estakady ceglane, mury oporowe, perony itp.

Kilka lat temu robiłem makiety dla architektów, więc mam "dryg". Tylko z czasem nieco krucho.
Z uwagi na to będę też polował na okazje. Tu akurat czas działa na korzyść bo można "wyczekać" okazje na gotowe produkty.

Dokładnie. Producenci semaforów, torów i zabudowy już zacierają ręce na ten plan ;)
Trochę się rozczarują, niemniej dam im trochę zarobić, zwłaszcza tym od semaforów.

Teraz to oni leżą wentylami do góry na Bali i kombinują co zrobić z forsą którą zarobili na Makieta City...
Ta.. Upojeni sukcesem i wiarą w przyszłe makiety, powyjeżdżali sobie na Bali, teraz leżą na bani, do góry wentylami i knują nowe cenniki ;)
 
Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#35
Brzmi to wszystko obiecująco. Mamy już drugą stronę tematu i nie nastąpiła znana z innych takich wątków cisza na morzu tuż po skończonym planowaniu :) Mam nadzieję, że w relacjach wrzucisz też trochę fot z budowy kamienic i innych budynków. Makietki dla architektów to niezły kurs odpada Ci mozolne ćwiczenia na dioramkach :)

Widziałem kiedyś piękne makiety u jednego dewelopera. Domki jak domki ale otoczenie było pięknie zrobione. Niestety zdjęć nie mam bo jak drugi raz w centrum handlowym byłem już z aparatem to deweloper zwinął stanowisko, a ja durny nawet nazwy nie zapamiętałem...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#36
Rozjazdy krzyżowe w realu też rzadko stosowane są na torach głównych.
W dawniejszych czasach wcale nie tak rzadko, a ta stacja była zbudowana grubo przed wojną, więc użycie "anglików" byłoby jak najbardziej uzasadnione. Ale faktem jest, że tam, gdzie nie ma takiej konieczności, lepiej ich nie stosować, a obecnie, przynajmniej w Polsce, z zasady nie stosuje się ich w torach głównych zasadniczych. Ale oczywiście dotyczy to nowo budowanych stacji oraz modernizowanych tam, gdzie jest to możliwe.

Co do mojej uwagi 1, to oczywiście oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, ja nie upieram sie przy swoim. A zygzakowania można uniknąć także w mojej koncepcji, trzeba tylko odpowiednio zaprojektować drogi zwrotniowe.
ad. 3 Dodatkowy tor po zewnętrznej ułatwi co prawda wjazd i wyjazd pociągu poruszającego się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, ale w przypadku przetaczania wagonów na tory odstawcze, manewr taki wymusi kolizję z torami głównymi.
Tylko, że ja pisałem o torze po wewnętrznej stronie łuku:
3. Na części towarowej (prawa strona makiety) może warto jeszcze jeden tor od wewnątrz łuku zrobić jako główny dodatkowy, a liczbę torów odstawczych zmniejszyć do dwóch?
Po zewnętrznej nie ma toru, którego funkcję można byłoby zmienić z odstawczej na przyjazdowo-odjazdową.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.512 31 1
#37
Wstawiam zdjęcia kilku wykonanych dotychczas budynków. Dziś postanowiłem je odkurzyć i zaprezentować.
Modele wykonane z kartonu, jednostronnie kredowanego, wycinane nożykiem, malowane aerografem, projekt własny.
(wpis edytowany)

IMG_20180112_230837.jpg IMG_0441_zps18gvyauo.JPG IMG_0448_zpstqk219v9.JPG
IMG_0442.JPG IMG_0436fhh.JPG IMG_0435_zgkcgkgc.JPG IMG_0437_zpdhhha.JPG IMG_0438_zpgrgwrgwgwrggwrg.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#38
Coś się chyba nie udało z tym wpisem, zdjęcia nie widać, a mój tekst jest tylko zacytowany bez komentarza.

Widzę, że poprawione. Budynki super!
 
Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#40
Kamienice są prześliczne. Już zacieram rączki na tą makietę tym bardziej, że widać iż to nie jest jedynie kolejna fantazja bez możliwości realizacji.
 

Podobne wątki