• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Strychowa makieta modułowa

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Też miałem taki dylemat, kiedy rozpoczynałem montaż. Lutowanie podyktowane jest przede wszystkim tym, że łączę ze sobą tory różnych producentów, gdzie każdy stosuje nieco inny profil szyny, zarówno jeśli chodzi o wysokość szyny jak i szerokość stopki.
Kolejnym powodem było łączenie 2 flexów na łuku - zastosowanie jedynie złączek bez zlutowania szyn, nie gwarantowało utrzymania wymaganej przeze mnie idealnej geometrii. Poza tym szyny w flexach PIKO mają duże luzy w stosunku do podkładów i konieczne jest usztywnienie łączeń.
Jak będzie się działo coś złego na środku dłuższych odcinków zrobię nacięcia kompensacyjne dremelem.
Na razie -a pierwsze odcinki torów już leżą od lutego - nic niepożądanego się nie dzieje.

Tymczasem zakończyłem montaż torów w obrębie stacji osobowej.
IMG_20180701_222411.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Tak, muszę ten plan nieco uaktualnić. Tak ja pisałem wcześniej - projekt cały czas ewoluuje :)

Na skrajnym torze będą magazyny spedycji kolejowej i by wyciągnąć część wagonów lokomotywa musiała by wyjeżdżać na szlak, a tymczasem bocznica stałaby nieużyteczna.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Kolejny fragment ułożonego torowiska poszedł pod topór. Tym razem 3 tory w planowanej lokomotywowni.
Postanowiłem, że wbrew pierwotnym złożeniom zbuduję jednak kanały rewizyjne pod wszystkimi torami wewnątrz hali.
W celu przeróbki tego fragmentu zdemontowałem segment, by móc wygodnie i z obu stron mieć dostęp do placu budowy.
IMG_20180702_222134.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Po zdemontowaniu torów, wyciąłem otwory pod kanały, posklejałem kanały i uzbroiłem w oświetlenie:
IMG_20180704_010330.jpg


Następnie zamontowałem szyny, przemalowałem je aerografem na kolor rdzawy i przystąpiłem do prac związanych z przymiarką budynku lokomotywowni, która powstanie z gotowych elementów Auhagena, nieco przeze mnie przerobionych. Musiałem ściąć ściany, by bramy pasowały rozstawem do torów. W miejscu cięcia, ze względu na pocienienie przekroju ściany nośnej, zastosowałem jak w rzeczywistości słup stalowy, który usztywnił konstrukcję:

IMG_20180705_084923.jpg


Wstępna przymiarka:
IMG_20180704_203202.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Po przerwie wakacyjnej prace na budowie ruszyły. W związku z tym, że moduł jest wymontowany z całości, celem wykonania kanałów rewizyjnych i jest do niego swobodny dostęp z każdej strony, postanowiłem pociągnąć budowę lokomotywowni, która będzie największym budynkiem na całej makiecie (68 cm długości).
IMG_20180814_010712.jpg

Elewacja wykonana jest w dużej mierze z płytek Auhagena, wnętrze i konstrukcję stanowi PCV spienione.

IMG_20180816_223046.jpg

Gdy ściany zewnętrzne były sklejone, wkleiłem okna i dorobiłem wnętrze, które pogrubiło ściany i dodały im większej sztywności. Następnie zabrałem się za posadzki.

IMG_20180816_222858.jpg

Po sklejeniu połowy ścian musiałem usztywnić konstrukcję, która przy tym gabarycie okazała się być wiotka, dlatego zastosowałem na czas budowy usztywnienia w linii dachu w postaci 2 pasków PCV.

IMG_20180816_222936.jpg

Część ściany wykonana jest tylko z PCV(po lewej), gdyż będzie praktycznie przylegać do skosu poddasza, więc nie było sensu robić tam elewacji. Za tą ścianą będzie magazyn części, warsztaty i całe zaplecze logistyczne, wykonane z PCV w formie niższej od budynku głównego przybudówki.

IMG_20180816_223145.jpg

Kanały są już zwaloryzowane, teraz czas na posadzkę. Do wykonanie jest jeszcze pomieszczenie służbowe, które w połowie zajmie wykusz znajdujący się na bocznej elewacji i część przestrzeni hali.

IMG_20180816_223320.jpg

Przy tej długości lokomotywownia pomieści 9 lokomotyw, po 3 na każdym torze.

W dalszej kolejności powstaną strunobetonowe (PCV) belki stropowe, umieszczone poprzecznie do osi hali, w linii słupów). Belki te zastąpią tymczasowe usztywnienie. Następnie wykonam dach, który docelowo ma być ściągany.

Model będzie przedstawiał zabytkowy budynek dawnych zakładów naprawy taboru, zmodernizowany i zaadaptowany do roli lokomotywowni, który jako zabytek niedawno przeszedł gruntowny remont, dlatego patyna będzie subtelna.
Konstrukcję budynku stanowią stare mury wzmocnione od wewnątrz żelbetowymi słupami, na których ułożone będą prefabrykowane, strunobetonowe belki stropowe podtrzymujące żelbetowy dach. Ta konstrukcja zastąpiła tradycyjną drewnianą, z pośrednimi słupami, pomiędzy torami.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Dziękując za recenzję, proszę Szanownych Kolegów o rady, co powinienem umieścić wewnątrz hali?
Nabyłem już w drodze kupna zestaw maszyn w tym tokarki, frezarki, wiertarki, stoły warsztatowe, pomost z blaszek fototrawionych, rozdzielnie elektryczne. Zastanawiam się nad instalacją grzewczą. Co na ścianach? Jakieś tabliczki, plakaty? Proszę o ewentualne linki lub inne namiary na Wasze propozycje :)
 
Przede wszystkim obrabiarki z reguły stały zawsze w jakimś pomieszczeniu warsztatowym, które zasadniczo miało dobre oświetlenie dzienne/ nocne, było przestronne ( bo transport materiałów i szeroko pojęte BHP) oraz było niedaleko kanałów przeglądowych.
Tu raczej miejsca na takie pomieszczenie nie widzę...
Rozdzielnie rozmieszczane były i są raczej na ścianach. Plakaty - w stylu "BHP"

Pozdrawiam,
 

nohab

Aktywny użytkownik
Nabyłem już w drodze kupna zestaw maszyn w tym tokarki, frezarki, wiertarki, stoły warsztatowe, pomost z blaszek fototrawionych, rozdzielnie elektryczne. Zastanawiam się nad instalacją grzewczą. Co na ścianach?
Tokarki i frezarki sobie odpuść. Stoły warsztatowe? Pod ścianą lub przy słupach 1-2 góra. Wiertarka raczej stołowa.
Media jak elektryczność, powietrze, gazy na ścianach i słupach hali. Można postawić spawarki, wózki z butlami do spawania gazowego.
Grzejniki co pod oknami lub nawiewowe. Podnośniki hydrauliczne.
Zostawiłeś małe odległości pomiędzy kanałami oraz kanałami i ścianami.
https://polska-org.pl/528718,Jaworzyna_Slaska,Hala_napraw_wagonow_PKP_Cargo_Tabor.html
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Wyposażenie hali jeszcze przemyślę i wykonam w późniejszym terminie. Jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza przyznam, że sugeruję się pracą kolegi Piotra i jego lubelską lokomotywownią.
Na razie chcę domknąć część budowlaną, tj. wykonać dach i przybudówkę. Poniżej wstępna przymiarka konstrukcji dachu.
IMG_20180819_233746.jpg


Elewacja boczna. Brakuje jeszcze kilku detali, ale to później.
IMG_20180819_234203.jpg


Dobudowałem posadzkę przed halą i całość spatynowałem.
IMG_20180819_233817.jpg


Wykonałem też pomieszczenie pomocnicze. Co w nim powinno się znaleźć? Biuro kierownika, zaplecze socjalne?
IMG_20180820_000524.jpg


Wnętrze hali. Myślę nie tylko nad wyposażeniem i upiększeniem ścian, ale też nad podwieszeniem trakcji elektrycznej i oświetleniem.
IMG_20180819_233905.jpg


Dużym wyzwaniem będzie wykonanie otwieranych automatycznie bram. Mechanizmy planuję umieścić pod modułem.
IMG_20180819_234310.jpg


Posadzka i kanały.
IMG_20180820_000852.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki