• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Struktura własnościowa PKP Przewozy Regionalne

DieselPower

Aktywny użytkownik
#1
Panowie, nie mogę znaleźć informacji na temat struktury własnościowej PKP PR od momentu jej powstania do 2008 roku.
Jak wiadomo w 2008 roku wszystko udziały tej spółki przeszły na województwa.
Ale jak to wyglądało do 2008 roku. Gdzieś znalazłem informacje że w 2004 roku województwa zaczęły dokładać się do przewozów. Czy to znaczy że już od początku województwa posiadały jakiś pakiet akcji? Jak wyglądało finansowanie spółki od 2001 do 2008 roku? Kto był w tym okresie organizatorem przewozów? Czy od początku wojewodowie?
 
OP
OP
D

DieselPower

Aktywny użytkownik
#3
Sęk w tym właśnie, że nawet na stronie POLREGIO pisze, że w 22.12.2008 roku w wyniku przeniesienia udziałów PKP SA właścicielami PR zostały samorządy i tym samym PR opuściła Grupę PKP.
Bo że teraz nie należą to wiem. Przecież napisałem.
 

sun71

Użytkownik
MSMK
#5
Panowie, nie mogę znaleźć informacji na temat struktury własnościowej PKP PR od momentu jej powstania do 2008 roku.
Jak wiadomo w 2008 roku wszystko udziały tej spółki przeszły na województwa.
Ale jak to wyglądało do 2008 roku. Gdzieś znalazłem informacje że w 2004 roku województwa zaczęły dokładać się do przewozów. Czy to znaczy że już od początku województwa posiadały jakiś pakiet akcji? Jak wyglądało finansowanie spółki od 2001 do 2008 roku? Kto był w tym okresie organizatorem przewozów? Czy od początku wojewodowie?
Marszałkowie zawsze dokładali do komunikacji publicznej (i robią to dalej) zamawiając przewozy albo w swoich spółkach albo w PR, albo u przewoźników np. autobusowych, albo np. w SKM Trójmiasto. Im dłuższy okres takiego zamówienie tym generalnie lepszy tabor. A jeśli chodzi o strukturę właścicielską, to chyba najśmieszniejsze jest to, że największym udziałowcem samorządowym PR jest Mazowsze, gdzie PR obsługują chyba tylko jedno, komercyjne połączenie do Łodzi:), głównym udziałowcem jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#6
W KRS istnieją Przewozy Regionalne nie znalazłem POLREGIO

PRZEWOZY REGIONALNE SP Z O O REGON:017319719NIP:5262557278KRS:0000031521
REGON
017319719
NIP
5262557278
KRS
0000031521



Członkowie reprezentacji:

Nazwisko i imię Funkcja lub stanowisko Kowalczyk ArturCzłonek ZarząduZgorzelski KrzysztofCzłonek ZarząduMamiński Krzysztof WacławPrezes Zarządu



Sposób reprezentacj: DO SKŁADANIA OŚWIADCZEŃ WOLI I PODPISYWANIA W IMIENIU SPÓŁKI WYMAGANE JEST WSPÓŁDZIAŁANIE PREZESA I CZŁONKA ZARZĄDU LUB DWÓCH CZŁONKÓW ZARZĄDU ALBO PREZESA ZARZĄDU ŁĄCZNIE Z PROKURENTEM, ALBO JEDNEGO CZŁONKA ZARZĄDU ŁĄCZNIE Z PROKURENTEM. JEŻELI SKŁAD ZARZĄDU JEST JEDNOOSOBOWY, DO SKŁADANIA OŚWIADCZEŃ WOLI I PODPISYWANIA W IMIENIU SPÓŁKI UPRAWNIONY JEST PREZES ZARZĄDU ALBO CZŁONEK ZARZĄDU.Nazwa organu reprezentacji: ZARZĄD SPÓŁKIStatus OPP: NIEData wpisu do rejestru przedsiebiorców: 2001-07-27Poczta: WarszawaKod pocztowy: 03-414Ulica: Wileńska 14 AMiejscowość: WarszawaGmina: WARSZAWA-CENTRUMPowiat: WARSZAWSKIWojewództwo: mazowieckieForma Prawna: SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄRejestr: POZYCJA KRS W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓWData rozpoczęcia działalności: 2001Adres WWW WWW.PRZEWOZYREGIONALNE.PL

Data aktualizacji: 2017-02-07
 
#10
Panowie, nie mogę znaleźć informacji na temat struktury własnościowej PKP PR od momentu jej powstania do 2008 roku.
Jak wiadomo w 2008 roku wszystko udziały tej spółki przeszły na województwa.
Ale jak to wyglądało do 2008 roku. Gdzieś znalazłem informacje że w 2004 roku województwa zaczęły dokładać się do przewozów. Czy to znaczy że już od początku województwa posiadały jakiś pakiet akcji? Jak wyglądało finansowanie spółki od 2001 do 2008 roku? Kto był w tym okresie organizatorem przewozów? Czy od początku wojewodowie?
Nie wiem czy dobrze to wytłumaczę, ale postaram się. Po zmianach strukturalnych Polskich Kolei Państwowych w 2001 r. i przekształceniu się jednolitego przedsiębiorstwa państwowego na poszczególne spółki skarbu państwa (w lipcu i wrześniu 2001 r.), w tym PKP Cargo, PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne, od 2001 r. do 2008 r. PKP PR po prostu należały do Grupy PKP i były spółką skarbu państwa, finansowaną przez odpowiednie ministerstwo: do 19.10.2001 Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, 20.10.2001 - 31.10.2005 Ministerstwo Infrastruktury, 31.10.2005 - 5.05.2006 Ministerstwo Transportu i Budownictwa, 5.05.2006 - 16.11.2007 Ministerstwo Transportu, 16.11.2007 - 22.12.2008 Ministerstwo Infrastruktury, przy czym było to właściwie jedno i to samo ministerstwo, występujące w różnych okresach czasu, pod różnymi nazwami, znane w II RP (1926 - 1939) i w PRL-u (1945 - 1951, 1957 - 1987) jako Ministerstwo Komunikacji. Tak więc trudno mówić o jakiejś strukturze własnościowej PKP PR do 2008 skoro była to spółka skarbu państwa i samorządy do niej nic nie miały. Dopiero w grudniu 2008, tak jak to było już wzmiankowane wyżej, PKP PR przekształciły się w PR. Nastąpiło usamorządowienie spółki, która stała się własnością samorządów wszystkich 16 województw (decyzja ówczesnego ministra transportu o utworzeniu samodzielnej spółki działającej według Prawa Handlowego). Chyba wszyscy pamiętamy ten okres z powodu zamieszania z "siódemkami" tzw serii EP07-1000, będącymi własnością ówczesnych PKP PR, bo PR nie należąc już do Grupy PKP, musiały przekazać ledwo co zmodernizowane "siódemki" do PKP Intercity, co nastąpiło z dniem 1 grudnia 2008 (dodam, że lokomotywy te były zmodernizowane za pieniądze spółki PKP PR czyli państwowe i dotację z budżetu Unii Europejskiej dla przewoźników z grupy PKP). Wracając do pytania, województwa dokładały się do Grupy PKP na zasadzie takiej, jak dokładają się dzisiaj do budżetu państwa, a organizatorem przewozów PKP PR była nadrzędna Grupa PKP, czyli wojewodowie nic do tego nie mieli. Mogli np. samodzielnie negocjować z Grupą PKP np. otwarcie czy zamknięcie jakiegoś połączenia, zapewne negocjacje były bardziej skuteczne, jak wojewoda sam coś dorzucił do worka z napisem Grupa PKP, jednak władze samorządowe czy wojewodowie nie mieli wówczas żadnych udziałów w strukturze własnościowej PKP PR. Podsumowując (jeżeli mnie pamięć nie zawodzi i czegoś nie pomyliłem :LOL:), to w latach 2001 -2008 PKP PR były spółką skarbu państwa i finansowane były z budżetu państwa, na takich samych zasadach jak PKP Cargo czy PKP Intercity. Dysponowały wprawdzie własnym majątkiem, odziedziczonym po podziale PKP (w tym np. wagonami pasażerskimi już od 2001), niestety w tamtych czasach niemal wszystkie lokomotywy dwukabinowe przypadły spółce PKP Cargo, a PKP Intercity i PKP PR musiały płacić za wynajem, stąd np. pomysł zakupu w 2006 r. i modernizacji przez PKP PR 74 szt EU/EP07 (w sumie PKP Cargo przekazało 76 szt.). Dopiero w grudniu 2007 r. (m.in. z powodu wewnętrznych konfliktów pomiędzy spółkami) Grupa PKP zdecydowała o podziale pojazdów pomiędzy wewnętrzne spółki. Tak więc Spółka Przewozy Regionalne, jako własności samorządów wszystkich 16 województw, to "finansowo i strukturalnie" zupełnie coś innego niż nieistniejąca już spółka PKP Przewozy Regionalne.
 

Andrzo

Aktywny użytkownik
#12
Od 2004 roku Samorządy Wojewódzkie (Marszałkowie) finansują przewozy użyteczności publicznej z własnych budżetów. Początkowo były to w zasadzie wyłącznie przewozy pociągami osobowymi wykonywane przez PKP Przewozy Regionalne. Pozostałe pociągi międzywojewódzkie (w tym pospieszne) i międzynarodowe były finansowane z budżetu państwa. W 2008 roku "usamorządowiono" spółkę PR i podzielono udziały pomiędzy 16 województw. Niewiele to zmieniło w organizacji przewozów, bo rozparcelowana na tylu właścicieli spólka nie była podmiotem wewnętrznym żadnego z nich. Faktem jest, że samorządy otrzymały przy tym "usamorządowieniu" pewne środki finansowe, ale głównie na inwestycje w nowy tabor.

Od 2010 roku funkcjonuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, w której określono m.in. funkcje "organizatora przewozów", "przewoźnika" i "operatora". Pojawiły się również definicje przewozów wojewódzkich, międzywojewódzkich i w strefie transgranicznej. Organizatorem przewozów wojewódzkich jest Marszałek Województwa i nie ma to nic wspólnego z Wojewodą, który jest administracją rządową i nie pełni żadnej roli w tym procesie. Definicje nie przewidziały jednak takich niuansów na sieci jak np. podzielone granicami województw linie kolejowe. Zaczął się robić bałagan i typowa spychologia kto jest za co odpowiedzialny. W kolejnych latach ministerstwo właściwe do organizacji przewozów międzywojewódzkich odpuściło sobie finansowanie pociągów osobowych. Na moim podwórku były to pociągi osobowe na trasie Poznań - Szczecin i Leszno - Głogów a także wszystkie osobówki do Frankfurtu nad Odrą i Forstu. Finansowanie spadło na samorządy, co skutkowało ograniczaniem kursów lub nawet zawieszeniem całych linii.

W 2015 roku w ramach "restrukturyzacji" większość udziałów w PR przejęła, zależna od Rządu, Agencja Rozwoju Przemysłu, a województwom pozostała reszta udziałów. Było to warunkiem otrzymania przez PR zastrzyku finansowego od Rządu, a województwa (nie wszystkie) zobowiązały się zawrzeć z PR umowy przewozowe na 5 lat.

Reasumując - Województwa (Marszałkowie Województw) są organizatorami przewozów, którzy zawierają umowy o świadczenie usług publicznych z PR (operatorem). Finansowanie polega na udzielaniu rekompensaty finansowej operatorowi, czyli de facto pokrywaniu deficytu pomiędzy kosztami wykonywania przewozów a przychodami z biletów.
 
#13
Od 2004 roku Samorządy Wojewódzkie (Marszałkowie) finansują przewozy użyteczności publicznej z własnych budżetów. Początkowo były to w zasadzie wyłącznie przewozy pociągami osobowymi wykonywane przez PKP Przewozy Regionalne. Pozostałe pociągi międzywojewódzkie (w tym pospieszne) i międzynarodowe były finansowane z budżetu państwa. W 2008 roku "usamorządowiono" spółkę PR i podzielono udziały pomiędzy 16 województw. Niewiele to zmieniło w organizacji przewozów, bo rozparcelowana na tylu właścicieli spólka nie była podmiotem wewnętrznym żadnego z nich. Faktem jest, że samorządy otrzymały przy tym "usamorządowieniu" pewne środki finansowe, ale głównie na inwestycje w nowy tabor.

Od 2010 roku funkcjonuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, w której określono m.in. funkcje "organizatora przewozów", "przewoźnika" i "operatora". Pojawiły się również definicje przewozów wojewódzkich, międzywojewódzkich i w strefie transgranicznej. Organizatorem przewozów wojewódzkich jest Marszałek Województwa i nie ma to nic wspólnego z Wojewodą, który jest administracją rządową i nie pełni żadnej roli w tym procesie. Definicje nie przewidziały jednak takich niuansów na sieci jak np. podzielone granicami województw linie kolejowe. Zaczął się robić bałagan i typowa spychologia kto jest za co odpowiedzialny. W kolejnych latach ministerstwo właściwe do organizacji przewozów międzywojewódzkich odpuściło sobie finansowanie pociągów osobowych. Na moim podwórku były to pociągi osobowe na trasie Poznań - Szczecin i Leszno - Głogów a także wszystkie osobówki do Frankfurtu nad Odrą i Forstu. Finansowanie spadło na samorządy, co skutkowało ograniczaniem kursów lub nawet zawieszeniem całych linii.

W 2015 roku w ramach "restrukturyzacji" większość udziałów w PR przejęła, zależna od Rządu, Agencja Rozwoju Przemysłu, a województwom pozostała reszta udziałów. Było to warunkiem otrzymania przez PR zastrzyku finansowego od Rządu, a województwa (nie wszystkie) zobowiązały się zawrzeć z PR umowy przewozowe na 5 lat.

Reasumując - Województwa (Marszałkowie Województw) są organizatorami przewozów, którzy zawierają umowy o świadczenie usług publicznych z PR (operatorem). Finansowanie polega na udzielaniu rekompensaty finansowej operatorowi, czyli de facto pokrywaniu deficytu pomiędzy kosztami wykonywania przewozów a przychodami z biletów.
Wszystko się zgadza, ale to o czym Kolega napisał odnosi się do okresu od 2008 r. czyli kiedy powstała spółka Przewozy Regionalne, bez PKP przed nazwą spółki. Stwierdzenie, że „od 2004 roku Samorządy Wojewódzkie (Marszałkowie) finansują przewozy użyteczności publicznej z własnych budżetów” jest nie do końca prawdziwe, bo należało by dodać słowo ”również”, czyli „od 2004 r. Samorządy Wojewódzkie (Marszałkowie) również finansują przewozy użyteczności publicznej z własnych budżetów”. Po części pokrywa się to z tym co napisał Kolega DieselPower w pierwszym poście czyli „Gdzieś znalazłem informacje że w 2004 roku województwa zaczęły dokładać się do przewozów”. Po prostu od 2004 r. nastąpił boom zakupów szynobusów, przez marszałków województw, których właścicielem są poszczególne województwa czyli samorządy. Od roku 2004 (gwoli ścisłości początek tego procesu nastapił już w 2003) do 2008 niemal każde województwo w Polsce zakupiło jakąś serię szynobusów (z ZNTK Poznań serie SA105 i SA108, z KOLZAMU serie SA109 i SA107, z PESY serie SA106, SA103, SA131, SA132, SA133, EN81 itd) i pomalowało ją w swoje barwy np woj. „warmińsko-mazurskiego”, „podkarpackiego”, wielkopolskiego”, „zachodniopomorskiego” itp. Pamiętamy chyba wszyscy jak dzięki tym szynobusom kolorowo zrobiło się wówczas (2004-2008) na Polskich szlakach, bo w okresie tym lokomotywy PKP były nadal zielone (lub niektóre miały jeszcze żółte czoła). Nie licząc pierwotnego tzw. „czerwonego” Cargo, pierwsze „denaturaty” Intercity i niebieskie „Cargo” pojawiły się dopiero w II połowie 2008 r. a pierwsi przewoźnicy prywatni w tych latach dopiero raczkowali. Do roku 2008 żadne województwo nie miało udziałów w Spółce PKP Przewozy Regionalne. Marszałkowie województw (samorządy), jedynie urzyczały swoje szynobusy (Elfy czy Impulsy jeszcze nie istniały) spółce PKP Przewozy Regionalne, która obsługiwała nimi połączenia lokalne, do których samorządy często dokładały się z własnej kieszeni. W tym czasie nawet Koleje Mazowieckie tylko dzierżawiły EN57 od PKP Przewozy Regionalne i dopiero w listopadzie 2007 samorząd województwa zdecydował się wykupić od PKP PR resztę udziałów (początkowo miał 51%, później 95%) oraz tabor (czyli EZT) i od roku 2008 stał się w 100% właścicielem spółki. Wspomniane przeze mnie w poście wyżej zmodernizowane lokomotywy serii EP07-1000, należały np. do Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich PKP PR. Kiedy w 2008 r. „samorządowa” spółka Przewozy Regionalne utraciła w nazwie skrót PKP, nie należąc już do Grupy PKP, musiała przekazać wszystkie zmodernizowane „siódemki” do PKP Intercity. Było to powodem kolejnego konfliktu „kolejarskiego” rozstrzygniętego na korzyść Grupy PKP, bo sąd zdecydował, że lokomotywy były majątkiem właśnie PKP, a nie samorządów. Tak więc w latach 2001-2008 spółka PKP PR działała na identycznej zasadzie jak PKP Cargo czy PKP Intercity. Bez wątpienia Kolega ma rację, że poszczególne samorządy dokładały się do przewozów lokalnych, czyli głównie do „swoich szynobusów”, ale w owych latach to Grupa PKP, a konkretnie jej wewnętrzna spółka PKP PR były właścicielem np. po PKP-owskich EN57 i samorządy kożystały z nich na zasadzie dzierżawy. Przemiany własnościowe tamtych lat są więc trochę skomplikowane, i nie sposób podjąć wszystkich wątków w krótkim poście, jednak tak jak napisałem wyżej obecna Spółka Przewozy Regionalne, jako własności samorządów wszystkich 16 województw, to "finansowo i strukturalnie" zupełnie coś innego niż nieistniejąca już spółka PKP Przewozy Regionalne należąca do Grupy PKP. A to że PKP PR przekształciły się w PR załatwił właściwie jeden podpis ministra.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzo

Aktywny użytkownik
#14
Gwoli ścisłości. Nie mylmy finansowania przewozów użyteczności publicznej z finansowaniem przedsiębiorstwa. Zadane tu pytanie sugerowało, że województwa finansują PR, bo są ich współwłaścicielem, a tak nie jest.

Samorządy Województw powstały w 1998 roku i praktycznie od początku zostały przymuszone do zwierania umów z PKP Przewozy Regionalne na realizację deficytowych przewozów. Samorządy otrzymywały na ten cel jakieś subwencje z budżetu państwa. Powstały wówczas spore niedopłaty i długi w tym przedsiębiorstwie, bo nie każdy pokrywał deficyt w 100%. Oczywiście przewoźnik ten nadal otrzymywał dotacje z budżetu państwa na inne pociągi np. pospieszne i międzywojewódzkie. Od roku 2004 obowiązek finansowania regionalnych przewozów kolejowych został nałożony na samorządy wojewódzkie z ich dochodów własnych i ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwiększyła udział samorządu województwa w dochodach budżetu państwa z tytułu CIT oraz PIT.

Co do "bumu taborowego" samorządów, to warto wiedzieć, że przepisy ustawy o transporcie kolejowym do 2011 roku łączyły organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych jako zadania własne samorządu województwa. Po prostu zdecydowano, że skoro samorządy mają się zająć koleją regionalną, to niech dostaną środki na inwestycje w tabor. W tym celu, udostępniono samorządom możliwość korzystania z różnych środków zewnętrznych. Takiej możliwości nie dano przewoźnikowi i stąd mamy dziś taborowy miszmasz.

Co do struktury właścicielskiej PR, to odkąd w 2008 roku udziały w spółce mają samorządy województw, nie zmieniły się istotnie zasady finansowania przewozów. Nikt nie dopłaca ekstra do spółki za to, że jest jej udziałowcem. Każde z województw zawiera odrębną umowę i płaci za to co zamówi.
 

Ceylon

Aktywny użytkownik
#15
Przejęcie Przewozów Regionalnych przez samorządy w 2008 roku nie spowodowało wyjścia PR z Grupy PKP. Nastąpiło to dopiero w 2009 na wniosek Zarządu PR. Celem było uniknięcia opłaty na rzecz w/w za używanie skrótu PKP.
 
#16
Wiadomo, że temat jest o wiele bardziej skomplikowany, bo tak jak zaznaczył Kolega Andrzo samorządy od 1.01.1999 (wówczas zaczął obowiązywać trójstopniowy podział terytorialny i trzy szczeble samorządu: gminny, powiatowy i wojewódzki) zawierały jakieś umowy, najpierw z PKP, później od października 2001 z PKP PR (PKP zakończyło restrukturyzację i podział na spółki z dniem 1.10.2001), ale myślę, że coraz większe zagłębianie się w temat finansowania samych przewozów pasażerskich czy różnych kolejowych połączeń lokalnych doprowadziło by Nas do kilku innych zagadnień, np. wejścia Polski do Unii Europejskiej, co nastąpiło w dniu 1.05.2004 i co wiązało się m.in. z przerzuceniem finansowania pasażerskich przewozów regionalnych (nie spółki PKP PR jako takiej) na samorządy (z tego co pamiętam było to dostosowanie się do przepisów UE), czy kupowaniem szynobusów przez poszczególne województwa, bo zakupy te były dość znacząco dofinansowywane właśnie z UE.

Przejęcie Przewozów Regionalnych przez samorządy w 2008 roku nie spowodowało wyjścia PR z Grupy PKP. Nastąpiło to dopiero w 2009 na wniosek Zarządu PR. Celem było uniknięcia opłaty na rzecz w/w za używanie skrótu PKP.
Należy jednak pamiętać że proces wychodzenia PR z Grupy PKP nie odbył się z dnia na dzień. Rozpoczął się w 2008 z dniem "usamorządowienia” spółki (bo było to z góry założone), a w 2009 (dokładnie w dniu 8.12.2009) zakończono procedurę wydzielenia Przewozów Regionalnych z grupy PKP. Uniknięcie opłaty za używanie skrótu PKP (co ciekawe płaconej także np. przez PKP Intercity czy PKP Cargo), z tego co pamiętam z ówczesnej prasy, było jednym z aspektów, a nie głównym celem.

Na koniec może trochę off-topowo, ale jaki wpływ na zakup szynobusów przez Urzędy Marszałkowskie poszczególnych województw miała w tamtych latach dotacja z UE, obrazuje poniższy skan ulotki (jej obu stron), która była rozpowszechniana m.in. na dworcu Olsztyn Główny na początku lutego 2007 r. Ulotka reklamowała nowo zakupiony przez woj. warmińsko-mazurskie szynobus SA106-015, który pierwszą, rozkładową jazdę na trasie Olsztyn Gł. – Braniewo odbył 20 lutego 2007. Na ulotce widać, że wartość projektu „Zakup autobusu szynowego dla woj. warmińsko-mazurskiego” to 5 403 624 zł. w tym udział Unii Europejskiej wyniósł 2 701 812 zł. czyli 50%.

Ulotka reklamowa SA106-015.jpg
 

Podobne wątki