Dzisiejsza prezentacja przeniesie nas wakacyjne klimaty niemieckiego wybrzeża Bałtyku - pięknego hanzeatyckiego miasta Lubeka.
Drugim elementem łączącym te modele jest firma karosująca wszystkie trzy samochody - niemiecki Metz.
Pierwszy MAN to LF-16 - koń roboczy większości niemieckich straży pożarnych tego okresu. Samochód był obsadzany przez grupę gaśniczą złożoną z 9 strażaków. Na pokładzie miał autopompę i 1600 litrów wody. Zabierał też sporo sprzętu ratowniczego np. agregat prądotwórczy i narzędzia hydrauliczne do ratownictwa technicznego.
Model to znany większości Preiser, tyle, że kabina wydłużona o jeden rząd siedzeń, zabudowa z charakterystycznymi obłymi ścianami bocznymi została zrobiona od podstaw.
Drugi MAN Hauber to 30 metrowa drabina. Chyba dość unikalny pojazd, w każdym razie ja drugiej takiej nie spotkałem. Model to oczywiście połączenie drabiny Herpy z kabiną Preisera.
Pierwowzór trzeciego modelu to eksperyment strażaków z Lubeki. W latach 80 poszukiwali kompaktowego terenowego samochodu, głównie dla ochotniczych straży. Zamówiono właśnie dwa takie Unimogi 1300 spełniające niemiecką normę dla pojazdów pożarniczych typu TLF 8/18. Oznaczało to mniej więcej tyle, że samochód miał autopompę o wydajności 800 l/min i zbiornik na 1800 l. wody. Podstawowym problemem okazała się 3 osobowa załoga. Było to zbyt mało do podjęcia większości działań. Wykorzystywano je głównie do pożarów traw i lasów oraz ogrodów działkowych. Z tego powodu trochę złośliwie nazywano je "Gartenbuden-TLF" czyli mniej więcej "gaśniczy do altanek ogrodowych". Na podstawie doświadczeń z eksploatacji tych Unimogów stworzono własną normę na lekki pojazd gaśniczy TLF 8/12. Kosztem nieznacznego zmniejszenia zbiorników na wodę usunięto największy mankament pierwszej generacji - małą obsadę. Nowe Unimogi miały już 6 osobową kabinę.
Wyglądają zależnie od producenta zabudowy tak:
https://files.bos-fahrzeuge.info/vehicles/photos/c/8/9/b/5868-large.jpg
lub tak:
https://files.bos-fahrzeuge.info/vehicles/photos/7/d/4/c/35892-large.jpg
lub tak:
https://files.bos-fahrzeuge.info/vehicles/photos/0/a/b/3/259618-large.jpg
W sumie firmy Metz, Ziegler i Bachert zabudowały według normy TLF 8/12 19 Unimogów dla jednostek ochotniczych straży pożarnych w Lubece.
Warto wspomnieć, że pierwsze Unimogi z krótką kabiną służyły zarówno ochotnikom jak i zawodowcom z Lubeki. Unimogi z 6-cio osobową kabiną były budowane już tylko dla ochotników.
Model Unimoga to model Roco nieco tylko zmodyfikowany w stosunku do oryginału.
Wszystkie trzy samochody noszą oznaczenia oddziału 1 zawodowej straży pożarnej miasta Lubeka.
Miłego oglądania.