• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Strażaki Kozaa - podejście drugie

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.842 386 20
Modele fajne, ale opis jak zwykle kapitalny. Twoja wiedza jest godna pozazdroszczenia.
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
795 2 0
Szybka prezentacja z odniesieniem do bieżących wydarzeń w Warszawie. Amfibia DUKW w wersji strażackiej. Zdjęcia na "oficjalnej" podstawce, wzbogacony o kilka drobiazgów i kalkomanie.

Po pierwszym pożarze mostu Łazienkowskiego warszawska straż pożarna zebrała sporą ilość sprzętu do działań w obrębie rzeki. W latach 80 mogła się pochwalić:
- statkiem pożarniczym Strażak (pompa o wydajności 7500 l/min, 3 działka 1600 l/min, armatura pożarnicza)
- dwa wojskowe kutry saperskie BMK-130 (każdy miał motopompę i działko 800 l/min)
- dwie amfibie BAW w wersji gaśniczej (każda miała motopompę i działko 800 l/min)
- amfibia BAW do zaopatrzenia wodnego (turbopompa 3000 l/min)
- dwie amfibie MAW (przeznaczeni trudne do określenia operacyjne, ratownictwo wodne)
- Star 660 ratownictwa wodnego
Niestety czas i brak poważnych wyzwań wykruszył ten sprzęt. Teraz był by jak znalazł :)
DSC_0598.JPG
DSC_0599.JPG
DSC_0600.JPG
DSC_0601.JPG
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.404 47 0
Wyglądaj super, dużo detali.Wysyłaj ten sprzęt do Warszawy bo właśnie płonie most Łazienkowski.
[DOUBLEPOST=1423946402,1423946029][/DOUBLEPOST]Widzę że przygotowany jesteś idealnie, tak to jest jak najpierw się pisze komentarz a potem czyta opis.:ROFL:
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.330 108 2
Kolejny raz udowadniasz że jesteś mistrzem w tym co robisz , a w swoje modele wkładasz dużo serca i cierpliwości, bardzo mi się podoba ta amfibia.(y)
 

SECOND MODELS

Znany użytkownik
Reakcje
7 0 0
Pierwszy raz na Twoich 'włościach" i wnet jestem szczęsliwy .Modele i rzeczy które pokazujesz są rewelacyjne i pięknie dopracowane (y)
Sam daże do jakiegoś perfekcjonizmu ...jednak wymaga to czasu ;)
Twoje prace sa extra (y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.842 386 20
Kolejny świetnie wykonany model. Amfibie to ogromna rzadkość w naszej skali. Tym bardziej gratuluję wykonania.
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
795 2 0
@piotrek - gaśnicze Iveco też Ci polecam. Wstydu nie ma. Mam już kilka pomysłów na kolejne egzemplarze.
@Bartek - prezentacja udała się jak nigdy :) Do pełni szczęścia brakuje jeszcze fotki DUKW na tle płonącego mostu. Następny taki fajerwerk pewnie za 40 lat :)
@SECOND MODELS - witam w mym skromnym ogródku. Dzięki za dobre słowa. Masz swój nie mały udział w powstaniu tego DUKW :)
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
795 2 0
Dziś klasyczny loschzug (pluton gaśniczy) Magirusów z Preisera.

Pierwszy - pierwszo wyjazdowy LF-16 z małym 800 litrowym zbiornikiem na wodę, dużą ilością sprzętu gaśniczego i 9 osobową grupą gaśniczą. Model złożony z pudełka, wzbogacony tylko o drobne detale.

Drugi - uniwersalny samochód gaśniczy TROWA - wodno - pianowo - proszkowy. Zabierał 1800 l. wody i 750 kg proszku. Środek pianotwórczy przewożony w kanistrach - zwykle 120 l. Samochód był obsadzany przez 6-cio osobową grupę gaśniczą (staffel). Model odrestaurowany z wraka z Allegro.

Trzeci - drabina DLK 23/12 w unikalnej konfiguracji z krótką kabiną. Model złożony z rupieci z magazynka modelarskiego - bo co to za loschzug bez drabiny :)

Cała trójka to klasyka niemieckiego pożarnictwa i miłe dla mojego oka modele :)

DSC_0585.JPG
DSC_0587.JPG
DSC_0588.JPG
DSC_0589.JPG
DSC_0590.JPG
DSC_0591.JPG
DSC_0592.JPG
DSC_0593.JPG
DSC_0594.JPG
DSC_0595.JPG
DSC_0596.JPG
DSC_0597.JPG
 
OP
OP
kozaa

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
795 2 0
Za oknem pierwsze promienie słońca (były wczoraj), człowiek się budzi z zimowego letargu i zaczyna myśleć o jakimś wypadzie, majówce. Jak wypad to dla mnie obowiązkowo nad nasze morze. Więc przenieśmy się dziś modelarsko do Świnoujścia. Jak wszyscy wiedzą miasto to jest położone na wyspach Uznam i Wolin. Przeprawa promowa między dwiema częściami miasta była od zawsze nie lada wyzwaniem dla lokalnej straży pożarnej. Zawodowa straż pożarna znajduje się w centrum miasta (wyspa Uznam) natomiast przemysłowo - portową część miasta na wyspie Wolin zabezpieczała zakładowa straż pożarna PPDiUR Odra. Dziś właśnie chciałbym pokazać dwie ciekawostki używane właśnie w tamtej jednostce. Strażacy z Odry pełnili funkcję portowej straży pożarnej, nosili marynarskie mundury. Ich zakres odpowiedzialności był bardzo duży. Zabezpieczali ppoż. i działali prewencyjnie na terenie własnego zakładu, zabezpieczali port oraz po likwidacji tamtejszej ZZSP stocznie, ich rejon działania to cała wyspa Wolin. Jako wsparcie przy większych pożarach do pomocy wzywano lokalne OSP, wojskową straż pożarną z portu wojennego i strażaków z radzieckiej bazy morskiej. Stosownie do potrzeb przeprawiano też sprzęt promem przez Świnę. Straż istniała do 2001 roku kiedy to na bazie ludzi i sprzętu utworzono JRG-2 w Świnoujściu zredukowany obecnie do posterunku PSP. Obecnie w związku z budową gazoportu w Warszowie planowane jest ponowne utworzenie JRG-2 (w nowo zbudowanym budynku).

Wracając do modeli, pierwsza ciekawostka to Skoda RTHP GBA 3,5/25, jedna z trzech egzemplarzy używanych w dawnym województwie szczecińskim. Wyjątkowo ciepło wspominana przez odrowskich strażaków z którymi udało mi się porozmawiać.
Sam model to ciekawy składak; kabina wykonana przez Irokeza na bazie Hruski, zabudowa to kopia Sadlo. Model przewijał się już w moich prezentacjach, teraz otrzymał bardziej poprawne merytorycznie oznaczenia.

Druga ciekawostka to Star 29 w niemal unikalnej konfiguracji samochodu śniegowego GSn-900. Jest to jeden z dwóch znanych egzemplarzy (drugi używany w Poznaniu). Nie jest jasne czy jest to fabrycznie wykonany samochód gaśniczy czy raczej przestawienie dużo bardziej popularnej zabudowy stosowanej na Starach 25 na nowsze podwozie. Moim zdaniem raczej to drugie.
Samochód śniegowy to bardzo specjalistyczny sprzęt (choć prosty w budowie). Używany był bardzo rzadko ale np. przy pożarach infrastruktury energetycznej był niezastąpiony. Teoretycznie był też użyteczny przy pożarach wewnątrz statków, kiedy była możliwość podpięcia go do stałych instalacji gaśniczych CO2. Napisałem teoretycznie ponieważ przynajmniej od początku lat 80 nigdy w ten sposób nie był użyty. Strażacy z Odry cenili jednak swojego śniegowca ponieważ w latach 90 nie małym nakładem pracy przełożyli całą instalację CO2 dodając jeszcze kilka butli na nowego Stara 244. Całość przykryto wykonaną we własnych warsztatach aluminiową zabudową. Tak przebudowany samochód został z całą jednostką przejęty przez PSP i służył do początku lat 2000 jako jeden z dwóch ostatnich samochodów śniegowych na wyposażeniu PSP w Polsce.
I teraz butelka dobrego alkoholu dla kogoś kto mi udostępni zdjęcie tego Stara 244. Generalnie wszystkie informacje o straży Odry będą bardzo mile widziane.

Model Stara wykonany na bazie 29 Adama, z własną zabudową. Szału nie robi ale ten samochód po prostu tak biednie wyglądał. Ocalały poznański egzemplarz można zobaczyć w muzeum w Rakoniewicach.

Miłego oglądania
DSC_0569.JPG
DSC_0571.JPG
DSC_0572.JPG
DSC_0573.JPG
DSC_0574.JPG
DSC_0568.JPG
DSC_0565.JPG
DSC_0566.JPG
DSC_0567.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Pojazdy specjalistyczne 77

Podobne wątki