Dzisiaj słów kilka o oddziałach "specjalnych" Łódzkiej straży pożarnej. O ile dziś większość interwencji straży pożarnej stanowią wypadki komunikacyjne i inne nie pożary i nikogo to nie dziwi o tyle w latach 60 i 70 straż pożarna służyła do gaszenia pożarów (jak sama nazwa wskazuje).
Jednak Łódź od zawsze była miastem "z problemami". Brak zniszczeń wojennych odbijał się czkawką gdyż wiele budynków miało ponad sto lat i nagminnym problemem były katastrofy budowlane. Kolejnym zagrożeniem był szereg zakładów chemicznych znajdujących się na terenie aglomeracji.
W odpowiedzi na te zagrożenia ówczesny komendant straży pożarnej Marian Gwizdka polecił stworzyć we własnym zakresie szereg pojazdów specjalistycznych. W warsztatach straży powstały na przykład Star 20 z zabudową do ratownictwa technicznego czy Star 660 "elektrownia" pracujący w parze z przyczepą przewożącą lamp do oświetlenia miejsca akcji.
Na początku lat 70 łódzka straż pożarna mogła wystawić do akcji ratownictwa technicznego i chemicznego następujące pojazdy:
- wóz warsztatowy
- wóz sekcji pionierskiej
- wóz elektrownia
- wóz chemiczny
- wóz ze sprzętem ochrony dróg oddechowych
- wywrotka x2
oraz standardowe pojazdy pożarnicze przy czym należy wziąć pod uwagę, że drabiny mechaniczne mogły w ograniczonym zakresie spełniać rolę dźwigów. Dodatkowo zapewniono sobie wsparcie i współpracę innych służb i firm dysponujących specjalistycznym sprzętem.
Z pewnym zażenowaniem muszę przyznać, że nie wiem jakie przeznaczenie miał pierwowzór prezentowanego dzisiaj modelu. Najpewniej był albo chemikiem albo wozem sekcji pionierskiej.
Sam model jak nietrudno się domyślić wyszedł z warsztatu użytkownika
Michal88 i jest po prostu piękny
Wart każdej złotówki. Polecam wszystkim.
Po mojej stronie było tylko naniesienie oznaczeń i koguty.
Zobacz załącznik 801207
Zobacz załącznik 801208
Zobacz załącznik 801209
Zobacz załącznik 801210