Bardzo dziękuję za wszystkie wpisy. Nie spodziewałem się takiego odzewu w wątku do którego nie zaglądałem 1,5 roku. Tak miłe wpisy motywują mnie, żeby wrzucać dalej zdjęcia i opisy modeli jak i do pracy nad modelami. Szczególnie ta ostatnia motywacja bardzo mi się dziś przyda gdyż wczoraj udało mi się upuścić pudełko z modelami do pomalowania. Na samą myśl o tym w głowie wyświetla mi się słownik wulgaryzmów w kilku językach. Na szczęście straty nie są bezpowrotne.
Ale wróćmy do modeli. Dziś trochę mniej ambitna prezentacja bo tylko przemalowanie gotowych modeli ale za to historia w mojej ocenie ciekawa.
Jakiś czas temu odkryłem straż pożarną Frankfurtu. Garnizon przodujący w innowacjach pożarniczych. I chyba dość bogaty jeśli mogli sobie pozwolić na takie eksperymenty. Oczywiście tam gdzie jest dużo innowacji zdarzają się też wpadki. Do takich należy zaliczyć np. wprowadzenie do podziału bojowego miejskiej straży pożarnej lotniskowego 57 tonowego Fauna. Żeby nie było zbyt sztampowo Faun miał dwie kabiny kierowców.
Samochód miał wspierać lotniskową straż pożarną ale dowoził również wodę, gasił większe pożary w mieście oraz pożary lasów jeśli tylko udało mu się dojechać.
Innym dość niecodziennym pomysłem była linowa winda do ratowania ludzi z wyższych kondygnacji budynków.
Na szczęście dobrych i wartościowych pomysłów było dużo więcej.
Tu wymienię tylko kilka:
Cysterny pożarnicze:
Podnośniki hydrauliczne:
Dwu-trakcyjny pojazd ratownictwa kolejowego:
Ciężkie samochody ratownictwa technicznego ze specjalnie przeszkoloną obsadą (kabina załogowa)
i ciekawe samochody ratownictwa wodnego:
Jak widzicie jest pomysłów na modele
Mnie jednak zafascynowała historia typowego "woła roboczego" każdej straży.
W latach 60 oficerowie straży z Frankfurtu spostrzegli, że przy wielu wypadkach komunikacyjnych strażacy przybywający pierwsi na miejsce standardowym samochodem gaśniczym typu LF-16 są bezradni ponieważ ze sprzętu technicznego mieli do dyspozycji jedynie łom i skrzynkę na narzędzia. Trzeba było czekać na specjalistyczny samochód ratownictwa technicznego, który czasem miał o pokonania pół miasta. W 1968 roku zamówiono u Magirusa pierwszy samochód ratowniczo - gaśniczy zbudowany w oparciu o zabudowę standardowego LF-16. Wewnątrz umieszczono napędzany silnikiem samochodu agregat prądotwórczy 20KVA, mniejszy agregat prądotwórczy zasilał maszt maszt oświetleniowy umieszczony na dachu, lewary, piły łańcuchowe, gazowe palniki do cięcia metalu. Do tego oczywiście zachowano całe wyposażenie gaśnicze i zbiornik na 1800 l. wody. Pierwsze samochody typu HLF
(Hilfeleistungslöschgruppenfahrzeug) weszły do użytku w 1969 roku. W 1977r. doposażono je jeszcze w podstawowe dziś narzędzie ratownictwa technicznego czyli rozpieracz i nożyce hydrauliczne. Samochody były bardzo użyteczne. Niestety były też bardzo przeciążone co odbijało się na ich niezawodności.
Pojazdem drugiego wyjazdu w każdej jednostce we Frankfurcie był uniwersalny samochód gaśniczy mający na pokładzie zbiornik na wodę oraz zbiornik na proszek gaśniczy. We Frankfurcie nosiły one unikalne oznaczenie TROWA.
Naczytałem się o tej frankfurckiej straży i oczywiście zakiełkowała mi w głowie myśl typowa dla modelarza - muszę mieć takie modele
Co za szczęście, że Roco wypuściło set Magirusów z Frankfurtu. Kupuję, wklejam lusterka i na półkę. I tu małe rozczarowanie, jedyna oferta na Ebayu 86E. Odgrzebałem swoje pudełko z wrakami Magirusów Roco i zaczęło się składanie do kupy i malowanie. HLF przedstawia pierwszydostarczony egzemplarz z 1969 roku. TROWA to również pierwszy dostarczony egzemplarz z kabiną typu D z 1970 roku.
Gaśnicze Magirusy starałem się doposażyć w charakterystyczne dla nich wyposażenie; maszt oświetleniowy, kanistry ze środkiem pianotwórczym itp. Trzecim autem plutonu gaśniczego- Loschzug`u jest podnośnik hydrauliczny. Stary model Preisera. Ze względu na brak dokumentacji nie waloryzowałem go, został tylko pomalowany.
Modele mają trochę braków merytorycznych wynikających z braku dokumentacji i kompromisu wynikającego z z wersji dostępnych bazowych modeli.
Zdjęcia ilustrujące historię:
https://bos-fahrzeuge.info/ (Faun)
FB muzeum pożarniczego we Frankfurcie
Zdjęcia modeli w następnym poście.