• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stocznia PRL

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#81
Relacja ze stoczni.
Dziś skok do kutra, który wchodzi w końcowy etap prac. Teraz już malowanie i montaż końcowy.
Kadłub wyszlifowany, położony podkład i zaraz dołączy do Fiatów na lakierni. Nowym elementem jest śruba (teraz już można powiedzieć, że to statek) i pokrywa luku ładowni, którą zrobiłem po staremu, czyli polistyren przerobiony na deski. Ponadto wyciąłem w nadburciach szczeliny, przez które przepuszczano cumy. Myślę, że w przyszłym tygodniu model będzie gotowy:)

Na marginesie - jak dziś zobaczyłem go z tą śrubą, pomyślałem, że spróbuję zwodować go w wannie. W sumie mógłbym spróbować zrobić go w wersji pływającej RC:devil:
IMG_3669.JPG
IMG_3670.JPG
IMG_3671.JPG
IMG_3672.JPG
IMG_3674.JPG
IMG_3668.JPG


A obok "Czterej Muszkieterowie", czyli Nadbory, czekają na swoją kolej. Kadłuby wyszlifowane, zaraz dostaną podkład. Doszły już łodzie. Statki czekają na nadbudówki.
IMG_3675.JPG
IMG_3676.JPG


Na koniec dla przypomnienia o rozmiarze - kuter do linii wodnej w skali Z i holownik ORP "Smok" w skali 1:700 :)
IMG_3677.JPG
IMG_3678.JPG
IMG_3679.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#84
@Astro @Mafo
Ten akurat model powstaje na zamówienie Centrali Rybnej, którą robi @maciekk
Następny kuter mógłbym spróbować zrobić RC. Tylko popracować by trzeba nad wyważeniem i ustaleniem właściwej wysokości metacentrycznej.
Kiedyś na zawodach pływających modeli RC, widziałem jak jeden bardzo piękny model położył się w zakręcie i już się nie wyprostował, tylko poszedł na dno :podstepny:
Nigdy nie robiłen pływającego modelu. Nie mam pojęcia o uszczelnieniu szturwału i wału napędowego... Gdybym miał więcej czasu mógłbym poszukać czegoś na YT:niepewny: No zobaczę:)

A jeszcze z wrażenia napisałem dziś, że z kutrem prezentuję holownik "Smok", a tymczasem jest to oczywiście holownik belgijski "Leopold", który dopiero za kilka lat stał się "Smokiem":)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#85
Nadbory dostały nadbudówki a ja dostałem pylicy od ich szlifowania;). Od lewej - "Mestwin", "Mściwój", "Nadbór" i "Zbyszko". Kuter rybacki ma już tratwę ratunkową, która będzie zamontowana z tyłu nadbudówki i koło sterowe.
IMG_3689.JPG
IMG_3690.JPG
IMG_3691.JPG
IMG_3692.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#86
Powiem szczerze, że forum sprawia że coraz częściej jestem zdegustowany. Tasiemcowe dyskusje na każdy możliwy temat. Pyskówki, osobiste wycieczki, trolowanie... Czasem naprawdę nie chce mi się wchodzić do innych wątków, a nawet moje własne mi jakoś brzydną.

Dziś w pracowni mam dzień malowania, dlatego w wątku stoczniowym, dla złapania oddechu i dystansu, proponuję "Kino Letnie" a w nim ciekawy film fabularny o tematyce morskiej i rybackiej. Dotyczy on wprawdzie połowów na odległych akwenach, ale w ciekawej perspektywie ukazuje życie ludzi morza. Dla tych, których interesuje technika morska, działanie statku przetwórni, też będzie na co popatrzeć.

 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#87
- A bo Panie, te modele z manufaktur to drogie. Taki model to powinien połowę kosztować.
- Racja, i terminy długie strasznie. Ja to bym szybciej robił...

Kurtyna:)

No to odpowiedź czemu to tyle trwa
Bo kalki też trzeba zaprojektować a potem się na nie czeka.... i czeka.... i czeka...:sleep:
kalki.jpg
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#90
Nie wiem czemu, ale jak zacząłem dziś nakładać pierwsze kolory na kuter, przypomniał mi się tytuł filmu "Narodziny Gwiazdy" :)
IMG_3751.JPG


A to po raz kolejny wykonany na szybko suchy montaż.
IMG_3745.JPG
IMG_3746.JPG
IMG_3747.JPG
IMG_3748.JPG
IMG_3749.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#93
Kolorowanek ciąg dalszy:cool:

Dziś malowaliśmy brzuszek ;) w głębi widać też śrubę i kotwicę.
IMG_3761.JPG
IMG_3763.JPG


Sterówka ma już pomalowane wnętrze i światała nawigacyjne. Dokończyłem "boazerię" na drzwiach i na zamknięciu luku ładowni. Jutro trysnę to bezbarwnym matem i dorobię klamki.
IMG_3753.JPG
IMG_3754.JPG
IMG_3755.JPG


No i skończyłem "wyciągarkę" - to na wypadek jakby kuter zakopał się w piachu albo błocie;)
IMG_3756.JPG
IMG_3757.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#94
Pewnie można by dużo szybciej skończyć pierwszy kuter:podstepny:. W sumie pół roku zajęła mi droga od zrobienia projektu 3D do gotowego modelu. No ale przy okazji robiłem przecież mnóstwo innych rzeczy, więc nie mogę narzekać. Bardzo dużo się nauczyłem przez ten czas, dzięki czemu dużo łatwiej szła mi praca nad holownikami.

Dziś w zasadzie mogę powiedzieć, że kuter STOREM jest skończony:cool: Jak to w stoczni, jeszcze gdzieniegdzie nadburcia trzeba podmalować, bo żółta farba się wdarła w paru miejscach, ale wszytko jest już pomalowane, oszklone i na swoim miejscu. Światła nawigacyjne na maszcie. Koło ratunkowe na rufie.

Powiem szczerze - rzadko piszę że podobają mi się modele, które robię, bo w trakcie pracy zawsze nabieram do nich krytycznego podejścia. No ale kuter jest naprawdę piękną i zgrabną jednostką. Wykonany w standardzie "muzealnym", czyli ani grama patyny, bo tak został zamówiony. Nie wiem jeszcze jakie będą ustalenia dotyczące takielunku, bo słabo widzę transport z linami (maszt musiałby być przyklejony na stałe), nie tylko przesyłką do Torunia, ale jak jeszcze potem @maciekk ma go zabierać na imprezy, to takielunek tego nie wytrzyma. Dlatego też maszt zrobiłem montowany na wcisk, podobnie jak antenę radionamiernika na dachu i wydech za sterówką.

A teraz mogę już wygłosić sakramentalne -
Płyń po morzach i oceanach, sław imię polskiego stoczniowca i marynarza, przynoś chwałę Rzeczypospolitej Polskiej.:)

IMG_3779.JPG
IMG_3781.JPG
IMG_3782.JPG
IMG_3783.JPG
IMG_3784.JPG
IMG_3785.JPG
IMG_3788.JPG
IMG_3789.JPG
IMG_3790.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.845 386 20
#95
Kapitalnie wygląda ten kuter. Jestem pod wrażeniem. (y)
No a jak już wygłaszasz te sakramentalne słowa, to czy kuter nie powinien mieć nadanej nazwy?
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#96
Z kutrami to trochę inaczej było. Małe jednostki seryjnej produkcji nie miały szczególnie uroczystych wodowań. Nazwy były nadawane w momencie gdy jakiś szyper kupował (dzierżawił) jednostkę, rejestrował ją w swoim porcie macierzystym i wtedy dopiero na burcie pojawiał się trzyliterowy kod (np JAS to Jastarnia, WŁA to Własysłwowo itd) i numer. Często numer jednostka dziedziczyła po swojej poprzedniczce. Np moja zaprzyjaźniona rodzina rybaków z Jastarni do lat 70tych miała przedwojenny kuter drewniany i potem po sprzedaniu go rybakowi z innego portu, kuter został przerejestrowany na inną nazwę, a nowa nowo przybyła stalowa jednostka dostała stary numer.
 

Sello

Znany użytkownik
Reakcje
634 6 1
#99
Będąc dwa dni temu starym porcie w Gorzowie Wlkp. natknąłem się na remontowany, bardzo popularny polski holownik rzeczny typ HR150, ten akurat to Czarniecki dawniej Kmicic. Wdzięczny temat na śródlądową jednostkę. Jakby co to zrobiłem dokumentację zdjęciową.

"KMICIC"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1966r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 148
NOŚNOŚĆ: 5 t
WYMIARY:.
długość-18,84 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1964 nr. seryjny 3615; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby, PRĘDKOŚĆ:13 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Kż-I-133 [I.Ż.Śr., Kędzierzyn-Kożle]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1966: KMICIC - Okręgowy Zarząd Wodny, Kędzierzyn-Kożle.
1971: KMICIC -Okręgowy Zarząd Wodny w Szczecinie. Oddział w Gorzowie Wielkopolskim.
1973: KMICIC - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Poznaniu. Baza Sprzętu w Gorzowie Wielkopolskim
1977: STEFAN CZARNIECKI - zmiana nazwy.
2000: CZARNIECKI - Przedsiębiorstwo Prywatne Usług Hydrotechnicznych "Hydrobud", Gorzów Wielkopolski.
2007: - w eksploatacji.

IMG_20200626_175556695_HDR.jpg
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Pierwszy Mały Holender przechodzi testy oświetlania. Zdjęcia w totalnej ciemności przekłamują. W rzeczywistości nie jest aż tak jasno ;)
Dojdą jeszcze lampy czerwona i zielona.
Zrobiłem sekcje oświetlenia:
1. Szperacz
2. Mostek
3. Kajuty pod pokładem
4. Kajuty i kuchnia
5. Czerwone światło
6. Zielone światło
7. Maszynownia sekcja 1
8. Maszynownia sekcja 2
Każdą sekcję mogę włączyć i wyłączyć :)

110307320_3118430861545232_8256309348357678907_n.jpg 109942631_281554949739532_1553625994580029532_n.jpg 109859246_318622332844037_5745348974340376634_n.jpg 109365692_274798506949593_8562729647919601886_n.jpg 110222853_3155198741213542_9080266709701964352_n.jpg 110080858_749609272526084_1829193035298908999_n.jpg 110196356_202178507870899_350630584649116113_n.jpg 110099464_310659830088862_7786262853293105058_n.jpg 110128843_2593435004305000_3946169437526642620_n.jpg 110187553_568419983821651_7851574120666564452_n.jpg 109706610_674258409827175_1518531598773069547_n.jpg
 

Podobne wątki