• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stocznia PRL

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#62
A poniżej zamieszczam link tylko luźno związany z tematem wątku, ale kolegom mniej obeznanym z budownictwem okrętowym może przybliżyć temat pracy stoczni od zaplecza. Na mnie ten film robi zawsze nieprawdopodobne wrażenie (potęgowane muzyką). Wspaniały dokument o ciężkiej pracy ludzi budujących niegdyś statki i okręty. Bez komputerów, a nawet bez kasków ochronnych.
Trudno mi pozbyć się niesmaku gdy przy uroczystości wodowania ludzie pracy i stoją w oddaleniu odgrodzeni jak jakieś zwierzęta.


Bardzo gorąco polecam (jest też mały epizod kolejowy).

 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#64
@Kempol
To mnie wrzuciłeś do wątku fotkę jakiegoś zardzewialca, a do siebie piękne historyczne fotki "Nadborów" z Koźla :podstepny: Wstydź się Marek:)

No dobra, wracamy na Natolin. Prace pomału posuwają się dalej.
Na cel wziąłem dziś windy kotwiczne, które zamontowane będą na dziobie. Dojdą jeszcze łańcuchy na bębny, ale oglólnie klimat już jest. Strasznie podoba mi się ta konstrukcja i zastanawiam się czy na swoim holowniku montować osłonę od góry, bo podobają mi się te bebechy i pręty. A z lekko podrdzewiałym łańcuchem będzie jeszcze fajniej i naprawdę szkoda to zasłaniać.
IMG_3426.JPG
IMG_3427.JPG
IMG_3428.JPG


Drugi element to haki holownicze i rolki stabilizujące linę, które wylądują na śródokręciu za kominem. Na razie kolor jest podstawowy, na to pójdą łosze i przecierki półsuchym pędzlem. @Zbyszek zamówił statek spod igły, więc u niego pójdą lakiery i delikatne łosze tylko dla uwypuklenia geometrii a nie jako ślady eksploatacji.
IMG_3429.JPG
IMG_3430.JPG
IMG_3431.JPG
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#65
Zawsze możesz Adamie zostawić odsłonięte i jakiegoś gościa dorobić który coś tam dłubie a osłonę położyć obok .
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#69
Prace w stoczni mimo pandemii i natłoku innych projektów, posuwają się w jedynie słusznym kierunku. Kuter jest już w formie i w przyszłym tygodniu zaczynam montaż pierwszych sztuk. Jedna dla Maćka, będzie z pełnym kadłubem, drugą dla siebie wykończę do linii wodnej.

Tymczasem prezentuję stan prac nad "Holendrami", bo tu też się sporo dzieje. Zaczynam odlewać sekcje nadbudówek. W tej chwili w zasadzie pozostaje mi jeszcze do dokończenia kadłub. Potem zacznę montaż.

Jak na razie nadbudówki są złożone "na sucho", brakuje zejściówek na sterburcie i świetlika na dziobowej części nadbudówki nad kuchnią, ruchoma część komina ledwie tryśnięta podkładem. Całość ma na razie nieco ponad 190mm. Jeszcze nie wszystkie okna są pooczyszczane... no ale ogólny charakter jednostki już jest wyczuwalny.
Pięknie się zapowiada:cool:
IMG_3520.JPG
IMG_3521.JPG
IMG_3522.JPG
IMG_3523.JPG


Na pokładzie pojawił się kapitan, bo zawsze lubię wprowadzić jakiś element ludzki:). Jedne z drzwi chcę zrobić otwarte by lepiej było widać elementy wyposażenia sterówki.
IMG_3524.JPG


Komin po położeniu (oczywiście musiałem zdjąć kapę komina)
IMG_3525.JPG
IMG_3526.JPG
IMG_3527.JPG


I na koniec sterówka z kolumną koła sterowego i telegrafem po prawej stronie.
IMG_3528.JPG
IMG_3529.JPG
IMG_3530.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
#73
hahaha - a dokładniej czas się zabrać za planowanie oświetlenia małych holendrów ;)
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#74
"Pomimo braku pewności dostaw, Żegluga Warszawska zamówiła w latach 70 we wrocławskim Centrum Badawczo Projektowym Żeglugi Śródlądowej Navicentrum barkę o zanurzeniu 50 cm, mieszczącą na dwóch pokładach 60 Polskich Fiatów 125p lub dwa razy tyle maluchów. Barkę zbudowała stocznia w Sandomierzu.
W latach 80 barka zatonęła podczas sztormu na Zalewie Włocławskim. – Zalane samochody musieliśmy sprzedać na aukcji. Okazało się, że dostaliśmy za nie więcej pieniędzy niż za samochody, które sprzedawaliśmy na talony – wspomina Pietrzak."
Cyt. z Truck&Machines
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#75
W Warszawie mówiło się o nich - "samochody spod Płocka".
Winny był niezbyt przemyślany projekt, który nie przewidywał krótkiej i wysokiej fali na Zalewie Włocławskim. Podczas pierwszego rejsu do Gdańska, dwie barki były pchane przez pchacz typu Żubr. Gdy woda zaczęła wlewać się przez nieszczelny dziobowy skrajnik (nieszczelne były spawy), pierwsza barka zaczęła nabierać wodę dziobem, samochody zaczęły się przesuwać ku przodowi, co jeszcze bardziej zanurzyło dziób i zwiększyło "branie wody". Gdy druga barka została zagrożona a w konsekwencji także pchacz, jego kapitan polecił rzucić liny łączące zestaw i barki zatonęły.

Po wydobyciu, rzeczywiście samochody sprzedano z większym zyskiem niż za talony.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#76
Pierwszy z kadłubów "Małych Holendrów" został zwodowany. Muszę przyznać, że ostatnio tak duży kadłub robiłem jeszcze z kartonu w podstawówce. Po sklejeniu sekcji kadłuba i wyszlifowaniu przymierzyłem na szybko nadbudówki i inne elementy wyposażenia pokładowego. Wszystko pasuje, teraz jeszcze tylko muszę nawiercić kilka otworów na cumy i będzie można kłaść podkład. Kolejne kadłuby "się robią". Następna relacja to będzie powrót do kutra rybackiego.

A na razie kilka fotek tego naprawdę sporego statku...
IMG_3651.JPG
IMG_3652.JPG
IMG_3653.JPG
IMG_3654.JPG
IMG_3656.JPG
IMG_3658.JPG
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
#79
Ale będę poprawiał na kamienne nabrzeże,jak w oryginale. To już jakiś czas ma. Ale to nie problem bo baseny są wymienialne ;)
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#80
Dla tych, którzy nie śledzą mojego fanpage'u na Facebooku "PRL w mikroskali", zamieszczam link do krótkiej animacji pokazującej jak mają działać przeciwwagi, nad którymi pracowałem wczoraj. Przy okazji skończyłem małą pychówkę, która ma stać na śródokręciu.

 

Podobne wątki