• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie zasilaniem torów

Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Ostatnio zbieram się do rozpoczęcia budowy porządnej makiety. Zaraz będę zamawiać tory, mam zasilacz (Fz 1), z tym że mam również pytanie:

Torowisko będzie się składało z wewnętrznego pierścienia, zewnętrznego, oraz bocznicy. Ku mojemu nieszczęściu, po serii testów na zwrotnicach Roco, stwierdzam że jednak przewodzą one prąd pomiędzy 2 torami. Myślę, że będę w stanie po prostu wziąć wiertarko wkrętarkę i przewiercić je tak, żeby nie przewodziły. W związku z tym, czy jeśli przewody z transformatora podepnę jeden do toru bezpośrednio, a drugi najpierw do przełącznika a dopiero następnie do toru, to czy w teorii robiąc tak dla każdego z trzech obwodów (pierścień pierwszy, pierścień drugi i bocznica osobno) utworzyło by mi to możliwość kontrolowania przepływu prądu w tych obwodach, a co za tym idzie sterowanie osobno każdym? Byłoby mi miło, gdyż mógłbym mieć sporą kontrolę nad nimi, lecz jeśli nie, to nie będę płakać :)

Raczej znam odpowiedź, ale zapytam, tory Piko nie są przypadkiem odizolowane w tych miejscach?

Myślę że w miarę dobrze objaśniłem, lecz jeśli coś jest niejasne, to oczywiście dopowiem :)

Z góry dziękuję za każdą pomoc :D
 
Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
402 8 0
#3
Dla takiego sytemu sterowania robi się odcinki izolowane. Wstawia się złączkę izolowaną na łączeniu szyn. Wystarczy tak podzielić tor po jednej stronie np wewnętrzna szyna. Zewnętrzna zostaje pod napięciem. Można jeszcze np na torach stacji zrobić więcej odcinków izolowanych tak żeby zatrzymać lokomotywę a wagony osobowe z oświetleniem dalej dostają zasilanie.
W sterowaniu cyfrowym nic nie trzeba izolować ale np trudno zrobić automatykę jazdy. Ja lubię czasem posiedzieć w fotelu i pogapić się na jazdę pociągów na moim ttorcie gdzie jazda jest automatyczna, a sterowaniem kontroluje procesorek w sekwencji: semafor wolna droga po 5 s. rusza skład. Zatrzyma sie w tunelu lub nie jak ustawię potem powrót na stację i rusza po kilkunastu s. Drugi pociąg w przeciwna stronę.
Filmik jak to działa
 
OP
OP
kubik2233
Reakcje
0 0 0
#4
Sterowania cyfrowego nie rozważam głównie ze względu na cenę tych wszystkich rzeczy potrzebnych o samych lokomotywach nie wspominając. Co do złączek - dokładnie tego szukałem! Wstawię w łączeniu pomiędzy dwoma zwrotnicami i powinno zadziałać. W takim wypadku ta zwrotnica będzie podpięta do zewnetrznego pierścienia też na tych złączkach, a zasilanie po prostu zrobię na zasadzie podpięcia do transformatora zewnętrznego pierścienia. Dziękuję za pomoc :)
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
#6
W sterowaniu cyfrowym nic nie trzeba izolować ale np trudno zrobić automatykę jazdy.
Jak chcesz w sterowaniu cyfrowym zrobić dobrą automatykę, to właśnie trzeba robić odcinki izolowane, a im więcej tym automatyka będzie lepsza i dokładniejsza, np. dla jednego porządnego bloku trzeba wykonać trzy odcinki izolowane (wjazdowy, zasadniczy oraz zatrzymania). Aktualnie trenuję takie rozwiązanie na moim torcie.

Minusem takiego rozwiązania jest koszt dodatkowych elementów np.: moduły informacji zwrotnej.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#8
Koszty na jeden"punkt" to:diody do ABC jakieś 50gr,magnes+kontaktron ok5zł albo czujnik optyczny 20zł a przekaźnik bistabilny 5zł i właściwie tyle.Oczywiścioe razy ilosć odcinków
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2
Elektryka 17

Podobne wątki