• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie semaforami świetlnymi.

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#1
Witam.

Ze względu na słabe zainteresowanie gotowymi układami jakie wykonałem (zaledwie 4 sprzedane szt), chciałem podzielić się schematem jaki wymyśliłem kiedyś do sterowania sygnalizacją świetlną.
U mnie działa to z semaforami LED o wspólnej katodzie firmy HULACKI.
Dla semaforów o wspólnej anodzie trzeba wywalić tranzystory końcowe i zwiększyć wartość kondensatora z 10uF do 22uF (płynne wygaszanie świateł).

Elektroników zapraszam do przetestowania układu, natomiast "nieelektroników" na PW (mam jeszcze 2szt gotowych modułów dla 5 komór)
 

Załączniki

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#2
Lucky a weź mi wytłumacz jak to działa co to w ogóle ma robić?
Tzn. co podłączasz do zacisków "CIĄGŁE" I "MIGAJĄCE"?
Do czego jest linia od kolektora tranzystora kluczującego podpiętego do "generatora 555"? Zwracam przy tym uwagę na polaryzację diod łączących wspomnianą linię z linią "MIGAJĄCE".
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#3
Oj przepraszam, rzeczywiście NA SCHEMACIE JEST BŁĄD, diody o których wspomniałeś mają być odwrotnie.

Zaciski "Ciągłe/migające" to wejścia sterujące komorami semafora/semaforów.
Podajemy na nie + z przełącznika, dekodera, czegokolwiek...
Układ symuluje płynne wygaszanie świateł semafora, oraz umożliwia podawanie sygnałów ze światłami migającymi, dzięki temu każda komora może wyświetlić światło ciągłe, lub migające. Oczywiście np miganie światła czerwonego jest bez sensu, ale układ został zuniwersalizowany :) i dla tego każda komora umożliwia miganie, bo do jednego modułu możemy podłączyć różne semafory bez względu na ilość ich komór.

Załóżmy, że chcemy wyświetlić sygnał S11, podajemy więc + na wejście "ciągłe" komory światła pomarańczowego i wejście "migające" komory światła zielonego.

I obrazek przygotowany na potrzeby aukcji.
 

Załączniki

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#4
Znaczna część użytkowników nie odróżnia prądu stałego od zmiennego a ty usiłujesz sprzedać produkt który nie ma nawet schematu wykorzystania. Widzisz gdzieś na rysunku semafor przełącznik do włączania i przykład jak to połączyć .
Narysuj schemat komputera i sprzedawaj z informacją że można na tym grać w fajne gierki woreczka z częściami nie musisz dodawać bo do tego momentu nikt nie dojdzie.
Jak się znasz to procesor i klawiatura z nazwami sygnałów oraz filmik pokazujący jak podpiąć zasilanie i semafor np Kluby. Naciskasz przycisk i świeci sygnał. Tylko nie licz że zejdzie więcej jak 10.
Pogadaj z Martinezo ile sprzedał srk
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#5
Rozumiem, że dla mnie, elektronika wszystko wydaje się oczywiste, dla nieelektroników, pewnie nie.
Natomiast jeśli ktoś potrafi podpiąć semafor do przełącznika, to z tym układem nie powinien mieć problemów, bo włącza się go między przełącznik, a semafor.

Poza tym dostałem bardzo dużo maili z pytaniami, każdy w odpowiedzi dostał przykładowy schemat podłączenia (łącznie z uzależnieniem od położenia rozjazdów).

Teraz wyobraź sobie, że w aukcji zamieszczam schemat podłączenia układu do semafora 5 komorowego. 99% zainteresowanych osób będzie przekonanych, że układ nie nadaje się do sterowania żadnego innego semafora, np 3 komorowego...

Poza tym nie jest to moje źródło utrzymania i nie mam żadnych pretensji, czy żali, po prostu wykonałem kilka takich układów i spróbowałem część z nich sprzedać, nie wyszło i tyle.

Dziesiątki maili, ponad 40 obserwatorów na każdej z aukcji, na każdym forum modelarskim tematy - jak zrobić światło migające, by na koniec zakupu dokonała jedna osoba.

Polska to bardzo dziwny kraj...
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#6
W związku z miłym mailem od jednego z Kolegów z forum postaram się zamieścić resztę schematów moich urządzeń SRK, może ktoś skorzysta.

Poniżej schemat czujnika torowego IR (optycznego - podczerwień) na bazie elementów z transoptora szczelinowego (koszt całkowity czujnika ok 3zł) , bądź elementów optycznych wypatroszonych żywcem ze starych myszek (z kulką) od PC.

Czujnik montowany przy jednej z szyn (z jednej strony nadajnik, z drugiej odbiornik podczerwieni)
Każda oś (każde koło) powoduje przerwanie wiązki promieniowania IR i pojawienie się impulsu dodatniego na wyjściu czujnika.

Dla niewtajemniczonych:
Linia przerywana symbolizuje szynę i przerywanie wiązki promieniowania przez przetaczające się koła pociągu. Z lewej jej strony - nadajnik podczerwieni (dioda nadawcza), po prawo - dioda odbiorcza.
+Zas - zasilanie.
Wy. - wyjście impulsów z czujnika.
Gnd. - masa zasilania i masa całego układu.
 

Załączniki

OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#7
dany napisał(a):
Znaczna część użytkowników nie odróżnia prądu stałego od zmiennego a ty usiłujesz sprzedać produkt który nie ma nawet schematu wykorzystania.
Z całym szacunkiem, ale to samo robi Viessmann, tylko w kolorowej obudówce, która jest i tak pod makietą i to w cenie 10x przekraczającej koszt wykonania... Rozumiem już, zarobić max 100%, ale żeby aż tyle?

1. Z resztą o czym my tu rozmawiamy, skoro dioda LED biała do "podświetlenia domków na makiecie" potrafi kosztować na znanym portalu aukcyjnym kilka zł, gdzie ta sama dioda w pierwszym lepszym sklepie internetowym kosztuje 20gr/szt.

2. Przed chwilą widziałem 10szt rezystorów 1,5k za ponad 11zł (w sklepie modelarskim oczywiście)
No to niespodzianka, bo nawet na allegro kosztuje, a z resztą...

Rozumiem Twoją odpowiedź gdybym zamieścił temat w dziale "Giełda" i chciał na siłę uszczęśliwić tym kogoś, ale zamieściłem tu i kto chce niech skorzysta.
Chętnie podzielę się każdym schematem, oczywiście w granicach rozsądku (czyt. mojego czasu)

Np tajemnicze urządzenie "Zweifach-Blinkgerat" w cenie 50zł, skrzynka wódy, jeśli nie zmieszczę się w 10zł z obudową i gwarantuję, że jeszcze na tym zarobię!

Albo lepiej "Gleichlichter" firmy FALLER - 82zł...
Podajesz prąd zmienny, dostajesz stały. Panowie nie trzeba być elektronikiem, to są podstawy fizyki męczone w podstawówce.
To samo robi mostek Gretza, który kosztuje 1,5zł.

Wszystko jest do zrobienia i wcale nie trzeba wywalać dziesiątek, czy setek PLN.
 

Załączniki

  • 52,3 KB Wyświetleń: 828
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#8
Zastosowanie powyższego czujnika wyklucza stosowanie odcinków izolowanych, czy kontaktronów pod torem i magnesów w każdym pojeździe i nie ma żadnego wpływu na pociąg. Zapewnia też izolację galwaniczną elektroniki sterującej jazdą od elektroniki SRK.

Teraz proponuję zainteresować się (pozostając nadal w kręgu elektroniki) układami scalonymi w wersji CMOS z serii 40xx.

Układy te realizują przeróżne funkcje, od prostych bramek logicznych (funkcje sumy/różnicy/negacji itp...) po rejestry przesuwne, czy dwustronne liczniki góra/dół. Ja używam ich (liczników) do stwierdzania zajętości odcinków/torów - wjechało w tor stacyjny 40 osi, wyjechały 32 osie - wniosek - odcinek nadal pozostaje zajęty. Wjechało 40 osi, wyjechało 40 osi - odcinek jest wolny.

Np układ 4013, to podwójny przerzutnik typu D, z wejściami S (Set) i R (Reset).
Podłączając wejście S(et) do przycisku na pulpicie możemy jednym naciśnięciem "podać" sygnał zezwalający na jazdę na semaforze wyjazdowym ze stacji. Natomiast kiedy pierwsza oś pociągu wjedzie na (wyżej pokazany) czujnik torowy podłączony do wejścia R(eset) tego samego przerzutnika układu 4013, spowoduje skasowanie przerzutnika i samoczynne wyświetlenie S1 na semaforze.

Wszystkie układy i ich szczegółowe opisy dostępne są w sieci.
Na pytania (schematy dla konkretnych układów logicznych/torowych) chętnie odpowiem.

Pozdrawiam.
 

matej

Moderator Grupy TMM
Zespół forum
FREMO Polska
T M M
Reakcje
147 5 0
#9
Lucky napisał(a):
Czujnik montowany przy jednej z szyn (z jednej strony nadajnik, z drugiej odbiornik podczerwieni)
Każda oś (każde koło) powoduje przerwanie wiązki promieniowania IR i pojawienie się impulsu dodatniego na wyjściu czujnika.
Fotodioda musi "widzieć" wiązkę z diody IR, więc jak to montujesz? Musi chyba być przerwa w szynie zrobiona? Poza tym, żeby obręcz koła przerywała wiązkę, to dioda i fotodioda muszą być dość wysoko umieszczone, a przynajmniej wystawać ponad podkłady - na technicznym module ujdzie, ale na tych z dużą wiernością odtworzenia szczegółów może razić.

Pozdrawiam

Maciej
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#10
Tu masz rację, ale niestety nie można mieć wszystkiego...
W realu niektóre czujniki torowe też widać (np przy przejazdach kolejowych)

Oczywiście da się to zrealizować (wykrywanie obecności pociągu) tak, aby na zewnątrz nie było widać nic, ale nie dość że komplikujemy sobie życie i cały układ elektroniczny - rezystory między kołami w każdej osi i układ wykrywający przepływ prądu, czy też magnesy w każdym pojeździe i czujniki Hallotronowe/kontaktrony, to jakby nie patrzeć podnosimy koszta i zmniejszamy uniwersalność całego systemu, bo każdy pojazd musi mieć albo oporniki w osiach, albo magnesy w podwoziu...
Czy każdy to ma, jedno i/lub drugie? Nie, trzeba to dołożyć, ingerować w pojazd.

Tutaj wykrywamy obecność każdego pociągu/lokomotywy/wagonu, ale niestety widać czujnik między dwoma sąsiednimi podkładami.

Co do konstrukcji i zamontowania czujnika IR, robiłem próby z czujnikiem poniżej szyny (czujnik "patrzył" przez wywiercony otwór w szynie), ale reaguje tylko na stare PIKO (bo "głębokie" koła ma), na koła wagonów ROCO już nie.
Więc w ostateczności czujnik wystaje delikatnie powyżej główki szyny (górę fotodiody spiłowałem do granic możliwości)

Jest jeszcze jedna opcja. Czujnik zamontowany poniżej, ale na łączeniu szyn, niestety nie wszędzie da się go zamontować i musi być delikatna przerwa między łączonymi szynami. Też działa.

W każdym razie analizując wszystkie dostępne metody (wykrywanie prądu/pola magnetycznego/przerywanie wiązki światła), oraz rozważając wszystkie plusy i minusy każdego rozwiązania, a także "widoczność czujników", skomplikowanie i koszta każdego układu, wybrałem rozwiązanie z czujnikami IR.

Pozdrawiam
Łukasz.

PS: Jest jeszcze druga metoda z IR, czujniki odbiciowe (refleksyjne) - nie muszą być widoczne, ale tej nie stosuję i nie zamierzam, bo jest bardziej czuła na oświetlenie zewnętrzne (zwłaszcza świetlówki energooszczędne) i potrzebuje modulacji wiązki światła, co również podnosi koszt układu dla każdego czujnika.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Cały czas robisz ten sam błąd. Schemat bez typu tranzytstora i czujnika optycznego.
Ten kto się zna to sobie to sam dawno wymyślił a osoba nie mająca pojęcia idzie do sklepu z kartką ze spisem elementów i co ma napisać .
Oczywiście podziwiam Twoje chęci podzielenia się pomysłami z innymi ale jak sam zauważyłeś tych innych jest potencjalnie 40 a realnie 1.
Z automatyką jest u nas trochę problem bo większość makiet prezentowanych publicznie opiera się na zabezpieczeniu ruchu buławą a to publiczne prezentacje tworzą zapotrzebowanie rynku. Poza tym automatyka jest potrzebna w domowych makietach kiedy właściciel nie jest w stanie sam jednoosobowo prowadzić ruchu na całej makiecie a takich makiet nikt nie prezentuje. Duże makiety mają maszynistów zawiadowców i pewnie niedługo dróżników więc automatyka odpada.
Teraz jest taki nostalgiczny kierunek wstecz. Może jak pojawią sie po śmierci pokolenia III epoki makiety z epoki V to automatyka znajdzie szerokie zastosowanie.
 

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
słuchajcie, może dla kogoś wyda się to oczywiste, ale wole się upewnić. Czy zastosowanie magnesów neodymowych pod np wagonami, do zastosowania kontraktonów ma jakiś wpływ na sygnał DCC w torach itd?
Pozdrawiam
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#14
Magnes wytwarza STAŁE pole magnetyczne, więc na sygnał DCC żadnego wpływu mieć nie może (efekt Halla w metalu pomijalny).

Odnośnie wykrywania zajętości, to we FREMO stosuje się optyczny Achszahler - światłowody dochodzą do główki szyny, przeciętej lub przewierconej tak, że obręcz koła przecina promień światła.
Dzięki temu wiadomo ile osi przejechało (czy się wagon nie zgubił) oraz w którą stronę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 9
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2

Podobne wątki