• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie ruchem kolejowym - teoria i praktyka

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#82
Z doświadczenia, choć nie swojego. Starzy maszyniści (chyba z Kłodzka, nie pamiętam już dokładnie) opowiadali mi, jak nadrabiało się opóźnienia po zmianie trakcji na parową. W przeciwieństwie do "tramwajów" na parowozach nie było wtedy tachometrów, więc skrócony czas jazdy oznaczał, że można się było "oprzeć na przepustnicy"...
Prawdopodobnie nie była to właściwa interpretacja przepisów, stąd "uśmieszek" w moje wypowiedzi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#83
Prawdopodobnie nie była to właściwa interpretacja przepisów,
Zdecydowanie nie była... :) Generalnie, o ile wiem, prędkość rozkładowa, czyli prędkość danego pociągu, wskazana w służbowym rozkładzie jazdy, to największa prędkość, z jaką może jechać dany pociąg. Wynika ona z dopuszczalnej prędkości szlakowej na danej linii, ale również z charakterystyki taboru, stanowiącego skład danego pociągu i często jest mniejsza od dopuszczalnej prędkości szlakowej. Zwykle jednak nie ma powodów, żeby wyznaczać w rozkładzie prędkość mniejszą, niż wynika z tych parametrów. Maszynista nie musi wiedzieć, jaka jest maksymalna prędkość poszczególnych wagonów, stosuje się po prostu do zapisów rozkładu jazdy. Tak więc raczej interpretacja kolegi Tomka K jest właściwa.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#84
Raczej nie. Na podstawie największej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku jest wyliczony właśnie -skrócony czas jazdy. Jest on podawany w służbowym rozkładzie jazdy w mianowniku. W liczniku jest podawany normalny czas jazdy.
Przykład - z dawnych lat ...

SCJ.jpg


A jakie wagony mają być włączone do składu to taka informacja jest zawarta w odpowiednim dodatku do służbowego rozkładu jazdy.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#86
W nagłówku dla każdego pociągu jest podana "Szybkość pociągu" i na podstawie tej informacji pracownicy stacji macierzystej wiedzą jakie wagony można włączyć do składu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#87
Tak właśnie myślałem i to miałem na myśli, że w rozkładzie jest podana prędkość pociągu, a nie poszczególnych wagonów.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#88
Ale w późniejszych dodatkach jest wyszczególniona kolumna nr 9 - V-max, gdzie są podane szybkości maksymalne dla każdego z wagonów.
W większości są takie same jak nagłówkowa " Szybkość pociągu". Np. pociąg Ost-West położony na 120 km/h miał w zestawieniu wagony na 120 i 140 km/h
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#89
W większości są takie same jak nagłówkowa " Szybkość pociągu".
Ale już dawniej Ost-West miał niektóre wagony nawet na 160 km/h i tyle za granicą jechał, a w Polsce Vmax = 120 km/h. To dlatego w pewnym okresie za granicę jeździły starsze wagony, które miały oryginalne dopuszczenie do 160, podczas, gdy nowsze, które w chwili wprowadzenia do eksploatacji musiały spełniać ostrzejsze wymagania, miały już prędkość ograniczoną do 140. "Jan Kiepura" miał cały skład na 200, bo taki był wymóg za granicą, a w Polsce prędkość rozkładowa była najwyżej 160 km/h, więc to często nie było tak samo, jak w rozkładzie.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#90
Obecnie obowiązująca instrukcja Ir-1 nic nie mówi na ten temat. Znalazłem jednak archiwalne przepisy R-1: http://kolej.krb.com.pl/r1/r1.htm
Paragraf 22, punkt 3: "Do pociągu nie należy włączać wagonów, których prędkość dopuszczalna jest mniejsza od prędkości największej tego pociągu (...)"
 

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#91
Mam następujące pytanie odnośnie prezentacji i wybierania odpowiednich sygnałów na semaforze za pomocą przycisków na pulpitach kostkowych. Mianowice jak widzę, semafory na kostkach są odwzorowywane jako metalowa płytka z trzema lampkami (Tarcza manewrowa zaś jako płytka z dwoma lampkami). Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić (nie udało mi się dotychczas w Internecie znaleźć odpowiedzi) w jaki sposób prezentowane są na takim 3 lampkowym semaforze w kostce nastawczej wszystkie możliwe sygnały dla semafora 5 komorowego? Wszak są tam tylko 3 lampki.
Dodatkowo nurtuje mnie pytanie w jaki sposób owe sygnały ustawia się za pomocą zielonego przycisku na takiej kostce - czy ilość wciśnięć o tym decyduje?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#92
w jaki sposób prezentowane są na takim 3 lampkowym semaforze w kostce nastawczej wszystkie możliwe sygnały dla semafora 5 komorowego?
Nie są prezentowane. Dyżurnemu ruchu wystarczy informacja, że na semaforze jest podany sygnał zezwalający na jazdę, a jakie są światła, to obojętne. Dlatego na powtarzaczu na pulpicie są tylko trzy lampki: czerwona (sygnał "stój" na semaforze", zielona (każdy sygnał zezwalający na jazdę pociągu) i biała (sygnał manewrowy i Sz).
w jaki sposób owe sygnały ustawia się za pomocą zielonego przycisku na takiej kostce - czy ilość wciśnięć o tym decyduje?
Dyżurny ruchu nie ustawia różnych sygnałów zezwalających na semaforze i nie decyduje o tym, jakie światła są wyświetlane. Dyżurny podaje jednym naciśnięciem przycisku sygnał zezwalający na jazdę. O tym, jaka kombinacja świateł będzie wyświetlona na semaforze, decydują same urządzenia, zależnie od ustawionej drogi przebiegu i ew. również od stanu następnego semafora (jeżeli następny semafor jest powiązany z tym semaforem, na którym nastawiany jest sygnał zezwalający, bo nie zawsze tak jest).
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#93
Jeżeli chcesz poznać szczegóły zasady działania pulpitu kostkowego, to proponuję zaglądnąć na stronę symulatora prowadzenia ruchu kolejowego ISDR: https://www.symulator.isdr.pl/index.php. Poza samym symulatorem jest całkiem bogata dokumentacja, gdzie opisano działanie pulpitu i różne procedury zgodnie z rzeczywistością: https://www.symulator.isdr.pl/download/dokumentacja.pdf.

Dodatkowo na stronie PMMH0 powstałą ostatnio seria artykułów poświęcona odwzorowaniu urządzeń skr na makiecie, również mocno osadzona na prawdziwej kolei: http://pmmh0.pl/system-zaleznosci-w-urzadzeniach-srk-makiety-malej-stacji-na-linii-jednotorowej/.

O samej budowie rzeczywistego pulpitu przeczytasz na beskidzkiej stronie kolejowej: https://www.bsk.isdr.pl/usrk_pulpity.php.
 

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
113 16 3
#95

Załączniki

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#98
Czy ktoś ma zdjęcia sygnalizacji świetlnej z 1946 roku, jedyne co znam to "praca pociągu zbiorczego na linii" z 1960 roku?
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
Chodzi o semafor trzy-kierunkowy oraz semafor z tarczą zaporową według wzoru "niemieckiego" - czyli z dwiema lararniami pod kątem 45 stopni.
 

Podobne wątki