• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne w dniu 26/04/2018 od godz. 0:00 z powodu migracji na nową platformę sprzętową

Sterowanie napędu zwrotnicy z sygnalizacją położenia

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
FREMO Polska
KSK Wrocław
#42
No, no chylę czoła. Jesteś bodajże pierwszym w Polsce który zrobił imitację pulpitu kostkowego z kostek :). Ja robię pulpit ale drukowany w całości. Widzę, że u ciebie kostka składa się z części blatowej (pleksi + naklejka?), PCB i pleksi jako ramy pod spodem. Jak montujesz część blatową do reszty? Widzę dystansówki, ale przyklejasz je do tych blatowych kwadratów (kostek) czy jest jakiś inny patent? Myślałeś o jakimś usztywnieniu konstrukcji ramy (pleksa jest mało trwała)? Co do wymiarów to rzeczywiście przy 4x4 kobyła wychodzi, wiem coś o tym bo u mnie będzie podg.
 
OP
OP
KKL
#43
Jutro, tj. w sobotę, mam zamiar zabrać to z sobą na HOBBY do Poznania, to bym mógł pokazać. Mam nadzieję, że mi koledzy użyczą na jakiś czas kawałek miejsca na jakimś stoliku i dostęp do jednego gniazdka...
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#46
Niestety, serwa nie mają wyłączników krańcowych.
I tak trzeba do nich dokładać przełącznik do polaryzacji krzyżownicy.
Chyba najprościej dodać zamiast jednego - dwa przełączniki: jeden do polaryzacji, drugi do sygnalizacji położenia.
Albo wykorzystać podwójnie przełącznik do polaryzacji - patrz post #19 strona 1 wątku.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#47
Ja w swoich sterownikach serw mam przekaźnik bistabilny do zmiany polaryzacji, a do wskazania położenia diody LED sterowane z procesora. Świecenie diod LED programowo jest "sprzężone" z wyjściami sterującymi cewkami przekaźnika. Nie jest to rozwiązanie mechaniczne z włącznikami krańcowymi a elektroniczne. ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#49
Samo podłączenie krzyżownicy jest tak jak pokazano tutaj.

Przełącznik "1", to w moim przypadku przekaźnik sterownika. A diody LED zasilane są bezpośrednio z płytki sterownika (na tym schemacie ich nie ma).
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
#50
A ja w " swoich " mam przekaźnik, który ma dwa styki przełączne ( dla wtajemniczonych DPDT ) - jedną parę styków można wykorzystać do polaryzacji krzyżownicy, drugą do potwierdzenia położenia ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#51
Mogę Krzysiu też tak podłączyć. :) Też mam wersję przekaźnika DPDT ;) Ale z procka są dodatkowe wyjścia wykorzystane do sterowanie diod LED. Wtedy wolny przełącznik przekaźnika można wykorzystać do innych celów. ;)
 

MokryPL

Nowy użytkownik
#53
A tu jest jak te "LEDowe żarówki" podłączyć w naszym układzie:
witam, jestem nowym forumowiczem, układ który przedstawiłeś już zrobiłem działa wyśmienicie,
teraz chcę do niego dołaczyć semafory świetlne i zwolnienie,zatrzymanie przed nimi,
problem w tym że nie wiem jakie elementy zastosować do zmniejszenia prędkości i zatrzymania przed semaforem.
posiadam Digital System MULTIMAUS ROCO 10810 10764 jakie moduły mam zastosować jest tego tyle, a zeby działało z moim systemem,

działanie:
zmiana połozenia rozjazdu przyciskiem na pulpicie ma sterować semaforami 2szt czerwone zielone zgodnie z połozeniem rozjazdu,
na czerwonym zwolnienie i zatrzymanie, jaki moduł zastosować i czy mozna go podłaczyć do dwóch odcinków izolowanuch przed rozjazdem działających własnie zamiennie

jak mozna to proszę o jakiś schemacik albo naprowadzenie mnie
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#54
Jeżeli dekoder w lokomotywie obsługuje ABC, a na dzień dzisiejszy, chyba wszystkie to mają, możesz zastosować moduł BM1 na odcinku izolowanym przed semaforem.
zmiana połozenia rozjazdu przyciskiem na pulpicie ma sterować semaforami 2szt czerwone zielone zgodnie z połozeniem rozjazdu,
Jest to bardzo uproszczona sygnalizacja, niezgodna z zasadami na kolei. ;)
zmiana połozenia rozjazdu przyciskiem na pulpicie ma sterować semaforami 2szt czerwone zielone zgodnie z połozeniem rozjazdu,
na czerwonym zwolnienie i zatrzymanie, jaki moduł zastosować i czy mozna go podłaczyć do dwóch odcinków izolowanuch przed rozjazdem działających własnie zamiennie
Dwa odcinki izolowane, dwa moduły BM1 i sprzężone z przełącznikiem zmiany świateł.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#56
Sterowanie rozjazdem nie może mieć bezpośrednio wpływu na wskazanie semafora. Nawet jak rozjazd jest ustawiony zgodnie z kierunkiem jazdy, semafor wskazuje sygnał S1 (Stój) lub w sygnalizacji kształtowej sygnał Sr1. Dopiero dyżurny ruchu, zezwala na wyprawienie pociągu podając odpowiedni sygnał na semaforze (to tak w skrócie).
W uproszczonej sygnalizacji, przy jeździe przez rozjazd na wprost, może być światło zielone - sygnał S2. Przy ustawionym rozjeździe na jazdę z boku, semafor powinien wyświetlić światła zielone i pomarańczowe dolne - sygnał S10. W przypadku sygnalizacji kształtowej, analogicznie sygnały Sr2 i Sr3.
O sygnalizacji i zasadach prowadzenia ruchu pociągów, polecam lekturę Instrukcje Ie-1 i Ir-1.
 

MokryPL

Nowy użytkownik
#57
ok czyli sterowanie sygnalizacją i rozjazdem oddzielnie,
chciałem sobie ułatwić robote :) chodziło mi głównie oto żeby dwa składy sie nie spotkały i nie doszło do zderzenia,
jeszcze pomyśle i sie zastanowię które rozwiązanie wybrać, zgodnie z zasadami to troche guzików bedzie na pulpicie.
dzięki.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#58
W bardzo uproszczonym układzie na makiecie typu tort, możesz tak sobie zrobić. ;) A żeby chociaż trochę wyglądało na prawdziwą sygnalizację, to jako semafor przy wjeździe na rozjazd z boku, zastosuj trzy komorowy, ze światłami (od góry): zielony, czerwony i pomarańczowy. Będziesz podawać dwa rodzaje sygnałów: czerwony - Stój oraz zielony z pomarańczowym - Wolna droga. ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2
Elektryka 17

Podobne wątki