• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie napędu zwrotnicy z sygnalizacją położenia

#24
Odświeżając temat, w przeciągu tych trzech lat jakie upłynęły od rozpoczęcia niniejszego wątku koledzy z forum na PW podpytywali o różne inne warianty sterowania, a ja za każdym razem brałem kredki i rozrysowywałem im temat. Trochę swoje malunki uzupełniałem, korygowałem, porządkowałem. Między innymi poprawiłem oznaczenia przycisków i kontrolek oraz uzupełniłem informacje o ich orientacji względem napędu/rozjazdu. W sumie nie jest to nic nowego, takie tam prace porządkowe.

Nie będę na razie komentował tych rysunków, bo tym razem same zawierają więcej treści.[DOUBLEPOST=1386951129][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędu elektromagnetycznego z żarówkową sygnalizacją położenia:
ster_nap_el-magn_z_zar_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386951255][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędu elektromagnetycznego z LED-ową sygnalizacją położenia:
ster_nap_el-magn_z_led_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386951540,1386950972][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędu silnikowego z LED-ową sygnalizacją położenia:
ster_nap_silnik_z_led_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386951680][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędu silnikowego "dwuprzewodowego" z LED-ową sygnalizacją położenia:
ster_nap_silnik_2przew_z_led_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386951810][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędów elektromagnetycznych z żarówkową sygnalizacją położenia - wersja do sterowania skrzyżowania DKW firmy PIKO:
ster_nap_el-magn_DKW_z_zar_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386951918][/DOUBLEPOST]Sterowanie napędów elektromagnetycznych z LED-ową sygnalizacją położenia - wersja do sterowania skrzyżowania DKW firmy PIKO:
ster_nap_el-magn_DKW_z_led_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1386952505][/DOUBLEPOST]I jeszcze PDF-y (o większej rozdzielczości) do pobrania:
 

Załączniki

#25
Mała errata, chyba o coś przeoczyłem. :rolleyes:
Na rysunku dotyczącym sterowania napędu silnikowego "dwuprzewodowego" zapomniałem dopisać, że D1, D2 to diody prostownicze, np. 1N4001.
 
#26
Może warto by tu jeszcze dodać kilka uwag o polaryzacji (kierunku) diod LED i pozostałych:
  • W ogólności przy sterowaniu napędów elektromagnetycznych kierunek obu diod LED nie ma większego znaczenia, bo i tak zasilamy je obiema połówkami napięcia zmiennego ~16V.
  • Przy napędach silnikowych (jak np. Conrad Electronic) trzeba dobrać kierunek LEDów do kierunku wbudowanych w napędzie diod prostowniczych (w Conradzie do tych diod na kabelkach) oraz stosownie do sposobu montażu napędu. Napęd Conrada można montować i używać na obie strony, tj. lewą i prawą jak potrzeba, tak więc który kabelek i tym samym która dioda prostownicza puszcza prąd dla interesującego nas kierunku ruchu napędu to trzeba sobie sprawdzić. Zawsze jednak diody LED przy obu przełącznikach będą w odwrotną stronę do siebie, tj. LED1 odwrotnie do LED2.
  • W przedstawionym rysunku z napędem Conrada kierunek diod LED będzie poprawny tylko dla jednego z dwu sposobów montażu napędu. Dla drugiego sposobu montażu, trzeba by kierunki wszystkich diod w naszym układzie sterującym zamienić na przeciwne. Podobnie będzie też dla tego drugiego napędu silnikowego dwuprzewodowego.
  • Kierunek diod zabezpieczających (tych równoległych do LEDów) musi być zawsze na odwrót w stosunku do kierunku LEDów, które te diody zabezpieczają ( ! ).
No i jeszcze taki pomysł - dwuprzewodowe sterowanie napędu Conrada:
  • Jeżeli na rysunku z napędem silnikowym Conrada połączymy ze sobą punkty A i B (Uwaga, diody DA i DB pozostają!), a następnie wspólnym przewodem podłączymy je (jak punkt AB z rysunku z napędem dwuprzewodowym) do układu sterującego napędu silnikowego dwuprzewodowego, to będziemy mieli dwuprzewodowy napęd Conrada!
 
Ostatnio edytowane:

KKL

Użytkownik
#28
Z tą zwrotnicą W3 w pewnym sensie połączenia byłyby podobne, ale trzeba tam zrobić kilka trików. Mam to narysowane, ale muszę to jeszcze trochę skorygować. Może w weekend uda mi się coś podziałać w tym temacie, to też umieszczę tu rysunek dla tej zwrotnicy.
 

KKL

Użytkownik
#29
Sterowanie napędów elektromagnetycznych z żarówkową sygnalizacją położenia - wersja do sterowania rozjazdu W3 firmy PIKO:
ster_nap_el-magn_W3_z_zar_sygn.JPG


Sterowanie napędów elektromagnetycznych z LED-ową sygnalizacją położenia - wersja do sterowania rozjazdu W3 firmy PIKO:
ster_nap_el-magn_W3_z_led_sygn.JPG
[DOUBLEPOST=1389218694][/DOUBLEPOST]I jeszcze PDF-y (o większej rozdzielczości) do pobrania:[DOUBLEPOST=1389219293,1389218638][/DOUBLEPOST]Z tymi rysunkami do W3 udało mi się trochę szybciej niż myślałem, więc już je tu wrzuciłem. :)

Uwagi do układu sterowania rozjazdu W3:
  • W ogólności zasada podobna jak poprzednio, ale ...
  • aby kontrolki mogły świecić każdy z napędów należy zasilać na odwrót w stosunku do drugiego (patrz schemat i uwagi na ww. rysunkach)
  • Diody LED jak w poprzednich układach należy zabezpieczyć dodatkowymi diodami prostowniczymi, takimi jak np. 1N4148. Tym razem połączono je szeregowo i w tym samym kierunku.
  • Zastosowanie czterech przycisków chwilowych jest tutaj konieczne, ale sterowanie nimi jest mało intuicyjne. W niniejszym układzie przyciski niestety nie wybierają bezpośrednio toru.
  • Zastosowanie jednego przełącznika trzypołożeniowego o funkcji ON-ON-ON byłoby możliwe i bardziej wygodne, ale wymagałoby zupełnie innego bardziej skomplikowanego układu sterowania napędów i podświetlania LEDów.
Układ ten, na prośbę jednego z Kolegów z naszego forum, został opracowany teoretycznie i dostosowany na podstawie fotografii katalogowych zwrotnicy W3 firmy PIKO (chodzi o kierunki ruchu napędów). Z tego co pamiętam, to chyba sprawdził go już "w pająku" i twierdził, że działa jak narysowano. Ja osobiście zwrotnicy W3 jeszcze nie testowałem, bo takowych nie stosuję, ale powinno być OK.

A o takim rozjeździe była tutaj mowa:
PIKO 55225.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

vqsoft

Znany użytkownik
#30
To takie pytanko jeszcze ... gdyby zastosować 2 kolorowe diody led ? jak wtedy wyglądał by schemat dla napędu Conrada i przełączników chwilowych. ?
pozdrawiam
 
#31
To ja też mam pytania:
1) Do czego miałyby służyć te dwukolorowe LEDy?
2) Jakie byłyby to dwukolorowe LEDy? Jakie kolory? Jak połączone wewnętrznie?
 

vqsoft

Znany użytkownik
#32
Już tłumacze.. Na planie torowiska na pulpicie zrobiłem sobie przy zwrotnicach miejsce na 1 leda 2 kolorowego - czerwono zielony. Do sterowania dałem przyciski mono stabilne również w kolorach jak diody.
Chciałem zrobić to tak że czerwony to jazda w bok na rozjeździe a zielone to zwrotnica ustawiona na wprost.
Co do połączenia to myśle że analogicznie do Twojego schematu ... tylko jedna noga z diody będzie wspólna podłączona gdzieś do lini B przed przełącznikami patrząc od strony zasilania.
 
#33
Hmm, z tym Conradem, zresztą również i z innym napędem silnikowym, dwukolorowej trzynóżkowej diody LED nie będzie można zastosować. Taki element ma jedną wspólną końcówkę oraz oba LEDy połączone w tą samą stronę, i to nam nie będzie tu pasowało. :(

:gwizd: Ale gdyby się bardzo uprzeć, to można by napęd Conrada podłączyć w układzie dwuprzewodowym (wcześniej już o tym tu napisałem) oraz zastosować dwukolorową dwukońcówkową diodę LED. Inaczej nazywa się to diodą LED bipolarną. Trochę trudniej jest to kupić, ale zdarzają się w sprzedaży: diody LED dwukolorowe bipolarne.

Krótko mówiąc: napęd Conrada łączysz w układzie dwuprzewodowym, a zamiast dwóch niezależnych LEDów (tych ze schematu do napędu dwuprzewodowego) dajesz jednego LEDa dwukolorowego bipolarnego. Kierunek tego LEDa musisz dopasować doświadczalnie: albo od razu będzie ci pasował, albo będziesz musiał go odwrócić.

Nie będę już tego rysował, natomiast możesz naszkicować to choćby na kartce, sfotografować i przesłać mi na PW do sprawdzenia. Jeżeli chcesz oczywiście ... ;)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#35
W temacie sterowania wajchy podwójnej, wydaje mi się, jakby zastosować podwójne chwilowe przyciski, można uprościć przełączanie wajchy, tzn. 1 przycisk -> 1 tor. Mogłoby to wyglądać np. tak:
Rysunek1.jpg

:)
 
#36
Można i tak, jeżeli zastosuje się te przyciski podwójne (inaczej mówiąc dwubiegunowe). Na powyższym rysunku należałoby jeszcze dorysować brakujące połączenie punktu "20" z punktem "X1" i będzie OK.[DOUBLEPOST=1390602895,1390602262][/DOUBLEPOST] W przypadku LEDów bipolarnych nie ma wspólnej anody lub katody. Wewnątrz LEDy połączone są równolegle do siebie, ale w odwrotnym kierunku:

upload_2014-1-24_23-34-2.png
 
#37
A z tym sterowaniem rozjazdów można by zrobić np. tak ...

20141021_192608.jpg
20141021_192634.jpg
20141021_192738.jpg
20141021_193012.jpg


:) Powoli coś mi się krystalizuje, i to w bardzo regularnych kształtach. Więcej na HOBBY 2014 w sobotę. Mam zamiar zabrać ze sobą tą choinkę...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#38
Jeżeli to autentyczny pulpit kostkowy PKP, a tak to wygląda, to wychodzi to dość spore. Jedna kostka ma wymiary, o ile dobrze pamiętam, 4 x 4 cm. Niewielka mijanka to już 1 do 1,5 m długości. Ale przełączniki to już nie są typowe.
 
#39
Autentyczny z PKP to on nie jest, to tylko próba jego naśladowania. Wymiary są jak w autentycznym, a przełączniki takie jakie można po prostu kupić w sklepach z elektroniką, są co prawda trzy-pozycyjne ... Wiem jakie są w realu, i wiem że powinny być inne. Przewidziałem też pewne kompromisy modelarskie, aby jak ktoś będzie chciał trochę skrócić pulpit.

Ale tak jak już wcześniej napisałem, chciałbym o tym trochę pogadać w najbliższą sobotę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#40
No, jeśli to tylko próba naśladowania, to gratuluję, na zdjęciach wygląda jak prawdziwy (poza oczywiście przełącznikami). Ale jeśli tak, to zrobiłbym chyba mniejsze kostki, bo większa stacja może się w pokoju nie zmieścić.:)